Kollade vikterna på spöna, och blev en aning förvånad. De verkar vara ganska tunga? Ordentligt mycket tyngre än Leciespöna, vilket känns lite bakvänt.
.
Reactionspöna
#1 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2011, 09:57
Kollade vikterna på spöna, och blev en aning förvånad. De verkar vara ganska tunga? Ordentligt mycket tyngre än Leciespöna, vilket känns lite bakvänt.
#3 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2011, 10:12
#5 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2011, 10:22
#6 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2011, 12:02
Sen vad gäller att jämföra vikt på spön. Det behövs ju inte mkt ändringar i val av material i handtag/rullfäste för att det skall slå rätt mkt på spöts totala vikt. Längden på handtag också, LeCie har väldigt korta. Inte nödvändigtvis klingan som väger.
#7 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2011, 12:20
Egentligen borde spötillverkarna publicera klingans vikt (och gärna spödelarnas vikt) istället för spöts totalvikt.
BB. på 26 Jan 2011, 12:02 sade:
Sen vad gäller att jämföra vikt på spön. Det behövs ju inte mkt ändringar i val av material i handtag/rullfäste för att det skall slå rätt mkt på spöts totala vikt. Längden på handtag också, LeCie har väldigt korta. Inte nödvändigtvis klingan som väger.
#8 ONLINE
Skrivet 26 Jan 2011, 12:54
lill-peter på 26 Jan 2011, 09:57 sade:
#9 OFFLINE
Skrivet 26 Jan 2011, 13:15
Det är även intressant att Hardy och Loomis höjer priserna för spön med det nya "nano-teknik" materialet (3M Matrix Resin). St Croix tillhandahåller detta till oförändrat pris (enl. Fly Fisherman oct-dec 2010) då de räknar med färre reklamationer..
Att ett spö/klinga är tillverkad i USA är nog inte längre någon självklar fördel. Det diskuterades nyligen här om en reklamation till Sage där ägaren av spöt skulle skicka in en holk/holkar. Det tyder på att precisionen är lägre än hos de Korea-byggda spön där man inte behöver skicka in några holkar utan får en ny del som passar.
#10 OFFLINE
#11 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 13:06
BB. på 26 Jan 2011, 12:02 sade:
Har ett par LeCie tvåhands och dom väger mer än vad som står i katalogen. Härliga spön men man är alltid ivrig att prova nåt nytt så det finns både en 13´7 9/10 och en 13´7 7/8 till salu
#13 OFFLINE
Skrivet 16 Nov 2011, 20:32
/Mats
#14 OFFLINE
Skrivet 16 Nov 2011, 23:05
#15 OFFLINE
Skrivet 18 Nov 2011, 10:39
Enda nackdelen som jag upplevt det är att de kanske inte är helt optimala att kasta riktigt tunga sjunklinor med (S4/5 och tyngre), i de fallen föredrar man nog ett snabbare/styvare spö. Men för mig som fiskar River Dee, Orkla och åarna i Sverige känns det helt optimalt.
Vad gäller prislappen så är den ju hög, men det är ju samtliga USA-tillverkade spön nuförtiden...
Salmoniserad - Flugfiske efter Lax & Havsöring http://salmoniserad.se
#16 OFFLINE
Skrivet 18 Nov 2011, 14:00
Det enda jag inte är nöjd med är att man på Guideline utlovar en garanti som man inte kan stå upp till och det ser jag som ett stort minus. Jag köpte först ett 13'7 #8-9 som gick av vid första holken och det dröjde en månad innan jag fick det utbytt och då mot en #9-10 istället på grund av att dom inte kunde leverera 8-9:an. Nu med facit i hand ångrar jag dock inte att jag gick upp en klass då jag tycker att 9-10:an är ett komplett allroundspö och att jag fick en rejäl kompensation för den långa väntetiden.
Hälsningar
Sven
#17 OFFLINE
Skrivet 03 Dec 2011, 14:53
Judas på 16 Nov 2011, 20:32 sade:
/Mats
sett 2 in action i några timmar , båda sprängdes med både tung och lätt lina.
så köper man reaction bör man köpa ett par skydds-glasögon för dom sprängs titt som tätt.
#18 OFFLINE
Skrivet 03 Dec 2011, 15:13
Det skulle vara den snabbaste guideline 5:a dom tillverkat, men den var ganska mjukt men lättkastat spö med bra klipp i!
Har haft snabbare o starkare guideline femmor!
Detta inlägg har redigerats av T3: 03 Dec 2011, 15:13
#19 ONLINE
Skrivet 03 Dec 2011, 15:28
Men att det skule vara ett snabbt o starkt spö kan ni stoppa i soptunnan direkt. Medium o svagt är min bedömning iaf. Ganska uselt spö för pengarna om man jämför med LpxE och LeCie-serierna.( LpxE är enligt min mening det mest prisvärda som finns.)
Bör tilläggas att Guideline var absolut prickfria vid reklamationerna som vanligt.
#25 OFFLINE
#27 OFFLINE
Skrivet 25 Mar 2012, 21:37
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar