Värmevantar är ingen nyhet på marknaden, men de kostar ofta runt tusenlappen. Har man lite tid över går det att tillverka ett par fullt fungerande för nästan ingenting.
Kraven jag hade var:
Vantar, anpassade till flugfiske
Tåliga, ska hålla för ovarsam hantering.
Vattentåliga, el+vatten=sant
Billiga.
Det första jag gjorde var att bestämma vilken effekt som kändes bra. Tog vanlig najtråd och ett labbaggregat. 10W var riktigt varmt, nöjde mig med 5W för kunna ha smidigare batteripack. De skulle dessutom användas som innervantar. Därefter var det dags att välja motståndstråd och längd. Förhållandet mellan storheterna är:
L=U^2/(R_m*P)
där
L=trådlängd [m]
U=spänning [V]
R_m=resistans normerat med längd [Ohm/m]
P=effekt [W]
Det går ju även att testa sig fram, formlerna missar ju dessutom förlusterna.
Nu till det lite mer praktiska. De trådar jag orkade rota fram hemma var ståltråd, anodiserad koppartråd och gäddtafs på löpmeter. Den första gick bort pga isoleringsproblem, koppartråden(från elmotor) skulle nog fungera men jag ville ha vantar som skulle hålla för "evigt". Därför fick det bli gäddtafs, 7 flätad med nylonöverdrag. 40lb. En sak är säker, den nöts aldrig sönder. Svår att löda, men möjligt. Hade jag fått välja så hade det blivit en ännu grövre. Den visade sig tyvärr ha relativt hög restistans(8ohm/m). Det skulle gå åt 1 meter per vante för att täcka alla fingrar vilket slutade i 2 slingor per vante paralellkopplat.
Som strömförsöjning använder jag 3st uppladdningsbara 1,2V, seriekopplade, i batteripack från leksakspannlampor.
Vantarna är tunna vantar i merino-ull. Värmetrådarna sicksackades fast ut i varje finger. Trådarna löddes fast och lödningarna isolerades med en snabbtorkande liquisole variant. Strömbrytare sattes vid batteripacket för att kunna hushålla lite med krämen. Den som har ännu mer tid och elektronikintresse kan ju sätta en regulator(Mikroporocessorstyrd med PID-reglering såklart
Bilder

Övre: El-innervanten
Undre: Fingertoppsfria, fleecevantar, som överdrag
Havsöringsfisket blir nu en fröjd!
Redigerat av kobmejaure, 17 Dec 2010, 01:52.