Hoppa till innehåll

.

Foto

Hantering av skjutlinan

23 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Andtex

Andtex

Member

• Members
  • PipPip
  • 16 inlägg

Postad 11 May 2011, 20:59

Jag var ute vid ån ikväll och tränade lite med 13,7 fotarn och blev lite fundersam på hur man bäst hanterar sjutlinan innan kastet. Tidigare lät jag den bara ligga i en stor loop men nu när jag börjar få lite längd på kasten så bromsar det väldigt mycket när skjutlinan dras ur vattnet. Jag testade att ha skjutlinan i två långa loopar, tre lite kortare, en lång och två lite kortare, fyra korta men jag hittade inte någon metod som gav trasselfria kast. Jag håller i looparna med den nedre/bakre handen. Hur brukar ni göra?

Nu använder jag en skjutlina med kärna och coating, är det stor skillnad att byta till en flatbeam typ med avseende på trassel?

/Anders

#2 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 11 May 2011, 21:21

Vid fiske har jag ganska stora loopar lite mindre än en spölängd i looplängd. Är det bakvatten kortar jag ner dem. Visst trasslar det i bland men det är nog ofrånkomligt

#3 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10773 inlägg

Postad 11 May 2011, 21:25

Svårt att förklara i ord, men när jag förlänger så en lång loop, när den blir för lång, 2 kortare tills de två blir för långa då blir det 2 medium och en lite kortare tills de blir 2 långa och en medium. Längre slänger jag inte vid praktiskt fiske. Hur mycket skjutlina ? Ingen aning. Jag vill ju tro att det rör sig om ca 20 meter sträckt + 11-12 m klump + tafs. Skall fan i mig märka upp skjutlinan till i år. Var 5:e M. Vore kul att veta :)
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#4 OFFLINE   Andtex

Andtex

Member

• Members
  • PipPip
  • 16 inlägg

Postad 11 May 2011, 21:36

Ok, verkar som jag använt lite för korta loopar, det borde ju bli mer trassel då..... :blush: blir till att ge sig ut och träna mera.

#5 ONLINE   Sallö

Sallö

Frontline Member

• Edgemember
  • 1225 inlägg

Postad 11 May 2011, 21:38

Brukar räkna hemtagen o göra looparna i stil med 5 hemtag, loop1,4hemtag loop nr2, 3hemtag loop nr3 osv. Förvånansvärt
trasselfritt.
"Ta inte livet så allvarligt du kommer inte ifrån det levande"

#6 ONLINE   lill-peter

lill-peter

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1208 inlägg

Postad 11 May 2011, 21:40

Enkel väg till trasselfria kast,

Först och främst, använd nylonskjutlina.

Dela antalet drag av skjutlina(säg 20 indragningar) i tre, men den längsta slingan först. Vid 20 indragningar gör jag slingor på typ 8,7,5. Kör man med sawada 50lbs intermediate, och hyffsat fräsh skjutlina, så trasslar det minimalt.
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

#7 OFFLINE   hogmark

hogmark

Laxhjälte

• Edgemember+
  • 1363 inlägg

Postad 11 May 2011, 22:01

Brukar räkna hemtagen o göra looparna i stil med 5 hemtag, loop1,4hemtag loop nr2, 3hemtag loop nr3 osv. Förvånansvärt
trasselfritt.

Detta kör jag också, fungerar klockrent så länge man inte står i ett bakvatten och spinner löslina.
Precis innan kastet kan du passa på att dra upp looparna på ytan, då blir det fart!
Eller så håller du dem i munnen och aktar lösgommen. B)

#8 OFFLINE   Bosse H

Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 305 inlägg

Postad 11 May 2011, 22:22

Stora loopar är ju att föredra. Xjälvklart enväl blött och välsträckt skjutlina om du använder nylon. Men strora slingor är inte nödvändigt jag har sett folk som har i princip rullade slingor och fått det att funka men jag föredrar stora

#9 OFFLINE   sempai

sempai

Classic Member

• Edgemember+
  • 10773 inlägg

Postad 11 May 2011, 22:41

Beror ju lite på hur djupt utvadad man är, hur mycket vind och hur stark ström mm. Vid svåraste förhållande ofta nåt strul, vid enklaste sällan strul...
40 och småbarnspappa :D försöker hinna med att nörda på ändå.
stockholms flugfiskecenter

FFF - CCI

#10 OFFLINE   amir

amir

Member

• Members
  • PipPip
  • 91 inlägg

Postad 11 May 2011, 23:02

http://www.questoutd...cles/speyshoot/

hittade denna

#11 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32510 inlägg

Postad 12 May 2011, 04:34

Kasta inte längre än att du behöver ha två, tre korta slingor. Bästa tipset :)
Inget trassel och fisk kommer du få ;)
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#12 OFFLINE   NON

NON

Advanced Member

• Edgemember+
  • 235 inlägg

Postad 12 May 2011, 07:10

Alltid minsta slingan först så att den hamnar innerst, trasslar minst så tycker jag. Brukar också ha två hemtags skillnad mellan slingorna i storlek, t.ex 3,5,7.
----------------------
Niclas Olsson

#13 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2898 inlägg

Postad 12 May 2011, 07:24

Jag hanterar runningline på samma sätt som lill-peter fast med ett litet tillägg.

Jag vill ha den första öglan längst och när den är klar hamnar den på ringfingret, när ögla 2 är klar hamnar den på långfingret och ögla tre som är kortast hamnar på pekfingret.

När man sedan gör nästa kast så släpper jag inte alla tre öglorna samtidigt utan jag öppnar pekfinger-långfinger och sist ringfingret. Kör man sedan med riktigt bra flatbeam typ Ken Sawada så kan man faktiskt gå en hel dag utan att ha minsta trassel (då använder jag ändå 6 år gamla sawada-linor).
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#14 ONLINE   thegrappler

thegrappler

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 2490 inlägg

Postad 12 May 2011, 08:13

I stil med ala Mortensen. Försöker själv med den tekniken och tycker den funkar riktigt bra.

Jag hanterar runningline på samma sätt som lill-peter fast med ett litet tillägg.

Jag vill ha den första öglan längst och när den är klar hamnar den på ringfingret, när ögla 2 är klar hamnar den på långfingret och ögla tre som är kortast hamnar på pekfingret.

När man sedan gör nästa kast så släpper jag inte alla tre öglorna samtidigt utan jag öppnar pekfinger-långfinger och sist ringfingret. Kör man sedan med riktigt bra flatbeam typ Ken Sawada så kan man faktiskt gå en hel dag utan att ha minsta trassel (då använder jag ändå 6 år gamla sawada-linor).

Redigerat av thegrappler, 12 May 2011, 08:13.

#15 ONLINE   lill-peter

lill-peter

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1208 inlägg

Postad 12 May 2011, 10:12

Jag har alltid kört alla slingor på långfingret, men smaken är ju som baken :lol: Fördelen med att ha alla slingor på samma finger högt upp i handen, är att risken för att skjutlinan ska glida under laddning/framkast är minimal.
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

#16 OFFLINE   von Streber

von Streber

Member

• Members
  • PipPip
  • 68 inlägg

Postad 12 May 2011, 11:09

Den här varianten kallas vonStreber-metoden: Skit i slingorna - de trasslar bara in sig i varandra ändå. Ha en enda lång slinga, typ 30 m, tag in den och knöla ihop till en boll som hålles i spöbutthanden. Förbered kastet, lyft linan ur vattnet, vrid kroppen i kastvinkel samtidigt som du lägger ned tafsen, i pausen som uppstår: Kasta upp linbollen snett uppåt nedströms, fullfölj kastet.

Metoden kräver lite tajmning men med lite träning så...

Lycka till

/vonS
Det finns inget fint väder - bara fina kläder...

#17 ONLINE   thegrappler

thegrappler

Frontline Member

• Members
  • PipPipPipPip
  • 2490 inlägg

Postad 12 May 2011, 11:20

Hmm verkar vara Da Shit för långa trasselfria kast :P

Den här varianten kallas vonStreber-metoden: Skit i slingorna - de trasslar bara in sig i varandra ändå. Ha en enda lång slinga, typ 30 m, tag in den och knöla ihop till en boll som hålles i spöbutthanden. Förbered kastet, lyft linan ur vattnet, vrid kroppen i kastvinkel samtidigt som du lägger ned tafsen, i pausen som uppstår: Kasta upp linbollen snett uppåt nedströms, fullfölj kastet.

Lycka till

/vonS

#18 ONLINE   ante48

ante48

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 336 inlägg

Postad 12 May 2011, 11:28

Jag var ute vid ån ikväll och tränade lite med 13,7 fotarn och blev lite fundersam på hur man bäst hanterar sjutlinan innan kastet. Tidigare lät jag den bara ligga i en stor loop men nu när jag börjar få lite längd på kasten så bromsar det väldigt mycket när skjutlinan dras ur vattnet. Jag testade att ha skjutlinan i två långa loopar, tre lite kortare, en lång och två lite kortare, fyra korta men jag hittade inte någon metod som gav trasselfria kast. Jag håller i looparna med den nedre/bakre handen. Hur brukar ni göra?

Nu använder jag en skjutlina med kärna och coating, är det stor skillnad att byta till en flatbeam typ med avseende på trassel?

/Anders

Jag kanske avslöjar mig som en som inte kan ett dugg om laxfiske med skjutlina...men varför inte anväda linkorg...då slipper man väl allt trassel.
Bara en stilla undran...

#19 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2898 inlägg

Postad 12 May 2011, 11:39

Linkorgen skulle vara hyggligt i vägen för nedre handen vid tvåhandsfiske.

Jag har aldrig sett någon fiska lax med linkorg och kommer att bli väldigt förvånad om jag någonsin ser någon.

Jag kanske avslöjar mig som en som inte kan ett dugg om laxfiske med skjutlina...men varför inte anväda linkorg...då slipper man väl allt trassel.
Bara en stilla undran...

#20 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2898 inlägg

Postad 12 May 2011, 11:41

Det löser jag med att pekfingret på övre handen är triggerfinger.

Jag har alltid kört alla slingor på långfingret, men smaken är ju som baken :lol: Fördelen med att ha alla slingor på samma finger högt upp i handen, är att risken för att skjutlinan ska glida under laddning/framkast är minimal.

#21 ONLINE   lill-peter

lill-peter

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1208 inlägg

Postad 12 May 2011, 11:55

Jepps, visst går det att göra så, men då måste man släppa spöt under kastet. Beror väll iof lite på hur man håller spöt, håller man med hela nedre handen så borde det ju fungera fint.

Huvudsaken är ju att det fungerar! :)

#22 OFFLINE   bhe

bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2898 inlägg

Postad 12 May 2011, 12:04

Har bara hört lågmälda viskningar om denna teknik nattetid vid vissa älvar. Tydligen ska det vara Dalai-Lama's favoritteknik och Ghandi är ska enligt rykten vara upphovsmannen (det var just detta han satt och funderade på under sin hungerstrejk).
Om det inte vore för att det krävs sådan träning och sprituell perfektion så hade jag inte tvekat en sekund över att lära mig denna teknik. Med tanke på att Uri Geller och Darth Vader gick bet på den så har jag insett att det kanske är överkurs för min del.

Lycka till

/vonS

#23 OFFLINE   Magnus Hammarström

Magnus Hammarström

Frontline Member

• Edgemember+
  • 3329 inlägg

Postad 12 May 2011, 15:04

Jag har aldrig upplevt att det trasslar så länge jag kör slingor, oavsett nylon eller coatad.

Kör som max 5 intag, lillfinger, 4 intag ringfinger, 3 intag långfinger. Sen har jag A'la Göran Andersson pekfinger och tumme att hålla spöt med.

sen kör jag alltid sträckt skjutlina mellan långfingret på nedre över rullen till långfingret på den övre så jag håller skjutlinan med två fingrar så tappar man den aldrig heller. Plus att jag upplevt det som att det trasslat runt rullen om jag håller skjutlinan längsmed handtaget istället för över rullen.

Sen går det ju ha längre slingor med nylon än coatad, så när det är hård ström eller djup vadning kör jag nylon, och när det är mycke fiske ifrån land eller långsamt vatten coatad skjutlina.

Mvh
Magnus

#24 OFFLINE   Andtex

Andtex

Member

• Members
  • PipPip
  • 16 inlägg

Postad 12 May 2011, 17:45

http://www.questoutdoors.net/skills/spey/articles/speyshoot/

hittade denna

Tackar, detta visade tekniken mycket bra. Ska ut och träna med olika långa loopar, det verkar som det är det som gäller B)

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar