Hoppa till innehåll

.

Zpey Fusion Shooting Head

18 replies to this topic

#1 OFFLINE   JOMPA

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 41 Inlägg:

Skrivet 17 Jan 2011, 13:00

Tjena !

Någon som testat dessa " Zpey Fusion Shooting Head" tvåhandsklumpar

Hur är dom kast och fiskemässigt? Gärna en jämförelse mot andra märken.

MVH JOMPA

#2 OFFLINE   JOMPA

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 41 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2011, 20:08

Visa inläggJOMPA på 17 Jan 2011, 13:00 sade:

Tjena !

Någon som testat dessa " Zpey Fusion Shooting Head" tvåhandsklumpar

Hur är dom kast och fiskemässigt? Gärna en jämförelse mot andra märken.

MVH JOMPA

Märkligt är det inga som fiskar med dessa klumpar ? Någon borde väl ändå ha testat........

#3 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2011, 20:27

Visa inläggJOMPA på 18 Feb 2011, 20:08 sade:

Märkligt är det inga som fiskar med dessa klumpar ? Någon borde väl ändå ha testat........
Jag fiskade hela förra säsongen med dessa linor och har efter det avyttrat alla mina PT klumpar och ACE klumpar.
Linorna görs hos Rio och har en fantastisk finish, välbalanserade linor som kastar suuperbra.
Om jag ska rekomendera en lina så blir det Extendedlinorna som är sjukt bra fiske o kastlinor med 6 m lång front som ger ett överdj-lskt häng.
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#4 OFFLINE   JOMPA

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 41 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2011, 20:33

Visa inläggjungle cock på 18 Feb 2011, 20:27 sade:

Jag fiskade hela förra säsongen med dessa linor och har efter det avyttrat alla mina PT klumpar och ACE klumpar.
Linorna görs hos Rio och har en fantastisk finish, välbalanserade linor som kastar suuperbra.
Om jag ska rekomendera en lina så blir det Extendedlinorna som är sjukt bra fiske o kastlinor med 6 m lång front som ger ett överdj-lskt häng.

Tack Jungle cock!
Vilka varianter(sjunkgrader)av dessa har du testat.

MVH JOMP

#5 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2011, 21:09

Jag har testat alla extended och körde mycket med sjunk 3/4 till 14,6 Instinct och det var en supercombo, men dessa linor är ju gjorda för det spöet.
Sjunk 6/7 sjunker som f-n och fiskar jättebra på högvatten och interm linan är oerhört lättkastad men fiskade lite mindre med den.
Körde sjunk fusion 1/2/3 och 3/4/5 till 13.3 Instinct och den kastar ju mycket bra, men jag tycker att 3 densitetslinorn inte uppfyller sjunkkraven som dom är märkta för utan mer som att en 1/2/3 är som en 1/2, men det är ju lika på alla triple densitetslinor/märken.
Om du kommer till Byske i vår så får du testa mina zpeylinor. Ingen som provat dom har varit annat än nöjda
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#6 OFFLINE   JOMPA

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 41 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2011, 21:42

Visa inläggjungle cock på 18 Feb 2011, 21:09 sade:

Jag har testat alla extended och körde mycket med sjunk 3/4 till 14,6 Instinct och det var en supercombo, men dessa linor är ju gjorda för det spöet.
Sjunk 6/7 sjunker som f-n och fiskar jättebra på högvatten och interm linan är oerhört lättkastad men fiskade lite mindre med den.
Körde sjunk fusion 1/2/3 och 3/4/5 till 13.3 Instinct och den kastar ju mycket bra, men jag tycker att 3 densitetslinorn inte uppfyller sjunkkraven som dom är märkta för utan mer som att en 1/2/3 är som en 1/2, men det är ju lika på alla triple densitetslinor/märken.
Om du kommer till Byske i vår så får du testa mina zpeylinor. Ingen som provat dom har varit annat än nöjda

Tack för svaren.

MVH JOMPA

#7 ONLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 18 Feb 2011, 23:47

Kan bara hålla med om sjunkhastigheten på fusionlinorna. Kastar bra, men sjunker inte så mycket! 4/5/6an sjunker nog inte mycket mer än en PT 2/3a..
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

#8 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 19 Feb 2011, 08:58

Visa inlägglill-peter på 18 Feb 2011, 23:47 sade:

Kan bara hålla med om sjunkhastigheten på fusionlinorna. Kastar bra, men sjunker inte så mycket! 4/5/6an sjunker nog inte mycket mer än en PT 2/3a..
Detta är inte unikt för Zpeys trippeldensitetslina utan alla 3 density linor som finns på marknaden, tippen hålls uppe av dom två första densiteterna och blir mindre sjunkande.
Har jämfört den mot andra linor och tror den sjunker som en PT 3/4.
Extended linorna sjunker däremot som strykjärn och snabbare än motsvarande linor från andra fabrikanter
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#9 OFFLINE   christoffer.o

Advanced Member

• Edgemember+
  • 606 Inlägg:

Skrivet 05 Mar 2011, 01:13

jag har sakta men säkert börjat byta ut alla mina tidigare linor mot zpeys. dom är helt underbara !

micke: du kan vänta dig en order snart behöver lite uniqe till 10fotarn :)

#10 OFFLINE   JOMPA

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 41 Inlägg:

Skrivet 08 Mar 2011, 10:33

tack för alla svaren !

jag har köpt in 0/1/2 och 1/2/3.

ska bli intressant att testa.

MVH JOMPA

#11 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 08 Mar 2011, 11:09

Visa inläggchristoffer.o på 05 Mar 2011, 01:13 sade:

jag har sakta men säkert börjat byta ut alla mina tidigare linor mot zpeys. dom är helt underbara !

micke: du kan vänta dig en order snart behöver lite uniqe till 10fotarn :)
Det låter bra det, hör bara av dig i god tid så jag hinner komplettera om jag inte har hemma, enstaka kompletteringslinor kostar :-( i frakt, men i samband med en redan lagd order så blir det ingen extra frakt.

Detta inlägg har redigerats av jungle cock: 08 Mar 2011, 11:10

Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#12 ONLINE   chrglx

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 22:02

Är intresserad av Zpey fusion extended. Blir lite förbryllad vad gäller vikter och längder. En klump på 35g (vad jag skulle kalla en # 9/10) är klassad som #8/9. Deras "vanliga" klumpar på 35g är klassad som #9/10. Jag kör 35g på mitt Stinger 12.6 #9/10. Skall man gå på vikten och köpa en #8/9 på 13.5 m eller lita på klassificeringen och köpa 40gr och kapa till 35g? Är inte risken att det ryker en dryg meter och man går miste om "extended"-effekten?

#13 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 22:37

Om du måste kapa den så gör det ju inget för "extended effekten "då du kapar den i början och den 6- 6,5m långa extended delen är kvar.Kör nästan enbart med extended och har inte kapat någon ännu utan kör dom efter vikt och inte klass.
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#14 ONLINE   chrglx

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 391 Inlägg:

Skrivet 20 Jan 2012, 21:50

Om man läser på ex vis Capricorns hemsida kan man få intrycket av att Extended främst är till för överhandskast. Jag kör ett 12.6 fots #9/10, kanske är 13 m+ lite väl långt för underhandskast?! Mkt sugen på att prova dock

#15 ONLINE   Lohi

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1963 Inlägg:

Skrivet 20 Jan 2012, 23:41

Det är ju efter tycke och smak dvs kastteknik....men dessa klumpar flyger riktigt fint!
Not sharing your patterns and tying skills can only be considered a criminal act.
Jurij Shumakov, 1956-2006
Soldier, Scientist and Fly Tier

#16 OFFLINE   Loureed

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2012, 13:16

Kan man kapa Fusion-klumparna, alltså inte extended? 21g för en 7/8 verkar väldigt lätt. Är det tänkt att man ska använda zpeys polyleader tillsammans för att "få upp vikten"?

#17 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2012, 17:24

I grundtänket så var det nog meningen att köra Zpeys polyleaders till dom linorna. Det som är bra med Zpeylinorna är att dom passar Zpeyspöna perfekt.
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#18 OFFLINE   Loureed

Member

• Members
  • PipPip
  • 20 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2012, 20:33

Men de går att kapa eller?

#19 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2012, 21:10

Alla linor går att kapa men det finns ju så många lintyper,längder och vikter att det ska man ju inte behöva.
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar