.
Axeld´s fiskedagbok
#31 OFFLINE
Skrivet 04 Jun 2011, 21:14
Torsdagens fiske var en katastrof för mig.
På väg till sjön hämtade vi upp min nu trogna fiskekompis Markus.
Det var väldigt blåsigt när vi kom till klubbsjön men vi valde ändå bortre delen av sjön i förhoppning om att eventuella sländor hade blåst dit.
Fisket började dåligt och redan efter några kast satte sig flugan hårt i tröjan. Jag suckade lite för mig själv. Därefter hade så klart linan trasslat in sig i bryggan så jag fick fippla en stund med det. Den första timmen var det trassel och flugor i träden som löste av varandra. Inte så konstigt då det säkert blåste 10 m/s i byarna.
Efter en stund skulle vi gå tillbaka till första viken för att jag skulle möta upp med kassören för att få tag i en nyckel till klubbstugan. Efter detta bestämde vi oss för att fiska av läsidan av sjön, detta visade sig vara ett bra val då det genast började vaka. Efter bara nått kast drar Markus på den första fisken på en klinkhammer. Därefter bommar jag en fisk på streaking caddis. Markus får en till och jag bommar.
Jag går vidare till nästa brygga och nöter på där ett tag. Inte ett hugg. Jag började tappa hoppet, men jag har inte gett upp än och går vidare till en annan brygga. Då kommer en annan man och ställer sig på den bryggan jag just lämnat. Och självklart drar han på en fisk på första kastet. Och några kast senare står han där med spö-böj igen. I detta läge höll jag på att bli galen.
Jag gick tillbaka till Markus och under ett tag står han och jag på samma brygga och kastar, Markus får fisk men jag får ingen. Vi använder samma fluga. Jag förstår inte vad det är med mig i dag. Efter en stund kommer manen som tog över min brygga förbi. Jag har precis lagt ut ett kast och vänder mig om för att heja och byta några ord. då ropar Markus till, eeeeyy ohh oj´oh, jag vänder mig om och ser att det är världens vakring runt där min fluga var och jag gör mothugg, men inget där. Jag bara suckar.......
Det blev ingen fisk till mig och inte nog med det så gick toppen på mitt spö av. Himla skit.
Markus drog runt 5 fiskar tror jag det var och vi använde i stort sätt samma flugor.
Men oflytet var inte slut där. Dagen efter var jag upp till fiskebutiken för att kolla vad som kunde göras med mitt spö och det visar sig att stream stix som spöföretaget heter har gått under jorden och de har inte fått tag på dem på flera månader. Så de har ingen möjlighet att få tag i extradelar. Det enda possitiva i den här historian är att det var en så liten bit att det antagligen går att laga.
Skitfiske!
/axel
#32 OFFLINE
Skrivet 04 Jun 2011, 21:51
Nu var det äntligen dags för en tur till Stortjärn, strax norr om bengtsfors i närheten av våran sommarstuga. Det var i den här underbara sjön jag tog min första torrflugefångade fisk. En urstark regnbåge på ca 2 kg som gick upp och tog min fluga. Efter ett distinkt mothugg gjorde fisken en ca 50 meter lång rusning och min första "backingfisk" var då ett faktum. Det var då jag fastnade för denna underbara sport på riktigt.
Stortjärn är en underbar liten sjö som drivs av Bengtsforsortens fiskeförening. stortjärn och lysetjärn är klubbens två vatten där det finns både regnbåge, öring och även röding. Stortjärn är en renodlad flugfiskejö och det speciella med den här sjön är att det endast sätts fisk en eller max två gånger per år. Inga mängder heller för den delen då jag upplever att fisketrycket är nästan obefintligt. Jag har endast sett två fiskare där under de ca 100-200 gångerna jag har åkte förbi denna sjön de senaste 3-4 åren då jag har varit intresserade av fisk. Detta gör att fisken får gå i sjön ett tag och kan då få in sitt naturliga beteende vilket syns välldigt bra i sjön då man ser att fiskarna har en viss runda. Då det inte finns några kast bryggor eller kastgator gör att det blir ett ännu mer naturligt fiske.
stortjärn
Jag hade stora förhoppningar då jag kom upp till sjön kl 10.00. Det var visserligen 23 grader i skuggan men jag hade ändå hoppats att det skulle vaka och kläcka en del i sjön. När jag kliver ur bilen är det en brännande hetta som möter mig och jag ser inte ett vak under tiden jag kliver i mina vadarbyxor. Hade mitt värsta scenario slagit in? Skulle alla sländor jag sett vid stugan i går nu vara borta? Men när jag går bort de ca 50 meterna till den plats jag ska vada ut ser jag resten av sjön som ger mig en betydligt gladare syn. 1 vak! 2vak! 3vak! oj ett jättevak. Nu blir det svårare att hålla koncentrationen och jag börjar rigga mitt spö. mitt första flugspö som jag var tvungen att använda då mitt vanliga gick sönder förra turen. Så det blir nu mitt 8,6 fots Juniorspö i klass 5/6 som får sig en tur.
Jag står och väljer i flugboxen och valet blir blir en Klinkhammer det visade sig vara ett bra val då det bara efter några utlägg går upp en fisk och tar flugan, jag gör mothugg och fast fisk. Fisken simmar runt lite och gör sedan en snabb rusning. Spöt böjer till och sen blir det slakt. Nej!!! tänker jag för mig själv, inte en sån här tur igen. Vad var det för fisk? var den andra frågan som gick genom mitt huvud. jag fick ju aldrig se den. Var det kanske den där rödingen jag hade siktat in mig på. ähh säkert önsketänk. Men nu visste jag ju att det fanns fisk. Jag upptäckte nu ett hyfsat stor antal sländor som guppade på ytan. Jag la åter ut flugan. Inget hände. Jag började då tänka att jag hade mist mina chanser och att det inte fanns så många vak villiga fiskar i denna sjön osv. men medans jag stod i mina tankar såg jag en vakande fisk klockan 12, rakt fram. Jag lägger ut det finaste kastet jag kunde och två sekunder senare stod jag med böjt spö. Yes! Det blev en ganska dramatisk kamp som innefattade en lite promenad i vatten med en del stenar som skulle korsas innan jag kom in till stranden. Jag kunde då landa en 1,5 kg tung regnbåge som, skulle bli en matfisk som morsan kunde ta med hem innan hon lämnade sig hem så den slapp ligga där till på eftermidagen då jag skulle bli hämtad. Det var inte sjöns finaste fisk, och den var antagligen ny isat i vår.
Detta inlägg har redigerats av axeld: 04 Jun 2011, 22:14
#33 OFFLINE
Skrivet 04 Jun 2011, 22:06
Fin regnbåge ca 1kg.
Jag han på detta ställe få en till regnbåge på runt 1 kg innan det dog ut totalt. Jag kämpade på med diverse torrflugor ett tag men fick byta ställe. Jag gick vidare och hamnade till slut på en klippa jag stått på ett par gånger tidigare men aldrig fått nått på. Men jag märkte även där att det vakade ganska rejält. Jag la åter ut en klinkhammer och flugan han knappt landa innan ytterligare en regnbåge gick upp och tog flugan. En riktigt fin fiske med perfekta fenor och god kondition. Nu hade jag fått 5 fiskar mellan 0.9 och 1,8 kg. Jag var så lycklig en flugfiskare i denna sjön kan vara.
Jag får därefter ett samtal från min mor och hon säger att hon är på väg och hon ger mig order att ta upp nästa fisk som vi kan frysa ner för att grava till midsommar.
Jag märker då hur fiskarna som går runt udden och vakar går och tar vulgator. Jag knyter ny tafs och under tiden går det tre fiskar och vakar, en på varje sida om udden. Jag fetter in vulgataimitationen och gör några luftkast och lägger sedan ett långt kast på en fisk som vakar 25-30 meter ifrån mig. Fisken går upp och jag gör ett mothugg med ca 25 meter lina ute. Den sitter, men det går rätt emot mig och jag får veva som en galning. Nu är fisken nästan inne vid fötterna när det tvärvänder och gör en kanonrusning. Det bara viner i rullen och på några sekunder är fisken ut på backingen. Detta är en stark fisk. Efter ett tags fightande kunde jag håva fisken. En underbar regnbåge som tyvärr då fick möta preisten eftersom morsan skulle ha den till midsommar.
Jag kunde nöjd därefter sätta mig i bilen och inte bara konstatera att jag inte bara fått 6 regnbågar på torrfluga utan också fått världens bonnabränna på armar och nacke.
Detta inlägg har redigerats av axeld: 04 Jun 2011, 22:19
#34 OFFLINE
Skrivet 04 Jun 2011, 22:09
underbar båge
regnbåge på grillen
När jag kom hem blev det grillning och god mat och jag kan nöjt konstatera att jag har haft en underbar dag och verkligen tagit revanch på fiaskot sen sist.
Dessutom kan jag konstatera att vulgata säsongen är igen och att jag även såg ett par gigantiska nattsländor( ca 3cm) crusa över ytan. Nu är det sommar!!!
Skitfiske!
/axel
Detta inlägg har redigerats av axeld: 04 Jun 2011, 22:20
#35 OFFLINE
Skrivet 06 Jun 2011, 14:14
Idag blev det en snabb tur upp till klubbsjön.
Det blåste något fruktansvärt och vattentemperaturen var nog inte riktigt optimal, inte temperaturen på land heller för den delen, 30 grader i skuggan.
Såg kanske 6 vak på 4 timmar fiske och det kändes ganska hopplöst.
trots detta lyckades jag ta 2 regnbågar, 1 på svart haröra och 1 på en montana med guldskalle.
Den ena var väldigt tjock och fin och bjöd på en fin kamp, skulle tro att det vägde runt 1.5kg eller strax under.
Båda fiskarna simmade glatt i väg efter fighten, jag försökte hålla den så kort som möjligt med tanke på värmen.
Skitfiske!
/axel
#36 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2011, 14:20
Jag har länge tyckt att det verkar roligt att fiska gädda med fluga.
Så i veckan åkte jag till fiskebutiken och köpte några gäddflugor. Jag ville testa om det över huvud taget gick att fiska gädda med mitt #6 spö.
Så i helgen var vi i sommarstugan och jag gick ner till bryggan bara för att kolla om det gick att kasta det stora "julgransglittersfluga". Jag brukar nästan aldrig få något vid den bryggan men i all fall. Men det dröjde inte länge fören det tog stopp. jag gjorde mothug men flugan flög upp ur vattnet. Konstigt tänkte jag, det finns inte mycket att fastna i där. Jag kastar vidare och efter ca 3-4 kast tar det stopp och denna gången satt fisken där. En fin gädda på 1.5 kg som gav mig en fin fight på klass 6 spöt.
Detta var ju fantastiskt, fungerade det verkligen så bra. Jag kastar vidare och efter ca 3 kast igen hugger det till. Denna gången är det lite kraftigare. Det blir totalt stopp. Därefter kommer en snabb rusning och sen slakar lina.... Skit också tänkte jag för mig själv, det där kändes stort.
Efter detta tog jag en paus för att senare åka ut med båten och fiska, det blev ganska sent och jag och min fiskekompis Jakob kom inte i väg fören 8 halv 9. När vi tagit oss bort till viken vi skulle fiska i dröjde det inte länge förrän Jakob fick en liten gädda, Jag han inte ens rigga min utrustning. Det var dött en stund, men när jag skulle lyfta upp flugan efter ett kast kommer en gädda hoppande efter min fluga, men det missar. Detta scenario upprepar sig ännu en gång men denna gången fastnar den på flugan och min andra flugfångade faktum. Trots att den inte var stor kändes det väldigt bra. Efter detta dog gäddfisket ut och vi tog några fina abborrar på UL-spö innan vi begav oss hem.
Jag kan klart konstatera att flugfiske efter gädda är både roligt och spännande och kräver inte så mycket utrustning som jag tidigare trott. Det jag märkte var att man tappade en del fisk, jag vet inte om det beror på att kroken är för liten och att gäddorna biter långt bak på flugan. Har någon annan märkt detta?
Flugan var denna
Skitfiske på er, jag återkommer garanterat med mer gäddfiske framöver.
/axel
#39 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2011, 17:01
Twitcher på 27 Jun 2011, 16:54 sade:
Ja, jag funderar på att sälja mitt jerkbaitset (som inte gett mig mycket) och köpa ett gräddfiske-set.
#41 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2011, 17:28
Tror du känner honom, så vi får hjälpas åt att lära upp honom så vi båda får var sin fiskekompis till.
Bra fiskedagbok, verkligen. Ska fortsätta följa den.
/Martin Oresjö (Haralds brorsa)
Vem är jag?
#42 OFFLINE
Skrivet 27 Jun 2011, 17:36
cAs på 27 Jun 2011, 17:28 sade:
Tror du känner honom, så vi får hjälpas åt att lära upp honom så vi båda får var sin fiskekompis till.
Bra fiskedagbok, verkligen. Ska fortsätta följa den.
/Martin Oresjö (Haralds brorsa)
Ja, det tycker jag verkligen du ska göra
och ja Harald och jag går i samma klass
Detta inlägg har redigerats av axeld: 27 Jun 2011, 18:00
#43 OFFLINE
Skrivet 13 Jul 2011, 17:00
När jag jag vaknade i morse möttes jag av ett strålande väder, inte ett moln på himlen. Det kom massa regn i går och jag hade mina aningar om att det skulle bli svårt fiske med 25 grader i luften och 20-21 i vattnet.
När jag kom framm till forsen som ligger ca 3 mil från stugan visar det sig att jag hade oerhör tur. Jag visste sedan tidigare att det var hårt reglerat fiske, men nu var det endast 6 kort per vecka som går att boka i förväg. Och det kortet jag fick tag på var i stort sett det sista denna sommaren.
Fisket började bra och jag kunde redan efter en halvtimme landa dagens första öring. En nästan overkligt fet öring på 30-35 cm som säkert vägde 5hg.
Efter detta blev det dött ett tag, men efter att jag hade bytt om till vadarbyxor och gått ut i strömmen hade jag ett hugg. Eller hugg och hugg, lite sprattel. Men den lossnade ganska omgående. Sedan satte jag på en Wolly bygger och kastade ut i hårdströmmen. Som var ovanligt hård i dag på grund av det höga vattennivåerna. Men efter några kast högg det till rejält. Jag trodde nästan det var botten napp. Tills det började röra på sig. Därefter följde min livs kamp hitills. Jag hade fult sjå med att hålla emot och spöt böjde sig ner till handtaget. Men jag var tvungen att hålla den hårt annars hade fisken gått ner för strömmkanten och förbi den lilla ön, och då hade det varit försent. Jag drillade för allt jag var värd och då plötsligt kommer flugan flygande. Neeeeeejj!!!!!! Det kan inte vara sant. Jag såg i ett hopp att detta i alla fall var en kilos fisk.
Så just nu sitter jag och grämer mig för detta. Har stor var den igentligen? Kunde jag gjort nått annat? Fisken skulle ju ändå tillbaka, men ändå!
Nej jag blir så trött. Men jag hade i alla fall en underbar dag trots att jag tappade mitt hitills livs fisk. En vild öring som troligtvis var över kilot.
Men det är bara att ta nya tag, det är väll det här som driver en. Och om en och en halv vecka bär det av till ammarnäs och då ska en ännu större dras. Skitfiske på er. Bilder kommer senare, sitter med mobilen nu.
/axel
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar