någon som vet vad man har för pirk respektive bete för pimpling av båge?
.
kaske en dum fråga....
Started By flugfiskarn999, 2011 01 01, 09:32
7 replies to this topic
#2 OFFLINE
Skrivet 01 Jan 2011, 09:54
flugfiskarn999 på 01 Jan 2011, 09:32 sade:
någon som vet vad man har för pirk respektive bete för pimpling av båge?
Vilken pirk som helst går fint ,men se till att ha ca 20 cm lina mellan pirk och krok och ladda med maggots .
För att utesluta att linan hakar fast i blänket vid nedsläpp så tryck fast 2 st små blyhagel på linan under blänket eller pirken på lämpligt avstånd.
#3 OFFLINE
Skrivet 01 Jan 2011, 10:04
Vanligt rödingblänke med vad som helst på kroken - dom är inte så petiga med betet (oftast)... personligen har jag fått det mesta på maggot, mask och skalad räka men även båge på senapssill, röding på löksill, öring/röding/båge/aborre på aborrögön, båge på halv mört och aborrskalle... även power-bait på kroken har funkat i brist på annat. Tom krok (typ epoxybloodworm) har också funkat på båge nån gång, men det kan bli relativt sett låååångt mellan huggen(dock vann jag vadet!!)!
#5 ONLINE
Skrivet 01 Jan 2011, 11:15
En balansare var alltid mitt val när jag pimplade regnbåge. Hade framgång så det räckte.
min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#6 OFFLINE
Skrivet 01 Jan 2011, 11:19
Jag vet inget om pimpling egentligen, men brukar knyta på en wolly-bugger istället för pirk och det nappar friskt på det också..
"Att utveckla jägarblicken (coure d`oille) är nyckeln till att lyckas upptäcka öring.
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."
-John Randolph
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."
-John Randolph
#7 OFFLINE
#8 OFFLINE
Skrivet 02 Jan 2011, 15:03
Här ska du få mina erfarenheter från regnbågspimpel (Rätt begränsad erfarenhet dock).
Bete: Mormyska ca 2 cm med krok, överlägset bäst för mig.. Även kallat minibalansare.
Bete: Rödingblänke med krok. Funkar, men bättre med enbart Mormyska.
Bete: vertikalpilk, inget hittills.
Bete: Balansare eller "miniwobbler", ska vara bra när fisken "är på hugget". Kammat noll..
Agn: Liten bit från exempelvis powerbaits "gummikulor". Funkar bäst för mig!
Agn: Räkbit. Kan vara ganska bra.
Agn: Maggot. Fungerat sämst av de tre för mig. Men funkar absolut.
Blinkers: Fiskebutiken: Du kommer fånga tre gånger så mycket fisk. Inget än... Fortsätter testa detta!
Övrigt: Får sällan fisk under 1,5 meters djup. Gillar stora hål. Fått bifångster som röding, öring, aborre och gädda.
Läs lite om pimpel på www.superpuppan.se
Bete: Mormyska ca 2 cm med krok, överlägset bäst för mig.. Även kallat minibalansare.
Bete: Rödingblänke med krok. Funkar, men bättre med enbart Mormyska.
Bete: vertikalpilk, inget hittills.
Bete: Balansare eller "miniwobbler", ska vara bra när fisken "är på hugget". Kammat noll..
Agn: Liten bit från exempelvis powerbaits "gummikulor". Funkar bäst för mig!
Agn: Räkbit. Kan vara ganska bra.
Agn: Maggot. Fungerat sämst av de tre för mig. Men funkar absolut.
Blinkers: Fiskebutiken: Du kommer fånga tre gånger så mycket fisk. Inget än... Fortsätter testa detta!
Övrigt: Får sällan fisk under 1,5 meters djup. Gillar stora hål. Fått bifångster som röding, öring, aborre och gädda.
Läs lite om pimpel på www.superpuppan.se
www.superpuppan.se
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar