Hoppa till innehåll

.

Alla dessa kast

43 replies to this topic

#31 OFFLINE   Jones

Advanced Member

• Edgemember+
  • 993 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 00:09

men... Nu har inte jag läst igenom hela tråden då mina ögon är ganska trötta.
Jag använder snake rolls hela tiden precis som Ken.

Jag undrar hur ni som tycker det är överflödigt att kunna ändra riktning på linan på ett smidigt sätt gör?
Som du sade i början av Sasse, att du enbart använder vanligt UH kast. Hur gör du då om du fiskat linan från snett uppströms dig, och den ligger snett nedströms dig och du vill lägga ut ett likadant kast uppströms igen? Eller fiskar du enbart nedströms ^^

Mellanlägg eller vad?
Jonas, 25 år från Halland.
Har en liten blogg också: Sländor&Snus
www.stromhult.com

#32 OFFLINE   Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 287 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 05:19

Nu gällde det ju tvåhandsfiske om jag fattade rätt från början och där är det ovanlit med uppströskast även om det förekommer.

#33 OFFLINE   hogmark

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1344 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 08:32

Visa inläggDraupneR på 10 Jun 2011, 20:29 sade:

Det är ett imba kast
Yup! ^_^

#34 OFFLINE   Jones

Advanced Member

• Edgemember+
  • 993 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 09:13

Visa inläggBosse H på 11 Jun 2011, 05:19 sade:

Nu gällde det ju tvåhandsfiske om jag fattade rätt från början och där är det ovanlit med uppströskast även om det förekommer.
Ah just det.... Som sagt, jag hade riktigt trötta ögon igår :)...

Sorry.
Jonas, 25 år från Halland.
Har en liten blogg också: Sländor&Snus
www.stromhult.com

#35 OFFLINE   GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 323 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 21:17

Sen tycker iallafall jag att när man lärt sig vinkla enkla speykast så e d ju skitkul o ta sina kast till nya nivåer, använda snakerolls och alla möjliga speykast... Men jag tycker det e lika kul att fiska som att kasta :)

#36 OFFLINE   Ronny Landin

Advanced Member

• Edgemember
  • 634 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 22:01

Imba kast ??

#37 OFFLINE   Inchmarlo

Advanced Member

• Edgemember
  • 269 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 23:16

Visa inläggLarionov på 08 Jun 2011, 22:27 sade:

Som relativ nybörjare på tvåhandsteknik så börjar jag undra...Snap-t, snake-roll, byske-kast osv osv...vad är dem bra för. Har lärt mig att kasta hyfsat från båda hållen, jag är högerhänt så givetvis så känns det bättre att kasta från den naturliga sidan, men jag får oxå ut flugan från fel sida.

Men man ser alla dessa youtube-klipp när man snurrar linor fram och tillbaka och upp i luften och ner igen, för att sedan skjuta ut linan. Min fråga är varför?? Om man kan underhandskasta från båda sidorna borde inte det räcka för praktiskt fiske.

Jag är inte så dum så att jag inte förstår att det här med att kasta med flugspö är en konst och att kunna kasta långt eller göra det med finess anses som en sport. Men eftersom jag tillhör dem fiskare som aldrig fått en lax så smyger sig en viss osäkerhet in.

Är det något kast som man bör lära sig för att det ger resultat vid riktigt fiske??

När jag började att fiska tvåhands så bestämde jag mig att köra på med singe spey och dubbel spey från båda sidorna. Jag hade läste en del kring tvåhandsfisket och tyckte att det lät vettigt att kunna lägga ut en fluga från båda sidor av älven oavsett vindriktning på ett säkert sätt. Använde sedan detta upplägg under ett antal år innan jag började intressera mig för andra kast ex, snace-roll och snap-t varianter. Det som tar lite tid att lära sig är att hitta tillfällen när de olika special kasten är bättre att göra en singel eller dubbel spey. Snace roll funkar bra om du har lite plats ungefär samma som för ett dubbel spey, fördelen med snaken är att du får lättare med dig farten i bakkastet och laddar spöet lättare. Snap-t fungerar bra om det är trångt bakom dig och du vill ha en liten d-loop. Använder det även i mörker när man fiskar sjunklina och kooort tafs, kan vara svårt med timingen då för ett singelspey och då är det enklare med ett snap-t. Har man plats så är ett dubbelspey ett mycket bra kast för sjunklina, då kastet lyfter linan bra så oftast slipper man ett rullkast nerströms för att få upp linan innan du kan kasta. En sista tanke angående vind när man fiskar, försök att se vinden som en vän och utnyttja den så gott det går. Ex. så kan en hård nedströms vind underlätta för ett dubbelspey och sträcka upp linan ordentligt i bakkasten så att man kan trycka kasten genom vinden på ett bra sätt.

Tight lines ;)
;-))

#38 OFFLINE   Bosse H

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 287 Inlägg:

Skrivet 11 Jun 2011, 23:47

Visa inläggRonny Landin på 11 Jun 2011, 22:01 sade:

Imba kast ??

#39 OFFLINE   Larionov

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 119 Inlägg:

Skrivet 25 Jul 2011, 21:50

Har nu lärt mig snake roll, men laxen på 7 kilo fick jag på ett vänster single spey kast. ;) ;) ;) ;)

#40 OFFLINE   Nordström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1084 Inlägg:

Skrivet 14 Oct 2011, 20:00

Varför fiskar man?
Jag fiskar för att det är kul, att kasta fluglinan tycker jag också är kul.
Måste man kunna massa spec.kast för att fånga lax, nej.
Men för att jag ska kunna ha kul under alla väderförhållanden och på alla fiskeplatser måste jag behärska en mängd olika speykast.

Bara en tanke som slog mig när jag läste tråden.

#41 OFFLINE   Lohi

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1963 Inlägg:

Skrivet 14 Oct 2011, 20:41

Byskekastet innebär grovt förenklat att du, genom att föra spöt i en zick-zack rörelse när du lyfter det, samlar linan i ett serpentinmönster framför dina fötter....sen drar du till som satan och skickar iväg linan:)

kan någon annan förklara det bättre så...varsågod!!!

/Pekka
Not sharing your patterns and tying skills can only be considered a criminal act.
Jurij Shumakov, 1956-2006
Soldier, Scientist and Fly Tier

#42 OFFLINE   Lohi

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1963 Inlägg:

Skrivet 14 Oct 2011, 20:43

Holmarn här på Edge behärskar detta kast och var den som visade hur det går till:)
Not sharing your patterns and tying skills can only be considered a criminal act.
Jurij Shumakov, 1956-2006
Soldier, Scientist and Fly Tier

#43 OFFLINE   GalaxySafari

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 323 Inlägg:

Skrivet 23 Oct 2011, 09:28

Visa inläggNordström på 14 Oct 2011, 20:00 sade:

Varför fiskar man?
Jag fiskar för att det är kul, att kasta fluglinan tycker jag också är kul.
Måste man kunna massa spec.kast för att fånga lax, nej.
Men för att jag ska kunna ha kul under alla väderförhållanden och på alla fiskeplatser måste jag behärska en mängd olika speykast.

Bara en tanke som slog mig när jag läste tråden.

Kan bara hålla med :)

#44 OFFLINE   salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 586 Inlägg:

Skrivet 12 Jan 2012, 20:08

Visa inläggGalaxySafari på 23 Oct 2011, 09:28 sade:

Kan bara hålla med :)
Håller oxå med :)

Svara

1 användare läser detta ämne