Hoppa till innehåll

.

Totalpris på produkt från USA

18 replies to this topic

#1 OFFLINE   Laxander

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 472 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 13:59

Vet någon hur det fungerar om man köper en produkt från USA via Ebay?

Är sugen på att lägga bud på en vara som ligger på 250 dollar + frakt till sverige på 30 dollar.

Är detta hela summan man får betala i slutändan eller tillkommer fler avgiter moms, tull...mm och vad kan dessa ligga på

Mvh

#2 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 14:04

Räkna med ca +30% på köpebelopp+frakt så får du totala priset inkl tull och moms.
Postad bild

#3 OFFLINE   Bärgh

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 860 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 14:46

Jag och min kusin har handlat en del från just ebay, och man kan göra riktiga fynd.
På det mesta så har vi sluppit betala tull, men på dessa varor där tull/moms har betalas, så stämmer det ganska bra med ca 30% av varan.

Senaste köpet var tex den nya Lamson Watervorks force 3SL och en rio Gold för 3056kr totalt.
Här hemma så kostar bara rullen som jag valde 4999kr, sen linan runt 800kr, så visst. Det finns pengar att tjäna.

//Bärgh

Detta inlägg har redigerats av Bärgh: 22 Apr 2011, 14:48

#4 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 14:59

Jag tror det finns en nedre gräns för tull och momsplikt. 500kr inkl frakt?
Postad bild

#5 OFFLINE   Laxander

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 472 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 15:11

Jaså är det så jävligt? Då hamnar man i en helt annan prisklass...

Går det inte att undkomma tullen på nåt sätt?

#6 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 15:19

Vi tillåter inte den typen av diskussioner på forumet, eftersom det uppmuntrar till brott mot lagen.

/mod :)
Postad bild

#7 OFFLINE   Tobb

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 15:27

Tullverket har en tullguide där man kan kolla ganska exakt vad det man ska köpa kommer att kosta i slutändan.

#8 OFFLINE   Lars J

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 268 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 17:21

Visa inläggChristian på 22 Apr 2011, 14:59 sade:

Jag tror det finns en nedre gräns för tull och momsplikt. 500kr inkl frakt?

Fins ingen sådan gräns om dom vill vara petiga
fick betala tull o moms på fyra skaftmaterial till mina knivar men ej så vanligt bara råkat ut för det en gång.
LJ

#9 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 18:13

Som sagt var:

Vi tillåter inte diskussion kring hur man undkommer lagstadgad tull och moms.

Händerna på täcket!

/c
Postad bild

#10 OFFLINE   Anhila

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 277 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 18:53

100$ (deklarerat värde) verkar vara en magisk gräns. Alltid betalat tull och moms för varor över detta men aldrig under.

#11 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 19:57

Nu är det andra gången på ett par timmar jag raderar tips på hur man lurar svenska tullverket.

En gång till så raderar jag tråden!
Postad bild

#12 OFFLINE   Ismo

Advanced Member

• Edgemember
  • 5546 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 20:08

Visa inläggChristian på 22 Apr 2011, 19:57 sade:

Nu är det andra gången på ett par timmar jag raderar tips på hur man lurar svenska tullverket.

En gång till så raderar jag tråden!

..att nån klurar ut något sådant är värt en keps lr. annat tycker jag är lovärt! ..annat än en keps för nån sketen båge lr. en liten abbis! :unsure:
Livet är som ett Timglas!...förutom att en inte kan vända det.

#13 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 20:17

Man kan tycka vad man vill om detta, men vi har forumregler som skall följas. I detta fallet går våra regler hand i hand med lagen, så jag ser inget konstigt med detta.
Postad bild

#14 OFFLINE   Harrfiskarn

Advanced Member

• Edgemember
  • 151 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 20:18

Handla på e-bay UK istället, Punden billig just nu och så slipper man tullavgifter.
Annars handlar jag en hel del från e-bay usa och har åkt på tullavgifter på nästan allt över $50.
Men ibland har man tur och slippa tullens avgifter, beror oftast på vilket postsätt säljaren använder.
Vissa säljare i USA känner till Sveriges tullavgifter och skickar paketet som gåva.

Då är det iaf. inte jag som lurar tullen.
Piscator non solum piscatur

#15 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Apr 2011, 20:29

Jag har faktiskt fått paket skickade som "gift" utan att ha bett om det - precis som du beskriver, men ÄNDÅ fått tulla och momsa.

Jag kan inte reglerna i detalj, men är det inte det satta försäkringsvärdet som ligger till grund, och inte om det är en gåva eller ej?

Jag kan tillägga att jag tycker det är irriterande med dessa handelshinder. Varför skall handel med vissa länder gynnas framför andra?
Postad bild

#16 OFFLINE   Tjompa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 367 Inlägg:

Skrivet 23 Apr 2011, 05:13

Spelar ingen roll om man åker på tull eller inte ( men gärna inte) man sparar ändå hur mycket pengar som helst, och då ser jag ingen anledning till att inte köpa sina saker från utlandet. En del handlare här i Sverige har ju riktiga ockerpriser men självklart ska man gynna de handlare man har bra kontakt med samt kan göra lite på priset.

Tompa

#17 OFFLINE   Harrfiskarn

Advanced Member

• Edgemember
  • 151 Inlägg:

Skrivet 23 Apr 2011, 07:48

Visa inläggTjompa på 23 Apr 2011, 05:13 sade:

En del handlare här i Sverige har ju riktiga ockerpriser men självklart ska man gynna de handlare man har bra kontakt med samt kan göra lite på priset.

Tompa

Jo! Mycket säljs till ockerpriser här Sverige och jag tycker oxå att man ska gynna svenska handlare i mesta mån, men största anledningen att jag handlar från USA är att vissa grejjer går inte att få tag i Sverige. Sen är ju urvalet betydligt större i staterna och priserna lägre som sagt. Ett exempel bara: köpa stabiliserat trä från Sverige till en kniv eller ett rullfäste kostar 200-400:-/bit istället för i USA där en bit kostar 50-100:-
Piscator non solum piscatur

#18 OFFLINE   Tjompa

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 367 Inlägg:

Skrivet 23 Apr 2011, 08:54

Jajjemen det stämmer bra!

Själv har jag köpt mycket olika saker från tex ebay.
Den senaste tiden har jag köpt 5 loomis spön där 2 av dem var helt nya och jag gav under halva priset för dem mot vad dem kostar här, och dessutom är garantin samma som de har där och alltså inte den garantin man får här hemma. Så ska man köpa spön så gör man nog rätt i att kolla utanför Sveriges gräns, dock ska man ju gynna de handlare här hemma som man får bra priser av självklart! Men alla kanske inte har den kontakten så då tycker jag absolut att man ska leta någon annanstans, speciellt då det kan röra sig om så pass mycket skillnad i pris.

#19 OFFLINE   Flies'n'Fishes

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 22 Sep 2011, 09:29

från: http://www.tullverke...9280005754.html

Internethandel från ett land utanför EU

En vara som du beställer eller köper från en privatperson eller ett företag, ropat in på nätauktion, köpt via postorder eller vunnit på internet räknas som import. Det innebär att tull, moms och andra eventuella skatter ska betalas.

Vem deklarerar?

I de fall Posten eller ett kurirföretag är transportörer ingår även att de tulldeklarerar. Som underlag till tulldeklarationen behövs fakturor och andra handlingar därför är det viktigt att dessa finns bifogade till försändelsen.
Hur mycket är tullsatsen?

Tullsatsen varierar från 0—20 % beroende på varuslag. Tullsatsen beräknas på varans inköpspris med tillägg av frakt och eventuell transportförsäkring. Om försändelsen innehåller varor med ett sammanlagt värde på högst 1400 kronor behöver du inte betala någon tull. Befrielsen gäller inte för tobaksvaror, parfym, luktvatten eller för varor som kräver införseltillstånd exempelvis alkoholhaltiga drycker.
Hur mycket är momsen?

Momsen är 25 % på alla varor utom för livsmedel som är 12 % och för exempelvis tidningar är den 6 %. Momsen beräknas på inköpspris, fraktkostnad och tullavgift. Utländska periodiska publikationer med ett sammanlagt värde av högst 300 kronor är befriade från moms.
Tillkommer det andra avgifter?

Förutom tull och moms tillkommer det en adminstrationsavgift.
Importavgifterna betalar du när du hämtar din försändelse.
Ta reda på vilka avgifter som tillkommer innan du beställer så att det slutliga priset inte blir en överraskning.
Längst ner på sidan finns vår Avgiftsguide, med hjälp av den kan du beräkna din slutliga kostnad.
Ersättningsleveranser
Om du får en ersättningsleverans betraktar vi det som vanlig import, det vill säga du får betala tull och moms. Om du vill ansöka om återbetalning av tull och moms för ursprungsvaran ska du först returnera den. Sen skickar du din ansökan i form av ett brev till oss. Till brevet ska du bifoga bevis på att varan har returnerats, t.ex. en kreditnota eller något annat dokument som visar att mottagaren har godtagit returen.

Exempel: Musik CD-skivor från USA Pris på internet: 1450 kr Frakt och försäkring: 50 kr Tull 3,5 procent: 1500 x 3,5%=53 kr Moms 25 procent: (1500 + 53) x 25%=388 kr Speditionsavgift: 100 kr Att betala: 2041 kr (1450+50+53+388+100)
<p id="svid12_362bdfba12cbaa7880d8000164">
Att tänka på
  • Varumärkesförfalskning och piratkopiering förekommer överallt i världen och alla sorters varor förfalskas i dag, exempelvis kläder, skor, solglasögon, väskor men även batterier, läkemedel, bil- och flygplansdelar. Tänk på att många förfalskade varor säljs via internet.
  • Vissa varor omfattas av särskilda bestämmelser, det vill säga restriktioner. Exempel på sådana varor är läkemedel, alkohol, parfymer, tobaksvaror, vapen och explosiva varor samt utrotningshotade växter och djur. För att få föra in en restriktionsvara behöver du i regel ett införseltillstånd eller en registrering hos berörd myndighet

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar