Hoppa till innehåll

.

Viskan norr om Borås

84 replies to this topic

#1 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 27 Jun 2011, 20:27

Nu ska det kastas många sten i Viskan.Gingri Fiskevårdsförening har tilldelats 105 000.-skr. från Borås Stad för att fixa lekplatser och ståndplatser för öringen. Vi kanske behöver lite hjälp med arbete och så,ni är välkomna att ansöka om att vara med.Samtidig har det bildats en Älvräddaregrupp ,vars mål är att fisken kan vandra fritt från Öresjö,Fristad,upp till vårat område och sen vidare till Tolken,Hökerum.Kontakt med länsstyrelsen är tagen ,Viskan är prioriterat som pilotprojekt för dem västsvenska åar.Så det hela ser rätt så lovande ut. Ni som är medlem i Älvräddarna och bor häromkring vill kanske ansluta sig till oss.Hoppas på bra öringfiske om några år ,ha det bra,Markus

#2 OFFLINE   Norrahisingen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 27 Jun 2011, 20:37

Mycket trevligt! Som Boråsare ställer jag självklart upp om det behövs. Kan nog få med lite lokala fiskevänner också.

Kul med en lokal älvräddargrupp!

#3 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 27 Jun 2011, 22:55

Trevligt!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#4 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2632 Inlägg:

Skrivet 28 Jun 2011, 00:49

Visa inläggbonden på 27 Jun 2011, 20:27 sade:

Nu ska det kastas många sten i Viskan.Gingri Fiskevårdsförening har tilldelats 105 000.-skr. från Borås Stad för att fixa lekplatser och ståndplatser för öringen. Vi kanske behöver lite hjälp med arbete och så,ni är välkomna att ansöka om att vara med.Samtidig har det bildats en Älvräddaregrupp ,vars mål är att fisken kan vandra fritt från Öresjö,Fristad,upp till vårat område och sen vidare till Tolken,Hökerum.Kontakt med länsstyrelsen är tagen ,Viskan är prioriterat som pilotprojekt för dem västsvenska åar.Så det hela ser rätt så lovande ut. Ni som är medlem i Älvräddarna och bor häromkring vill kanske ansluta sig till oss.Hoppas på bra öringfiske om några år ,ha det bra,Markus

VAd roligt och grattis! Hoppas allt arbete går bra.
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#5 OFFLINE   Västvis

Advanced Member

• Edgemember
  • 2690 Inlägg:

Skrivet 28 Jun 2011, 06:21

Kul att det görs en hel del förbättringar för Viskan på lite olika ställen längs ån. :)

#6 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 28 Jun 2011, 21:14

Viskan nedanför kraftverken

#7 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 28 Jun 2011, 21:17

Foto?

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Foton-0037.jpg

#8 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 28 Jun 2011, 21:23

Hej,glömde tillfoga,här börjar naturreservatet.Stora öringar,fiskeförbud.Fortsättning följer

#9 OFFLINE   Ludenben

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 55 Inlägg:

Skrivet 28 Jun 2011, 21:34

Hoppsan! vad roligt!

Växte upp i de trakterna o fiskade inom "fiskeklubben" upp till "Spetsfabriken".. Fick min första öring på en fluga som en kompis gjort på fritt val i skolan..ca 35 års sen...jösses vad tiden går..

#10 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2011, 06:50

Visa inläggLudenben på 28 Jun 2011, 21:34 sade:

Hoppsan! vad roligt!

Växte upp i de trakterna o fiskade inom "fiskeklubben" upp till "Spetsfabriken".. Fick min första öring på en fluga som en kompis gjort på fritt val i skolan..ca 35 års sen...jösses vad tiden går..
Nästan identisk story här!

:wub:
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#11 OFFLINE   Paul

Advanced Member

• Edgemember
  • 1967 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2011, 07:59

Härliga nyheter! Kul att Borås Stad bidrar! Fick höra om ert projekt vid ett seminarie i Örby tidigare i våras och kommer följa arbetet med spänning!

Mvh
Paul

#12 OFFLINE   Troutman

Advanced Member

• Edgemember
  • 822 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2011, 09:55

Bra! På tiden! Min bättre hälft är Boråsare i exil så vi är relativt ofta på besök. Posta gärna när ni planerar större arbetsdagar så kanske ni kan få gästarbetare...
"If people were smart enough to focus on the really important things in life, trout would become extinct.
Fortunately, most people are morons."

#13 ONLINE   ante48

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2011, 12:47

Som utvandrad boråsare tycker jag det är jätteroligt att det äntligen händer något. Är och hälsar på föräldrarna ibland så hör av er när det blir aktuellt med lite insatser så kanske man kan planera in ett kombinerat besök/arbetsmöte.

#14 OFFLINE   Fishdoctor

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 522 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2011, 13:45

Som utvandrad Elfsborgsfan (ursäkta Norrby) och Västgöte, så kommer la jag förbi och kastar sten om ni hojtar i god tid, hittar säkert också några makrillar som kan stötta. :rolleyes:
Bonden, hur ser det ut med definitiva vandringshinder fn, en hel hög med kvarnar / dammar i dessa vackra bygder eller ?
Finns det förresten planer/visioner på öppna upp nåt flugfiske framöver i Viskan eller biotopvård ?

Detta inlägg har redigerats av Fishdoctor: 29 Jun 2011, 13:51

Sten,grus,plantor, insekter, yngel, fisk och sen massor av feta stora trofefiskar i flera hundra år

#15 OFFLINE   Helljammer

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2782 Inlägg:

Skrivet 29 Jun 2011, 20:07

Kul att höra!
Catch & Relapse

#16 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 17:29

...... och här är Viskan ovanför kraftverken

#17 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 17:51

Visa inläggbonden på 30 Jun 2011, 17:29 sade:

...... och här är Viskan ovanför kraftverken
seg dator eller skit bakom ratten, återkommer senare med bild

#18 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 19:14

bild?

Bifogad fil(er)

#19 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 20:40

har lite problem med att visa bilder, gör ett nytt försök med mindre bildpunkter

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 100_0480.JPG

#20 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 21:17

....och så ser Viskan ut vid Spetsfabriken. Det svarta är inte Viskan,det är min hund, Viskan har gått under jorden

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 100_0482.JPG

#21 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 21:34

Så ser det ut när en å försvinner i marken för att tjäna kungariket som elproducent

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 100_0484.JPG

#22 OFFLINE   Paul

Advanced Member

• Edgemember
  • 1967 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 21:39

Riktigt intressant! Känns som vattnet har stor potential. Vad blir första steget i arbetet?

Mvh
Paul

#23 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 21:42

Visa inläggPaul på 30 Jun 2011, 21:39 sade:

Riktigt intressant! Känns som vattnet har stor potential. Vad blir första steget i arbetet?

Mvh
Paul
Köpa dynamit

#24 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 22:00

Men jag skall berätta färdig nu. Inne i skogen brevid finns den gamla fåran, inte en utan nio !!! stycken som förr i tiden forsade genom ett superbiotop, innan Vattenfall AB så sent som 1987 i en vattendom som luktar mygel långa vägar fick tillstånd att förstöra ett för öringar så viktig uppväxtområde. Och detta fast området var klassat som " av riksintresse ",fast att man höll på med bildande av ett naturreservat 1 km längre ner. Och om detta inte hade varit tillräcklig så fick dem ner lägsta tappningen från 2 m3 till 200 l. Dem gångerna jag var där kom det kanske 50 l , utom idag, där kom lite mera.

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 100_0488.JPG

#25 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 22:08

Visa inläggX på 30 Jun 2011, 21:43 sade:

Ska personligen "hjälpa till med" ett par egendomliga minikraftverk i de övre delarna :rolleyes:
Ska berätta för dig att kraftverket i Varnum inte har ett vattendom, i den forsen har det funnits stora öringar. Hela vintern gick inte en droppe i fåran. Hur det kom att han fick ställa en grävmaskin mitt i ån 2005 kan länsstyrelsen inte förklara, nånting med att den gamla dammen höll på att rasa, inte klokt

#26 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 22:12

Vätskan ni ser är inte vatten, det är öringsmammornas tårar för att deras barn inte kan överleva här

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: 100_0490.JPG

#27 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 30 Jun 2011, 22:30

Visa inläggPaul på 30 Jun 2011, 21:39 sade:

Mvh
Paul
Vi ska har ett möte i fiskevårdsföreningen ovanför Spetsfabriken -Gingri /Ön, och utarbeta en plan, detta kommer hända i juli. Sen kan jag berätta mera. Naturreservatet och upp till Spetsfabriken jobbar Länsstyrelsen med, det räcker att jag påminner dom en gång varje dag. :lol:

#28 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 01 Jul 2011, 15:59

Visa inläggFishdoctor på 29 Jun 2011, 13:45 sade:

Som utvandrad Elfsborgsfan (ursäkta Norrby) och Västgöte, så kommer la jag förbi och kastar sten om ni hojtar i god tid, hittar säkert också några makrillar som kan stötta. :rolleyes:
Bonden, hur ser det ut med definitiva vandringshinder fn, en hel hög med kvarnar / dammar i dessa vackra bygder eller ?
Finns det förresten planer/visioner på öppna upp nåt flugfiske framöver i Viskan eller biotopvård ?
Hej Fishdoctor,det var en bra ide`, vi höjer vattentappningen till minst 1 m3, helst 2m3 och har sen en ren flugfiskesträcke från Spetsfabriken genom naturreservatet ner till Öresjö. Det är ju nåt att jobba för, ses vid tjuvfiske så länge, Markus

#29 OFFLINE   bonden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 131 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2011, 23:56

Dags för årsmöte i våran Älvräddareavdelning. Vi har till förtäring 1 back Stuttgarter Hofbräu, Herrenpils, 1back Hilsenbecks Brunnenbier naturtrueb, 1 back Paulaner Hefe-Weissbier, några flaskor Jägermeister och whisky och rätt mycket vin av bättre kvalitet. Eftersom vi bara är 3 medlemmar än så länge hoppas jag att detta räcker och att vi lyckas ta vettiga beslut. Vi kan tyvärr inte ta emot nya medlemmar innan årsmöte om det inte finns nån särskild anledning. Kommer heller inte att rapportera från mötet, risken finns att jag inte kommer ihåg allt som blir sagt. Ha det bra, Markus

#30 OFFLINE   sovereign

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 56 Inlägg:

Skrivet 05 Aug 2011, 09:45

Hej !

Ni får gärna räkna in mig som arbetskraft, är inte så insatt i området,har endast bott i Borås sedan förra hösten, men jag har fiskat ett par gånger i övre Viskan och kunde gott tänka mig att vara med om att förbättra fisket där. Naturen är ju underbar, men det syns att Viskan har farit illa under alla år av industialisering.

mvh. Steen glimmyflyfishing@yahoo.se

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar