Hoppa till innehåll

.

Öring i Nya Zeeland

81 replies to this topic

#61 OFFLINE   Svanberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 289 Inlägg:

Skrivet 31 Jul 2011, 14:43

Vi fiskade i en helt galen jokk på nordön,när det dök upp en båt med guide/kund,han åkte till land och frågade hur i h**vete vi hade hittat dit!!?? Förklarade att vi hade en bok av John Kent..då sa han "-Ahh,,The book.." som att det var en bibel typ..vilket det iofs är :)
Personligen skulle jag inte åka dit utan att fiska även på nordön,bara Tongariro river är ju fullkomligt episk.

Detta inlägg har redigerats av Svanberg: 31 Jul 2011, 14:45

"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.lostsouls.se
Vakringen

#62 OFFLINE   Svanberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 289 Inlägg:

Skrivet 31 Jul 2011, 15:03

Visa inläggChristoffern på 01 Jul 2011, 20:16 sade:

Låter ju jävligt smidigt! Var fiskade du och va tyckte du om fisket? Mycket fisk? Känns som det kan vara många timmars promenad bakom varje krokad öring.
Sorry lite sent svar men..Vi fiskade från Auckland ner till Roturua/Taupo området sen östra sidan ner till Wellington,sen västra sydön ner till jänmhöjd med Kaikoura,sen upp till Taupo fast västra sidan nordön...Fisket var ju inte lätt iaf :) fick inte en fisk på 5 dar ;) ..men sen gick det bättre,när man anpassat sig lite...Fick otrolig hjälp och tips framförallt på fiskebutiken Hamill`s i Rotorua.
Om jag fiskat hemma lika mycket i drygt 4 veckor hade jag nog fått 10ggr mer fisk,men det spelar liten roll..lätt det bästa jag gjort i livet.Ett tips är att kolla med bönder(finns en hel del)som hänger kring vägen om dom har tips.Det gjorde vi och en släppte in oss på sin och grannens mark där det rann en fin å..otroligt hjälpsamma,och då fick man vara helt ifred.Efter en månad hade man iaf bra koll på läget,så nu måste man ju dit igen.Ska fixa upp lite fina klipp när jag letat genom filmerna,kompisen brottas bla. med en Regnbåge i Tongariro i ca 40min på ett #8 spö...den vägde dock bara 1,8kg!! Huur stark som helst.
Tips har jag en hel del,dock är 95% av dessa på Nordön...måste bara tillbaka,kan bli i Januari :)
"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.lostsouls.se
Vakringen

#63 OFFLINE   Tongariro

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 59 Inlägg:

Skrivet 31 Jul 2011, 17:32

Bidrar med en länk till med lite info om fisket kring Taupo, http://www.taupoflyf...ew_zealand.html
finns bla några riktigt duktiga guider där, bla Sean Andrews, som även jobbat i Sverige.

Precis som Svanberg säger, kan man få acess in på privat land och åar som i princip aldrig fiskas, om man frågar bönder eller lokala invånare, brukar kunna sluta med en pint på puben :rolleyes:

Skickar med en bild på en öring fångad i Ruakituririver, en älv som kan rekommenderas, såg inte till nån annan person på 5 dagars fiske, då vi var högt upp i systemet B)

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  nz.bmp   801.65K   78 Antal nerladdningar

#64 OFFLINE   CKY

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 01 Aug 2011, 22:41

Visa inläggSvanberg på 31 Jul 2011, 14:38 sade:

Ta helikopter till "The Roaring lion" det är ett tips :)

Jag har faktisk redan bokat en helikopter till Leslie River men vi ska nog vandra ner till Roaring lion också.

#65 OFFLINE   simpe27

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Skrivet 20 Oct 2011, 13:01

Tänkte skaka lite liv i tråden med en fråga, läste någonstans att man inte får ta in egna flugor? Ni som har varit där, hur funkar det? Lär man köpa flugor på plats eller kan man ta med sig? SNART ÄR DET DAGS, BARA 12 VECKOR KVAR!!!

#66 OFFLINE   CKY

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 20 Oct 2011, 20:16

Visa inläggsimpe27 på 20 Oct 2011, 13:01 sade:

Tänkte skaka lite liv i tråden med en fråga, läste någonstans att man inte får ta in egna flugor? Ni som har varit där, hur funkar det? Lär man köpa flugor på plats eller kan man ta med sig? SNART ÄR DET DAGS, BARA 12 VECKOR KVAR!!!

Jag har inte varit där än men ska åka om en månad :) och vad jag har hört så får man bara ta med sig flugor som är "köpe-flugor" vad jag vet.

#67 OFFLINE   simpe27

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 30 Inlägg:

Skrivet 26 Oct 2011, 07:32

Okej. En annan fråga till er som vart där. Hade ni fullständiga namn på flygbiljetten? eller endast tilltalsnamn och efternamn, tänkte om det är som i USA att man måste ha fullständigt namn för att komma in.. Nu är det bara elva veckor kvar :D

#68 OFFLINE   ub

Advanced Member

• Edgemember
  • 140 Inlägg:

Skrivet 26 Oct 2011, 09:14

Jag brukar boka flygbiljetter med tilltalsnamn. Men grundregeln är att namnet på biljetten ska överenstämma med passet. Annars kan det bli extra trubbel att komma ombord...

Man kan ta med sej flugor, men lämna bindmaterialet hemma för säkerhets skull. Du får dock ta in syntetmaterial. Vid tullen till NZ passerar man en "biosecurity" kontroll. Där blir man bland annat tillfrågad om flugorna är köpta eller om man gjort dem själv. Köpta flugor går bra att ta in. OBS: DEKLARERA ATT DU HAR FISKE- & CAMPING GREJOR MED DEJ PÅ FORMULÄRET SOM DU FÅR PÅ FLYGPLANET. Oärlighet lönar sej verkligen inte här.

All fiske & camping & vandringsutrustning måste vara fullständigt rena och torra. Inte det minsta smuts/lera/gräs/hundskit får finnas på sulor, tält, kläder osv. Allt ska vara fullständigt snustorrt. Filtsulor är som bekant förbjudna. Är det minsta skitigt tar det extra tid i tullen.

Se vidare på http://www.nzfishing...gGearIntoNZ.htm och http://www.biosecuri...z/enter/declare

Skitfiske down-under!

#69 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 26 Oct 2011, 11:52

Är det inte t om så att du måste ha ett desinfektionsintyg på fiskeutrustningen?
Vet att vissa platser kräver intyg att utrustningen desinficerats innan införsel.

Filtsulor är förbjudna pga att man bla fått in en amerikansk alg som sprider sig explosivt mellan vattendragen och kloggar igen dem. Den troliga ursprungskällan var ett par fuktiga filtsulor.

#70 OFFLINE   ub

Advanced Member

• Edgemember
  • 140 Inlägg:

Skrivet 26 Oct 2011, 15:47

Visa inläggTechMark på 26 Oct 2011, 11:52 sade:

Är det inte t om så att du måste ha ett desinfektionsintyg på fiskeutrustningen?
Vet att vissa platser kräver intyg att utrustningen desinficerats innan införsel.
Inte till NZ vad jag kan förstå. Jag har varit där två gånger och inte behövt något intyg. Finns inte heller något krav som jag kan utläsa på webben via länken jag angav. Var har du fått den uppgiften ifrån?

Visa inläggTechMark på 26 Oct 2011, 11:52 sade:

Filtsulor är förbjudna pga att man bla fått in en amerikansk alg som sprider sig explosivt mellan vattendragen och kloggar igen dem. Den troliga ursprungskällan var ett par fuktiga filtsulor.

Litet tillägg. Algen Didymosphenia germinata eller bara didymo i dagligt tal finns allmänt i grunda vattendrag på högre höjder på hela norra halvklotet. Alltså även i Sverige. Varför den har plötsligt har börjat sprida sej explosionsartat i bl a USA, Canada och nu tyvärr på NZ sydön är inte helt utrett. En möjlig orsak kan vara via skitiga kängor från någon som varit i USA innan NZ.

När man åker till NZ sydön blir man varse problemet. Algens enda fördel är att den är som en disktrasa på stenen, dvs ger rätt bra grepp. Men där stannar fördelarana, det kan jag lova. Hatar skiten... :angry:

#71 OFFLINE   TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2011, 08:57

Visa inläggub på 26 Oct 2011, 15:47 sade:

Litet tillägg. Algen Didymosphenia germinata eller bara didymo i dagligt tal finns allmänt i grunda vattendrag på högre höjder på hela norra halvklotet. Alltså även i Sverige. Varför den har plötsligt har börjat sprida sej explosionsartat i bl a USA, Canada och nu tyvärr på NZ sydön är inte helt utrett. En möjlig orsak kan vara via skitiga kängor från någon som varit i USA innan NZ.

När man åker till NZ sydön blir man varse problemet. Algens enda fördel är att den är som en disktrasa på stenen, dvs ger rätt bra grepp. Men där stannar fördelarana, det kan jag lova. Hatar skiten... :angry:

Ok, jag drog mig bara till minnes vad jag hörde i ett fiskereportage på TV för något år sedan, där nämndes USA som misstänkt källa. Därmed inte sagt att så är fallet.
Anledningen till den sprider sig explosionsartat i NZ är väl antagligen för att den saknar "fiender" i den biotopen.
Eftersom den finns naturligt i Europa så borde det finnas något som lever av den här och därmed håller bestånden nere.

#72 OFFLINE   Christoffern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Skrivet 20 Nov 2011, 19:28

Inga edgare som drar till syd ön iår?
WWW.FLYPOOL.SE

#73 OFFLINE   harvest

Advanced Member

• Edgemember
  • 1678 Inlägg:

Skrivet 20 Nov 2011, 22:37

Jag är nog nere där och spelar in en film. När drar du ner?

#74 OFFLINE   Christoffern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Skrivet 20 Nov 2011, 23:14

Visa inläggharvest på 20 Nov 2011, 22:37 sade:

Härligt, drar om 1 vecka precis! Stannar 3 månader. När åker du?
WWW.FLYPOOL.SE

#75 OFFLINE   minimxer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 330 Inlägg:

Skrivet 21 Nov 2011, 20:18

Visa inläggharvest på 20 Nov 2011, 22:37 sade:

Inte alls avundsjuk..
Prylbög.... javisst.

#76 OFFLINE   Christoffern

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 285 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2011, 08:09

Är nere på sydön nu för första gången, Fiskat 2 dagar. Kolla gäran www.flypool.se klicka er sedan vidare till BLOG. Där får ni lite värmande bilder och läsning i vintermörkret! Kommer uppdatera så mycket som möjligt!
WWW.FLYPOOL.SE

#77 OFFLINE   trigger hammer

Advanced Member

• Edgemember
  • 17264 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2011, 08:40

Visa inläggChristoffern på 04 Dec 2011, 08:09 sade:

Är nere på sydön nu för första gången, Fiskat 2 dagar. Kolla gäran www.flypool.se klicka er sedan vidare till BLOG. Där får ni lite värmande bilder och läsning i vintermörkret! Kommer uppdatera så mycket som möjligt!
Tack! det värmde bra :)
En anings piggare samt några hg lättare

#78 OFFLINE   TobbeOlsson

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2677 Inlägg:

Skrivet 04 Dec 2011, 09:40

Värmde riktigt bra det där.. Men det måste ju vara riktigt tråkigt där nere :ph34r:
http://fotoprojekt366.wordpress.com/

En bild (minst) om dagen under hela året..

#79 OFFLINE   rydda

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 262 Inlägg:

Skrivet 23 Dec 2011, 08:45

Någon som känt av skalvet och kan rapportera nåt.
Ett perfekt presenterat kast förlänger livet!

#80 ONLINE   Jones

Advanced Member

• Edgemember+
  • 993 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 19:06

Jag ar ocksa har nu... Jag reser ensam sa om det ar nagon edgare som ar nere och vill fiska ihop sa skicka ett pm ;)..

Vore skoj att ha sallskap.
Jonas, 25 år från Halland.
Har en liten blogg också: Sländor&Snus
www.stromhult.com

#81 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6731 Inlägg:

Skrivet 03 Jan 2012, 20:07

Visa inläggJones på 03 Jan 2012, 19:06 sade:

Jag ar ocksa har nu... Jag reser ensam sa om det ar nagon edgare som ar nere och vill fiska ihop sa skicka ett pm ;)..

Vore skoj att ha sallskap.
Stefan Siikavaara är där nere.
Skriver ganska ofta på Facebook.
Ha de gott!
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#82 OFFLINE   Nielset

Newbie

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Skrivet 20 Jan 2012, 21:57

Visa inläggChristoffern på 04 Dec 2011, 08:09 sade:

Är nere på sydön nu för första gången, Fiskat 2 dagar. Kolla gÄran www.flypool.se klicka er sedan vidare till BLOG. DÄr får ni lite vÄrmande bilder och lÄsning i vintermörkret! Kommer uppdatera så mycket som möjligt!

Riktigt fina bilder!! Verkar som ni har det grymt dÄr nere! Jag och en kompis planerar våran resa till Nya Zeeland i slutet på detta året så jag följer denna tråden o bloggen för tips och njutning!

Ha de gött!

Nu har vi bokat våran resa 4 veckor! :D Nu längtar man inte alls......!

Detta inlägg har redigerats av Nielset: 25 Jan 2012, 20:01

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar