Hej Boys! Jag är nere sista veckan i Maj och första veckan juni 2012...
Jag har varit nere 14ggr senaste åren o fiskat i BiH
JAG vill rekomendera er använda guider av ett ytterligare skäl...
Om ni läst vissa här på forumet som hade "dåligt fiske", hade överfulla älvar med massa knas fiskare o andra problem att slåss med är det just sådant en guide avhjälper...
TROTS att jag kan fisket hyffsat väl anser jag Guiden gör min resa så mycket mer värd....jag slipper köra, jag vet att varje vatten har lagom fisketryck (eftersom guiden tar reda på HUR mycket folk som fiskar var) + att metoderna ÄR annorlunda om man vill fånga stora harrar...En annan aspekt är att guiden VET var dom riktigt bra matställena är så man blir glad och nöjd..
I maj /Juni är det stora kläckningar av Danica/Vulgata, stora heptagenia och massa annat som bluewing olive och inte minst stora bäcksländorna! Så ALLT är inte smått...Skulle säga att stl 12-14-16 är väldigt gångbart på våren/försommaren + några riktigt stora Danica/Vulgata i stl 8- 10! Stora mayflykläckare typ kllinkhammers i stl 10 är oxo underbart bra! Smått funkar oxo...det kläcker massor!
2011 hade vi ett grymmt torrflugefiske i övre sträckorna Ribnik slutet av maj!...jag var även nere första veckan Juli o hade bra torrflugefiske på nattsländor och små dagsländor.
Nymffiske med gammarus är grymmt!
PS...I Ribnik och pliva finns brödmatade öringar vid broarna i byn...står ni o fiskar där är det rena P&T fisket...gillar ni den typen av fiske så fine, gillar ni vild fin fisk, gå uppströms och längre nerströms broarna ...bara ett tips! ...missa INTE heller fiska i Sana! är vattenstånden OK rekomenderar jag även Sanica MEN bara om ni har en guide eller kollar själv så det inte är för mycket folk där.
Jag åker ner om 2 veckor till Sana; Una och Vrbas för att försöka lura upp Hucho på fluga!...Kan bli reportage i fiskejournalen/fly and tie om vi har lite flyt

Zivio!
Ken