.
Viskan norr om Borås
Started By bonden, 2011 06 27, 20:27
84 replies to this topic
#66 OFFLINE
Skrivet 21 Mar 2012, 20:07
...och så har den fruktade vårfloden
rivit bort en del av fördämningen vilket innebär en fin liten fiskväg. Bara 4 hinder kvar. Alla tillstånd kommit in för utlägg av sten och lekgrus. Vi planerar också en kurs i vattendragsrestaurering i Fristad. Blev även kontaktad av ett konsultföretag i Vattenfalls tjänst som ser över alla kraftverk angående vandringshinder, så vi kör på för fullt. Får vi fisken förbi Spetsfabriken blir det nog flugfiskesträcka i reservatet, en av dom finaste strömsträckorna i södra Sverige
#69 OFFLINE
Skrivet 24 Mar 2012, 19:34
bonden på 21 Mar 2012, 20:07 sade:
...och så har den fruktade vårfloden
rivit bort en del av fördämningen vilket innebär en fin liten fiskväg. Bara 4 hinder kvar. Alla tillstånd kommit in för utlägg av sten och lekgrus. Vi planerar också en kurs i vattendragsrestaurering i Fristad. Blev även kontaktad av ett konsultföretag i Vattenfalls tjänst som ser över alla kraftverk angående vandringshinder, så vi kör på för fullt. Får vi fisken förbi Spetsfabriken blir det nog flugfiskesträcka i reservatet, en av dom finaste strömsträckorna i södra Sverige
Då går vi på nästa hinder!!!!
#70 OFFLINE
Skrivet 26 Mar 2012, 21:46
Hej allihopa, vill bara klargöra att spettet på bilden har ingenting att göra med fiskvägen, några personer gör felaktiga kopplingar. Den har jag med mig bara eftersom jag har ont i mina knä, typ att stötta mig på, som stavar alltså. Nu blev jag så glad när jag såg vårflodens arbete, och efter allt korttagande, att jag glömde kvar spettet. Den kommer jag då att hämta i veckan. Skulle inte förvåna mig om jag skulle upptäcka en fiskväg till eftersom vårfloden är jättestark i år.
Och bifogar två kort från exakt samma ställe, tyvärr blev en lite mörk
Och bifogar två kort från exakt samma ställe, tyvärr blev en lite mörk
Detta inlägg har redigerats av bonden: 29 Mar 2012, 15:15
#71 OFFLINE
Skrivet 16 Apr 2012, 21:39
Så var det dags för lite information runt Viskan. I morgon är det årsmöte i fiskevårdsområdet hur vi bränner våra 100 000.- skr., tyvärr strular några markägare ( köp all mark ni kan komma åt, annars blir det bara problem) så det mesta arbete läggs i Viskan och inte i bäckarna som hade gett mera utdelning. Efter kontakt med Hembygdsförening som driver reservatet ringde jag Västkuststiftelsen som äger reservatet och ringde Länsstyrelsen som bestämmer över reservatet. Alla är av samma mening, vandringshinder skall bort. Killen från Länsstyrelsen hade att göra i Borås idag, så jag fick han ut på stört. Nu händer det roliga att alla vill vara först, men vem är snabbare än jag med spettet? I alla fall tyckte han från Länsstyrelsen att fördämningen är så dålig att den kan rasa när som helst. Jag får väl åka dit med spettet och försöka att stabilisera den
. Och den 25.Mai kommer Viskans Vattenråd där jag skall guida längs ån och visa alla ( kvarvarande ) hinder. Och skulle inte Christer Borg komma den här månaden? Och för alla som frågar efter fiske i Borås så har vi satt upp förbudsskyltar i reservatet, och eftersom vi ställer fiskepolisen så måste man vara medlem i våran Älvräddareförening för att kunna tjuvfiska här
#76 OFFLINE
Skrivet 01 May 2012, 08:57
Ludenben på 30 Apr 2012, 07:04 sade:
När blev det fiskeförbud?? När jag växte upp var det ett fvo!! Man satte tom ut såväl båge som bäckröding...varför förstod jag aldrig då öringarna var/är fantastiskt vackra....
Mvh Kaj Björklund
Mvh Kaj Björklund
Öresjös FVO har fisket i viskan upp till kröklingadammen och har beslutat att allt fiske ska vara förbjudet från örebro och uppåt tillsvidare. Detta pga att öringen som finns kvar inte klarar nått fisketryck överhuvudtaget. En vision är att kunna öppna ett kvoterat flugfiske när vandringshinder mm är borta. Gå med i Älvräddarna och stöd arbetet med att få iordning på viskan.
#79 OFFLINE
Skrivet 09 May 2012, 19:22
[
Jag beskådade idag en liknande öring som den ovan som stod precis vid skummet. Rejält krokig käft hade den. Den försöker nog ta sig förbi det den där fördämningen eller vad tror ni? Är nog lika bra att ta bort alltihop innan den går neråt igen och sväljer nåt braxtackel.
Jag beskådade idag en liknande öring som den ovan som stod precis vid skummet. Rejält krokig käft hade den. Den försöker nog ta sig förbi det den där fördämningen eller vad tror ni? Är nog lika bra att ta bort alltihop innan den går neråt igen och sväljer nåt braxtackel.
#80 OFFLINE
Skrivet 09 May 2012, 21:51
Den norra delen i vårat Fvo ingick i den senare delen av 1800-talet i ett sjösänkningsföretag. Där vi idag har 5 sjöar var det en och Viskan fick en ny, rakare, fåra. Traktens bönder var alla med i förhoppning om ny mark, och det hela slutade med att dom flesta gick i konkurs. Hoppas jag inte går samma väg när jag nu har inlett mitt eget åsänkningsprogram. Den 25. Mai har jag en vattenvandring med Viskans Vattenråd (kl. 11.00) , går vi för hårt fram så har jag ingenting att visa. Viskan är nu sänkt med en halv meter och den 25. på kvällen ryker hela skiten. Sen tar vi nästa hinder, tillsamman med Länsstyrelsen?
#84 OFFLINE
Skrivet 20 May 2012, 09:06
bonden på 19 May 2012, 18:43 sade:
Ringde alla älvräddare, ingen som svarade, då fick man jobba ensam igen. Blev svettig som en gris och ont i ryggen fick jag, men det blev jävla bra. Gamla sågdammen, du är besegrad. Nu tar jag mig en öl och kollar på fotboll.
Bra jobbat!
En anings piggare samt några hg lättare
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar