Hoppa till innehåll

.

Intresserad att fiska i Bosnien? Har fått kanonpris [5 st klara] - [Uppdaterad 02-02]

135 replies to this topic

#121 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 26 Feb 2011, 19:43

Visa inläggRecord på 23 Feb 2011, 17:19 sade:

Oj oj det där lät bra :)

Måste ta mig en en funderare ...... när är deadline på att bestämma sig ?

hør med nenja på forumet

#122 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 14 May 2011, 21:11

Visa inläggOops på 24 Jan 2011, 16:08 sade:

Vet Du vem som guidar er där nere ?......Klart som fan att man ska ha en guide med sig, han hjälper till med så mkt annat än bara pekar var man ska fiska..... :P

han heter Zeljko Prpic och han blev visst europamästare 2010 i flugfiske.
jag räknar med att han kan sin sak :)
har sett han på youtube, trevlig snubbe, han brinner verkligen för flugfiske B)
nu är det nära, på tisdag smäller det!
6 st förväntansfulla flugfiskare åker ner...

#123 OFFLINE   mårten

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 123 Inlägg:

Skrivet 14 May 2011, 21:45

Visa inläggmeek på 14 May 2011, 21:11 sade:

han heter Zeljko Prpic och han blev visst europamästare 2010 i flugfiske.
jag räknar med att han kan sin sak :)
har sett han på youtube, trevlig snubbe, han brinner verkligen för flugfiske B)
nu är det nära, på tisdag smäller det!
6 st förväntansfulla flugfiskare åker ner...

Jag kan lova dig att Zeljko kan sin sak!!!
Han guidade mig och två vänner hösten 2010, otroligt duktig och kompetent.

// Mårten
Postad bild
www.xtremeflyfishing.se/
Flyfisher/Flytyer

#124 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 21 May 2011, 01:11

Nu kan även vi hålla med dig här, vilken kille! Han ser fisk som ingen annan ser och han får fisk som inte hugger att hugga.
När jag kommer hem skall jag fan se till att skaffa glasögon igen... ;)

Kort och gott ( fiske om 6 timmar) så har vi det fantastiskt bra här, harren är kräsnare än kräsnast och öringen vackrare än vackrast. Till och med de små regnbågarna som smitit ut i Ribnik är en fröjd för ögat.

Kläcker gör det i princip hela tiden och de medelstora brunröda samt de större lite gulare dagsländorna dominerar. Öringen värkligen vräker i sig och kan ganska sällan motstå en väl presenterad imitation.
I övrigt så har en ljusbrun nymf med orange thorax och dubbla tungstens-skallar varit det enda som fungerat bäst på harrarna

#125 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 21 May 2011, 01:19

Nu kan även vi hålla med dig här, vilken kille! Han ser fisk som ingen annan ser och han får fisk som inte hugger att hugga.

Kort och gott ( fiske om 6 timmar) så har vi det fantastiskt bra här, harren är kräsnare än kräsnast och öringen vackrare än vackrast. Till och med de små regnbågarna som smitit ut i Ribnik är en fröjd för ögat.

Kläcker gör det i princip hela tiden och de medelstora brunröda samt de större lite gulare dagsländorna dominerar. Öringen värkligen vräker i sig och kan ganska sällan motstå en väl presenterad imitation.
I övrigt så har en ljusbrun nymf med orange thorax och dubbla tungstens-skallar varit det som fungerat bäst på harrarna som nästan aldrig vakar.

Småöringarna var som galna i guldskallenymfer med brun/röda kroppar. Synd att man kastade bort båda man hade första dagen, kanske även de större hade gillat den...

Har du 10000kr till övers så är boka en resa asap. :)
Än så länge 3 hela dagar utan att man egentligen hade behövt något annat än torrflugor, helt underbart. Eller som Zeljko skulle sagt: Beutifull!

#126 OFFLINE   Emin Lager

Advanced Member

• Edgemember
  • 3587 Inlägg:

Skrivet 21 May 2011, 08:48

Jag sa ju till dig att det var fint där nere :)
Om tre dagar så sitter jag på planet ner, skall bli så jäkla skönt :) ölen var god va ;)
/Emin
Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#127 OFFLINE   bandyröven

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Skrivet 21 May 2011, 11:36

Visa inläggnenja på 21 May 2011, 01:19 sade:

I övrigt så har en ljusbrun nymf med orange thorax och dubbla tungstens-skallar varit det som fungerat bäst på harrarna som nästan aldrig vakar.

Småöringarna var som galna i guldskallenymfer med brun/röda kroppar. Synd att man kastade bort båda man hade första dagen, kanske även de större hade gillat den...

Har du 10000kr till övers så är boka en resa asap. :)
Än så länge 3 hela dagar utan att man egentligen hade behövt något annat än torrflugor, helt underbart. Eller som Zeljko skulle sagt: Beutifull!

Fan vad skoj det låter !! Har bestämt att när jag fyller 50 år 2013 då ska jag dit , antingen själv men förhoppningsvis med ett gäng "fiskekompisar" :D Ska suga i mig så mycket info av era berättelser som jag kan tills det är dags !!! B)
En fluga gör ingen sommar :)

http://flugisfiske.wordpress.com/

#128 OFFLINE   denan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 111 Inlägg:

Skrivet 24 May 2011, 11:39

Fan vad härligt det låter. Själv missar jag majflugan i Bosnien den här gången, det fick bli Älvdalen för premiären och fisket var kanon, harrarna större och piggare än någonsin. Stekpanneharren hoppas jag är ett lyckat projekt för beståndet där, något att anamma på andra ställen.

I juli barkar det av neråt och då ska det fiskas när det inte paddlas, bla Pliva och Ribnik, men senare även en gömd skönhet i Kroatien som jag behåller för mig själv än så länge samt lite härligt fiske i MonteNegro.

Flikar in:
Förvisso är jag en Bosnier på riktigt och är uppväxt på vatten ni drömmer våta drömmar om ;) och tycker spontant att en guide är något man ska ha om man känner sig osäker på kastteknikerna (bara fiskat sjöar) samt sämre koll på flugvalet. Men eftersom de flesta av er kan era saker så är guide mer fråga om resesällskap och chaufför för den stundtals galna trafiken där nere. Bra att ha då och då med andra ord, men heller inte nödvändigt. Rent generellt får alla fisk i Bosnien i alla vattendrag ovan diskuterade, där Pliva är största svårighetsgraden på grund av den kristallklara vattnet (som jag för övrigt alltid har svårt att bedöma djupet på, och mina 201 cm till trotts alltid blev blöt i). Men för att fisket ska fortsätta vara en heaven i Bosnien tillika andra områden i världen så är det inte dumt att investera i framtiden.

Varje gång ny hyr guide så har ni möjlighet att dela med er av era upplevelser tillbaka. Ex var vattnet skräpigt? (Gamla spisar, tvättmaskiner etc) Var vägarna i ok skick? Fanns det papperskorgar? Eldplatser? Fiskets skick? Övernattning? etc . Jag tycker man ska ge konstruktiv feedback bäst och så ofta det går, och det ska vara ärligt. Fisketillsynsmännen är i regel reko killar, men med det sagt inte nödvändigtvis beresta och särskilt insatta i flugfisket. Man kan åstadkomma en hel del för framtiden över en enkel grej som uppskattad kopp kaffe eller en kall Nektar. Nackdelen är naturligtvis att det blir lite dyrare för er men i gengäld så kan en lokal(förhoppningsvis, men i praktiken alltid någon utomsocknes) intresserad människa livnära sig på vårt intresse och göra våra framtida besök angenämare. Det får inte anses vara fel att betala lite mer för upplevelsen, förutsatt att man kan spåra extra utgiften.

tight lines
/D
Eller vad tror du?

#129 OFFLINE   F S

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 452 Inlägg:

Skrivet 17 Nov 2011, 01:14

Vilka flugmönster och storlekar funkade bäst där nere förra året?

Fiskar man bara med nymfer och torrflugor i strlk 22 typ? :)
Pike - all other fish are just bait

#130 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 17 Nov 2011, 09:40

Hej Boys! Jag är nere sista veckan i Maj och första veckan juni 2012...
Jag har varit nere 14ggr senaste åren o fiskat i BiH

JAG vill rekomendera er använda guider av ett ytterligare skäl...
Om ni läst vissa här på forumet som hade "dåligt fiske", hade överfulla älvar med massa knas fiskare o andra problem att slåss med är det just sådant en guide avhjälper...

TROTS att jag kan fisket hyffsat väl anser jag Guiden gör min resa så mycket mer värd....jag slipper köra, jag vet att varje vatten har lagom fisketryck (eftersom guiden tar reda på HUR mycket folk som fiskar var) + att metoderna ÄR annorlunda om man vill fånga stora harrar...En annan aspekt är att guiden VET var dom riktigt bra matställena är så man blir glad och nöjd..

I maj /Juni är det stora kläckningar av Danica/Vulgata, stora heptagenia och massa annat som bluewing olive och inte minst stora bäcksländorna! Så ALLT är inte smått...Skulle säga att stl 12-14-16 är väldigt gångbart på våren/försommaren + några riktigt stora Danica/Vulgata i stl 8- 10! Stora mayflykläckare typ kllinkhammers i stl 10 är oxo underbart bra! Smått funkar oxo...det kläcker massor!

2011 hade vi ett grymmt torrflugefiske i övre sträckorna Ribnik slutet av maj!...jag var även nere första veckan Juli o hade bra torrflugefiske på nattsländor och små dagsländor.
Nymffiske med gammarus är grymmt!

PS...I Ribnik och pliva finns brödmatade öringar vid broarna i byn...står ni o fiskar där är det rena P&T fisket...gillar ni den typen av fiske så fine, gillar ni vild fin fisk, gå uppströms och längre nerströms broarna ...bara ett tips! ...missa INTE heller fiska i Sana! är vattenstånden OK rekomenderar jag även Sanica MEN bara om ni har en guide eller kollar själv så det inte är för mycket folk där.

Jag åker ner om 2 veckor till Sana; Una och Vrbas för att försöka lura upp Hucho på fluga!...Kan bli reportage i fiskejournalen/fly and tie om vi har lite flyt :D
Zivio!
Ken

#131 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 17 Nov 2011, 09:49

Jo förresten...Nån som vet om Zjelko jobbar kvar på LTG? Jag har inte pratat med honom sen i sommras, å då var det osäkert om han skulle jobba kvar för dom...Hmmm...
Han är iallfall en grymmt bra guide! , Mita på Zepter likaså! kan klart rekomendera båda dessa gossarna!

#132 OFFLINE   Barbus

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 85 Inlägg:

Skrivet 17 Nov 2011, 12:19

Visa inläggKen på 17 Nov 2011, 09:40 sade:

Hej Boys! Jag är nere sista veckan i Maj och första veckan juni 2012...
Jag har varit nere 14ggr senaste åren o fiskat i BiH

JAG vill rekomendera er använda guider av ett ytterligare skäl...
Om ni läst vissa här på forumet som hade "dåligt fiske", hade överfulla älvar med massa knas fiskare o andra problem att slåss med är det just sådant en guide avhjälper...

TROTS att jag kan fisket hyffsat väl anser jag Guiden gör min resa så mycket mer värd....jag slipper köra, jag vet att varje vatten har lagom fisketryck (eftersom guiden tar reda på HUR mycket folk som fiskar var) + att metoderna ÄR annorlunda om man vill fånga stora harrar...En annan aspekt är att guiden VET var dom riktigt bra matställena är så man blir glad och nöjd..

I maj /Juni är det stora kläckningar av Danica/Vulgata, stora heptagenia och massa annat som bluewing olive och inte minst stora bäcksländorna! Så ALLT är inte smått...Skulle säga att stl 12-14-16 är väldigt gångbart på våren/försommaren + några riktigt stora Danica/Vulgata i stl 8- 10! Stora mayflykläckare typ kllinkhammers i stl 10 är oxo underbart bra! Smått funkar oxo...det kläcker massor!

2011 hade vi ett grymmt torrflugefiske i övre sträckorna Ribnik slutet av maj!...jag var även nere första veckan Juli o hade bra torrflugefiske på nattsländor och små dagsländor.
Nymffiske med gammarus är grymmt!

PS...I Ribnik och pliva finns brödmatade öringar vid broarna i byn...står ni o fiskar där är det rena P&T fisket...gillar ni den typen av fiske så fine, gillar ni vild fin fisk, gå uppströms och längre nerströms broarna ...bara ett tips! ...missa INTE heller fiska i Sana! är vattenstånden OK rekomenderar jag även Sanica MEN bara om ni har en guide eller kollar själv så det inte är för mycket folk där.

Jag åker ner om 2 veckor till Sana; Una och Vrbas för att försöka lura upp Hucho på fluga!...Kan bli reportage i fiskejournalen/fly and tie om vi har lite flyt :D
Zivio!
Ken

Ser verkligen fram emot reportage från VRBAS...man blir kär för varje gång man åker ner där.
Floden levererar Hucho Hucho om man vet var man skall stå! :D ...

Att se den jaga småfisk längst ytan var både en dröm och mardröm samtidigt!

#133 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 17 Nov 2011, 12:47

Ja jag ser grymmt fram emot detta :) Mita ska guida oss, och han kan både Sana o Vrbas på sina fem fingrar!, Ska vi fiska Una, tror jag det blir i Bosanska Krupa...Förmodligen blir det med båt då..vi får se helt enkelt!

Ja Håller med dig Barbus, varje gång jag åkt vägen till BanjaLuka brukar jag få helt hjärnsläpp på hur vacker Vrbas är! :wub: ...jag har velat prova Hucho fisket i många år o NU ska det äntligen bli av :) Bara hoppas det inte är förjävvla kallt bara :D

#134 OFFLINE   Oops

Advanced Member

• Edgemember+
  • 8851 Inlägg:
  • Location:Hummer är den ultimata troutmobilen, bensinsnål och miljömärkt

Skrivet 17 Nov 2011, 17:19

Önskar Dig ett riktigt skitfiske käre bror.....
I fish, drink lousy whisky, and I want food at a proper shedule.
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.

#135 OFFLINE   Ken

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1254 Inlägg:

Skrivet 17 Nov 2011, 22:16

tack min vän! :wub:

#136 OFFLINE   meek

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1269 Inlägg:

Skrivet 30 Nov 2011, 19:48

är sugen på att fiska nedströmms kanotslalombanan, brevid de härliga bilvägarna som svänger in under berget :wub:
det går nog riktigt stoora firrar där :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar