Hoppa till innehåll

.

Foto

Skagit lina

91 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 26 Mar 2011, 22:16

Blev intresserad av skagit "tekniken"

Någon som fiskar med skagit lina?

Borde ju va smidigt när man firrar med tyngre sjunklinor. Slippa lyfta långa tunga sjunklinor.
Hur är det nu med skagit lina?
Ska det va en kort klump med utbytbara spetsar typ ddc connect men kort, o hur kort ska det vara? (säg till en 15f)
Eller är det skagit lina om det är bara en kort klump? (Istället för 12-13m klump så kapa man en 8m klump)

Om jag nu ska ha 40gr sjunk klump till spöt ska jag ta en sjunklina till typ 8m som väger 40gr eller ska det va en kort flytklump som man kopplar ihop med sjunkklump?

Googlat runt om skagit linor o alla verkar vara av ddc connect liknande historia...

Nån som kan bringa lite ljus i det här?

#2 OFFLINE   amebix

amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 878 inlägg

Postad 27 Mar 2011, 07:35

det är ju precis det det är en sinktip lina men det går o kasta långa extremt tunga sinktips med dom . har ett par skagit flight klumpar från rio som är helt underbara o kasta med . till en femtonfotare klass 10 ska du nog upp på en klump på 700-750 grain .

#3 OFFLINE   besa

besa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 114 inlägg

Postad 27 Mar 2011, 08:55

Har fiskat en del med olika hemsnickrade linor av Skagit-modell. Tanken är att du har en kort (8-9 m) tung flytklump som i princip är utan tapering. Ett gäng sjunkspetsar - antingen olika sjunkgrad eller också samma sjunkgrad men olika längd. Har själv kört med en gammal superfast-sink som jag klippt bitar av men det finns tex T-8, T-11 och T-14 som är levellina med olika vikt/m. På detta en kort (max 2 m) tafs.
Klumpen (sjunkspetsen inte inräknad) bör vara tyngre än motsvarande Power Taper eller vad man nu använder till sitt spö.
Hela paktetet är lätt att rolla upp och vinkla. Lätt att komma ner riktigt djupt eftersom flydelen går att menda utan att sjunkspetsen påverkas. Vill man fiska en stor fluga djupt och långsamt tycker jag systemet är överlägset hela sjunkklumpar.
Ska man vara renlärig är kasttekniken lite annorlunda. En "vanlig" tvåhandsklump kastar man ju med bara tafsen som "ankare" - en Skagit-lina är mer tänkt att kastas med sjunkspetsen som "ankare". Därför krävs det också lite mer massa i flytdelen för att få med sig sjunkdel, tafs och fluga. I teorin alltså... vid älven blir brukar det lösa sig ändå.
Kolla www.rioproducts.com - en uppsjö av Skagit-linor och under "spey" finns klumpvikter för en hel massa olika spön. 1 grain = 0,064 gram.

Redigerat av besa, 27 Mar 2011, 09:06.

#4 ONLINE   ford4000

ford4000

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 inlägg

Postad 27 Mar 2011, 09:09

Har fiskat en del med olika hemsnickrade linor av Skagit-modell. Tanken är att du har en kort (8-9 m) tung flytklump som i princip är utan tapering. Ett gäng sjunkspetsar - antingen olika sjunkgrad eller också samma sjunkgrad men olika längd. Har själv kört med en gammal superfast-sink som jag klippt bitar av men det finns tex T-8, T-11 och T-14 som är levellina med olika vikt/m. På detta en kort (max 2 m) tafs.
Klumpen (sjunkspetsen inte inräknad) bör vara tyngre än motsvarande Power Taper eller vad man nu använder till sitt spö.
Hela paktetet är lätt att rolla upp och vinkla. Lätt att komma ner riktigt djupt eftersom flydelen går att menda utan att sjunkspetsen påverkas. Vill man fiska en stor fluga djupt och långsamt tycker jag systemet är överlägset hela sjunkklumpar.
Kolla www.rioproducts.com - under "spey" finns klumpvikter för en hel massa olika spön. 1 grain = 0,064 gram.

Håller med om allt Besa säger. Jag har själv gjort skagit klumpar av bakdelarna av kapade Power Tapers. Där får man riktigt fin tyngd och tjocklek. Till min Stinger GLX 9-10 väger flytklumpen 40 gram och är 8m. Sedan kommer sjunkspetsen som är ca 4-5m. Kör sedan med Rios T11-T14-T17. Rios färdiga spetsar är ganska dyra men de går att köpa på "lös vikt" dvs. affärerna kan ta hem den på bulk. Det blir betydligt billigare. Jag vet t.ex. att Crille på nya Najc i Gävle får hem bulk nu i veckan. Men nu är jag så förtjust i detta så jag ska testa en färdig RIO Skagit flight klump som ska vara grymma.

Kollade upp RIO:s rekommendationer och jag borde köra med en klumpvikt på 700 grain (ca 45 g) så det blir nog till att modifiera med ännu en tjock PT bakdel.

Redigerat av ford4000, 27 Mar 2011, 09:24.

#5 ONLINE   ford4000

ford4000

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 127 inlägg

Postad 27 Mar 2011, 09:31

Blev intresserad av skagit "tekniken"

Någon som fiskar med skagit lina?

Borde ju va smidigt när man firrar med tyngre sjunklinor. Slippa lyfta långa tunga sjunklinor.
Hur är det nu med skagit lina?
Ska det va en kort klump med utbytbara spetsar typ ddc connect men kort, o hur kort ska det vara? (säg till en 15f)
Eller är det skagit lina om det är bara en kort klump? (Istället för 12-13m klump så kapa man en 8m klump)

Om jag nu ska ha 40gr sjunk klump till spöt ska jag ta en sjunklina till typ 8m som väger 40gr eller ska det va en kort flytklump som man kopplar ihop med sjunkklump?

Googlat runt om skagit linor o alla verkar vara av ddc connect liknande historia...

Nån som kan bringa lite ljus i det här?

Bra tips är att läsa avsnittet om Skagit i RIO:s broschyr "understanding SPEY lines"

http://www.rioproducts.com/photos/file/Understanding%20Spey%20lines%202011.pdf

#6 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 27 Mar 2011, 21:04

Bra tips är att läsa avsnittet om Skagit i RIO:s broschyr "understanding SPEY lines"

http://www.rioproducts.com/photos/file/Understanding%20Spey%20lines%202011.pdf

Sådär nu hänger jag med :rolleyes:

Blir att fixa till en skagit lina.
Måste ju va klockrent till sjunklinefisket!!!

Tack för all hjälp o tips!!!

#7 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 14 Apr 2011, 14:09

Ni som köe med skagitlina.

Vilken aktion föredrar ni på spöt?
Snabb, långsam?

#8 OFFLINE   amebix

amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 878 inlägg

Postad 14 Apr 2011, 14:27

helaktion

#9 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32508 inlägg

Postad 14 Apr 2011, 14:45

Ni som köe med skagitlina.

Vilken aktion föredrar ni på spöt?
Snabb, långsam?

Som amebix säger helaktion eller djup iaf. Fick den infon på skagitkursen i onsdags ^_^
Men det är inget för mig kan jag säga. Kör hellre vanliga sjunklinor/spetsar.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#10 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 08:09

Som amebix säger helaktion eller djup iaf. Fick den infon på skagitkursen i onsdags ^_^

Varför?
Vad tycker du det är för nackdelar med skagit jämfört med "vanliga" sjunklinor/spetsar?

#11 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32508 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 10:24

Varför?
Vad tycker du det är för nackdelar med skagit jämfört med "vanliga" sjunklinor/spetsar?

Jag har inte kastat vanligt med skagit grejor, det kanske funkar toppen men skagitkastet i sig själv är inget som tilltalar mig alls.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig

#12 OFFLINE   amebix

amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 878 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 11:18

nä det är väl bättre med mellanlägg ;)

#13 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2894 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 11:21

Skagit-kastet känns som ett ganska "brötigt" kast med tanke på att linan verkligen sliter i vattnet. Jag kan tänka mig att skagit-kast kan vara lämpliga vid vissa tillfällen där man har ont om plats eller om det blåser sjukt mycket.
Annars känns det som att skagit är ett instegskast för att lära sig riktig speyteknik, jag får intrycket av att det är lättare att tajma ett skagit-kast jämfört med ett vanligt underhands eller speykast.

Sedan finns ju snap-T kastet också...

*Edit
Vill dessutom tillägga att både skagit och snap-t sannolikt är mindre tidseffektivt än spey och underhandskast.
Edit*
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#14 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32508 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 11:26

Skagit-kastet känns som ett ganska "brötigt" kast med tanke på att linan verkligen sliter i vattnet. Jag kan tänka mig att skagit-kast kan vara lämpliga vid vissa tillfällen där man har ont om plats eller om det blåser sjukt mycket.
Annars känns det som att skagit är ett instegskast för att lära sig riktig speyteknik, jag får intrycket av att det är lättare att tajma ett skagit-kast jämfört med ett vanligt underhands eller speykast.

Sedan finns ju snap-T kastet också...

*Edit
Vill dessutom tillägga att både skagit och snap-t sannolikt är mindre tidseffektivt än spey och underhandskast.
Edit*

Precis :)
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig

#15 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32508 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 11:27

Garanterat ^_^
Ett mellanlägg plaskar MYCKET mindre än ett Skagitkast. Jag bävar den dagen skagit får fotfäste i Sverige. Om det plaskar så här mycket när proffs visar upp det så kan jag tänka mig hur det blir ute vid älvarna :ph34r:
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig

#16 OFFLINE   amebix

amebix

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 878 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 16:00

öööh? inte fan plaskar det mer än ett mellanlägg! kör ett perry poke lite lugnt o fint så plaskar det mindre och stör mindre vattenyta än ett mellanlägg ut över poolen.

#17 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 16:34

Ska bli riktigt kul att testa skagit i sommar!

Är inte alls orolig för "plaskandet".

Ang mellanlägg många som kastar tvåhands lägger ut mellanlägg o DET PLASKAR
Sett hur folk lägger 2-3 mellan kast med 12meter klump o sen skjuter 2-3 meter skjutlina o får lax direkt
så plasket kan inte vara så farligt ändå.

Hellre plask runt fiskaren än 10-15m ut i älven där jag sen ska fiska.

Speykastarna plaskar ju lika mycket med sina långa linor o sjunkklump fiskarna ÄNNU mer så jag köper inte nackdelen med att det plaskar med skagit.

Att det skulle va bara för att man inte kan kasta så kör man skagit MEN dom flesta klump kastarna som kör med för tunga klumpar för att få iväg grejorna är vell inte heller riktigt kastande.
Hellre grejor som folk kan kasta med istället för att dom står vid vattnet o försöker få till några vettiga kast.

Brukar se ut såhär ett utlägg ligger det 2-3 mellanlägg/laddnings kast bakom.

Redigerat av JSC, 15 Apr 2011, 16:52.

#18 OFFLINE   Ron

Ron

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 264 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 16:40

Att påstå att 90% av tvåhandsfiskarna inte kan lägga ut lina i ett kast gränsar nästan till smutskastning. Jag känner mig kränkt... :wacko: <_<

#19 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2894 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 16:52

90%, var fiskar du där 9 av 10 gör mellanlägg?

Sedan är grejen att någon som verkligen kan kasta spey och underhand plaskar väldigt lite, men när det gäller skagit så bygger tekniken på att man sliter upp lina ur vattnet.

Fast jag personligen bryr mig inte om skagitfiskare plaskar omkring sig, det sämsta med skagit är energiåtgången och tidsfaktorn. Precis som inlärningskurvan och vindkänsligheten är de positiva delarna med skagit.

Ska bli riktigt kul att testa skagit i sommar!

Är inte alls orolig för "plaskandet".

Ang mellanlägg så 90%av dom som kastar tvåhands läger ut mellanlägg o DET PLASKAR
Sett hur folk lägger 2-3 mellan kast med 12meter klump o sen skjuter 2-3 meter skjutlina o får lax direkt
så plasket kan inte vara så farligt ändå.

Hellre plask runt fiskaren än 10-15m ut i älven där jag sen ska fiska.

Speykastarna plaskar ju lika mycket med sina långa linor o sjunkklump fiskarna ÄNNU mer så jag köper inte nackdelen med att det plaskar med skagit.

Att det skulle va bara för att man inte kan kasta så kör man skagit MEN dom flesta klump kastarna som kör med för tunga klumpar för att få iväg grejorna är vell inte heller riktigt kastande.
Hellre grejor som folk kan kasta med istället för att dom står vid vattnet o försöker få till några vettiga kast.

Brukar se ut såhär ett utlägg ligger det 2-3 mellanlägg/laddnings kast bakom.

#20 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 16:57

Att påstå att 90% av tvåhandsfiskarna inte kan lägga ut lina i ett kast gränsar nästan till smutskastning. Jag känner mig kränkt... :wacko: <_<

Ber ödmjukast om förlåt. Ja det var lite väl mycket med 90& så jag ändrar det genast!!!
Var absolut inte tanken att kränka dig :blush: Sorry

Ville ba påpeka att väldigt många lägger mellanlägg o gillar man det så är det inget fel med det.
Vilken teknik var o en kör så är det personligt så länge det inte förstör.
Skagit, spey, underhands o alla andra kast är vell upp till var och en att köra med.

#21 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2894 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 17:01

Jag försöker inte klanka ner på skagit som teknik, du frågade om nackdelar/fördelar och jag svarade för att vara till hjälp.

Ber ödmjukast om förlåt. Ja det var lite väl mycket med 90& så jag ändrar det genast!!!
Var absolut inte tanken att kränka dig :blush: Sorry

Ville ba påpeka att väldigt många lägger mellanlägg o gillar man det så är det inget fel med det.
Vilken teknik var o en kör så är det personligt så länge det inte förstör.
Skagit, spey, underhands o alla andra kast är vell upp till var och en att köra med.

#22 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32508 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 17:38

Jag håller med om ca 90%
Fiskat en hel del i Em, varit och kollat en hel del vid Mörrum, fiskar mycket i Nordnorge.
70-90% gör mellanlägg när de fiskar. SPECIELLT när de tror ingen kollar.
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig

#23 OFFLINE   rensvind

rensvind

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1367 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 17:39

Jag måste hävda att det är en feluppfattning att skagitkast river upp vattengardiner och plaskar. Och ja; jag har SETT filmerna på tuben där detta sker MEN det ser iallafall inte ut så när jag kör och jag är fortfarande ganska newbie. En lugn sweep och man lyfter linan från vattnet och drar inte upp gardiner. Snap-T med enhands (som jag SETT på tuben) river upp mer än min 550 flight. Som tidigare nämnts är en lugn perry poke helt "tyst" och en cackhanded är likadan. SnapT och circle C är också ganska tysta om man tar det lugnt och placerar rätt.
OM man skulle riva upp vattengardiner är detta fortfarande framför dina fötter och aldrig mer än en spölängd ut i älven, alltså ALDRIG över fiskbart vatten.

Denna diskussionen kommer förmodligen att fortsätta fram och tillbaka men innan ni FISKAT med skagit och blivit visade av någon som kan så är diskussionen ofruktbar.
Kolla Skagitmaster II, Scott vet hur man gör.

Och flyttar jag tillbaka till Sverige tar jag med mig skagitstilen för att använda vid lämpliga tillfällen, t.o.m på Em!!!!!!!!

Detta är inte menat att provocera. Ni borde verkligen prova det är grymt effektivt för att täcka vatten i tighta situationer.
Super Natural British Columbia

#24 OFFLINE   Erik F

Erik F

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 275 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 17:42

Jag håller med om ca 90%
Fiskat en hel del i Em, varit och kollat en hel del vid Mörrum, fiskar mycket i Nordnorge.
70-90% gör mellanlägg när de fiskar. SPECIELLT när de tror ingen kollar.

Smyger du runt i buskarna? :)

#25 ONLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32508 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 18:10

Smyger du runt i buskarna? :)

Japp, törs inte hälsa på folk :ph34r:

;)
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Utbildningsansvarig

#26 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10773 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 19:05

Har bara smuttat på linor mm. Rullar upp en toksjunkspets plättlätt, eftersom det är linan som belastar spöt så är ingen fart med i kastet. Kanon för stilla och snurrvatten. Jag kommer testa på snurrvatten, bakvatten mm.
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#27 OFFLINE   Ahlbin

Ahlbin

Advanced Member

• Edgemember
  • 211 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 19:20

HA HA :D
"Flyfishing is an activity that allows a man to be by himself in dignity and peace" John Steinbeck

#28 ONLINE   borano20

borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 635 inlägg

Postad 15 Apr 2011, 20:31

Hej..Har tragglat med Skagit sen i höstas,allt mellan 500 och 725 grain på tvåhands,320 samt 400 på enhands.Nej,det plaskar inte speciellt mycket.Man ska väl också ha i åtanke att sjunktippen rivs upp 5 meter ut framför dig,flugan fiskar 20-25 meter nedanför dig.Var rivs mellanläggen upp??
En annan positiv sak är vinklingsförmågan.Minimal träning,å du vinklar lätt 90 grader rätt ut.Med buskar å annat vääldigt tätt bakom ryggen.Kom ihåg att kastdelen bara är runt 7-7,5 meter..
Jag kommer definitivt att ha Skagit grejorna med,antingen upptacklat eller medtaget.Dessutom fiskar jag helst med lite långsammare spön,som ju rekommenderas av de flesta.Har provat på ett TCR 12´4",det blev kanske inte lättare med det.. mvh borano20

#29 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 21 Apr 2011, 16:47

Blir lite förbryllad över klumpvikter :wacko:

Kollar man vikt rekommendationer på skagit klumpar tex på Rios eller några andra Usa sidor
så blir det ju mycket tyngre än våra vikt rekommendationer till våra klumpar.

Tänkte testa en Rios skagit flight till mitt GL lecie 11f #8/9 som ska ha 19-22gr enligt GL
men Usa killarna rekommenderar närmare 30gr???

Vilket ska man gå på?
Hur funkar det?

Trodde man skulle köra med samma vikt som "vanliga" klumparna.

Skulle vilja testa skagit klump till enhands/switch spö 9-10f #6
Gillar att köra med stoooora zonker o liknande till öringarna men inte så kul att kasta med valig lina specielt underhands med trånga lägen så det borde ju va klockrent med skagit.
Klumpvikten där är ca 12-15gr men det finns ju inte ens så lätta skigit klumpar o ändå skriver Rio att klumpen ska passa spön 9-11f #5-8

Hur ska man tänka när jag ska inhandla skagit klumpar???
Inte så kul att köpa o sen blir det fel, dom e ju inte gratis heller :blush:

#30 OFFLINE   JSC

JSC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 711 inlägg

Postad 21 Apr 2011, 16:51

Skulle vilja testa skagit klump till enhands/switch spö 9-10f #6
Gillar att köra med stoooora zonker o liknande till öringarna men inte så kul att kasta med valig lina specielt underhands med trånga lägen så det borde ju va klockrent med skagit.
Klumpvikten där är ca 12-15gr men det finns ju inte ens så lätta skigit klumpar o ändå skriver Rio att klumpen ska passa spön 9-11f #5-8

Tilläggas hit
Vill också firra med sinktip lina men finns inte så många kortklumpade #6 linor
o kasta i trånga lägen med en över tio meters klump o stor fluga inte det roligaste...

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar