.
Lyfta sjunklina.
#1 OFFLINE
Skrivet 20 Mar 2011, 19:52
Har tränat lite idag och själva kastningen går ganska bra men jag har ett h-lvete att lyfta sjunklina ur vattnet, enda möjligheten är att lägga ett rollkast rakt nedströms och därefter göra det tänkta kastet.
Så hur ska man göra smidigast?
#3 OFFLINE
Skrivet 20 Mar 2011, 20:21
Ulf W på 20 Mar 2011, 19:52 sade:
Har tränat lite idag och själva kastningen går ganska bra men jag har ett h-lvete att lyfta sjunklina ur vattnet, enda möjligheten är att lägga ett rollkast rakt nedströms och därefter göra det tänkta kastet.
Du gör helt rätt men det finns spön som lyfter linan bättre eller sämre.
#5 OFFLINE
Skrivet 20 Mar 2011, 21:12
Som sagt är olika spön olika bra på att få upp linor med rollkast. Snabba toppiga spön är hopplösa om man fiskar med längre linor. Fiskar mycket med ett glx distance 14´6", och sämmre sjunklinespö har jag aldrig upplevt. Ett spö som jobbar lite djupare hjälper helt klart för att slita upp sjunklinor.
#7 OFFLINE
#8 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2011, 18:54
Ulf W på 21 Mar 2011, 18:48 sade:
Ville bara avdramatisera mellanlägget lite. Många (speciellt på nätet) vägrar mellanlägg. Konstigt nog är det väldigt använt vid vattnet
Ett tips är att börja med spötoppen nära vattnet. Då har du lång väg att hämta hem. Börjar du i armhöjd så har du redan tappat 50cm kastväg.
#9 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2011, 20:06
I vissa vatten är det helt klart vanligare med mellanlägg, speciellt under perioder då det är fisketurister från många nationer och blandad erfarenhet på besök.
Om man tar en vardag vid ätran så ser man inte speciellt många mellanlägg då det är mestadels lokala fiskare som går där. Om man istället besöker mörrum under mitten av maj så får man en annan bild av verkligheten.
PS. Mellanlägg rakt nedströms anser jag som helt ok, ofta är vattnet såpass långsamt intill kanten så att det är mer eller mindre hopplöst att lyfta en sjunklina.
sasse på 21 Mar 2011, 18:54 sade:
Ville bara avdramatisera mellanlägget lite. Många (speciellt på nätet) vägrar mellanlägg. Konstigt nog är det väldigt använt vid vattnet
Ett tips är att börja med spötoppen nära vattnet. Då har du lång väg att hämta hem. Börjar du i armhöjd så har du redan tappat 50cm kastväg.
#14 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2011, 20:21
#15 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2011, 20:35
Ulf W på 20 Mar 2011, 19:52 sade:
Börja med spöt-toppen mot vattenytan..å tryck med butten hela vägen upp!...det är samtidigt grunden för ett roll-kast!
..osv. med andra kast.
#16 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2011, 21:08
Utgångsläget är samma som et ordinärt rollcast i dom första rörelser fram til bakra stoppet. Istället för at rikta kastet framåt i vertikalplan med högt stopp, så riktar man framåt i sidoled mot egen bredd i vertikalt läge med et kontant stopp så tafs och fluga vänder över i en horisontal (liggande) linbåge , rörelsen fortsätter så glidande inn i et single spey eller et normalt underhandskast. Inga väntan, man gjör så i ett kast om ni fattar mig rätt. Til skilnad från det vanliga; et til två rollcast pluss vinklat underhand / spey kast.
#17 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2011, 22:59
Vh
Staffan
#18 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2011, 23:18
Det finns faktiskt två sätt som jag tycker är bättre än att rolla upp linan. Men de kräver ett kraftfullt spö för att fungera bäst och enhands är också en stor fördel. Det ena kallas för "digging it out" och de fick jag lära mig av Paul Arden. Det andra är något som vi kallar sticklyft. Jag visade de för Fredrik förra året när vi fiskade storöring men jag ska inte ens ge mig in på att försöka förklara dem i text.
Mvh
Stefan
#19 OFFLINE
Skrivet 22 Mar 2011, 08:14
Henrik har en till lyftteknik, där man från infiskat läge lyfter spöt mot sin vänstra axel ( om man kastar med höger arm ut mot älven) gör sedan ett backhand kast ut mot älven varvid ett underhands/speykast utföres direkt efter att backands-kastet görs. Linan vid backhands-kastet ska aldrig vidröra vattnet. Hoppas ni förstår
Detta inlägg har redigerats av thegrappler: 22 Mar 2011, 08:29
#20 OFFLINE
Skrivet 22 Mar 2011, 10:19
thegrappler på 22 Mar 2011, 08:14 sade:
Henrik har en till lyftteknik, där man från infiskat läge lyfter spöt mot sin vänstra axel ( om man kastar med höger arm ut mot älven) gör sedan ett backhand kast ut mot älven varvid ett underhands/speykast utföres direkt efter att backands-kastet görs. Linan vid backhands-kastet ska aldrig vidröra vattnet. Hoppas ni förstår
Är inte det där ett "rollsnake" cast i luften????? utan att fästa tafsen på vattenytan?
#22 OFFLINE
Skrivet 22 Mar 2011, 12:42
Nog med länkande nu!
Detta inlägg har redigerats av thegrappler: 22 Mar 2011, 12:44
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar