kopplingsschema

Lillselälven (Karatsj-peraure)?

7 inlägg i detta ämne

Hejsvej. Någon som vart o fiskad i denna älv och kan berätta lite mer om fisket? Är det enbart harr eller får man öring där okcås?

Är det värt o åka dit, dvs är det storharr i genomsnitt eller skall man nöja sig med fiske i pärlälven? I pärlälven är det ju relativt fin storlek på harren men enligt morfars kompis skall det simma giganter i lillselälven, stämmer detta?

Sedan vet jag att man måste ha tillstånd för att fiska där, de fixar jag på macken i jokkmokk:)

//kopplarn

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Lillselet håller både grov harr och öring. Dock är det en liten älv om vattnet är lågt. Grov gädda, abborre och sik finns det också. Tillståndet fixar du nog lättast genom turistbyrån i Jokkmokk. Transport kan de säkerligen också hjälpa dig med tips om eftersom älven ligger i väglöst land.

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Hejsvej. Någon som vart o fiskad i denna älv och kan berätta lite mer om fisket? Är det enbart harr eller får man öring där okcås?

Är det värt o åka dit, dvs är det storharr i genomsnitt eller skall man nöja sig med fiske i pärlälven? I pärlälven är det ju relativt fin storlek på harren men enligt morfars kompis skall det simma giganter i lillselälven, stämmer detta?

Sedan vet jag att man måste ha tillstånd för att fiska där, de fixar jag på macken i jokkmokk:)

//kopplarn

Det har varit ett otroligt vatten där min far fiskade på 60 talet och fick harr i längder upp till snudd 70 cm, har sett gamla småbilds svartvita bilder " sjuuka harrar ". Memn som vanligt så blir dessa vatten hårt ansatta och har använts/använder som skafferi och rovfiskats hårt, beståndet av storharr är nu bara en spillra

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Var där på 90talet och vi fick harr upp till 60cm..

Otroliga mängder grov harr och extremt lättfiskat var det.

Det var för lätt

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Men sedan har det varit helvetiskt hårtfiskat!

Har fiskat där själv ett flertal gånger förut, före invasionen... nu dom senaste månge år, är det helt sjukt mycket folk, alldeles för mycket folk! Och alldeles för mycket munnskadade medelstorlek harrar... (som en här på Egden berättede: "halva Skellefteå har ju varit där dom senaste åren";) )

60-70 cm. harrar.... glöm det!!! dom når aldrig upp i den storlek med det fisketryck som finns där på korta strömmar... det är redan kört där... först kom tillståndet (en idiot berättade om stället i en turistfiskereklam).... näste steg blir kvotering eller stängning om inte jag har helt fel.... Lillselboarne (lokala) är väl inte nöjde heller för att dom inte får plats längs deras strömmar...

Fisketrycket är enormt, blant annat för at nån lokal skjutsar ut hur mycket folk som helst över Karatssjön för pengar (säkert svart betalt?), och ger fan i hur mycket folk der skjutsas, oavsett mängden af folk på platsen....

Förut var det i stort sett bara helikopterlyft som fik folk ut där, men mängden av folk som skjutsas över Karatssjön är helt enorm nu...

Och med inlägg här om tidigare tiders storfiske kommer säkert ännu fler folk i år... även om det är slutfiskat... sönderfiskat...

Igen!!! nu och framöver...

Sjukt... !

Trotts allt bra att man hann att vara ensam där några år förut... B)

Redigerad med Rasmus

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Håller med Rasmus. Det var bra för en massa år sedan. Har varit där de 2 senaste åren och det har inte varit sig likt... Mer folk än harr...

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.