.
Sveriges Flugfiskares Förening
#1 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2011, 07:55
Styrelsen i SFF har som huvudförslag att Sveriges Flugfiskares Förening läggs ner vid årsmötet den 13 februari. Det som kan motverka detta är om det finns medlemmar som tar ett kliv framåt och är villiga att tillföra något. Skulle gärna höra lite om tankarna kring nuvarande förening och behovet av densamma eller liknande förening.
#2 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2011, 09:21
Efter att ofrivilligt varit borta från fisket i många år gick jag naturligtvis med i SFF igen och köpte FiN på gamla rutiner när jag kom tillbaka. Jag märkte dock snabbt att inte mycket hade hänt där medan internet (med Edge) och möjligheter till mer internationellt utbyte naturligt nog har ökat.
Här tycker jag inte SFF hängt med. I brevet tycker styrelsen inte att det kommer tillräckligt med medlemmar på mötena. Konstigt när man gör så mycket reklam och har en uppdaterad hemsida
Missförstå mig inte. Jag tycker att en förening för sveriges flugfiskare bör finnas men man måste kanske utveckla sig.
Här följer några förslag på vad jag skulle vilja se:
-Inom SFF finns som styrelsen säger otroligt mycket kunskap och kontakter med experter. Utnyttja det då! Gör intressanta kurser och marknadsför dem (här på Edge t.ex.).
-Var mer interaktiv. Möt medlemmarna på forum och på mässor.
-Fler träffar vid intressanta vatten. Har man kontakter borde kanske det gå att ordna (gjordes förr om jag inte minns fel). Och återigen marknadsför.
-Arbeta med intressanta frågor (ex. C&R, odlad lax...) på ett aktivt sätt.
-Uppdatera hemsidan!
Det var mina små tankar.
Detta inlägg har redigerats av MAV: 18 Jan 2011, 09:22
#4 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2011, 09:57
Jag kan bara instämma med att jag tror att en förening som SFF behövs här i Sverige.
Jag vill inte ta bort något ifrån Sportfiskarna, men Sportfiskarna är en orginisation som täcker in alla former av Sportfiske medans SFF är för just Flugfiskare. Tycker också som åvanstående att SFF skulle gynnas mer av att vara ute och synas i det öppna. Men detta menar jag då mässorna b.la. och självklart på div forum. Jag tror inte ens att jag någonsin har stött på en person ifrån SFF, varken på någon mässa eller träffar eller på forum..
Tycker att SFF har mycket att hämta ifrån Sportfiskarna. Dessutom så skulle en förening som SFF kunna bidra med mycket till orginisationen som tex Älvräddarna. Tänk er Älvräddarna + SFF + Sportfiskarna, vilken trio och vilken nytta dom skulle kunna bidra med tillsammans.
En räddning för SFF tror jag skulle kunna vara att byta ut (nu vet jag inte vilka som sitter där) ledningen till en yngre generation. Om det nu sitter äldre människor som inte orkar driva SFF byt ut dessa till yngre drivna människor så tror jag att det kan gå att få liv i SFF om något år.
Börja skriv till div tidningar om vad man vill få ut av den "nya" orginisationen och driv igenom frågor. Jobbar för att återställa och bevara vattendragen som SFF gör.
Ställ ut på mässor och förklara för människor vad man vill uträtta, nå ut till OSS..
Sen så tror jag att man måste sänka medlemsavgiften. Visst pengarna går till något bra ändamål, men om man vill få en större och bredare orginisation så tror jag att man måste sänka detta. Det är inte alla som kan betala den summa.
Nä kort och gott så tror jag att man kan rädda SFF om man bara är villig att göra byten och rusta upp.
/Tobbe
Detta inlägg har redigerats av TobbeOlsson: 18 Jan 2011, 09:58
#5 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2011, 10:24
Det är inte lätt att driva förening idag när "allt" man tidigare lärde sig genom att vara med i en klubb eller förening finns på nätet. Det andra viktiga limmet för en förening, den sociala aspekten har till MYCKET stor del flyttat ut till forum och communities som facebook. Det vi gjorde här i Piteå var att flytta ut en stor del av föreningsaktivitererna på nätet och använda forum och communities för att få feedback, hitta medlemmar och koppla ihop vår verksamhet med andra föreningar och aktörer. Vi är inte förbi krisen ännu men det ser ut som vi har lyckats vända den negativa trenden. För inte så länge sedan hade vi också tankar på att lägga ner alltihopa.
Jag är passiv medlem i SFF (Tweedmaffian
Mvh
Stefan
Detta inlägg har redigerats av Stefan Siikavaara: 18 Jan 2011, 10:25
#6 OFFLINE
Skrivet 18 Jan 2011, 22:57
http://www.flugfiskarna.org.se/
#10 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2011, 20:00
Jodå vi är kvar.
Det är lite roligt att se att alla era synpunkter om SFF dryftades i söndags och den nya styrelsen kommer att jobba i de riktningar ni påpekar.
Först och främst backar vi tillbaka till ursprungstanken med SFF att vara ett språkrör för flugfiskarna i maktens korridorer. Vi och älvräddarna jobbar ju åt samma håll så två starka föreningar är ju bättre än en, att få t.ex. miljödomstolen att ta riktig hänsyn till vattendirektivet är nóg den största uppgift vi har just nu. Vi kommer med andra ord fukusera på biotopvårdsfrågor och vår fiskefond fortsättningsvis.
En ny hemsida kommer att dyka upp inom kort och trots att jag är en "gubbe" på 55 år så har jag arbetat och haft datorer sedan 1980.
Vi kommer att även marknadsföra oss på alla möjliga sätt som ni även har påpekat för att andra flugfiskare skall veta att vi finns.
Medlemsavgiften kan tyckas vara hög men om man själv inte deltar i något fiskevårdsarbete utan tycker att "man och dom" skulle göra något så är 150 kr lite för att stödja dom.
Vad jag skulle önska nu är att alla medlemmar, fd medlemmar börjar verka för SFF så vi får en stark förening som de styrande tar på allvar. Så hjälp oss stärka föreningen och sprid vårt budskap. Det finns på hemsidan även om den är mossig, tycker även jag.
Hälsningar
Göran Spaxes ordf. SFF
#11 OFFLINE
Skrivet 15 Feb 2011, 20:45
Fortunately, most people are morons."
#14 OFFLINE
Skrivet 16 Feb 2011, 05:53
Ser fram emot att se vad SFF kommer att göra nu. Och hur "pass" modernare man kommer att bli.
Ser fram emot den nya hemsidan, och den kommer det att länkas till.
Hoppas också på att den kommer att få lite mer besökare då den b.la. marknadsförst här inne och antagligen också mycket via mun-mun
pga beslutet som skulle tas.
Kort och gott. Det ska bli intressant att se utvecklingen.
/Tobbe (blivinade medlem)
#16 OFFLINE
Skrivet 25 Feb 2012, 13:30
Återstår alltså Älvräddarna och Sportfiskarna vilka båda verkar vara bra organisationer. Det hade ju dock varit kul med en organisation som särskilt tillvaratog flugfiskarnas intressen, exempelvis med återkommande föredrag om fiskevård och dylikt, rena fisketräffar m.m. m.m.
#17 OFFLINE
Skrivet 25 Feb 2012, 21:23
Spaxes på 15 Feb 2011, 20:00 sade:
Jodå vi är kvar.
Det är lite roligt att se att alla era synpunkter om SFF dryftades i söndags och den nya styrelsen kommer att jobba i de riktningar ni påpekar.
Först och främst backar vi tillbaka till ursprungstanken med SFF att vara ett språkrör för flugfiskarna i maktens korridorer. Vi och älvräddarna jobbar ju åt samma håll så två starka föreningar är ju bättre än en, att få t.ex. miljödomstolen att ta riktig hänsyn till vattendirektivet är nóg den största uppgift vi har just nu. Vi kommer med andra ord fukusera på biotopvårdsfrågor och vår fiskefond fortsättningsvis.
En ny hemsida kommer att dyka upp inom kort och trots att jag är en "gubbe" på 55 år så har jag arbetat och haft datorer sedan 1980.
Vi kommer att även marknadsföra oss på alla möjliga sätt som ni även har påpekat för att andra flugfiskare skall veta att vi finns.
Medlemsavgiften kan tyckas vara hög men om man själv inte deltar i något fiskevårdsarbete utan tycker att "man och dom" skulle göra något så är 150 kr lite för att stödja dom.
Vad jag skulle önska nu är att alla medlemmar, fd medlemmar börjar verka för SFF så vi får en stark förening som de styrande tar på allvar. Så hjälp oss stärka föreningen och sprid vårt budskap. Det finns på hemsidan även om den är mossig, tycker även jag.
Hälsningar
Göran Spaxes ordf. SFF
Pondkeeper på 25 Feb 2012, 13:30 sade:
Återstår alltså Älvräddarna och Sportfiskarna vilka båda verkar vara bra organisationer. Det hade ju dock varit kul med en organisation som särskilt tillvaratog flugfiskarnas intressen, exempelvis med återkommande föredrag om fiskevård och dylikt, rena fisketräffar m.m. m.m.
Fast enligt ordföranden så finns dom kvar.
#20 ONLINE
Skrivet 25 Feb 2012, 22:24
Annars får jag utnyttja kontakterna i våran förening för att hitta på honom.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
#21 OFFLINE
Skrivet 26 Feb 2012, 11:37
SFF hade ett eget utvecklingsvatten, 5-6km av Alsterån i Småland. Insektsinventering gjordes och en fiskvårdsplan togs fram. Lekytor gjordes och sten rullades tillbaka till ån. SFF anordnade ett flertal fiskvårdkonferenser i samarbete med ett flera Länsstyrelser ute i landet, bl.a Östersund, Emån och Ljusdal. Vill minnas en Fisketurismkonferens, Stockholm. En fiskvårdsauktion arrangerades under något år, på Flugfiskemässan i Västerås. SFF tog fram riktlinjer för något som kallades Beståndsanpassat fiske och Ekologiskt fiskvård. SFF fanns med på flertal av flugfiskemässorna, nämnda Västerås och Sollentunamässan. Vi fick också ett medlemsblad några gånger per år och ett årsbokshäfte/bok. Flugfisketräffar hölls på flera platser under året, Från Björkaån i Skåne till Storån och Gimån i Jämtland, harrfiske vid Vättern, Gysinge och Tjuonajokk i norr, har säkert glömt någon. Tro det eller ej, men redan på den tiden hade SFF torrkastning på gräs.
SFF var också engagerade i älvkampen, bl.a Österdalälven, Krokån, Parbäckarna i väst Jämtland, kanske flera strömmar.
Medlemsantalet låg gissningsvis runt 400-600, vill också minnas att ekonomin kapsejsade några gånger, dyrt att producera böcker.
Förmodar att intresset från medlemmarna var ljummet för SFF:s syfte dessutom kom och gick nya styrelsemedlemmar och därav tynnade SFF bort, sakta men säkert. Kanske finns det någon som har en annan bild?
#22 OFFLINE
Skrivet 26 Feb 2012, 13:24
Jag känner dock en av stiftarna och vill minnas att det fanns en historia kring ekonomiskt sammanbrott och att föreningen hade en person anställd. Inget att spekulera i här kanske. Snarare intressant att fundera över framtidens organisation av Sveriges flugfiskare.
En parentes, böckerna som gavs ut var riktigt fina, framförallt den sista flugbindningsboken.
#23 OFFLINE
Skrivet 21 Apr 2012, 21:14
flyfisher30 på 25 Feb 2012, 22:24 sade:
Annars får jag utnyttja kontakterna i våran förening för att hitta på honom.
han har ett företag i leksand som heter spaxes AB (http://www.spaxes.se) har träffat han några gånger ute vid sjöarna och han va även lärare på leksands gymnasium när jag gick där..
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar