Hoppa till innehåll

.

Havsöring Stockholmsområdet

69 replies to this topic

#31 OFFLINE   devetdu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 73 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2011, 10:21

Vilka flugor är det ni får kontakt med? Intressant att veta. Räkor eller börjar det bli mer spigg/baitfish

#32 OFFLINE   JM!

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2011, 11:02

Baitfish har fungerat för mig.

#33 OFFLINE   devetdu

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 73 Inlägg:

Skrivet 18 Apr 2011, 21:40

Ok ok, några andra?
Någon spec färg du gillar på baitfish?

#34 OFFLINE   Barkarby

Advanced Member

• Edgemember+
  • 708 Inlägg:

Skrivet 25 Apr 2011, 05:41

Måste bara lämna en skarvrapport här. När vi körde nattrejs häromnatten jag o Karki så låg vi och guppade i ringarna långt innan solen gått upp. Jag låg så jag hade koll på skarvrejset ut till deras fiskevatten, och shiiiiiit va mycket skarv det var som drog ut. Jag räknade till över tio sträck och det var mellan 30 o 50 eller mer i varje sträck. Dessa kom från en (1,säger 1)koloni. :ph34r: vad jag tycker lämpar sig inte i tryck. /leif k
Läs här om mitt planerande och genomförande av ett flugfiskeäventyr till FINNMARKSVIDDA

http://flugfiskeaventyr.blog.se/

#35 OFFLINE   Sword

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 39 Inlägg:

Skrivet 25 Apr 2011, 09:09

Fiskesugen som fan, fint väder och ledig. Vad händer då? Jo världens jävla ryggskott! Käkar Tramadol så att hela världen snurrar och ändå gör det så ont att jag behöver hjälp av hustrun för att ta mig till muggen.......
:angry:

#36 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 25 Apr 2011, 10:24

Visst är det skrämmande. En del "officiella" rapporter pratar om att stammen inte ökar längre men mina personliga observationer säger något annat. Har aldrig sett så många skarvar som nu i vår. 100-tals, varje gång jag är ute, förbiflygande över mitt huvud. Allt fler av de öringar jag fångar har märken efter skarvattacker, oftast nere vid stjärtspolen - stjärtfenan. Ganska ytliga men tydliga "riv"märken. Hur många skadade fiskar som gemene man tar för "nätskador", i brist på bättre vetande, vore intressant att veta.

quote name='Barkarby' timestamp='1303706476' post='1425294']
Måste bara lämna en skarvrapport här. När vi körde nattrejs häromnatten jag o Karki så låg vi och guppade i ringarna långt innan solen gått upp. Jag låg så jag hade koll på skarvrejset ut till deras fiskevatten, och shiiiiiit va mycket skarv det var som drog ut. Jag räknade till över tio sträck och det var mellan 30 o 50 eller mer i varje sträck. Dessa kom från en (1,säger 1)koloni. :ph34r: vad jag tycker lämpar sig inte i tryck. /leif k
[/quote]

#37 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2632 Inlägg:

Skrivet 26 Apr 2011, 20:07

Visa inläggBarkarby på 25 Apr 2011, 05:41 sade:

Det är skumt att inget görs! De har väl tom sett sammanbanden mellan minskad mängd fisk och ökad antal skarvar?
De hör väl inte ens hemma här?
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#38 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 26 Apr 2011, 22:21

Ja det är skumt men ett typexempel på svensk byråkrati.
Sambanden är kända, absolut, det ÄR en ekologisk katastrof.

Och en gång för alla, de hör inte hemma här den kinesiska mellanskarven (Phalacrocorax sinensis), däremot har vi alltid haft en begränsad stam av storskarv (Phalacrocorax carbo) och efter västkusten även toppskarv (Phalacrocorax aristotelis).

Taxonomi och allmän förvirring samt överdriven "naturvärn" har gjort det hela till en soppa.
Debatten hinner inte längre än till att "politiskt korrekta" individer, ivrigt pekar på att det är människan som är den stora boven, alltid, i naturen och är således också den "art" som borde regleras i syfte att åstadkomma balans och skjuter därmed sakfrågan i sank. Även bland våra egna led.
Sinnessjukt om du frågar mig.

Mvh
HaLster

Visa inläggJesperP på 26 Apr 2011, 20:07 sade:

Det är skumt att inget görs! De har väl tom sett sammanbanden mellan minskad mängd fisk och ökad antal skarvar?
De hör väl inte ens hemma här?

#39 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2632 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2011, 08:16

Visa inläggHALster på 26 Apr 2011, 22:21 sade:

Ja det är skumt men ett typexempel på svensk byråkrati.
Sambanden är kända, absolut, det ÄR en ekologisk katastrof.

Och en gång för alla, de hör inte hemma här den kinesiska mellanskarven (Phalacrocorax sinensis), däremot har vi alltid haft en begränsad stam av storskarv (Phalacrocorax carbo) och efter västkusten även toppskarv (Phalacrocorax aristotelis).

Taxonomi och allmän förvirring samt överdriven "naturvärn" har gjort det hela till en soppa.
Debatten hinner inte längre än till att "politiskt korrekta" individer, ivrigt pekar på att det är människan som är den stora boven, alltid, i naturen och är således också den "art" som borde regleras i syfte att åstadkomma balans och skjuter därmed sakfrågan i sank. Även bland våra egna led.
Sinnessjukt om du frågar mig.

Mvh
HaLster

Kommer ju bara sluta på ett sätt oavsett vem som är den stora boven. Konstigt att de ibland reagerar jättesnabbt på invandrade djur och ibland inte alls.

#40 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2011, 09:43

Jag säger bara en sak Shot to kill!

#41 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2632 Inlägg:

Skrivet 27 Apr 2011, 10:04

Visa inläggbejker på 27 Apr 2011, 09:43 sade:

Jag säger bara en sak Shot to kill!

Eldbombning av alla kolonierna på natten.

#42 OFFLINE   JM!

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:

Skrivet 31 May 2011, 10:33

Någon som ska ut något i Stockholm med omnejd i helgen? Säg till om ni vill ha sällskap!

#43 OFFLINE   Joliet

Advanced Member

• Edgemember
  • 275 Inlägg:

Skrivet 31 May 2011, 20:47

Möjligen tänker jag åka på söndag eller måndag morgon/förmiddag. Fått ett tips om ett bra ställe där man kommer nära en "djupfåra" med strömming. Inte långt från där vi sågs i våras JM!

Såg inte jag dig i Gamla stan i veckan? Möjligen tar jag fel eftersom du inte hade vadarna på dig.

#44 OFFLINE   JM!

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 426 Inlägg:

Skrivet 31 May 2011, 21:08

Visa inläggJoliet på 31 May 2011, 20:47 sade:

Möjligen tänker jag åka på söndag eller måndag morgon/förmiddag. Fått ett tips om ett bra ställe där man kommer nära en "djupfåra" med strömming. Inte långt från där vi sågs i våras JM!

Såg inte jag dig i Gamla stan i veckan? Möjligen tar jag fel eftersom du inte hade vadarna på dig.

Ooh! Låter hett! Dra ett IM när du vet exakt vilken dag/tid du åker så ska jag försöka klämma in samma tid.
Jag var faktiskt där i onsdags. Svårt att missa min kagge!

#45 OFFLINE   tompalee

Newbie

• Members
  • Pip
  • 1 Inlägg:

Skrivet 01 Aug 2011, 17:54

Visa inläggFxn på 07 Apr 2011, 07:43 sade:

Tänkte köpa mig en Guideline Drifter idag. Håller den för kustfisket? =)
Japp, har en själv och den funkar kanon även i lite sämre väder.

#46 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 16:11

Hur är stödutsättningarna nu jämfört med för tio år sedan?

#47 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 16:37

Hittade ungefärliga data:

100-150 000 st/år 2001 och 2002. källa källa

176 000 st år 2010. källa
140 000 st år 2011 källa

Ändå var fisket så mycket bättre då. Vattenmiljön har blivit bättre och arbeten har gjorts i lekåar och ändå är de nästan tomma år efter år nu, bortsett från ett fåtal. Tråkigt.

Detta inlägg har redigerats av kobben: 29 Mar 2012, 16:42

#48 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 16:44

Visa inläggkobben på 29 Mar 2012, 16:37 sade:

Hittade ungefärliga data:

100-150 000 st/år 2001 och 2002. källa källa

140 000 st år 2011 källa
176 000 st år 2010. källa

Och ändå var fisket så mycket bättre då.

2010 gjordes det extra utsättningar för att kompensera den kraschade året innan.
Annars har det sett ut såhär sedan slutet 90-tal, ca. 150 000 st varje år.

2002 var dock den kraftiga nedgången i fisket påbörjad, det började märkas runt 1999-2000, speciellt om höstarna.
Nu 2012 är fisket förmodligen sämre än någonsin sedan starten av detta fiske (runt 1985).

Jag orkar inte tjata längre om skarven ... men jävlar vad de fiskar i år igen :(

Mvh
HaLster

#49 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 17:10

Visa inläggHALster på 29 Mar 2012, 16:44 sade:

2010 gjordes det extra utsättningar för att kompensera den kraschade året innan.
Annars har det sett ut såhär sedan slutet 90-tal, ca. 150 000 st varje år.

2002 var dock den kraftiga nedgången i fisket påbörjad, det började märkas runt 1999-2000, speciellt om höstarna.
Nu 2012 är fisket förmodligen sämre än någonsin sedan starten av detta fiske (runt 1985).

Jag orkar inte tjata längre om skarven ... men jävlar vad de fiskar i år igen :(

Mvh
HaLster

Alarmerande även med storleksnedgången, speciellt på de naturligt producerade fiskarna. De få fångsterna som rapporteras här och var är det mest smått som rapporteras. Så var det inte bara för några år sedan, har inte träffat en enda öringsfiskare som inte håller med om detta.

Förstår att du tröttnar på att tjata om skarven. Folk tenderar att inte vilja se "söta" fåglar som ett problem. Funderar på att skaka fram lite statistik på hur många av mina fångster som haft kloskador bakom ryggfenan. Kan tänka mig att det är fler än en tredjedel. Sälen tar säkerligen en bra bit av kakan med så ofta som den syns till på öringlokalerna.

Även om de nu inte lyckas med lek pga dåliga lekåar, gener mm. Inte kan väl alla som sätts ut gå och självdö? Det finns ju massor med föda längs kusten(märlor,gråsuggor, tobis, strömming, spigg i Mängder). Rapporter som visar att det är rekordlåga gifthalter i östersjön. Vilka andra än säl och skarv är det som äter upp dem? Hur många sportfiskare är vi som fiskar öring i stockholms skärgård? 500? 100 nätfiskare? Även om alla dem tar upp så mycket som 20 st/år blir det ju långt fler än 100 000 öringar kvar för gädda, i viss mån gös, säl och skarv att dela på. För det verkar inte bli många över.

Detta inlägg har redigerats av kobben: 29 Mar 2012, 17:15

#50 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 17:57

Visa inläggkobben på 29 Mar 2012, 17:10 sade:

Alarmerande även med storleksnedgången, speciellt på de naturligt producerade fiskarna. De få fångsterna som rapporteras här och var är det mest smått som rapporteras. Så var det inte bara för några år sedan, har inte träffat en enda öringsfiskare som inte håller med om detta.

Förstår att du tröttnar på att tjata om skarven. Folk tenderar att inte vilja se "söta" fåglar som ett problem. Funderar på att skaka fram lite statistik på hur många av mina fångster som haft kloskador bakom ryggfenan. Kan tänka mig att det är fler än en tredjedel. Sälen tar säkerligen en bra bit av kakan med så ofta som den syns till på öringlokalerna.

Även om de nu inte lyckas med lek pga dåliga lekåar, gener mm. Inte kan väl alla som sätts ut gå och självdö? Det finns ju massor med föda längs kusten(märlor,gråsuggor, tobis, strömming, spigg i Mängder). Rapporter som visar att det är rekordlåga gifthalter i östersjön. Vilka andra än säl och skarv är det som äter upp dem? Hur många sportfiskare är vi som fiskar öring i stockholms skärgård? 500? 100 nätfiskare? Även om alla dem tar upp så mycket som 20 st/år blir det ju långt fler än 100 000 öringar kvar för gädda, i viss mån gös, säl och skarv att dela på. För det verkar inte bli många över.

Jag ställer mig i ledet som ytterligare en som undrar över just ditt sista stycke. Vart är dem? Ändrade födovanor (bara strömming på djupet)?
Var iofs inte länge sedan jag började fiska öring. Men som det ser ut nu verkar höstarna vara i princip omöjliga att få fisk på i innerskärgårn.

Dock verkar det som den vilda fisken är den som går och blir stor? Är jag ute och cyklar?

#51 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 18:19

Öringarna får väl för lite anabola när gifthalterna går ner ;)

Tänkte vinna drömvinsten på lotto på lördag då ska jag tjacka en sjötomt och bygga en egen havsörings å.

Detta inlägg har redigerats av bejker: 29 Mar 2012, 18:21

#52 OFFLINE   leopardbotten

Advanced Member

• Edgemember
  • 474 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 19:08

För en tid sedan rapporterades det på tv att det fanns gott om öring i lekåarna i era tarkter. Hur ser ni på det?
Att folk kan leva ett helt liv utan fiske måste vara en folksjukdom...

http://www.myspace.com/nudelmarv

#53 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 20:39

Visa inläggkarki på 29 Mar 2012, 17:57 sade:

Jag ställer mig i ledet som ytterligare en som undrar över just ditt sista stycke. Vart är dem? Ändrade födovanor (bara strömming på djupet)?
Var iofs inte länge sedan jag började fiska öring. Men som det ser ut nu verkar höstarna vara i princip omöjliga att få fisk på i innerskärgårn.

Dock verkar det som den vilda fisken är den som går och blir stor? Är jag ute och cyklar?

Jag tror inte det räcker med en sådan förklaring med ändrade födovanor. Då skulle trollingbåtarna och yrkesfiskarna rapportera om bra fiske ute på frivattnet. De får ju heller inget. Oavsett födovana skulle de komma in grunt och en del skulle kliva upp i åarna kring lek med jämna och ojämna mellanrum.

Angående höstarna är min teori att det beror på att innerskärgården håller mycket mer skarv. När skarven flyttar på senhöst/vintern brukar sammanfalla med när öringen börjar våga visa sig på grundområdena och hugga i de inre delarna.

Säkert är det så att den vilda fisken har lättare att bli stor då den antagligen har lättare att undkomma predatorer.

Visa inläggbejker på 29 Mar 2012, 18:19 sade:

Öringarna får väl för lite anabola när gifthalterna går ner ;)

Tänkte vinna drömvinsten på lotto på lördag då ska jag tjacka en sjötomt och bygga en egen havsörings å.

Säg till när du börjar sälja fiskekort ;)

Visa inläggleopardbotten på 29 Mar 2012, 19:08 sade:

För en tid sedan rapporterades det på tv att det fanns gott om öring i lekåarna i era tarkter. Hur ser ni på det?

I några väldigt viktiga lekåar har nu leken uteblivit 2 år på raken. De ligger dessutom belägna där inga alternativa lekområden finns. Enstaka ensamma 30 cm har stigit utan att hitta sällskap. Tomt på stirr och smolt. Inget positivt tecken. I ett par åar har det gått något bättre men bara marginellt.(finns räknat) TV-inslaget sätter säkert mängden i relation till katastrofåren 2008-2009. Vars avkomma borde vara (en liten andel av) de större öringar som vi nu saknar. Det är bra att trenden går uppåt i det eller de åar inslaget visar. I andra åar ser det i gengäld värre ut.

Oavsett om de lyckas leka eller inte borde fler av >100 000 utsatta öringar visa sig. Antingen i åar, tagna av sportfiskare eller av yrkesfiskare. Stammarna som sätts ut är vad jag hört och läst inte speciellt sugna på att flytta långa sträckor heller.

Detta inlägg har redigerats av kobben: 29 Mar 2012, 20:43

#54 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 21:26

Så här ser många av fångsterna ut. Skadorna finns alltid även på andra sidan fisken. Så det är rätt tydligt att något har greppat tag runt den.

Bifogad bild: skador.jpg

#55 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 22:28

Nu slår jag säkert in en öppen dörr som Kobben öppnade precis. Men förtydligar lite.

Det där inslaget på SVT är något missvisande. Några åar levererar bra, bättre en på många år. Sen har vi åar som ligger mer utsatt till och större områdens stam hänger på tex en å. Misslyckas leken ett par år kan man bara ana vad som komma skall i det området.
Första tecknet > Lägre medelvikt > Nästa grej blir?

Kul med vissa produktiva åar, men det måste bli fler som levererar regelbundet. År efter år. Det är det vi människor kan jobba på.

Detta inlägg har redigerats av karki: 29 Mar 2012, 22:37

#56 OFFLINE   HALster

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 916 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 23:04

Om skarven försvann och sälarna flyttar ut till de yttre skären och går över till torskdiet - då skulle havsöringsfisket blomma igen.
Den mest direkta och förenklade teorin men kanske också den mest sanna?

#57 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 30 Mar 2012, 05:03

Angående leken? När tittade ni efter lek fiskar senast läste en blog från Öland kommer inte ihåg vad den heter men där hittar dom lekande fisk o nya lek gropar i mitten på januari.

#58 OFFLINE   bejker

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 370 Inlägg:

Skrivet 30 Mar 2012, 05:16

Karki hur går det med klubben?

#59 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 30 Mar 2012, 09:16

Visa inläggbejker på 30 Mar 2012, 05:16 sade:

Karki hur går det med klubben?

Jag och Kobben var på möte med sportfiskarna nu i tisdags. Mer info om allting kommer. Vi ska smälta lite information och tänka igenom visa saker.

Visa inläggbejker på 30 Mar 2012, 05:03 sade:

Angående leken? När tittade ni efter lek fiskar senast läste en blog från Öland kommer inte ihåg vad den heter men där hittar dom lekande fisk o nya lek gropar i mitten på januari.

Jag har följt öringarna i mina trakter under hela hösten. Runt slutet av november/början av december var ån soppren från större fisk.
Dock har jag ständigt sett smolt sedan i somras, likaså nu.

Förklaringen på sena stigningar kring öland kan förklaras att just deras stam har det bettendet, ev dåliga flöden i åarna tidigare i höst.

Kollar man tex runt Gotland stiger fisken olika tider, i olika åar. Samt att smolten lämnar åarna olika tider. Vissa åar sticker öringen rakt ut i havet nästan omgående. Det intressanta i det här är att dem åarna är torrlagda under sommaren mer eller mindre. År av utveckling av en vild stam har skapat det här bettendet.

Nu handlade Kobbens fråga om utsatta öringar. Men låt mig spekulera lite fritt kring det här med åar.

Vi har flertalet bäckar som har bra flöde under höst, vinter och vår, utan öringproduktion. Sommartid verkar dem nästan torka igen (troligtvis anledningen till att dem inte producerar öring i dagsläget).
Fatta om man skulle biotopvårda dem. Sätta i öring från en gotlandstam som omgående sticker ut i havet efter kläckning i princip, som inte lider av att åarna torkar igen under sommaren.
Vi skulle öka öringproduktionen ganska mycket tror jag om vi får dem att återvända till lek igen och hålla sitt område så att säga.
Sen vet inte jag om man får göra så men det är annan sak.

Detta inlägg har redigerats av karki: 30 Mar 2012, 09:25

#60 OFFLINE   kobben

Advanced Member

• Edgemember+
  • 462 Inlägg:

Skrivet 30 Mar 2012, 09:32

Visa inläggHALster på 29 Mar 2012, 23:04 sade:

Om skarven försvann och sälarna flyttar ut till de yttre skären och går över till torskdiet - då skulle havsöringsfisket blomma igen.
Den mest direkta och förenklade teorin men kanske också den mest sanna?

Dagens sanning. Tyvärr krävs det nog att beståndet av gädda,abborre eller gös utarmas innan problemet tas upp på allvar. Det räcker inte med att se att alla ipytsade öringar äts upp vilket i sig inte är är så konstigt. Det är ju vi som planterat in dem. Det allvarliga är att hur mycket fiskevård vi än gör kommer det inte att räcka för att säkra flertalet av de naturliga stammarna. De kommer stryka med utav bara farten innan skarv och säl byter jaktmarker.

Slutar vi med stödutsättningar(eller i dagsläget håller konstant nivå) utan att minska på bestånden av skarv och eller säl, var kommer dem då söka sin föda? De kommer inte nöja sig med att tugga spigg iaf. Resterande föda för dem ute på fjärdarna räcker uppenbarligen inte till längre och antagligen kommer de lämna fjärdarna för permanent jakt inne i vikarna(gädda, gös, abborre, mört mfl). De är inte längre rädda för människan, finns knappt några som jagar dem längre.

Självklart är det väldigt viktigt att satsa på restaurering och hjälpa en naturlig produktion och det är främst där vi har möjlighet att påverka. Men frågan är om det räcker?

Detta inlägg har redigerats av kobben: 30 Mar 2012, 09:56

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar