Hoppa till innehåll

.

Kvoterat!

78 replies to this topic

#61 ONLINE   Svanberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 289 Inlägg:

Skrivet 17 May 2012, 08:32

Visa inläggHannu på 15 May 2012, 18:20 sade:

Det ÄR billigt och det är åt h-e FÖR billigt!
Om 10 år är halva Norrbottensfjällen kvoterad pga dessa reapriser på kvalitetsfiske.
Jag hoppas verkligen att Länsstyrelsen i Norrbotten/Västerbotten inser vartåt det bär.

Visst är det så! har diskuterat detta flera gånger vid kaffebrasan,för min del skulle det få kosta 500:-/dygn(ovan en viss gräns såklart) och pengarna skulle då räcka till regelbundna kontroller. Och krav på guide för utrikes besökare,det skulle nog gagna guideverksamheten en hel del. Själv försöker jag ta mig ut ca 2 flygturer till fjälls varje sommar,har aldrig fått frågan om jag ens har fiskekort,har någon här fått den frågan? iofs har ju inte piloten med det att göra,men kanske borde ha...
"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.lostsouls.se
Vakringen

#62 OFFLINE   Brusse

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Skrivet 17 May 2012, 10:58

I år sökta jag kvoterade delen på Kaitum och fick det! Sen vidare en vecka med gummikanot nedströms :)

#63 OFFLINE   Fraggen

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Skrivet 20 May 2012, 20:42

Jag har fått flera kvoterade sträckor nu flera år i rad, sitoätno, svarti och kaitum bla. Och det enda jag kan säga är att kaitum är det som verkligen levererar! Fick för övrigt Kaitum i år igen:)

#64 OFFLINE   JonasAndersson

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 05:55

Jag och ett kompisgäng fick också Tavvaätno, det ska bli spännande, vi fick prova på Suorkejåkkå förra sommaren.

Någon som har koll på om det finns nån vägbom på vägen till Pulsujärvii, dåvi har planerat att gå därifrån.
Eftersom det är nära Esranges område tänker jag.
När har ni planerat att åka förresten?

Vi kanske ses vid ett vak!

Detta inlägg har redigerats av JonasAndersson: 23 May 2012, 06:00

#65 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6731 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 06:13

Visa inläggSvanberg på 17 May 2012, 08:32 sade:

Visst är det så! har diskuterat detta flera gånger vid kaffebrasan,för min del skulle det få kosta 500:-/dygn(ovan en viss gräns såklart) och pengarna skulle då räcka till regelbundna kontroller. Och krav på guide för utrikes besökare,det skulle nog gagna guideverksamheten en hel del. Själv försöker jag ta mig ut ca 2 flygturer till fjälls varje sommar,har aldrig fått frågan om jag ens har fiskekort,har någon här fått den frågan? iofs har ju inte piloten med det att göra,men kanske borde ha...
Min förhoppning är att fisket i fjällen en dag ska bli "seriöst" och förknippas med kvalitet.
Jag och många som fiskar tycker att det är hög kvalitet men det verkar inte Länsstyrelsen tycka.
Ett högre kortpris renderar förhoppningsvis i fler kontrollanter, bättre koll på var kvoteringar är nödvändiga osv osv.
Under alla mina fjällturer har jag blivit kontrollerad 2 gånger!!!
På senare år har faktiskt helikopterföretagen frågat om fiskekort.
Inte så att jag behöver visa upp det, men ändå frågat.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#66 OFFLINE   hallonraden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 49 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 08:06

hejsan brusse
trodde att det var var båtförbud på bla kaitum... :blink:
vänligen nils
livet

#67 OFFLINE   Brusse

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 08:44

Visa inlägghallonraden på 23 May 2012, 08:06 sade:

hejsan brusse
trodde att det var var båtförbud på bla kaitum... :blink:
vänligen nils
Tjena Nils. Varför då? Det är många som paddlar älven varje år. Efter den kvoterade sträckan kommer vi paddla och stanna vid lämpliga ställen och fiska nån dag sen vidare nedströms under en vecka till avtalad plats där vi blir upphämtade. Vi har bokat helikopter och kanot av researrangören från Kiruna...
Må väl önskar Johan

#68 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6731 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 08:57

Fiske från båt är inte tillåtet i Kaitum.
Men att färdas med en kanot/båt är ju okej.
"The solution to any problem -- work, love, money, whatever -- is to go fishing, and the worse the problem, the longer the trip should be." --John Gierach

#69 OFFLINE   Brusse

Newbie

• Members
  • Pip
  • 9 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 09:18

Exakt, så är det! Har aldrig paddlat tidigare men snackat om det många år. Varit dock i Tjirtjam, Kukkak- området tiotalet gånger. Vilken älv det är! :wub: Så länge det varar, tänkte på dårarna som vill börja med gruvdrift i området, man tar sig för pannan...

#70 OFFLINE   holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 203 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 12:05

Visa inläggJonasAndersson på 23 May 2012, 05:55 sade:

Jag och ett kompisgäng fick också Tavvaätno, det ska bli spännande, vi fick prova på Suorkejåkkå förra sommaren.

Någon som har koll på om det finns nån vägbom på vägen till Pulsujärvii, dåvi har planerat att gå därifrån.
Eftersom det är nära Esranges område tänker jag.
När har ni planerat att åka förresten?

Vi kanske ses vid ett vak!
Hej.
Ingen bom vid Pulsijärvii, om det inte kommit upp en efter 2010. Jag gick därifrån till greningen då.
Jag drar upp i slutet av augusti men flyger upp. Blir en lång promenad om man ska upp till de övre delarna på kvoteringen från Pulsijärvii.
Leffe

#71 OFFLINE   holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 203 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 12:10

Visa inläggBrusse på 23 May 2012, 09:18 sade:

Exakt, så är det! Har aldrig paddlat tidigare men snackat om det många år. Varit dock i Tjirtjam, Kukkak- området tiotalet gånger. Vilken älv det är! :wub: Så länge det varar, tänkte på dårarna som vill börja med gruvdrift i området, man tar sig för pannan...

Jafyfan. Tänk om ndet blir verklighet, vilket det onekligen är stor risk för. Dra ända in i h...vete vilket grymt fiske det är i den älven. Kukkak området och strömmarna nedanför måste vara ett av världens bästa harrströmmar. Även öringfisket i månskensforsen är helt sjukt emellanåt.
Det är inget annat än en ren skandal för de styrande om de tillåter att detta blir en realitet.

#72 OFFLINE   JonasAndersson

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 23 May 2012, 19:16

holk36 på 23 May 2012, 12:05 sade:

Hej.
Ingen bom vid Pulsij䲶ii, om det inte kommit upp en efter 2010. Jag gick d䲩fr宠till greningen d宊Jag drar upp i slutet av augusti men flyger upp. Blir en l宧 promenad om man ska upp till de � delarna p堫voteringen fr宠Pulsij䲶ii.
Leffe

Kanon! Tack för det!
Jo, det blir en liten promenad.
Knallade till Tjuonajokk från Nikka 2010, och jobbigare än den vandringen kan det väl inte bli, hoppas jag! :)
Vi åker upp V.33, slutet av Augusti.

Detta inlägg har redigerats av JonasAndersson: 23 May 2012, 19:19

#73 OFFLINE   holk36

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 203 Inlägg:

Skrivet Igår, 06:44

Visa inläggJonasAndersson på 23 May 2012, 19:16 sade:

Kanon! Tack för det!
Knallade till Tjuonajokk från Nikka 2010, och jobbigare än den vandringen kan det väl inte bli, hoppas jag! :)

Nej, vandringen är inte speciellt jobbig. Bara att det är ganska långt. Vi kanske ses där då :)

#74 OFFLINE   Matkamies

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Skrivet Igår, 07:01

Visa inläggholk36 på 23 May 2012, 12:05 sade:

Hej.
Ingen bom vid Pulsijärvii, om det inte kommit upp en efter 2010. Jag gick därifrån till greningen då.
Jag drar upp i slutet av augusti men flyger upp. Blir en lång promenad om man ska upp till de övre delarna på kvoteringen från Pulsijärvii.
Leffe

Det har alltid funnits en bom vid infarten till Pulsujärvivägen. Tror nog att den nästan aldrig är nere. Eventuellt denna tid när snösmältningen gör den sårbar.
Norrland ut ur Sverige!

#75 OFFLINE   Matkamies

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 87 Inlägg:

Skrivet Igår, 07:06

Visa inläggJonasAndersson på 23 May 2012, 19:16 sade:

Kanon! Tack för det!

Sträckan Pulsujärvi -> Taavaätno/Harrejokk(~15km), där Harrejokka kommer in i Taava. Besvärlig. Relativt ostigad, myrig och risig. Men sådana etapper gör ju turerna minnesvärda.
Nikkaluokta -> Tjuonajokk tycker jag är lättgånget, lite långt bara.

Detta inlägg har redigerats av Matkamies: Igår, 10:03

Norrland ut ur Sverige!

#76 OFFLINE   YoSki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 83 Inlägg:

Skrivet Igår, 07:09

Pulsujärvi -> Greningen = söndagspromenad. Sen blir det lite värre... :)

#77 OFFLINE   Fraggen

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Skrivet Igår, 14:29

Visa inläggHannu på 23 May 2012, 06:13 sade:

Min förhoppning är att fisket i fjällen en dag ska bli "seriöst" och förknippas med kvalitet.
Jag och många som fiskar tycker att det är hög kvalitet men det verkar inte Länsstyrelsen tycka.
Ett högre kortpris renderar förhoppningsvis i fler kontrollanter, bättre koll på var kvoteringar är nödvändiga osv osv.
Under alla mina fjällturer har jag blivit kontrollerad 2 gånger!!!
På senare år har faktiskt helikopterföretagen frågat om fiskekort.
Inte så att jag behöver visa upp det, men ändå frågat.

Tror ni sportfisket är orsaken till överfisket på vissa sträckor? Exempelvis svartiluoppal/svartijokk har jag som mest sett ett 20 tal nät som lapparna lagt ut som spärra hela inloppet plus utloppet där. Vart tror ni fisken tar vägen?

#78 ONLINE   Hannu

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6731 Inlägg:

Skrivet Igår, 15:33

Visa inläggFraggen på 24 May 2012, 14:29 sade:

Tror ni sportfisket är orsaken till överfisket på vissa sträckor? Exempelvis svartiluoppal/svartijokk har jag som mest sett ett 20 tal nät som lapparna lagt ut som spärra hela inloppet plus utloppet där. Vart tror ni fisken tar vägen?
Jo men så är det.
Tyvärr blir man anklagad för gud vet vad om man nämner något negativt om dom.
Förhoppningsvis får även Länsstyrelsen upp ögonen för detta.

#79 OFFLINE   JonasAndersson

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet Idag, 02:14

Visa inläggMatkamies på 24 May 2012, 07:06 sade:

Sträckan Pulsujärvi -> Taavaätno/Harrejokk(~15km), där Harrejokka kommer in i Taava. Besvärlig. Relativt ostigad, myrig och risig. Men sådana etapper gör ju turerna minnesvärda.
Nikkaluokta -> Tjuonajokk tycker jag är lättgånget, lite långt bara.

Tack för den informationen!
Jo, jag håller med, sträckan är lättgången, men den är lång och väldigt jobbig start på vandringen i Nikka!

Detta inlägg har redigerats av JonasAndersson: Idag, 02:19

Svara

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar