Hoppa till innehåll

.

Foto

Sjuka östersjön

8 svar till detta ämne

#1 ONLINE   salomontrutta

salomontrutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 inlägg

Postad 19 Jun 2011, 08:42

Hej alla fiske och naturintressenter. Jag måste bara höra vad ni säger om östersjön och om det finns någonting konkret som ska hända?
Jag har fiskat i femton år nu vid kusten i blekinge mellan karlshamn och sölvesborg och hittat sjuka fåglar, döda fågla. Fiskar, allt från gädda, torsk, abborre och ål. Yrkesfiskarna i blekinge har slagit larm så som smhi och någon annan myndighet.
Kusten täcks av olivegul sörja längst inne i vikar och längs vissa kustavsnitt.
Jag kan inte i mitt minne komma ihåg att växtligheten varit sådan när jag började.
Då var det blåstång, ålagräs, stenarna var beväxta med grön tång.
Vad är det som händer???
Vad ska vi lämna efter oss till nästa generation. Ska våra barn bara bara få läsa oom torsk, ål, öring, lax och alla andra fiskar???
Nä, min fiskelust börjar tryta pga detta men en djävul har börjat vakna en miljökämpe.
Finns det något jag som ensam individ kan göra.
Gå med i någon organissation och hjälpa till, vill gärna dra mitt strå till stacken.
Hör av er ni som vet.

Miljökämpe Ola

Redigerat av olastefan, 19 Jun 2011, 20:27.

#2 OFFLINE   leopardbotten

leopardbotten

Advanced Member

• Edgemember
  • 643 inlägg

Postad 19 Jun 2011, 11:36

Jag håller helt med dig och vem som helst kan väl se att något är riktigt på tok. Tyvärr tror jag att vi fiskare ser något helt annat än vad andra människor ser när de vistas i skärgårdsmiljö. Vi studerar deltaljer och strukturer på bottnarna. Segelbåtssällskapet har blicken över ytan, badarna är inte fiskintresserade osv, politiker prioriterar annat trots vetskapen om läget. Pengar, pengar, pengar...

Jag är 33 år, och på min livstid har jag sett stora förändringar på kusten. Blåstången ser inte lika frisk ut, och så dessa alger man inte känner igen sen förr, ja, det finns massor av skit. Jag fiskar mest i östersjön och där är det markanta skillnader. Tycker även västkusten börjar se lite sjukare ut än vanligt, även om läget ser friskare ut där.

Att folk kan leva ett helt liv utan fiske måste vara en folksjukdom...

http://www.alvraddarna.se/

#3 OFFLINE   Erlando

Erlando

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1607 inlägg

Postad 19 Jun 2011, 19:17

Blåstången börjar hämta sig men konstigt nog så ökar algerna nåt enormt.
Blåstången har faktiskt ökat så pass att många gamla fiskeplatser inte går att fiska av längre.
De nya går inte heller då algerna växer upp fort som fan.

Känner likadant. Fiskelusten bara rinner ur en. :(
Anders Erlandsson - Fiskar mest längs Blekingekusten, och oftast med flugspöt efter gäddor.

#4 OFFLINE   Husky

Husky

Älvräddare

• Edge Moderator
  • 3532 inlägg

Postad 19 Jun 2011, 20:19

Hej alla fiske och naturintressenter. Jag måste bara höra vad ni säger om östersjön och om det finns någonting konkret som ska hända?
Jag har fiskat i femton år nu vid kusten i blekinge mellan karlshamn och sölvesborg och hittat sjuka fåglar, döda fågla. Fiskar, allt från gädda, torsk, abborre och ål. Yrkesfiskarna i blekinge har slagit larm så som smhi och någon annan myndighet.
Jag kan inte i mitt minne komma ihåg att växtligheten varit sådan när jag började.
Då var det blåstång, ålagrås, stenarna var beväxta med grån tång.
Vad är det som händer???
Vad ska vi lämna efter oss till nästa generation. Ska våra barn bara bara få läsa oom torsk, ål, öring, lax och alla andra fiskar???
Nä, min fiskelust börjar tryta pga detta men en djävul har börjat vakna en miljökämpe.
Gå med i någon organissation och hjälpa till, vill gärna dra mitt strå till stacken.
Hör av er ni som vet.

Miljökämpe Ola

Föreslår att du kontaktar WWF eller Greenpeace. Skicka mig ett pm så får du
mitt nummer. Jag kan ge dig några tips.
John Schütte, Styrelseledamot i Älvräddarnas Samorganisation.

Bli medlem i Älvräddarna här: http://alvraddarna.se/medlem/

#5 OFFLINE   sasse

sasse

Årets Edgare 2012

• Edgemember+
  • 32505 inlägg

Postad 20 Jun 2011, 04:14

Ja, man får lite ljusglimtar men oftast känns det tungt när man tänker på Östersjön :(
Postad bild

Svenska Castingförbundet
Materialansvarig-Flugkastning
Utbildningsansvarig

#6 OFFLINE   Nille

Nille

Advanced Member

• Edgemember+
  • 309 inlägg

Postad 20 Jun 2011, 05:53

Kan rekomendera att ni läser denna kurs som behandlar ämnet http://www.utbildnin...courseId=BIO027
/Niclas

#7 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Fredrik-flugarn

Frontline Member

• Edgemember+
  • 6833 inlägg

Postad 20 Jun 2011, 06:35

Så det är inte tallpollenchocken som får turisterna här att gallskrikande rusa upp ur vattnet och ringa läkaren? Samma visa varje årPostad bild
-I år var det tydligen extra rivig blommning.

Men visst, det är knappast det friskaste innanhavet vi lever vidPostad bild
-Här har tången och torsken börjat komma tillbaka men en underlig vitfisksinvasion är på gång. Mörtar och braxen överallt.

Att fisken i princip börjar vara oätlig är ju också ett litet minusPostad bild

Redigerat av Fredrik-flugarn, 20 Jun 2011, 09:07.

#8 OFFLINE   Nille

Nille

Advanced Member

• Edgemember+
  • 309 inlägg

Postad 20 Jun 2011, 09:04

Kan rekomendera att ni läser denna kurs som behandlar ämnet http://www.utbildnin...courseId=BIO027
/Niclas

Eller läs denna bok som även ingår i kurslitteraturen på kursen ovan http://www.adlibris....isbn=9162012452 :)

#9 OFFLINE   PerraP

PerraP

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 169 inlägg

Postad 28 Jun 2011, 14:42

Då var det blåstång, ålagräs, stenarna var beväxta med grön tång.
Vad är det som händer???
Hör av er ni som vet.

Miljökämpe Ola

Hej Ola!

Härligt att se uttryck för ett brinnande miljöengagemang. Precis som för dig började mitt miljöengagemang med att jag allt mer började tröttna på att fiska i allt mer föstörda och miljöpåverkade fiskevatten (något som i längden inte gick att resa ifrån eller undvika genom att köpa fler fiskeprylar).
Det finns obegränsat med saker man kan göra för miljön och sportfisket, problemet är bara i vilken ände man skall börja?
Mitt tips är att du börjar med att läsa på om miljö- och därefter fiskevård (om du inte är väl insatt redan i miljövårdens grundläggande ämnesområden), i syfte att få en hyfsad helhetsbild och lite perspektiv på det stora, breda och komplexa miljövårdsområdet. När man bättre förstår helheten och inser hur illa ställt det är med miljön och i vilken riktning den generella utvecklingen går (inte bara i östersjön), vill man man helst rusa iväg och engagera sig överallt i allting samtidigt (eller så faller man in i den allmänna apatin och handlingsförlamningen, eller förträngar grundproblemen och börjar sopsortera lite när man har lust för att döva ångesten). Detta leder dock sällan till några bra lösningar eller resultat. Det är nog bättre, när du fått lite mer kött på benen att fundera på vilka/vilket område som är mest intressant och kanske framförallt mest praktiskt genomförbart att börja arbeta med (beroende på var man bor, vilka resurser, tid, pengar, kontakter och praktiska möjligheter man har för ett engagemang). Organisationer är ett bra sätt, man kommer snabbt igång, får träffa likasinnade och lär sig mycket, men det kanske inte passar alla. Eget arbete och att anamma en miljövänligare livstil är förstås ett av de bästa miljövårdsarbetet man kan vidta (i grunden är det den enda slutgiltiga lösningen), men i den praktiska vardagen kan det kännas som ett rätt hopplöst projekt då konkreta resultat för miljön och egen del är svårt att se (när man tvingas se på och dessutom anpassa sig till andra som inte förstår och inte kunde bry sig mindre om miljöfrågorna). Enligt min mening behöver man hitta sin nisch inom miljö- och fiskevårdsområdet för att ha större chans att orka hålla engagemanget uppe under en längre tid, för det är vanligtvis ett djupt engagemang och en stor uthållighet som skapar reellt resultat inom miljövårdsområdet (är man ute efter snabba klipp och enkla lösningar på komplexa problem, så får man satsa på en annan karriär eller intresse). Egentligen har det nog inte så speciellt stor roll var man börjar, bara man börjar engagera sig. Desto mer man lär sig desto mer förstår man och även om detta kan avskräcka i vissa fall, så brukar kunskap i de flesta fall leda till ett ännu större engagemang och därmed uthållighet.
Här på forumet kan du knyta bra kontakter med enskilda miljöintresserade sportfiskare som både har tagit enskilda initiativ och/eller är medlemmar i bra miljöfrämjande organisationer. Vill du ha tips om många bra kunskapskällor för miljö- och fiskevård (gratis), kan du besöka min hemsida rekofiske.seoch leta dig fram till massor av informationen om fiskevård och miljövård. Själv försöker jag utveckla ett miljövänligare och långsiktigt hållbart sportfiske.
Lycka till! :)

//Per-Anders

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar