.
Orvis Hydros eller Sage Flight
#1 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 17:56
Jag hittat två intressanta spön till ett bra pris som jag hade tänkt använda till HÖ fiske.
Så jag undrar helt enkelt vilket ni tycker är mest passande?
Någon som vet vilken aktion som Orvis Hydrosen har?
#2 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 19:07
Hade själv inte valt någon av dem för kustfiske.
(Pappa fick ett Sage VT2 till slut)
Detta inlägg har redigerats av Troutman: 03 May 2011, 19:19
Fortunately, most people are morons."
#3 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 19:10
JesperP på 03 May 2011, 17:56 sade:
Jag hittat två intressanta spön till ett bra pris som jag hade tänkt använda till HÖ fiske.
Så jag undrar helt enkelt vilket ni tycker är mest passande?
Någon som vet vilken aktion som Orvis Hydrosen har?
Samma klinga som Orvis Helios men enklare (och enligt min mening snyggare) utförande, och billigare. Orvis Helios har kommit topp 3 i ett antal tester (oftast tillsammans med Streamdance och Z-axis).
Har själv provat ett Helios. Enligt min mening inte sämre än mitt Streamdance GLX
Enkelt val....
Hydros/Helios finns i olika varianter: Mid-flex (mitt val för älvfiske) och tip-flex (valet för kustfiske)
Detta inlägg har redigerats av chrglx: 03 May 2011, 19:16
#4 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 19:27
chrglx på 03 May 2011, 19:10 sade:
Samma klinga som Orvis Helios men enklare (och enligt min mening snyggare) utförande, och billigare. Orvis Helios har kommit topp 3 i ett antal tester (oftast tillsammans med Streamdance och Z-axis).
Har själv provat ett Helios. Enligt min mening inte sämre än mitt Streamdance GLX
Enkelt val....
Hydros/Helios finns i olika varianter: Mid-flex (mitt val för älvfiske) och tip-flex (valet för kustfiske)
Fortunately, most people are morons."
#6 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 21:59
chrglx på 03 May 2011, 19:10 sade:
Enkelt val....
Jag läste i en tråd på en amerikansk spöbyggnadssite där påståendet att det är samma klinga Hydros/Helios tillbakavisas. Påstår Orvis att så är fallet; alltså att det är samma klinga ?
#7 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 22:16
magnolia på 03 May 2011, 21:59 sade:
finns rätt mkt kommentarer om detta..
"The Orvis Hydros is Orvis’ latest addition to their rod range. It is meant to be the same blank but with cheaper components; the guides and the reelseat."
"The blanks for Hydros rods use the same composite as Orvis’ flagship Helios rods – dressed with less costly accessories, rings, reel seat, grip. Even the paint on Hydros rods was chosen to force production costs down.
Orvis has made it known that the Hydros rods use the same tapers, so we should expect Hydros to be similar to Helios rods. The finished rods should be fractionally heavier, slightly less keenly tuned, but the advantages of the basic blank material should still make these exceptional rods. "
har inte sett officiellt på orvis hemsida, men är fortfarande inte övertygad att det INTE är samma klinga
#8 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 22:18
Det är en orvis hydros 10' #7 tip-flex 9,5 jag har tittat på.
Vad nu tip-flex 9,5 betyder.
Jag var lite orolig att den inte kanske var lämpad för kustfiske.
Men det är den alltså?
MVH
#9 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 22:51
JesperP på 03 May 2011, 22:18 sade:
Det är en orvis hydros 10' #7 tip-flex 9,5 jag har tittat på.
Vad nu tip-flex 9,5 betyder.
Jag var lite orolig att den inte kanske var lämpad för kustfiske.
Men det är den alltså?
MVH
Om jag minns rätt är det Orvis eget system för att upplysa om hur spöt böjer sig vid belastning: det är alltså inte ett försök i stil med CommonCent-metoden . Siffrorna 9.5 visar att det är ett toppigare spö än ett tip-flex 9.0 Ett mid-flex spö ligger kanske på 8.0 och ett fullflex ????
Det går också att konstatera att viktskillnaden mellan en Hydros- och en Heliosklinga i samma klass och samma "flex" är betydlig vilket motsäger att det skulle röra sig om "samma klingor" . Det är nog en vandringssägen....
http://www.mudhole.c...og/Orvis/Hydros
http://www.mudhole.c...og/Orvis/Helios
Detta inlägg har redigerats av magnolia: 03 May 2011, 23:00
#10 OFFLINE
Skrivet 03 May 2011, 23:38
chrglx på 03 May 2011, 22:16 sade:
"The Orvis Hydros is Orvis' latest addition to their rod range. It is meant to be the same blank but with cheaper components; the guides and the reelseat."
"The blanks for Hydros rods use the same composite as Orvis' flagship Helios rods – dressed with less costly accessories, rings, reel seat, grip. Even the paint on Hydros rods was chosen to force production costs down.
Orvis has made it known that the Hydros rods use the same tapers, so we should expect Hydros to be similar to Helios rods. The finished rods should be fractionally heavier, slightly less keenly tuned, but the advantages of the basic blank material should still make these exceptional rods. "
har inte sett officiellt på orvis hemsida, men är fortfarande inte övertygad att det INTE är samma klinga
Jag har sett det du skriver också, troligen i T&S men det betyder ju inte att det inte är en vandringssägen för även om det står i tryck betyder det inte att det är sant.
Their och inte our. Det flertal som hade provat både Helios och Hydros sa att skillnaden var betydande. Och det är alltså viktskillnaden mellan klingorna också...
Enl. Mufhole vikt för klinga till 9 fot # 5 Tip-flex 9.5 Hydros 74 gram . Helios 35.4 gram
"Same composite" skall nog tydas som termoplast-bindemedel i båda fallen. Orvis började använda denna år 2008 i stället för den vanliga epoxyn. Det är alltså en tillverkningsprocess (och inte en kolfiberkvalitet) som Orvis använder och som gör att de inte hakar på 3M´s Matrix Resin.
Detta inlägg har redigerats av magnolia: 04 May 2011, 00:24
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar