Hoppa till innehåll

.

Vuoggatjålme

321 replies to this topic

#1 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2011, 21:01

Här tänkte jag föra en fiskedagbok från Arjeplogs fjällen. Ska jobba och bo på fjällgården Vuoggatjålme under det närmaste året och hoppas på en heldel fiske. Här kommer några bilder från ett vintrigt Norrbotten, sovrums utsikten och rinnande vatten! // Jonas

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 51.JPG
  • Bifogad bild: 11.JPG

Detta inlägg har redigerats av paloma: 11 Apr 2011, 17:02

#2 ONLINE   tårta

Advanced Member

• Edgemember+
  • 12624 Inlägg:

Skrivet 03 Feb 2011, 21:18

Kul!!
Ska hålla lite koll på din dagbok :)
Flytta Lappland närmare Västerås och Flytta Karibien närmare Sverige
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts

Delta 3 Pro Staff

#3 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 11:24

10 minus idag och ett ymnigt snöfall. Ska leta efter fler öppna vatten i eftermiddag, enligt kartan finnas det en del
väg nära vatten som bör kunna vara isfria. Ligger närmare en meter snö, utan skidor eller snöskor tar man sig inte långt..
Har ingen erfarenhet av skidor, någon som vet vad man bör satsa på?
Men innan det kan bli något fiskerekande måste jag komponera en invigningsmeny, och ett gäng nya lunchrätter till restaurangen.
Är tänkt att den ska öppna om 3 veckor, mycket att göra innan dess. // jonas

#4 OFFLINE   Asplund

Advanced Member

• Edgemember
  • 1225 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 11:33

Visa inläggpaloma på 04 Feb 2011, 11:24 sade:

10 minus idag och ett ymnigt snöfall. Ska leta efter fler öppna vatten i eftermiddag, enligt kartan finnas det en del
väg nära vatten som bör kunna vara isfria. Ligger närmare en meter snö, utan skidor eller snöskor tar man sig inte långt..
Men innan det kan bli något fiskerekande måste jag komponera en invigningsmeny, och ett gäng nya lunchrätter till restaurangen.

vet inget om skidor men det blir till att följa denna tråd :) sen kanske vi ses till sommaren ;)

#5 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6731 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 11:39

Sädva borde ju vara isfri då den är reglerad.
Ligger högst upp av Skellefteå Krafts våldtagna vatten :(
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#6 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 12:09

Härligt!
Ska bli spännande att följa hur det går för dig. Isvaksflugfisket på vårvintern kan ju vara vansinnnigt spännande och givande. Om du inte har hållit på med det tidigare så kan jag gärna tipsa om vad jag vet om det för jag har hållit på väldigt mycket med det.
Kanske inte är direkt översättningsbart på de vatten du ska fiska men dom mer generella reglerna för detta fiske borde ju vara ganska lika.
Isvaksflugfisket är ofta väldigt olikt det normala fisket så somsagt: har du inte hållit på med det så tipsar jag gärna om genvägar så slipper du kanske lägga en massa tid på onödigheter? :)
Godmorgon!

#7 ONLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 13:26

Jonas det ser ju as nice ut! Här har det börjat töa lite grann suget är kraftigt nu! Hoppas du får några fina firrar. och lycka till på jobbet. Vi hörs tjo!

#8 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 13:52

Har ni öppnat den 20 feb, vi ska upp och köra skoter och fiska, har hyrt Helambs storstuga
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#9 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 14:30

Kul med lite respons på tråden! Restaurangen är tänkt att öppna till den 25/2, men det kan ev. finnas möjlighet att käk innan dess, dock kanske inte en fullständig meny och kanske inte i helt färdigställd matsal.

Jacob! Tar gärna emot alla tips om isvaksfiske har ingen erfarenhet. Streamer (booby och sjunktafs?) bör ju fungera,
men skulle kanske föredra att testa med nymfe och kläckare när tillfälle ges.
Måste passa på att proppsa för fisket i övre ransarån. Hade grymt leptho-fiske i sommras finns en del bilder i mitt galleri..

Strömmen mellan Vuogga och Sädva är öppen och fiskbar ca 200 meter ska fixa ett par skidor och kolla utloppet av Ruonejåhkå i helgen.
Bilder kommmer..

#10 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 14:49

Visa inläggpaloma på 04 Feb 2011, 14:30 sade:

Kul med lite respons på tråden! Restaurangen är tänkt att öppna till den 25/2, men det kan ev. finnas möjlighet att käk innan dess, dock kanske inte en fullständig meny och kanske inte i helt färdigställd matsal.

Jacob! Tar gärna emot alla tips om isvaksfiske har ingen erfarenhet. Streamer (booby och sjunktafs?) bör ju fungera,
men skulle kanske föredra att testa med nymfe och kläckare när tillfälle ges.
Måste passa på att proppsa för fisket i övre ransarån. Hade grymt leptho-fiske i sommras finns en del bilder i mitt galleri..

Strömmen mellan Vuogga och Sädva är öppen och fiskbar ca 200 meter ska fixa ett par skidor och kolla utloppet av Ruonejåhkå i helgen.
Bilder kommmer..
Hur ser det ut i Silduts utlopp eller efter Sildutjokk som borde ha öppna partier, även där jocken från Sandviken går ut i Vuogga
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#11 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 15:28

Silduts utlopp ska enligt ryktet vara fruset, så även Miergenisjåhkå ett par km norr om Sandviken och Tjaktjaur så långt man ser från vägen.
Ska försöka ta mig till Sildut och uppströms i helgen, kommer rapport och bilder..

Detta inlägg har redigerats av paloma: 04 Feb 2011, 15:30

#12 ONLINE   PeterM

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:

Skrivet 04 Feb 2011, 19:58

Vad gäller skidor så är nog östergren det bästa du kan ha i skogsterräng även Tegsnäs funkar bra. Ska du däremot vara mycket uppe på kalfjället och bestiga toppar så rekommenderar jag något med stålkant.

Tyvärr så brukar bara väldigt strömma partier vara öppna nu och de kan nog vara lite svårfiskade.

Lycka till, Peter

#13 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2011, 15:52

15 minus och ganska blåsigt idag. Fiskade nån timme ingen lycka. Testade skoter förförsta gången i mitt liv, jäkla drag!
Ska snöa, blåsa och vara runt 15 minus i morgon också, blir nog inget försök imorgon ska i stället leta efter fler öppna vatten.
Ett par Tegsnäs skidor verkar det gå att få tag på, såna där östergren verkar ingen vilja sälja.// Jonas

#14 OFFLINE   loffe

Advanced Member

• Edgemember
  • 409 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2011, 16:22

Glöm inte bort dom underbara och bästa skidorna i förhållande till pris, nämligen Vita Blixten. (200:- på armyshopen här i ume 250:- inklusive stavar)

Postad bild

#15 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2011, 16:35

Östergrenarna är oslagbara. Helt enkelt det bästa man kan få för pengar för lössnön!
Men dom är svåra att få tag i. Lång väntetid. Jag väntade nog 8 månader på mina när jag beställde av honom för några år sedan och det är nog ännu mer tryck efter dom skidorna nu gissar jag.
Men dom är värda varenda krona och minut. Dock inte till fjällen utan till lössnö och skog främst.

Dom är överlägsna även när det är lite snö då det mjuka brättet och längden på det och skidan riktigt flyter över ojämnheter som andra styvare skidor får problem med.
Godmorgon!

#16 OFFLINE   foppe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 379 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2011, 17:14

Kan vara fint pimpelfiske uppe vid Sandviken om du är intresserad av kikpimpel B)
Testat det mesta, men har en del kvar!

#17 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 05 Feb 2011, 22:44

pimpelfiske vet jag inte om de blir något.. men ett par `vita blixten´ för 250 pix ska dom få skicka till mig.

#18 ONLINE   PeterM

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2011, 12:05

Vitablixten är nog som sagt det mest prisvärda.

Hoppas allt går bra där uppe, du har en underbar tid framför dig =)

#19 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2011, 12:45

Tja Jonas, kul att du fått igång "dagboken", ska bli kul att följa :) Blev det nån Subaru? /leif k
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

#20 OFFLINE   Troutman

Advanced Member

• Edgemember
  • 822 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2011, 12:50

Blixten. :wub: Är du ovan rekommenderar jag att du tjärar dem ordentligt och har ett par stighudar i fickan att klistra på när det är bakhalt/brant. Minst dubbla uppsättningar av stavar och bindremmar...
"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#21 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 08 Feb 2011, 16:53

Tjena Leif!
Det blev en skoda 4x4 istället, fick kompispris på en -05a.

Ja ska beställa ett par blixtar till månadskiftet, för tillfället får ja låna ett par tegsnäs fungerar ju bra dom också!

Har varit runt 15 minus senaste dagarna, men idag har det varit -4 soligt och vindstilla. Inte hunnnit med något fiske.
Men har i alla fall snackat med en granne som guidar inom jakt och fiske, verkar lovande.. Pratas en del om stora rödingar i sjöarna i runt knuten. Isarna går runt den första veckan i juni. Lååångt kvar..

#22 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2011, 10:57

Visa inläggloffe på 05 Feb 2011, 16:22 sade:

Glöm inte bort dom underbara och bästa skidorna i förhållande till pris, nämligen Vita Blixten. (200:- på armyshopen här i ume 250:- inklusive stavar)

Postad bild
Brrrrr, flashback från lumpen :lol:
Postad bild

#23 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2011, 10:58

Visa inläggpaloma på 03 Feb 2011, 21:01 sade:

Här tänkte jag föra en fiskedagbok från Arjeplogs fjällen. Ska jobba och bo på fjällgården Vuoggatjålme under det närmaste året och hoppas på en heldel fiske. Här kommer några bilder från ett vintrigt Norrbotten, sovrums utsikten och rinnande vatten! // Jonas
"Tråkigt" jobb :wub:
Postad bild

#24 OFFLINE   Thomas D

Advanced Member

• Edgemember
  • 2095 Inlägg:

Skrivet 09 Feb 2011, 11:02

Visa inläggpaloma på 03 Feb 2011, 21:01 sade:

Jag kan bli andre kock, men blir nog förste kock efter provsmakning, så vill du ha assist hör av dig, kan tänka mig mitten på juni till början av september.Och kockar jag så kan du ju fiska mer

#25 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2011, 07:31

Ja riktigt tråkigt jobb..:P

-35 nu på morgonen. DVD´n går varm med fiskfilm på kvällarna!
För dom som inte har sett den, vill jag rekomendera den norska filmen `Fluefiske til fjells´.
Som inleder med ett kapitel torrflugefiske från skidor, och sen fortsätter med årets stora kläckningarna med myror, vulgata och nattsländor..

En eloge till snickarna och plåtslagarna som jobbar ute även när det är -35!!

Detta inlägg har redigerats av paloma: 10 Feb 2011, 07:33

#26 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2011, 09:41

Visa inläggpaloma på 10 Feb 2011, 07:31 sade:

Ja riktigt tråkigt jobb..:P

-35 nu på morgonen. DVD´n går varm med fiskfilm på kvällarna!
För dom som inte har sett den, vill jag rekomendera den norska filmen `Fluefiske til fjells´.
Som inleder med ett kapitel torrflugefiske från skidor, och sen fortsätter med årets stora kläckningarna med myror, vulgata och nattsländor..

En eloge till snickarna och plåtslagarna som jobbar ute även när det är -35!!

Precis beställt den. Har suktat ett tag på den. Verkar schysst :). Coolt att du kan fiska i råkarna nu. En solig dag kanske kan ge några vak :) :).

#27 ONLINE   jungle cock

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1174 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2011, 09:51

Visa inläggkarki på 10 Feb 2011, 09:41 sade:

Precis beställt den. Har suktat ett tag på den. Verkar schysst :). Coolt att du kan fiska i råkarna nu. En solig dag kanske kan ge några vak :) :).
Hur mycket snö är det i vuogga nu, hörde det var schwaijnit mycket i Tjärnberg.....ville ju inte bära skoter i en vecka :-)
Norrbotten är bäst

www.westforkfly.se

#28 OFFLINE   Dagsländan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 95 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2011, 10:28

Visa inläggjungle cock på 10 Feb 2011, 09:51 sade:

Hur mycket snö är det i vuogga nu, hörde det var schwaijnit mycket i Tjärnberg.....ville ju inte bära skoter i en vecka :-)
Hur kallt är det idag? Hade 28- i Luleå 06.30. Blir nog frusen lina..Skaffa en skoter med högkamsmatta om du skall långt, men håll dig till ledarna o var rädd om våra biotoper..
:wacko:
/Dagsländan

#29 ONLINE   PeterM

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2011, 11:33

Underskatta inte heller ismetet som "själavård". Det är otroligt avkopplande att pimpla röding under de fantastiska dagarna i mars och april. Och bor man där du bor så har du ju alla möjligheter...

#30 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 10 Feb 2011, 22:31

Kommer ha så fullt upp framöver så jag hinner inte skriva nåt eriöst om isvaksfiske tyvärr.
Men jag drar ihop några tankar här som du kanske kan ha nytta av:

Tidigt fiske:
Insektsaktiviteten kommer ju igång fortare runt en isvak tack vare ljuset och i takt med mera sol också någon liten aning varmare i vattnet där. Det lockar fisk dit. Ingen synlig aktivitet på insekter denna tid men nere på botten händer en del iallafall.
Fiska djupt och långsamt. För mig har det varit rödingen som dominerat under första delen av vårvintern och fettade tafsar och fridriftande sawyernymfer (liknar bäcksländenymfer)och fjädermygglarvimitationer har varit överlägset. Ibland kan en guldskalle ge utdelning. Jag har aldrig nånsin upplevt behov av superrealistiska imitationer, vanliga Pheasant tail nymfer duger mycket bra!
Jag fiskar i regel med MINST två flugor på tafsen, helst tre. Exempel: en tung guldskalle i mörk nyans men med en orange eller gul punkt på och två PT-nymfer eller mygglarver. Jag fiskar oftast ganska smått den här tiden, #14-#20. Men fiska med flugor imiterande de insekter som finns gott om i ditt vatten, kanske gammarus tex?
Undvik nappindikatorer och slack på tafs, huggen är oftast försiktiga och upptäcks bäst med fettad tafs.
Låt flugorna svepa in under iskanten också.

Fram i april brukar dagsmejan och värmen locka fram bäcksländorna på allvar och nu brukar man få uppleva de första vaken från ytjagande fisk. Sällan är det lönt att fiska torrt men vissa dagar kan det gå faktiskt. Men mest effektivt är fortfarande i regel det djupa nymffisket.
Ingen större skillnad i fisketeknik från tidigare men nu brukar öringen vara lite mer aktiv och det kan ge effekt att gå upp i flugstorlek. Testa husmaskar. Eller stora tunga haröron. Öringen triggas ofta bra av en hot spot i orange färg på flugan. Dom är sällan selektiva eller petiga men däremot tröga och slöa och det lönar sig att fiska av noggrant!
Du kan få uppleva hur isvaken är tom under en tid för att plötsligt hålla massor av röding. Dom går som bekant ofta i stim och de riktigt stora i par eller ensamma. Glöm inte kvällsfisket som ibland kan vara bra!

I maj brukar det vara hyfsad fart på öringen och isvakarna större vilket ger möjlighet till mer uppsökande fiske. Leta grundområden där vattnet värms upp och samma ställen som tidigare, alltså främst inloppsströmmar. Nu brukar det gå att trigga öringen med växelvis väldigt snabb intagning framför näsan på dom. Testa det om du vet att det finns fisk men du inte får respons på den vanliga tekniken.
Rödingen brukar det vara full fart på och fjädermyggfisket kan vara väldigt bra denna tid.

Generella tips:
Små flugor i början på säsongen för rödingen. Testa större mumsbitar för öringen. FRIDRIFTA! Det är för min del oerhört sällan jag får röding på vårvintern på något annat än ren fridrift.
Jag fiskar bara flytlinor och fettade tafsar, jag inbillar mig att en sjunklina eller sjunktafs inte skulle ge färre hugg men däremot skulle man aldrig ha en aning om att man alls haft hugg. Fisken tar oftast extremt försiktigt och eftersom jag fiskar i väldigt långsamt strömmande vatten blir tafssträcket knappt märkbart.
Att fiska i starkare ström och grunda strömpartier tror jag knappast lönar sig, där jag fiskar är dessa vattentyper fisktomma på vårvintern då dom antagligen kräver alldeles för mycket arbete för fisken i det kalla vattnet.

Polaroidbrillor! Ofta går fisken strandnära och med försiktigt uppträdande får man ofta se dom om vattentypen är sådan att det är möjligt.
Även sik brukar gå bra att fiska i isvakarna om sådan finns. Jag har lyckats bäst med exakt samma upplägg och flugor som till rödingen.

Kom ihåg att allt detta bara är mina erfarenheter och från de vatten jag fiskar. Jag har garanterat inte provat allt som funkar heller så det finns nog en hel del tekniker och flugor som går jättebra men som jag inte har en aning om. Dessutom kanske det inte fungerar på samma sätt i dina vatten. Man vet aldrig.
Jag tycker att du ska testa djupt och långsamt streamerfiske efter öringarna, det är något jag slarvat med tyvärr men det kan vara effektivt.

Lycka till och fråga gärna om du har funderingar! Jag hjälper gärna till så långt jag kan. :)
Godmorgon!

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar