.
Hantering av skjutlinan
Postad 11 May 2011, 20:59
Nu använder jag en skjutlina med kärna och coating, är det stor skillnad att byta till en flatbeam typ med avseende på trassel?
/Anders
Postad 11 May 2011, 21:25
Postad 11 May 2011, 21:40
Först och främst, använd nylonskjutlina.
Dela antalet drag av skjutlina(säg 20 indragningar) i tre, men den längsta slingan först. Vid 20 indragningar gör jag slingor på typ 8,7,5. Kör man med sawada 50lbs intermediate, och hyffsat fräsh skjutlina, så trasslar det minimalt.
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."
Postad 11 May 2011, 22:01
Detta kör jag också, fungerar klockrent så länge man inte står i ett bakvatten och spinner löslina.Brukar räkna hemtagen o göra looparna i stil med 5 hemtag, loop1,4hemtag loop nr2, 3hemtag loop nr3 osv. Förvånansvärt
trasselfritt.
Precis innan kastet kan du passa på att dra upp looparna på ytan, då blir det fart!
Eller så håller du dem i munnen och aktar lösgommen.
Postad 11 May 2011, 22:41
Postad 12 May 2011, 07:24
Jag vill ha den första öglan längst och när den är klar hamnar den på ringfingret, när ögla 2 är klar hamnar den på långfingret och ögla tre som är kortast hamnar på pekfingret.
När man sedan gör nästa kast så släpper jag inte alla tre öglorna samtidigt utan jag öppnar pekfinger-långfinger och sist ringfingret. Kör man sedan med riktigt bra flatbeam typ Ken Sawada så kan man faktiskt gå en hel dag utan att ha minsta trassel (då använder jag ändå 6 år gamla sawada-linor).
Postad 12 May 2011, 08:13
Jag hanterar runningline på samma sätt som lill-peter fast med ett litet tillägg.
Jag vill ha den första öglan längst och när den är klar hamnar den på ringfingret, när ögla 2 är klar hamnar den på långfingret och ögla tre som är kortast hamnar på pekfingret.
När man sedan gör nästa kast så släpper jag inte alla tre öglorna samtidigt utan jag öppnar pekfinger-långfinger och sist ringfingret. Kör man sedan med riktigt bra flatbeam typ Ken Sawada så kan man faktiskt gå en hel dag utan att ha minsta trassel (då använder jag ändå 6 år gamla sawada-linor).
Redigerat av thegrappler, 12 May 2011, 08:13.
Postad 12 May 2011, 10:12
"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."
Postad 12 May 2011, 11:09
Metoden kräver lite tajmning men med lite träning så...
Lycka till
/vonS
Postad 12 May 2011, 11:20
Den här varianten kallas vonStreber-metoden: Skit i slingorna - de trasslar bara in sig i varandra ändå. Ha en enda lång slinga, typ 30 m, tag in den och knöla ihop till en boll som hålles i spöbutthanden. Förbered kastet, lyft linan ur vattnet, vrid kroppen i kastvinkel samtidigt som du lägger ned tafsen, i pausen som uppstår: Kasta upp linbollen snett uppåt nedströms, fullfölj kastet.
Lycka till
/vonS
Postad 12 May 2011, 11:28
Jag kanske avslöjar mig som en som inte kan ett dugg om laxfiske med skjutlina...men varför inte anväda linkorg...då slipper man väl allt trassel.Jag var ute vid ån ikväll och tränade lite med 13,7 fotarn och blev lite fundersam på hur man bäst hanterar sjutlinan innan kastet. Tidigare lät jag den bara ligga i en stor loop men nu när jag börjar få lite längd på kasten så bromsar det väldigt mycket när skjutlinan dras ur vattnet. Jag testade att ha skjutlinan i två långa loopar, tre lite kortare, en lång och två lite kortare, fyra korta men jag hittade inte någon metod som gav trasselfria kast. Jag håller i looparna med den nedre/bakre handen. Hur brukar ni göra?
Nu använder jag en skjutlina med kärna och coating, är det stor skillnad att byta till en flatbeam typ med avseende på trassel?
/Anders
Bara en stilla undran...
Postad 12 May 2011, 11:39
Jag har aldrig sett någon fiska lax med linkorg och kommer att bli väldigt förvånad om jag någonsin ser någon.
Jag kanske avslöjar mig som en som inte kan ett dugg om laxfiske med skjutlina...men varför inte anväda linkorg...då slipper man väl allt trassel.
Bara en stilla undran...
Postad 12 May 2011, 11:41
Jag har alltid kört alla slingor på långfingret, men smaken är ju som baken
Fördelen med att ha alla slingor på samma finger högt upp i handen, är att risken för att skjutlinan ska glida under laddning/framkast är minimal.
Postad 12 May 2011, 11:55
Huvudsaken är ju att det fungerar!
Postad 12 May 2011, 12:04
Om det inte vore för att det krävs sådan träning och sprituell perfektion så hade jag inte tvekat en sekund över att lära mig denna teknik. Med tanke på att Uri Geller och Darth Vader gick bet på den så har jag insett att det kanske är överkurs för min del.
Den här varianten kallas vonStreber-metoden: Skit i slingorna - de trasslar bara in sig i varandra ändå. Ha en enda lång slinga, typ 30 m, tag in den och knöla ihop till en boll som hålles i spöbutthanden. Förbered kastet, lyft linan ur vattnet, vrid kroppen i kastvinkel samtidigt som du lägger ned tafsen, i pausen som uppstår: Kasta upp linbollen snett uppåt nedströms, fullfölj kastet.
Lycka till
/vonS
Postad 12 May 2011, 15:04
Kör som max 5 intag, lillfinger, 4 intag ringfinger, 3 intag långfinger. Sen har jag A'la Göran Andersson pekfinger och tumme att hålla spöt med.
sen kör jag alltid sträckt skjutlina mellan långfingret på nedre över rullen till långfingret på den övre så jag håller skjutlinan med två fingrar så tappar man den aldrig heller. Plus att jag upplevt det som att det trasslat runt rullen om jag håller skjutlinan längsmed handtaget istället för över rullen.
Sen går det ju ha längre slingor med nylon än coatad, så när det är hård ström eller djup vadning kör jag nylon, och när det är mycke fiske ifrån land eller långsamt vatten coatad skjutlina.
Mvh
Magnus
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar