.
Just nu läser jag....
#61 OFFLINE
Skrivet 15 Aug 2011, 06:47
roslund & hellström
#63 OFFLINE
Skrivet 15 Aug 2011, 10:23
Innan det blev det tre böcker ur hammarbyserien av Carin Gerhardsen.
#64 OFFLINE
Skrivet 15 Aug 2011, 10:47
Tror jag lånar "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#66 OFFLINE
Skrivet 15 Aug 2011, 11:59
mipert på 15 Aug 2011, 10:47 sade:
Tror jag lånar "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".
Läste den nyligen.. Väldigt rolig bok.. annorlunda men kul
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)
#67 OFFLINE
Skrivet 19 Aug 2011, 19:30
Och det är en riktig "resa" i norskt 1300-tal hon bjuder på med ett härligt språk, intressanta skildringar av liv, arbete, personer ur de lite högre samhällsklasserna och stor kärlek till den norska naturen. Den är kanske lite lång och segläst (864 sid) men naturligtvis en läsupplevelse.
"Men hon lärde sig väl sina böner innan hon förstod dem. Den stund man behöver böner eller råd har man sällan håg till att lära eller fatta."
"Det är gott när man icke törs göra vad som icke synes en vackert men det är icke så bra när man tycker en sak icke är så vacker, för att man icke törs göra den".
"Men förstår du inte att det står illa till med dig för nu tycker du bättre om att höra slikt om andra människors skröplighet än om goda människors vandel som kunde tjäna dig till föredöme".
"Det kan jag icke rå för att en mans hjärta är skapat på det viset att det som skrives därpå när det är ungt och friskt står ingrävt djupare än alla runor som ristas senare".
"Alla eldar brinner ut omsider".
#68 OFFLINE
Skrivet 19 Aug 2011, 20:26
Lunsentuss på 15 Aug 2011, 11:48 sade:
Hur tusan kan karln ha överlevt så här länge?
#71 OFFLINE
Skrivet 21 Aug 2011, 12:09
Under ett nattfiske i nord-Norge sätter Lidman en Silver grey i ett buskage...går bak för att lossa flugan då han inifrån snåret hör en björnhona vissla för att påkalla fara för sina ungar...........han fiskar med en same på Finnmarksvidda och drar den ena 3-4kgs öringen efter den andra....får en flörtig invit av samedottern att komma in på hennes rum på nattkröken...fiskar storsej på nord-Norska kusten....mm.
Spännande läsning och en inblick i den gamla världen.Fastnade för Lidman riktigt under denna sommars hängmatteläsning!
Nästa bok blir även den en Lidman...en mer reseskildring....Äventyr i Norr.
#73 OFFLINE
Skrivet 21 Aug 2011, 14:07
Inte så mycket fiske i denna men däremot otroligt fina skildringar av människors öden från en tid som var betydligt kärvare än nu.
Precis som Damian skriver en spännande läsning o inblick i den gamla värden.
Innehåller bla:
Piera, samen och enstöringens historia om varför han vandrar själv på fjället år efter år!
De svältande bröderna Eino och Johani och deras jakt på björnungarna.
Svarta måsar. Skepparenn Sivert i nordnorge och den grymma vinterstormen!
Mycket läsvärd!
Fick nyligen tag i ett helt lass Lidmanböcker har nu läst 8st o har ett 20-tal kvar på hyllan
#76 OFFLINE
Skrivet 23 Nov 2011, 14:14
Med en ödmjukhet som bara kommer ur stor erfarenhet beskriver han både miljöer, människor, samtiden och inte minst sig själv på ett sannerligen inspirerande sätt.
Läste den på inrådan av den gode Shanti och har nu beställt fler böcker av Gierach - och vintermörkret blev genast lite ljusare!
Samuel Johnson
#78 OFFLINE
Skrivet 23 Nov 2011, 15:41
#79 OFFLINE
Skrivet 09 May 2012, 11:38
Intressant att få en inblick i medlemsbyten genom åren,låtar och skivor.Kan varmt rekomenderas!
#83 OFFLINE
Skrivet 09 May 2012, 21:18
Man måste ju hänga med i barnens liv...
Min artikel om klädsel i kyla
-Il pescatore pigro non cattura la trota-
#84 OFFLINE
Skrivet 09 May 2012, 21:26
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#86 OFFLINE
Skrivet 10 May 2012, 07:42
#88 OFFLINE
#89 ONLINE
Skrivet 10 May 2012, 16:10
Fem olika familjer från Usa,Tyskland,Ryssland, England och Wales och hur deras livsöden länkas samman under det tidiga
1900-talets början. Mycket läsvärd !
En till av samme författare som inte går att lägga ifrån sig är En värld utan slut.
Året är 1327. Kingsbridge har blivit ett blomstrande handelssäte,vars välmåga nu hotas av digerdöd och långvariga krig.
En mustig,underhållande och våldsam krönika över livet i en medeltida stad. Läs och njut !!
Underhållning av hög klass på 1204 sidor. Giganternas fall 808 lättlästa sidor . Mycke nöje !
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar