Hoppa till innehåll

.

Lyfta sjunklina.

22 replies to this topic

#1 OFFLINE   Ulf W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1067 Inlägg:

Skrivet 20 Mar 2011, 19:52

Nybörjare på tvåhandsfisket och undrar hur ni gör när ni ska lyfta sjunklina och göra nytt kast?

Har tränat lite idag och själva kastningen går ganska bra men jag har ett h-lvete att lyfta sjunklina ur vattnet, enda möjligheten är att lägga ett rollkast rakt nedströms och därefter göra det tänkta kastet.

Så hur ska man göra smidigast?
So many Seatrout - So little time

#2 OFFLINE   Sallö

Advanced Member

• Edgemember
  • 1016 Inlägg:

Skrivet 20 Mar 2011, 20:05

Rolla upp den är i mitt tycke enklast.
"Ta inte livet så allvarligt du kommer inte ifrån det levande"

#3 OFFLINE   Laxberndt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 185 Inlägg:

Skrivet 20 Mar 2011, 20:21

Visa inläggUlf W på 20 Mar 2011, 19:52 sade:

Nybörjare på tvåhandsfisket och undrar hur ni gör när ni ska lyfta sjunklina och göra nytt kast?

Har tränat lite idag och själva kastningen går ganska bra men jag har ett h-lvete att lyfta sjunklina ur vattnet, enda möjligheten är att lägga ett rollkast rakt nedströms och därefter göra det tänkta kastet.

Du gör helt rätt men det finns spön som lyfter linan bättre eller sämre.

#4 OFFLINE   Ulf W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1067 Inlägg:

Skrivet 20 Mar 2011, 20:29

Då är det bara att fortsätta träna och hoppas det blir lättare :)

#5 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 20 Mar 2011, 21:12

Rollkast är det enkla. Snabb hemtagning av skjutlinan samtidigt som man går, kombinerat med hög spöföring och inte allt för lång klump är det mer komplicerade. Det blir dock sällan helt 100%igt

Som sagt är olika spön olika bra på att få upp linor med rollkast. Snabba toppiga spön är hopplösa om man fiskar med längre linor. Fiskar mycket med ett glx distance 14´6", och sämmre sjunklinespö har jag aldrig upplevt. Ett spö som jobbar lite djupare hjälper helt klart för att slita upp sjunklinor.
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

#6 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 17:57

För guds skull, gör inget mellanlägg ut i älven. Då blir du laxlös, flintskallig och låghalt ^_^
Postad bild

#7 OFFLINE   Ulf W

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1067 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 18:48

Visa inläggsasse på 21 Mar 2011, 17:57 sade:

För guds skull, gör inget mellanlägg ut i älven. Då blir du laxlös, flintskallig och låghalt ^_^

Ha ha lite meningen med tråden, vill inte stå och göra en massa mellanlägg bara för att få ut linan.

#8 OFFLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30758 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 18:54

Visa inläggUlf W på 21 Mar 2011, 18:48 sade:

Ha ha lite meningen med tråden, vill inte stå och göra en massa mellanlägg bara för att få ut linan.
Jag förstod det ;)

Ville bara avdramatisera mellanlägget lite. Många (speciellt på nätet) vägrar mellanlägg. Konstigt nog är det väldigt använt vid vattnet ^_^

Ett tips är att börja med spötoppen nära vattnet. Då har du lång väg att hämta hem. Börjar du i armhöjd så har du redan tappat 50cm kastväg.
Postad bild

#9 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2036 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 20:06

Hur vanligt det är med mellanlägg beror i stor grad på var och när du fiskar.
I vissa vatten är det helt klart vanligare med mellanlägg, speciellt under perioder då det är fisketurister från många nationer och blandad erfarenhet på besök.

Om man tar en vardag vid ätran så ser man inte speciellt många mellanlägg då det är mestadels lokala fiskare som går där. Om man istället besöker mörrum under mitten av maj så får man en annan bild av verkligheten.

PS. Mellanlägg rakt nedströms anser jag som helt ok, ofta är vattnet såpass långsamt intill kanten så att det är mer eller mindre hopplöst att lyfta en sjunklina.

Visa inläggsasse på 21 Mar 2011, 18:54 sade:

Jag förstod det ;)

Ville bara avdramatisera mellanlägget lite. Många (speciellt på nätet) vägrar mellanlägg. Konstigt nog är det väldigt använt vid vattnet ^_^

Ett tips är att börja med spötoppen nära vattnet. Då har du lång väg att hämta hem. Börjar du i armhöjd så har du redan tappat 50cm kastväg.

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#10 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 20:11

Ska vi ge oss in i en mellanläggsdiskussion nu också? :lol:
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

#11 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2036 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 20:14

Ja för sjutton, det är heliga... nej oheliga saker :D

#12 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 20:14

mellanlägg rakt nerströms är väl ändå ett roll kast eller?

#13 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2036 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 20:15

Det beror på var linan låg innan du kastade den rakt nedströms :) men normalt sett, ja -rollkast.

#14 OFFLINE   amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 644 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 20:21

det hjälper ju faktiskt o röra spöt i sidled när man lyfter linan. lite som en z-rörelse med spötoppen det hjälper mer än man tror. börja långt ner mot ytan o samtidigt som du lyfter spöet så rör du det åt sidorna. simsalabimm så slippper du rollkastet rakt nedströms. o lyft spöet ordentligt inget fjollyft upp till midjan .

#15 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5546 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 20:35

Visa inläggUlf W på 20 Mar 2011, 19:52 sade:

Börja med spöt-toppen mot vattenytan..å tryck med butten hela vägen upp!...det är samtidigt grunden för ett roll-kast!
..osv. med andra kast.
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#16 OFFLINE   Norrbaggen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 488 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 21:08

Man kan som alternativ til et ordinärt rollcast skruva upp linan så att säga.
Utgångsläget är samma som et ordinärt rollcast i dom första rörelser fram til bakra stoppet. Istället för at rikta kastet framåt i vertikalplan med högt stopp, så riktar man framåt i sidoled mot egen bredd i vertikalt läge med et kontant stopp så tafs och fluga vänder över i en horisontal (liggande) linbåge , rörelsen fortsätter så glidande inn i et single spey eller et normalt underhandskast. Inga väntan, man gjör så i ett kast om ni fattar mig rätt. Til skilnad från det vanliga; et til två rollcast pluss vinklat underhand / spey kast.
Norrbaggen

#17 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 22:59

Min erfarenhet av att få upp mycket lina ur vattnet, oavsett f, s eller i, är att skynda långsamt. Se till att börja lågt med spöet och sedan dra lugnt och fint. Vad man sedan hittar på är väl upp till var och en. Det är svårare att få en lång stroke med ett styvt spö men det går.

Vh
Staffan

#18 OFFLINE   Stefan Siikavaara

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1275 Inlägg:

Skrivet 21 Mar 2011, 23:18

Hej!

Det finns faktiskt två sätt som jag tycker är bättre än att rolla upp linan. Men de kräver ett kraftfullt spö för att fungera bäst och enhands är också en stor fördel. Det ena kallas för "digging it out" och de fick jag lära mig av Paul Arden. Det andra är något som vi kallar sticklyft. Jag visade de för Fredrik förra året när vi fiskade storöring men jag ska inte ens ge mig in på att försöka förklara dem i text. :) Om någon är intresserad så fråga på någon kurs, mässa eller vid nåt vatten.

Mvh
Stefan
FFF MCCI - MSX

#19 OFFLINE   thegrappler

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1657 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2011, 08:14

Bra teknik för att lyfta sjunklina. Man skruvar upp den ur vattnet och sen är det bara att speya :) Henrik gör denna teknik med flytlina i detta klipp men han gör den i någon av hans filmer med sjunklina och jag kan säga att det funkar riktigt bra faktiskt.

Henrik har en till lyftteknik, där man från infiskat läge lyfter spöt mot sin vänstra axel ( om man kastar med höger arm ut mot älven) gör sedan ett backhand kast ut mot älven varvid ett underhands/speykast utföres direkt efter att backands-kastet görs. Linan vid backhands-kastet ska aldrig vidröra vattnet. Hoppas ni förstår :blink: Inte allt för lätt att förklara.

Detta inlägg har redigerats av thegrappler: 22 Mar 2011, 08:29

#20 OFFLINE   turtola

Advanced Member

• Edgemember
  • 322 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2011, 10:19

Visa inläggthegrappler på 22 Mar 2011, 08:14 sade:

Bra teknik för att lyfta sjunklina. Man skruvar upp den ur vattnet och sen är det bara att speya :) Henrik gör denna teknik med flytlina i detta klipp men han gör den i någon av hans filmer med sjunklina och jag kan säga att det funkar riktigt bra faktiskt.

Henrik har en till lyftteknik, där man från infiskat läge lyfter spöt mot sin vänstra axel ( om man kastar med höger arm ut mot älven) gör sedan ett backhand kast ut mot älven varvid ett underhands/speykast utföres direkt efter att backands-kastet görs. Linan vid backhands-kastet ska aldrig vidröra vattnet. Hoppas ni förstår :blink: Inte allt för lätt att förklara.

Är inte det där ett "rollsnake" cast i luften????? utan att fästa tafsen på vattenytan?

#21 OFFLINE   thegrappler

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1657 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2011, 12:38

Något lätt modifierad snake roll med ändamål att lyfta lina möjligen.

Visa inläggturtola på 22 Mar 2011, 10:19 sade:

Är inte det där ett "rollsnake" cast i luften????? utan att fästa tafsen på vattenytan?

#22 OFFLINE   thegrappler

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1657 Inlägg:

Skrivet 22 Mar 2011, 12:42

Denna brukar jag använda mig av när man har medvind i kastriktningen. Man skruvar upp sjunklinan liknande som Mortensen gör men lyfter linan in mot älvbrinken istället för ut i älven:
Nog med länkande nu!

Detta inlägg har redigerats av thegrappler: 22 Mar 2011, 12:44

#23 OFFLINE   ozzy

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 639 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2011, 14:46

Låt strömmen göra jobbet .Ju långsammare du lyfter desto mindre kraft behöver du för att få upp linan . Att slita upp sjunklinan är det sämsta du kan göra .

No Homo :excl:

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar