Hoppa till innehåll

.

Vuoggatjålme

321 replies to this topic

#301 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2012, 09:02

Visa inläggLasse Håkansson på 26 Apr 2012, 07:06 sade:

Vilken läckert trind öring!

Känner igen teckning och färg från fisket i V-jaures utloppsström, betydligt mer färg än fisken i de övre delarna.

Har begått preimär nu och börjar ladda för vecka 30 :P

/Lasse

Jag har inte fiskat inloppet i V-jaure isvaken är förrädisk. Du vet ju sandtröskeln innan man kommer in i Sildut,
den bottenfryser och vaken bildas inte förens några hundra meter ut i sjön, på samma ställe som under sommaren. Du vet säkert vart..

Utloppet av V-jaure är inte så lätt heller så här års, är ju ganska grunt runt omkring själva nackan och dom isarna vill man inte vara ute..
Dessutom släpper det isörja från kanten. Men nere hos Terje är det lättare att komma åt, dessutom störrre isvak. Samma ute i Sädva där är det öppet stora bitar på flera ställen. Samt neranför dammen. // Jonas

#302 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2012, 09:24

OK, hos Terje har vi bara handlat men aldrig fiskat.
Det får bli ändring på det i sommar.

/Lasse
Ta det lugnt, du fixar det!

#303 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2012, 09:54

Sagolika öringar! Nu längtar man norrut :)

#304 OFFLINE   jakobj

Advanced member

• Edgemember+
  • 2481 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2012, 17:04

Visa inläggpaloma på 27 Apr 2012, 08:49 sade:

Ja rödingen verkar lysa med sin frånvaro i `mina´ vintervatten, visserligen har det nog aldrig funnits så mycket
röding som i en del av vattnena du fiskade i i Vilhelmina. I går var det inget klockrent fiskeväder med byig vind
och årets första regn, har faktiskt regnat i snart ett dygn. Bye bye is o snö...
Fjädermyggen har inte kommit igång ännu, endast mikroskopiska 2-3mm. Men snart är det nog fullfart på dom lite större.

Snart är isvakarna så pass stora att det är dags att sjösätta flytringen.

Jag tog som sagt upp en fisk och käkade (mycket god), i magen vara det nästen uteslutande nymfer.
Hur tror du fisken får i sig dom? Betar dom av botten, eller undersidan av isarna?
När man vadar sönder en iskant och vänder på den sitter det fullt med både tomma nymfskal,
vingade sländor & nymfer. Det fanns inget grus eller sand i magen på fisken och så fort vinden la sig
hade den uppenbarligen fokus mot ytan.

Har ingen koll på pimpel men så här på våren är det väl just under iskanten man fångar röding??

Bäcksländorna simmar ju inte till ytan utan vandra på botten mot närmsta strand eller föremål som
bryter ytan och kläcker på torraland eller strax under ytan. Visst i bland tappar dom greppet
och driftar med strömmen, men inte i den omfattning som fisken äter dom.

Bäcksländenymferna "vandrar" på isens undersida, man kan ju se hur gamla pimpelhål fullkomligt är igengeggade av dom ibland! Förmodligen plockar fisken dom underifrån. Dom lär ju bli fina siluetter mot isen.
Det brukar vara ganska effektivt att drifta in flugan långt in under iskanten dagar då det inte är mycket aktivitet i själva vaken. Vissa dagar är det som att fisken inte riktigt vill lämna istäckets skydd så då får man improvisera och peta in fluga och tafs under isen. Detta går förstås bäst i utloppsströmmar.

Det brukade vara så att de dagar pimpelfiskarna hade bra fiske så hade jag dåligt på fluga och vice versa.

De riktiga superfiskena brukar komma när fjädermyggen kommer igång på allvar, iallafall där jag har fiskat. Hela maj brukar kunna vara bra också, problemet brukar vara att vattnet är fruktansvärt klart och fisken tittar mycket på flugan utan att smaka. Fördelen är att det går att sightfiska, då lär man sig mycket. Bäst brukar det bli molniga dagar eller när det blir lite oväder. Annars brukar det löna sig att leta lite grumligare vatten, tex vid bäckutlopp.
Godmorgon!

#305 OFFLINE   Stenman

Advanced Member

• Edgemember+
  • 562 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2012, 17:50

Jag lurade med några klasskamrater ut igår.
Vi hade en fin eftermiddag.
Totalt landades sju öringar.
Jag landade två.
Varav en dagens enda på torrt.
Årets första.
Äntligen.
Bifogad bild: IMG_2565.JPG

Tack för inspirationen :)

#306 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 04 May 2012, 21:41

Visa inläggStenman på 27 Apr 2012, 17:50 sade:

Jag lurade med några klasskamrater ut igår.
Vi hade en fin eftermiddag.
Totalt landades sju öringar.
Jag landade två.
Varav en dagens enda på torrt.
Årets första.
Äntligen.
Bifogad fil IMG_2565.JPG

Tack för inspirationen :)

Kul att man kan inspirera till vårvinter fiske. Grattis till fina fångster!

I Vuogga har det varit blåsigt och ganska kallt senaste veckan. Killarna från Conductfly.se har varit på besök.
Det har blivit en heldel fiske men inga fångster. Testat allt från torrfluga o nymf här i Vuogga till kustfiske efter HÖ i Saltdalsfjorden.
// Jonas

Detta inlägg har redigerats av paloma: 04 May 2012, 21:43

#307 ONLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 07:28

Tjäna! Glömde säga häromdan att jag köpte fff förra helgen och har nu läst vougga reportaget! as bra tyckte jag fin fisk på framsidan också :). ha det bra vi hörs om någon vecka.

#308 ONLINE   sempai

Advanced Member

• Edgemember+
  • 10155 Inlägg:

Skrivet 05 May 2012, 09:23

Vilka karameller du bjuder på :)
Mycket trevlig läsning.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#309 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 07 May 2012, 06:54

Ses om 75 dagar (tror jag det blir)

#310 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 08 May 2012, 07:55

Visa inläggLasse Håkansson på 07 May 2012, 06:54 sade:

Ses om 75 dagar (tror jag det blir)

Idag blir det 74 i så fall! Än ligger isarna fast, och snön har inte börjat att smälta ännu. Betyligt mer snö och is än samma tid förr året.
Hörde från några skoterjhon att det ligger ca 180cm snö på plattmark uppe vid gränsen.
Borde betyda att Sildut kommer flyta klar under större delen av sommarn.

Igår vid 19 tiden la sig vinden, vindstilla i säkert en ½timme. Att solen bröt igenom molnen samtidigt, gjorde ju inget!
Satt och spanade från en höjd ovan strömmen, fick se två vak innan vinden kom tillbaks, och satte stop för fisket.
Verkar vara tillfälligt slut med dom intesiva bäckslände kläckningarna. Däremot har fjädermyggen kommit starkt sista dagarna.
Små svarta saker i stl 20-22, kläcker även en del ljusa små bäcksländor stl 18. Men fiskarna verkar vara mer präglade på myggen
än på sländorna, iallafall om man analyserar vak formen.

#311 OFFLINE   kopplingsschema

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 08 May 2012, 10:46

vad är det för imitationer som bäst imiterar dessa fjädermygg i storlek 20-22?

#312 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 08 May 2012, 11:58

Nu börjar suget efter lite torrflugefiske smyga sig på. . . . . :( Ångest. ;)

Detta inlägg har redigerats av karki: 08 May 2012, 11:58

#313 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 10 May 2012, 21:27

Visa inläggkopplingsschema på 08 May 2012, 10:46 sade:

vad är det för imitationer som bäst imiterar dessa fjädermygg i storlek 20-22?

Jag fiskar oftast med små klinkhammer svarta,vinröda eller olivgröna. Eller om det ser ut som fisken
käkar från ytan en liten cdc tuss, från flugor.se

Visa inläggkarki på 08 May 2012, 11:58 sade:

Nu börjar suget efter lite torrflugefiske smyga sig på. . . . . :( Ångest. ;)

haha.. Och jag som börjar bli riktigt sugen på HÖ, men det löser sig snart. Kommer ner på måndag, om bilen bara håller...

Imorgon bär det av till Saltströmmen för lite sejfiske, blir kanske lite HÖ om jag lyckas övertyga resten av gänget.

Detta inlägg har redigerats av paloma: 10 May 2012, 21:27

#314 OFFLINE   Lasse Håkansson

Advanced Member

• Edgemember
  • 1519 Inlägg:

Skrivet 11 May 2012, 07:03

71...

#315 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 11 May 2012, 17:39

Blev som jag skrev tidigare ett par timmar sej fiske i Saltströmmen i dag på förmiddagen.
På vägen hem mot Vuogga stannade vi till på ett ställe som jag spanat på tidigare.
Johan hade aldrig fiskat kustöring tidigare och var väl kanske inte jätte sugen på att dra på sig blöta vadarna igen.
Turligt nog fattande jag inte vinken, och vadade snabbt utom hörhåll från honom, så att jag skulle kunna stilla min abstinens.
Johan var ju tvungen att följa efter han kunde ju inte stå där på stranden och se dum ut.

Efter någon minuts fiskade ropar Johan att han såg ett vak en bit ut över djupkanten.
Efter ytterligare några kast hade han en stöt i flugan.
Kastet efter satt det en lite sprattelgubbe på kroken som dock gick loss på kort lina.

Härligt vi hade hittat rätt! Efter några minuter satt den där! En silverblank havsöring på ca 55cm, Johans första!
I samma veva såg jag också ett vak 25 meter framför mig. Första kastet resulterade i en försiktig stöt,
men i nästa kast hade även jag HÖ på kroken denna kändes bättre. Fisken gick tung och stötte i djupkanten,
och rusningarna utblev. Samtidigt landar Johan sin öring, som bjöd på flera rusningar och hopp.

När väl fisken brottas upp över djupkanten kommer rusningarna.. Först ett par snabba kortare rusningar över grundområdet
så att tafsen fräste i ytan, och efter det en lång kraftig rusning ut över djupkanten. Efter det var det nästan slut på krafter & fisken gick
att styra in mot grundvattnet igen och denna gång följde fisken med upp till ytan.
Att det var en stor fisk hade jag förstått och att det var en påblänkare kunde jag gissa mig till då hoppen och dom där
riktigt hetsiga rusningarna uteblev. Men en nästan 85 cm lång och uppskattningsvis 5kg tung havsöring,
var mer är jag hade kunnat hoppas på. Den fisken i höstkondition skulle säkert vägt 7-8 kg.

Efter det landade Johan en till öring, denna gång en halvblank 65a.
Men efter det vände strömmen och vattnet klarnade och fiskarna var borta. Havsöring fiske i ett nötskal!

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: DSCF3932x.JPG
  • Bifogad bild: DSCF3937x.JPG
  • Bifogad bild: DSCF3939x.JPG

#316 ONLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4440 Inlägg:

Skrivet 11 May 2012, 17:41

Rejäl firre oavsett.. :)
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#317 ONLINE   Cristoffer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3196 Inlägg:

Skrivet 11 May 2012, 18:28

Fin fisk!

#318 OFFLINE   Jacob Eliasson

Member

• Members
  • PipPip
  • 27 Inlägg:

Skrivet 11 May 2012, 22:09

Det var det jävligaste! Hade du yxan med dig? Grattis till fina fisken, synd att vi inte träffa lika rätt förra veckan. Var det något utav ställena vi hade "tänkt" åka till som ni fick dessa fiskar på? :)

http://www.conductfly.se
/Jacob Eliasson
www.conductfly.se

#319 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 12 May 2012, 10:01

Visa inläggJacob Eliasson på 11 May 2012, 22:09 sade:

Det var det jävligaste! Hade du yxan med dig? Grattis till fina fisken, synd att vi inte träffa lika rätt förra veckan. Var det något utav ställena vi hade "tänkt" åka till som ni fick dessa fiskar på? :)

http://www.conductfly.se

Nej tyvär låg yxan kvar i bilen, försökte strypa den men den slank undan! ;)
Ja det var på ett av ställen vi valde bort. Oflyt !

Ska städa ur dom sista kylarna i restaurangen i dag, sen blir det till att packa bilen för några dagars fiske i norge.
Sen raka vägen hem till Söderstadion :wub:, och det rafflande stadslivet :unsure:. Tillbaks till Vuogga i början av Juni.

#320 OFFLINE   tommystrandberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 918 Inlägg:

Skrivet 12 May 2012, 10:30

Visa inläggpaloma på 12 May 2012, 10:01 sade:

Nej tyvär låg yxan kvar i bilen, försökte strypa den men den slank undan! ;)
Ja det var på ett av ställen vi valde bort. Oflyt !

Ska städa ur dom sista kylarna i restaurangen i dag, sen blir det till att packa bilen för några dagars fiske i norge.
Sen raka vägen hem till Söderstadion :wub:, och det rafflande stadslivet :unsure:. Tillbaks till Vuogga i början av Juni.

Tjena..hör av dig till mig när du är i Stan, om du vill ha en grillkväll vid klubbvattnet, nån pilsner, torrflugefiske, och lite fiskeljug. Skulle vara kul som ...!
Tommy

#321 OFFLINE   paloma

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 584 Inlägg:

Skrivet 12 May 2012, 11:26

Visa inläggtommystrandberg på 12 May 2012, 10:30 sade:

Tjena..hör av dig till mig när du är i Stan, om du vill ha en grillkväll vid klubbvattnet, nån pilsner, torrflugefiske, och lite fiskeljug. Skulle vara kul som ...!
Tommy

Absolut ska jobba nere i fiskaffären under nästa helg, annars är jag ledig. hör av mig innan jag sticker från Vuogga. Kul!

#322 OFFLINE   guidetobbe

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 63 Inlägg:

Skrivet 21 May 2012, 09:37

Härligt grym hö! grattis! En sak bara hehe, diskutera detta med mina fiskepolare häromdagen och dem höll faktiskt med. Varför håller du inte handen åt andra hållet runt stjärtspolen på fisken? Såg detta på ett annat kort oxå där du håller en fin brunöring, med sånna fina fiskar och bilder blir det ett "minus i kanten" :P Så skärpning på detta hehe ta inte detta för seriöst nu bara en iaktagelse ;)
Team FSK

Startat en blogg nu! http://guidetobbe.blogspot.se/

Gone fishing...

Svara

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar