Sjön var Bondemölla Sportfiske (utanför Höör för de som inte vet och en referens för de som gör det). Längst ner i vänster hörn, vid utloppet finns lite vass och dylikt och vid ett tillfälle när jag knallade förbi så iakttog jag ett rassel i vassen intill stigen och döm om min förvåning så låg det minst en regnbåge mitt i vassen, halva ryggen ur vattnet och väl synlig. Jag hukade ner och tittade på den en bra stund. Den låg där och rickade lite fram och tillbaka bland stråna och jag lyckade röra vid den vid ett tillfälle men inte helt oväntat vände den 180 och stack kvickare än kvickt. Den var ju inte fast i alla fall kan man ju konstatera. Lite längre ut i det stilla vattnet kunde jag se ett antal individer stående precis under ytan, stationerade på en plats mer eller mindre.
Någon som varit med om liknande, just det här med vassen? Någon som kanske har lite ljus att sprida på ämnet?
Jag har själv aldrig hört talas om sånt här beteende eller varit med om det själv tidigare så jag blev lite nyfiken.
Vidare så doppade jag ner en fjädermyggspuppa (epoxypuppan)precis utanför vassen och det small till ordentligt på den strax därefter men tafsen small direkt. Extremt hård tagning för att vara en puppa tyckte jag?
Kort och gott, den kvällen gam många funderingar...
//Nicke
Detta inlägg har redigerats av Barra Buster: 30 May 2011, 20:23