.
Gör dina egna Tenkaralinor
#1 OFFLINE
Skrivet 23 Dec 2010, 20:32
http://www.edgeflyfi...furled-leaders/
Steget var därför inte långt till att tvinna mina egna Tenkara-linor. Jag grubblade länge, och kom slutligen fram till en extender utan tapering i lämplig längd som jag använder mellan den vanliga tvinnade flugtafsen och spötoppen.
Här är en bild som visar min lina. Tafsen är orange och ca 180cm, och den gråa extendern är ca 120cm. Total längd ca 3m alltså, och mitt spö är 3,30.
#2 ONLINE
Skrivet 31 Mar 2011, 00:50
Funkar perfekt och behandlar man sin leader med Flyt medel så är detta en indikator! Om ni anger FFF så får ni 10% rea. Lycka till dessa är utmärkta värt att prova.
Mvh
Loomis
Detta inlägg har redigerats av Loomis1976: 31 Mar 2011, 00:51
#3 OFFLINE
Skrivet 31 Mar 2011, 16:43
ser ju sjukt enkelt ut men taperingen blir ju lite som det blir kan jag tänka mig, men tänkte att det kanske kan vara en ide till kortare spön (typ mitt korta cane-spö)
#4 OFFLINE
Skrivet 31 Mar 2011, 21:58
((( på 31 Mar 2011, 16:43 sade:
ser ju sjukt enkelt ut men taperingen blir ju lite som det blir kan jag tänka mig, men tänkte att det kanske kan vara en ide till kortare spön (typ mitt korta cane-spö)
Jag har
Fungerar fin fint till bäck fisket vänder över flugorna bra:) dock inte optimalt på längre tafsar tycker jag.
#5 OFFLINE
Skrivet 01 Apr 2011, 14:13
JonatanW på 31 Mar 2011, 21:58 sade:
Fungerar fin fint till bäck fisket vänder över flugorna bra:) dock inte optimalt på längre tafsar tycker jag.
Tack för svaret! får bli å göra ett par såna här snart (eller snart å snart, helt plötsligt så valde det att snöa hela dan ida, blir ju ledsen av sånt nu ju...) till vårens fiske!
näe, precis, kan tänka mig att det inte är optimalt på längre tafsar, lite därför jag tänkte att det kunde passa på mitt korta lätta canespö med en lite kortare tafs tvinnad på detta vis...
vad använde du för material till dina tafsar? grovlek?
Mvh
/peter
#6 OFFLINE
Skrivet 14 Dec 2011, 14:19
#7 OFFLINE
Skrivet 15 Dec 2011, 08:40
Jag funderar på att prova tenkara till vår/sommaren och det vore kul att kunna göra sina egna linor.
#8 OFFLINE
Skrivet 15 Dec 2011, 11:19
Det finns otaperade Tenkaralinor i monomaterial, så du kan säkert köra med en bit skjutlina. Spetsen på en tunn fluglina funkar säkert också. Egentligen har inte själva linan så stor betydelse i Tenkara, mer än att den skall vända över mjukt och fint, och ha en viss egentyngd. Den behöver inte flyta på ytan, eftersom man bara doppar själva flugan.
Själv föredrar jag slinkiga material med lätt tapering på till mina linor. De otaperade jag har provat (TenkaraUSA:s level-lina) gillade jag inte alls. Stel och utan förmåga att forma loopar.
Skaffa fram ett tenkaraspö och prova dig fram. Det är enklare än vad man kan tro att tillverka en bra lina.
#9 OFFLINE
Skrivet 17 Jan 2012, 23:09
Jag hittade följande länk till en sida med bra instruktioner för att göra taperade, flätade linor av tippets, 3*0,10 blir i närheten av 0,30
edit: glömde länken
http://www.tenkaraon...ing-update.html
Detta inlägg har redigerats av cc cowboy: 17 Jan 2012, 23:37
#10 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2012, 12:20
Jag använde vanligt polygarn av samma typ som man har till Rackelhanar i spöets längd eller lite kortare. Om det blir för grovt så kan man dela upp garnet på längden. Fireline med knut till spötoppen samt vanlig tafsspets.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar