Hoppa till innehåll

.

Vandringsäck och liggunderlag

17 replies to this topic

#1 OFFLINE   Mr Merkel

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 10:50

Ja som ni ser behöver jag en bra ryggsäck nu när jag ska till jokkmokk och fiska , den ska vara för turer på troligen två dar inte mer så hur stor behövs och vilken ska jag köpa med tanke på att den inte kommer användas så ofta framöver , men den bör ändå vara av bra kvalite så den håller många långa år .

Jag behöver även ett bra liggunderlag för jag gillar inte att bo i tält , ett som är så skönt det nu går och som tar liten plats .

Tacksam för rekommendationer på vad som ska köpas och även vart jag köper sakerna för det är inte så lätt att testa dom när man bor i skogen .

Ha det.

#2 OFFLINE   Thompa

Advanced Member

• Edgemember+
  • 694 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 12:06

Visa inläggMr Merkel på 16 Jul 2011, 10:50 sade:

Ja som ni ser behöver jag en bra ryggsäck nu när jag ska till jokkmokk och fiska , den ska vara för turer på troligen två dar inte mer så hur stor behövs och vilken ska jag köpa med tanke på att den inte kommer användas så ofta framöver , men den bör ändå vara av bra kvalite så den håller många långa år .

Jag behöver även ett bra liggunderlag för jag gillar inte att bo i tält , ett som är så skönt det nu går och som tar liten plats .

Tacksam för rekommendationer på vad som ska köpas och även vart jag köper sakerna för det är inte så lätt att testa dom när man bor i skogen .

Ha det.

Tjena, köpt nytt liggunderlag för fjälltrippen i år:
Liggunderlag
Påsen är inte större än en ölburk, och väger bara 360g :)
/lycka till

#3 OFFLINE   Koppjärk

Advanced Member

• Edgemember
  • 241 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 12:15

Mr Merkel

Ryggsäck: Kolla in Norröna Svalbard (65l har jag för mig) Räcker gott för två-tre dagar. Jag upplever att Norrönas kvalité motiverar det lite höga priset. Själv bär jag visserligen omkring på en av deras stora säckar men skulle inte tveka på svalbard om jag behövde en mindre säck.
Liggunderlag: Är själv nyfiken på Exped´s DownMatHar inte testat ännu. Någon här på kanten kanske vet mer ?
Annars verkar Thompas förslag heeelt ok!
/Järk

Detta inlägg har redigerats av Koppjärk: 16 Jul 2011, 12:17

People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy Kilmeister.

#4 OFFLINE   Kim Hagström

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 20:26

Hej.
Titta på Osprey´s ryggsäckar. De jag har testat och kollat på har suttit otroligt bra och kan lastats regält utan att det känns obekvämt.

Kim

#5 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 16 Jul 2011, 21:31

Visa inläggKoppjärk på 16 Jul 2011, 12:15 sade:

Mr Merkel

Ryggsäck: Kolla in Norröna Svalbard (65l har jag för mig) Räcker gott för två-tre dagar. Jag upplever att Norrönas kvalité motiverar det lite höga priset. Själv bär jag visserligen omkring på en av deras stora säckar men skulle inte tveka på svalbard om jag behövde en mindre säck.
Liggunderlag: Är själv nyfiken på Exped´s DownMatHar inte testat ännu. Någon här på kanten kanske vet mer ?
Annars verkar Thompas förslag heeelt ok!
/Järk
Har en 7 cm:s DownMat och den är varm som inget annat, skön och mjuk som värsta deluxesängen, men tror inte att det är motiverat att köpa ett så pass dyrt liggunderlag för kortare och få turer/säsong. Det räcker mer än väl med något av de enklare uppblåsbara luftmadrasserna (som det som t.ex. Thompa tipsar om - dock finns det billigare varianter i sportbutikerna!).
torrt, smått & grått

http://www.vojman.se/

#6 OFFLINE   Ligaya

Advanced Member

• Edgemember
  • 1131 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 09:10

Thermarest neoair är det absolut skönaste liggunderlag jag haft.
Nothing lasts forever....

#7 OFFLINE   Svanberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 289 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 09:16

Visa inläggKim Hagström på 16 Jul 2011, 20:26 sade:

Hej.
Titta på Osprey´s ryggsäckar. De jag har testat och kollat på har suttit otroligt bra och kan lastats regält utan att det känns obekvämt.

Kim

Instämmer,i synnerhet med BioForm bältet..Har en Argon 75 och en Talon 44.Riktigt nöjd med båda..
"The way I see it captain Ahab was a quitter"

http://www.lostsouls.se
Vakringen

#8 OFFLINE   Thompa

Advanced Member

• Edgemember+
  • 694 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 11:33

Visa inläggjani på 16 Jul 2011, 21:31 sade:

Har en 7 cm:s DownMat och den är varm som inget annat, skön och mjuk som värsta deluxesängen, men tror inte att det är motiverat att köpa ett så pass dyrt liggunderlag för kortare och få turer/säsong. Det räcker mer än väl med något av de enklare uppblåsbara luftmadrasserna (som det som t.ex. Thompa tipsar om - dock finns det billigare varianter i sportbutikerna!).
Finns säkert billigare varianter av "luftmadrassen" :wacko:, men defenitivt inte i den kvaliteten och framförallt inte med den låga vikten och så liten pack storlek.
Ska du vandra på sommaren så duger det gott. :)

#9 OFFLINE   nenja

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1843 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 11:49

Billiga luftmadrasser känns som att de ändå inte blir så små när man packar dem?
Då ligger man väl också lika bra på ett vettigt 14mm liggunderlag som man med lite flyt hittar på xxl för 300kr?

Den du länkade till Thompa ser grym ut. :)

Glöm inte kolla begagnat-marknaden på väskor, det var någon som sålde en Haglöfs OXO 65L såg jag. Använder själv den väskan och är helnöjd, vikten sitter på höften och det är bara att traska på tills låren ger vika. ;)

#10 OFFLINE   Thymallus Rex

Member

• Members
  • PipPip
  • 12 Inlägg:

Skrivet 17 Jul 2011, 14:24

Har också ett Exped Airmat, tänk på att det kan bli ganska kallt att sova på eftersom det är helt oisolerat. Liggunderlaget skall ju inte bara vara mjukt utan skydda mot kylan också.

#11 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 09 Jan 2012, 21:28

Frugans gamm-thermarest gav upp i höst och nu kollar vi efter nåt litet och lätt liggunderlag för maj-september-i-lappland-bruk... hur funkar NeoAiren och/eller Airmat:en när det blir en nattköldknäpp på nån minusgrad??
torrt, smått & grått

#12 OFFLINE   Bigsalmon

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 7226 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 10:45

Skulle jag köpa nytt skulle jag köpa ett Exped SynMat, dvs en luftmadrass med hölje av syntetmaterial. Dun behövs bara för ren vintertältning, och det har jag inga planer på. Än.

Den här verkar kombinera vikt, komfort, packvolym och pris på ett bra sätt: SynMat 9 LW

Enda nackdelen med det är att det låter. I somras hade jag tältet säkert 10-15 meter från Danne och jag hörde varenda gång han vände på sig på sin Exped. Vet inte om dunvarianten också låter, men är det inte så kan ju det vara en anledning att köpa den.

#13 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 15:59

Visa inläggBigsalmon på 10 Jan 2012, 10:45 sade:

Skulle jag köpa nytt skulle jag köpa ett Exped SynMat, dvs en luftmadrass med hölje av syntetmaterial. Dun behövs bara för ren vintertältning, och det har jag inga planer på. Än.

Den här verkar kombinera vikt, komfort, packvolym och pris på ett bra sätt: SynMat 9 LW

Enda nackdelen med det är att det låter. I somras hade jag tältet säkert 10-15 meter från Danne och jag hörde varenda gång han vände på sig på sin Exped. Vet inte om dunvarianten också låter, men är det inte så kan ju det vara en anledning att köpa den.
Frugan snarkar så pass att lite madrassknarr skulle nog varken göra från eller till... dunvarianten knarrar inte mig veterligen - har haft den ett tag och bl.a. sovit ute på snön med den (och en -10komf-säck + dunjacka) i -10 och ganska så frisk vind och enligt uppgift så stördes omgivningen endast av mitt snarkande - inte det minsta av nåt knarr. Min kollega har en synmat och jag har sovit tiotalet nätter dredvid honom sommar/vinter och inte alls upplevt nåt knarr - dock kan det tänkas att mina snarkningar även stört ut alla andra ljud... Jag letar efter info och erfarenheter om en ren "luft"-madrass som NeoAir eller AirMat eftersom frugan hatar att ha mycket packning och gärna vill bära så lätt och litet som möjligt... det ska packas med aladinaskar, barbara-cartlandböcker och rosa bubbel istället... ^_^

Detta inlägg har redigerats av jani: 10 Jan 2012, 20:19

torrt, smått & grått

#14 ONLINE   Flugan85

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1118 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 16:49

Jag brukar sova med öronproppar på fjället och snusnäsduk över ögonen....är då uppe på sommarn när det är ljust....
öronpropparna funkar mot, vinden,regnet, knarrande liggunderlag, bäcken osv :)

#15 OFFLINE   Bobban

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 88 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 19:49

Du kan ju jämnföra det s k R-värdet. Ju högre värde, ju mer kyla klarar det.

Neoair: 2.5
Airmat7: 1.9
Synmat 7 m: 4.9 (-17)

Ett litet riktmärke iaf

#16 OFFLINE   jani

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3657 Inlägg:

Skrivet 10 Jan 2012, 20:20

fast den där synmatUL:en såg riktigt vettig ut... knappa halvkilot!!
torrt, smått & grått

#17 OFFLINE   Tansbuan

Advanced Member

• Edgemember
  • 1361 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 22:33

Jag kör med en synmat 7 lw, finns inget behov av en nia om man inte vinter campar vill säga då man ligger lika mjukt på sjuan..

Är mkt, nöjd och har aldrig legat så skönt som sedan jag skaffade detta liggunderlag, det sväljer de flesta ojämnheter, rötter mm..

Enda nackdeled är att det som sagt "knarrar" litegrann, anledningen är friktionen mellan liggunderlaget och tältbotten.(mina tältgrannar brukar antyda att jag har något annat uppblåsbart med mig i tältet.. :ph34r: )

#18 OFFLINE   borano20

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 511 Inlägg:

Skrivet 11 Jan 2012, 22:56

Hej..Fick just hem ett 4season Neoair. Verkar vara tystare än det gula. Fraset verkar komma inifrån,istället för från yttertyget. Kommer att prova,men först i februari. Roligaste ryggsäckarna är fortfarande Arcteryx Arrakis. Sitter oerhört bra (på mig..) och är vattentäta. Packa å stäng,sen kan det regna hur många dagar som helst. Blöta eller fuktiga grejor=tråkig resa.. mvh borano20

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar