Hoppa till innehåll

.

Foto

Elektriska värmevantar

14 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   kobben

kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 645 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 01:41

Här är ett litet Gör Det Själv tips för er som lätt fryser om fingrarna.

Värmevantar är ingen nyhet på marknaden, men de kostar ofta runt tusenlappen. Har man lite tid över går det att tillverka ett par fullt fungerande för nästan ingenting.

Kraven jag hade var:
Vantar, anpassade till flugfiske
Tåliga, ska hålla för ovarsam hantering.
Vattentåliga, el+vatten=sant
Billiga.

Det första jag gjorde var att bestämma vilken effekt som kändes bra. Tog vanlig najtråd och ett labbaggregat. 10W var riktigt varmt, nöjde mig med 5W för kunna ha smidigare batteripack. De skulle dessutom användas som innervantar. Därefter var det dags att välja motståndstråd och längd. Förhållandet mellan storheterna är:

L=U^2/(R_m*P)

där
L=trådlängd [m]
U=spänning [V]
R_m=resistans normerat med längd [Ohm/m]
P=effekt [W]

Det går ju även att testa sig fram, formlerna missar ju dessutom förlusterna.

Nu till det lite mer praktiska. De trådar jag orkade rota fram hemma var ståltråd, anodiserad koppartråd och gäddtafs på löpmeter. Den första gick bort pga isoleringsproblem, koppartråden(från elmotor) skulle nog fungera men jag ville ha vantar som skulle hålla för "evigt". Därför fick det bli gäddtafs, 7 flätad med nylonöverdrag. 40lb. En sak är säker, den nöts aldrig sönder. Svår att löda, men möjligt. Hade jag fått välja så hade det blivit en ännu grövre. Den visade sig tyvärr ha relativt hög restistans(8ohm/m). Det skulle gå åt 1 meter per vante för att täcka alla fingrar vilket slutade i 2 slingor per vante paralellkopplat.

Som strömförsöjning använder jag 3st uppladdningsbara 1,2V, seriekopplade, i batteripack från leksakspannlampor.

Vantarna är tunna vantar i merino-ull. Värmetrådarna sicksackades fast ut i varje finger. Trådarna löddes fast och lödningarna isolerades med en snabbtorkande liquisole variant. Strömbrytare sattes vid batteripacket för att kunna hushålla lite med krämen. Den som har ännu mer tid och elektronikintresse kan ju sätta en regulator(Mikroporocessorstyrd med PID-reglering såklart ;) , men då får man hålla nävarna ovan vattenytan)

Bilder

Postad bild Postad bild

Övre: El-innervanten
Undre: Fingertoppsfria, fleecevantar, som överdrag

Havsöringsfisket blir nu en fröjd!

Redigerat av kobmejaure, 17 Dec 2010, 01:52.

#2 OFFLINE   Christian

Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 8472 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 06:38

Imponerande!

#3 OFFLINE   HåkanViskafors

HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 11805 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 07:31

Snyggt jobbat!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#4 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 08:41

Kan du tänka dig att göra 2par till mot betalning ? Dina var ju mycket bättre än de som säljs i affärerna.

#5 OFFLINE   kobben

kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 645 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 13:21

Tack ska ni ha!

Thomas D: Tack för förfrågan, jag måste hårdtesta dem mer först och se om det krävs förbättringar innan jag ger mig på att bygga åt andra.

Ska leta efter aningen grövre wire för att slippa paralellkopplingen. Att hitta billiga vattentåliga batteripack(3xAA) samt att få tag på billiga ullvantar blir en utmaning. Billigaste yllevantarna jag hittade kostade 150:-. Tips mottages gärna!

#6 OFFLINE   loffe

loffe

Advanced Member

• Edgemember
  • 417 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 14:36

Kul ideé men för att vara lite kritisk så känns ju dock inte som att det blir någon långvarig värme.

5watt 3,6volt och 2100mAh

1,5 timmar i bästa fall.

Har du hunnit prova dessa? Skulle det funka att gå ner i effekt utan att dom blir helt värdelösa?

Redigerat av loffe, 17 Dec 2010, 14:36.

#7 OFFLINE   kobben

kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 645 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 16:29

Lite kritik är bara bra.

Det är helt korrekt att livslängden blir lidande. Jag använder 2650mah och havsöringspassen blir sällan över 2h för min del. Med en knapp går det ju utan för mycket krångel hushålla med effekten om det skulle hugga bra.

Tror man kan gå ner aningen i effekt. Slingorna nu blir 47-49 grader(IR-termometer). Men när de med jämna mellanrum sköljs över med fågradigt vatten tror jag man vill hålla lite temp. De ska bli spännande vid praktiskt fiske, har bara testat ute i snön. Av de 5w är dessutom en del förluster, inre resistans i batterierna osv så värmeförluster i batteripacket blir lite svåra att bli av med.

Nästa par blir med 4xAA av praktiska själ. Elfa och kjell hade billiga.

Någon som har förslag på vad som kan göras annorlunda? Man blir ju lite insnöad när man själv håller på.
För att öka driftslängden kan man kanske ta längre kablar och ha ett 12V biltema gelbatteri i innerfickan?

Redigerat av kobmejaure, 17 Dec 2010, 16:31.

#8 OFFLINE   loffe

loffe

Advanced Member

• Edgemember
  • 417 inlägg

Postad 17 Dec 2010, 17:21

Du råkar inte snubbla över nå gamla ackar till sladdlösa borrmaskiner. I dessa pack brukar man kunna hitta några fräscha celler som man sen kan använda sig av. Dessa väger ju betydligt mindre än ett gelbatteri från biltema.

På mitt jobb kan man snubbla över dessa, sitter som nå backup batterier till nånting. 24v 4,5Ah, varje "stav" bore liggar på 4,8v.
Postad bild

#9 OFFLINE   Marcus_1995

Marcus_1995

Frontline Member

• Edgemember
  • 1334 inlägg

Postad 19 Dec 2010, 21:18

Häftiga vantar! och riktigt smart idé ! :)
Flugfiske slår det mesta och torrflugefiske är det bästa sättet att fånga fisk på ;)

#10 OFFLINE   ulrik

ulrik

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2296 inlägg

Postad 25 Jan 2011, 23:39

Ska leta efter aningen grövre wire för att slippa paralellkopplingen. Att hitta billiga vattentåliga batteripack(3xAA) samt att få tag på billiga ullvantar blir en utmaning. Billigaste yllevantarna jag hittade kostade 150:-. Tips mottages gärna!
[/quote]

Här kanske det finns billiga yllevantar för 19:-/par kvar!

Stickad fingervante - Art.nr: 288001
www.falkenbergsnetto.se/easyshop/

Redigerat av ulrik, 25 Jan 2011, 23:41.

wise use and limit your catch

HÅVAR.se

#11 ONLINE   Oops

Oops

Frontline Member

• Edgemember+
  • 9241 inlägg
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Postad 25 Jan 2011, 23:58

Finns det verkligen inte fabriksgjorda sådana vantar som fungerar bra ? :wacko:
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#12 OFFLINE   kobben

kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 645 inlägg

Postad 01 Feb 2011, 12:50

Ulrik: Billigt, men tveksam om det är ylle.

Oops:
Jo, det borde finnas färdiga som fungerar kan man tycka. Det finns ju några att välja på.
Här är en: http://www.warmnsafe...sp?product=5519

Efter att testat några pass med dem jag gjorde så fyller de sin funktion. Fryser inte, men däremot tycker jag att det är för bylsigt att ta på och av dem när man vill knyta knutar mm. Att ha sladdar längs armar och kropp till ett batteripack känns ännu värre.
Kokar kaffe och fikar oftare istället :)

#13 OFFLINE   JM!

JM!

Advanced Member

• Edgemember+
  • 496 inlägg

Postad 04 Feb 2011, 09:39

Ulrik: Billigt, men tveksam om det är ylle.

Oops:
Jo, det borde finnas färdiga som fungerar kan man tycka. Det finns ju några att välja på.
Här är en: http://www.warmnsafe...sp?product=5519

Efter att testat några pass med dem jag gjorde så fyller de sin funktion. Fryser inte, men däremot tycker jag att det är för bylsigt att ta på och av dem när man vill knyta knutar mm. Att ha sladdar längs armar och kropp till ett batteripack känns ännu värre.
Kokar kaffe och fikar oftare istället :)

Riktigt cool idé. Skulle det gå att göra i neoprenhandskar så skulle ju problemet med att ta av sig handskarna varje gång man ska byta fluga försvinna, då det finns handskar med avtagbara toppar? Hur drar du sladdarna nu? Från varje handske upp till bröstet och ett samma batteri i en ficka?
Om du kör ett batteripack för varje handske, någonstans vid underarmen, borde inte det bli "smidigare"?

bara tankar :D skitcool sak, om du vill sälja ett par så säg till.

#14 OFFLINE   ulrik

ulrik

Frontline Member

• Edgemember+
  • 2296 inlägg

Postad 04 Feb 2011, 09:54

Kobben! Tveka inte. Kolla själv om de har några kvar i 100% ylle. Har själv köpt två par ;)
wise use and limit your catch

HÅVAR.se

#15 OFFLINE   kobben

kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 645 inlägg

Postad 04 Feb 2011, 12:27

Riktigt cool idé. Skulle det gå att göra i neoprenhandskar så skulle ju problemet med att ta av sig handskarna varje gång man ska byta fluga försvinna, då det finns handskar med avtagbara toppar? Hur drar du sladdarna nu? Från varje handske upp till bröstet och ett samma batteri i en ficka?
Om du kör ett batteripack för varje handske, någonstans vid underarmen, borde inte det bli "smidigare"?

bara tankar :D skitcool sak, om du vill sälja ett par så säg till.

Neopren borde behålla värmen bättre fast det blir nog pilligt att sy fast värmetråden.
Nu är sladdarna dragna till ett batteripack som sitter med resårband runt handleden. Ska försöka lägga tillbaka bilderna så ser du. Kanske kan skära hål för tumme pekfinger så går det ju att knyta ändå.

Kobben! Tveka inte. Kolla själv om de har några kvar i 100% ylle. Har själv köpt två par ;)

Tack det ska göras, skickade mail till dem.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar