.
Alla dessa kast
#1 OFFLINE
Skrivet 08 Jun 2011, 22:27
Men man ser alla dessa youtube-klipp när man snurrar linor fram och tillbaka och upp i luften och ner igen, för att sedan skjuta ut linan. Min fråga är varför?? Om man kan underhandskasta från båda sidorna borde inte det räcka för praktiskt fiske.
Jag är inte så dum så att jag inte förstår att det här med att kasta med flugspö är en konst och att kunna kasta långt eller göra det med finess anses som en sport. Men eftersom jag tillhör dem fiskare som aldrig fått en lax så smyger sig en viss osäkerhet in.
Är det något kast som man bör lära sig för att det ger resultat vid riktigt fiske??
#2 OFFLINE
Skrivet 08 Jun 2011, 22:54
Larionov på 08 Jun 2011, 22:27 sade:
Men man ser alla dessa youtube-klipp när man snurrar linor fram och tillbaka och upp i luften och ner igen, för att sedan skjuta ut linan. Min fråga är varför?? Om man kan underhandskasta från båda sidorna borde inte det räcka för praktiskt fiske.
Jag är inte så dum så att jag inte förstår att det här med att kasta med flugspö är en konst och att kunna kasta långt eller göra det med finess anses som en sport. Men eftersom jag tillhör dem fiskare som aldrig fått en lax så smyger sig en viss osäkerhet in.
Är det något kast som man bör lära sig för att det ger resultat vid riktigt fiske??
Jag funderade lite åt ditt håll i början, iofs fiskar jag inte tvåhands men ändå. Det kast som kallas snake-roll gör vinklingarna (de stora) mycket enklare. Än att göra ett vanligt underhandskast. Jag kan ha mer lina ute än om jag skulle vrida den vinkeln med ett vanligt underhandskast.
iaf så långt som jag har kommit i mitt kastande. Jag har som du även börjat jobba med båda sidorna om kroppen och med båda armarna vilket kan ha sina fördelar har jag märkt.
Vidare tror jag att lär man sig en teknik riktigt bra så kommer man långt men kan man fler så kommer man längre. Tror jag iaf.
#3 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 03:58
Min fru och jag såg på en film av Jan Erik då han står och viftar runt sig själv och bak och fram. Hon bara skakade på huvudet och frågade varför han ska krångla till det. Jag har iaf på sedan 2001 inte behövt något annat är vanligt UH eller ÖH när jag fiskar
#4 ONLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 04:52
Har också börjat experimentera med skagit just för att D-loopen kräver mindre plats bakom ryggen. Många anser att skagit plaskar mycket (med snap-t, snap-c etc) men det går alldeles utmärkt att kasta skagitgrejor med "vanliga kast" fast med lite annan timing i ankringen.
#5 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 04:56
moonshadow på 09 Jun 2011, 04:52 sade:
Har också börjat experimentera med skagit just för att D-loopen kräver mindre plats bakom ryggen. Många anser att skagit plaskar mycket (med snap-t, snap-c etc) men det går alldeles utmärkt att kasta skagitgrejor med "vanliga kast" fast med lite annan timing i ankringen.
#7 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 05:22
#9 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 08:34
Hej, man brukar skilja på ett kast och sådant som jag själv kallar "add ons", alltså konster man gör med linan för att helt enkelt få linan i position för att sedan göra själva leveranskastet. Ett enkelt exempel. Du har fiskat ut hela kastet och linan ligger rakt nedströms. Du vill kunna kasta linan snett utåt/nedströms igen med så lite ansträngning som möjligt. Nu finns ett antal olika varianter på kast som du kan göra men de är alla sammansatta av 1) Riktningsförändring och 2) Leverans. Det är riktningsförändringen som kan se ut som "konster" eller "det som är krångligt". I själva verket är det mycket nödvändigt att göra en riktningsförändring. Alla leveranskast (alltså det kast som ska ta flugan ut till tänkt position) måste ske i rakt motsatt riktning till bakkastet.
Om du gör ett Single Spey så görs båda dessa delar i en mer eller mindre kontinuerlig rörelse, men kastet består av en inledande riktningsförändring (eller en set up för leveranskastet) och ett leveranskast. Det är riktningsförändringen som är unik för single speykastet. Leveransen går alltid rakt framåt och det gäller för alla kast. Samma sak med ett Dubbel Spey, det som skiljer är bara hur du ompositionerar linan för att slutligen kunna göra en leverans. Snap-T och Snake Roll likaså. Alla dessa kast avslutas med ett rakt leveranskast som jag själv kallar ett Forward Spey eller Switchcast (du kanske kallar det underhandskast?). Titta på dessa klipp och försök identifiera 1) ompositionering/riktningsförändring och 2) leverans
Single Spey (ca 25 sek in i klippet kommer riktningsförändring och leverans i en följd)
Double Spey (ännu lättare att se hur kastet består av flera delar men avslutas med en rak leverans i tänkt riktning)
Snake Roll (här ser man tydligt, ompositionering och leverans)
Snap T (riktigt bra riktningsförändring)
Hoppas att du förstår vad jag menar
/Staffan
#10 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 08:55
...Att då enkelt kunna ändra kastrikting rejält utan massa mellanlägg eller luftkast ger ju mindre strul och mer tid för flugan i vattnet.
Så snakeroll, dubbelspey och snap T är verktyg som är användbara som attan tycker jag...jag tror jag använder snakeroll runt 90% i mitt fiske faktiskt...
Inte är det svårt heller:)
Kastet är ju en stor del av njutningen i fisket, inte ett nödvändigt ont
all the best!
Ken
#11 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 09:12
Staffan Dahlbom på 09 Jun 2011, 08:34 sade:
Om du gör ett Single Spey så görs båda dessa delar i en mer eller mindre kontinuerlig rörelse, men kastet består av en inledande riktningsförändring (eller en set up för leveranskastet) och ett leveranskast. Det är riktningsförändringen som är unik för single speykastet. Leveransen går alltid rakt framåt och det gäller för alla kast. Samma sak med ett Dubbel Spey, det som skiljer är bara hur du ompositionerar linan för att slutligen kunna göra en leverans. Snap-T och Snake Roll likaså. Alla dessa kast avslutas med ett rakt leveranskast som jag själv kallar ett Forward Spey eller Switchcast (du kanske kallar det underhandskast?). Titta på dessa klipp och försök identifiera 1) ompositionering/riktningsförändring och 2) leverans
Single Spey (ca 25 sek in i klippet kommer riktningsförändring och leverans i en följd)
Double Spey (ännu lättare att se hur kastet består av flera delar men avslutas med en rak leverans i tänkt riktning)
Snake Roll (här ser man tydligt, ompositionering och leverans)
Snap T (riktigt bra riktningsförändring)
Hoppas att du förstår vad jag menar
/Staffan
Double-spey och snakeroll användbart om vinden ligger fel eller om man inte vill byta grepp och vänsterspeya.
snakeroll och snap-t gör att man kan vinkla kastet mer än vid ett single-spey .... eller ??
Hur som helst var det kul att se vad andra tycker i frågan.
#12 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 09:17
sasse på 09 Jun 2011, 03:58 sade:
Min fru och jag såg på en film av Jan Erik då han står och viftar runt sig själv och bak och fram. Hon bara skakade på huvudet och frågade varför han ska krångla till det. Jag har iaf på sedan 2001 inte behövt något annat är vanligt UH eller ÖH när jag fiskar
Perfekt
#13 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 09:50
Sammanfatttning, du klarar dig med ett dugligt underhandskast (från båda håll) i alla situationer...
Tipset är därför att frtsätta träna underhandskast från båda håll, addera någon extra meter på längden, tighta linbådar och synkronisera lyft och vinkel. Längden har sällan betydelse det vet vi, men det skadar inte att kunna stäcka någon extra meter utanför dina fiskevänner, tighta linbågar tar mindre vind och kunna vinkla kasten utan mellanlägg är sällan fel.
Detta inlägg har redigerats av mangew: 09 Jun 2011, 10:09
#14 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 10:05
Larionov på 09 Jun 2011, 09:12 sade:
Double-spey och snakeroll användbart om vinden ligger fel eller om man inte vill byta grepp och vänsterspeya.
snakeroll och snap-t gör att man kan vinkla kastet mer än vid ett single-spey .... eller ??
Undrar om det viktigaste ändå inte är din presentation av flugan. Var och hur ska fisken se den? Ska den gå långsamt eller snabbt förbi? Vilket kast krävs för att uppnå detta? Då är (förutom val av spö, lina, tafs och fluga) din position det viktigaste av allt, som kan underlätta kastet och som avgör vilket sorts kast som blir det mest lämpliga. Därefter kommer andra faktorer in som hur mycket bakkast man har, hur djupt man står, hur strömmarna tar linan när den slår ner i vattnet, vindförhållanden med mera. Sedan finns det generella tumregler som att ankra tafsen på läsidan kroppen när det är möjligt. Om det då blåser uppströms eller nerströms blir vägledande för om du väljer enkel eller dubbel-spey. Det finns egentligen ingen anledning att göra det komplicerat. Grunden till alla kast bygger på ett vanligt speykast, som Staffan skriver här ovan. Lär man sig detta från båda håll så har man det viktigaste. Sedan är det bara att nöta och när man ställs inför utmaningar så provar man något nytt, bygger vidare på grunderna.
Edit: Jo, detta förutsätter förstås att man tror sig veta var fisken står - kan läsa sitt vatten. Det är en nog så viktig konst och bygger väl i de flesta fall på erfarenhet, inte så sällan indirekt erhållen från andra fiskare när det gäller laxfisket. En annan sak som är värd att poängtera är mendningar. I många situationer där linan helt enkelt inte vill landa som man vill, kan det korrigeras med mendning. Det gör jag nog i någon form på 30-50% av alla kast, för att i någon fas av intagningen få rätt presentation på rätt plats. Jag tror att mendning är kraftigt underskattat!
Detta inlägg har redigerats av hogmark: 09 Jun 2011, 10:14
#15 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 12:03
Larionov på 09 Jun 2011, 09:12 sade:
Hej Larionov, du frågade vad kasten är bra för och jag försökte förklara varför det finns ett behov av alla dessa kast. Jag försökte aldrig förklara hur man gör
VH
Staffan
#16 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 12:10
Staffan Dahlbom på 09 Jun 2011, 12:03 sade:
VH
Staffan
#17 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 12:22
Detta inlägg har redigerats av mangew: 09 Jun 2011, 12:25
#18 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 13:08
mangew på 09 Jun 2011, 12:22 sade:
Hej mangew, om linan ligger nedströms, hur får du den uppströms igen? Det krävs någon form av riktningsförändring, eller hur? Är det så att när du skriver "underhandskast" så menar du ett singlespey? Alltså i princip ett underhandskast med riktningsförändring?
VH
Staffan
#19 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 13:17
En annan benämning är scandi-speycast.
#20 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 13:24
Citat
Underhandskast - singlespey same same but different. De flesta laxfiskevatten strömmar, för det är ju laxfiske vi pratar om i huvudsak, och därmed är man i behov att göra riktningsförändringar. Singlespey el. underhandskast med mellanlägg beroende på hur mycket man vinklar och hur långt man vill kasta. Kalla det vad man vill och hur man gör det, det viktiga är att få ut flugan på ett presentabelt sätt och det har jag lärt mig med min hyffsat långa erfarenhet att det behöver inte alltid se jätttesnyggt ut och vanliga enkla metoder kommer man långt med. Numer försöker jag fiska mer än exprimentera och bli duktig på alla möjliga metoder.
#21 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 14:03
mangew på 09 Jun 2011, 13:24 sade:
Jamen då talar vi ju om samma sak då... oavsett namn. Jag kallar det för Single Spey, du för något annat. Underhandskast hade jag för mig var definierat genom den utrustning man använder, korta klumpar och från början, tvåhandsutrustning. Jag håller mig ändå till det enkla, rakt framåt = Forward Spey eller Switchcast. Med riktningsförändring = Single Spey.
Allt gott
/Staffan
#22 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 14:25
Citat
Å för mig är allt förknippat med Spey (förutom single malt) hela linor, Hardy spön och rullar kanske till och med lite tweed. Provat spey med hela linor men att det ska vara mindre jobb än dra in skjutlinor konstaterade jag var helt nonsens...
#23 ONLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 14:33
Börjar också lura på fördelarna med skagit.
visst det plaskar och river lite i vattnet, så vadå? det är inom en förhållandevis liten radie en spölängd ut, jämfört med att göra ett mellanlägg (vilket jag gör ibland) 11 meter ut över vattnet. ska också testa skagit mer ingående. som du skriver kan man kasta "vanligt" med skagitprylar, men man får nog ta det lite lugnare i inkastet än med en lättare "vanlig" klump.
Åter till trådskaparen, en snakeroll då och då har sina fördelar visst, men behärskar du att UH-kasta från båda sidorna älven så klarar du ditt fiske galant!!
Mvh
#24 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 15:04
Och skillnaden mellan spey och underhand är hårfin, båda teknikerna kan användas på båda typerna av utrustning. I det ena fallet håller man övre handen i pricip still och i andra fallet får den nedre hålla sig lite lugn.
Mattias Drugge kör utpräglat underhandskast, titta på hans händer i klippet: Mattias Drugge
Mike Donald är en duktig instruktör på classic spey, spana in hans händer när han kastar: Mike Donald
Men visst är det pettetesser, själv kastar jag relativt rent underhandkast på felsida men ett mellanting mellan classic spey och underhand på rätsida.
Om man tillhör "intresseklubben informerar
Har man varit med om resan då underhandskastet föddes fram ur speykastet, så upplever man nog skillnaden som ganska stor. Men om man börjar fiska tvåhands idag så kanske man tycker att det spelar mindre roll.
Med risk att låta som en gammal grinig gubbe
/Bernt
Staffan Dahlbom på 09 Jun 2011, 14:03 sade:
Allt gott
/Staffan
#25 OFFLINE
Skrivet 09 Jun 2011, 16:26
mangew på 09 Jun 2011, 14:25 sade:
Håller med, hela linor är mer jobb
#26 OFFLINE
#27 OFFLINE
Skrivet 10 Jun 2011, 19:59
Har du nedströms vind skall du inte använda ett singel speycast. Förenat med livsfara. Det är ju inte alltid man får fiska älven från andra sidan. Att inte kunna ankra tafsen både uppströs och nedströms. Från båda sidor av älven begränsar möjligheterna till att fånga fisk. Sedan är det alltid kul att riktningsförändra
med olika typer av kast men det käns mer som för nöjes skull.
#28 OFFLINE
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar