Nyss hemkommen från down-under och fortfarande lite jet-laggad...
Vårt upplägg har varit:
- Hyrbil Toyota Prado, inklusive campingkit (tält, kök, bord/stolar, köksutrustning) från Tony på
Overland 4WD, Hämta och lämna vid flygplatsen.
- Boende i tält och motell, efter humör och väder.
- Egen sovsäck för runt 0 eller strax över i komforttemperatur.
- Planerat fiskeplatser efter info från hjälpsamma personer som varit där tidigare, samt från guide-böcker som införskaffats här hemma.
- Köpt en "touring atlas" för Nya Zeeland och planerat ställen. Surfat på nätet och kollat, Gjort en grov-plan. Kolla
NZ-siten
- Köpt licens på nätet, går också att göra på plats förstås. Ta inga risker med detta, ha en licens klar från början.
- Utrustning för min del - ett 9' #6 och en 8,5' #5. Flytlinor i dova färger. Plus en sinktip och kanske en intermediate i klass 6 för sjöfiske främst.
- Seriösa polaroidglasögon, koppar/amber.
- Tafsar modell längre. För min egen del använde jag till en början flättafsar, men kunde se att fisken skyggade för tafsen. Bytte till 12' heldragen med förlängning till 15'. Då gick det bättre.
- Vadare, men också planerat för våt-vadning, som jag gjorde oftast. Jag köpte ett par gympa-dojor på plats för 50 :- som jag använde med vadarna. Våtvadade gjorde jag i ett par skor för detta samt tunna syntetbrallor som torkar snabbt.
- Flugor modell mindre, Adams, Klinkhamer, små nymfer 14-18 storlek. Men även oliva wolly-buggers. Räkna med att köpa flugor på plats.
- All utrustning måste vara rengjord ordentligt innan ni åker. Man ska deklarera att man har fiskeutrustning med sej. Det blir sen en inspektion vid tullen på grejerna. Alla flugor ska vara "köpe-flugor". de frågar om detta.
(PS. vi kunde bara ha med 20kg på flyget)
Det finns mycket mer att säga och jag hjälper gärna till, även om vi inte kan räknas till de erfarna i sammanhanget. Har varit där två ggr, båda i 3 veckor.
/konsulenten.