Hoppa till innehåll

.

booby fiske

3 replies to this topic

#1 OFFLINE   flab991

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 19 Jul 2011, 00:03

hej... jag har testat fiske med bobbyflugor nu några gånger. men det har inte varit så bra som jag hade tänkt mig... undrar om jag gör nått fel kanske i hemtagningen eller nått? ska man ta hem med handtvist eller korta drag med pauser? hur gör ni?

#2 ONLINE   BoobieNewbie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 194 Inlägg:

Skrivet 19 Jul 2011, 08:17

Visa inläggflab991 på 19 Jul 2011, 00:03 sade:

hej... jag har testat fiske med bobbyflugor nu några gånger. men det har inte varit så bra som jag hade tänkt mig... undrar om jag gör nått fel kanske i hemtagningen eller nått? ska man ta hem med handtvist eller korta drag med pauser? hur gör ni?

Beror på typen av boobie bland annat, nedan varianter tar jag in med korta 3-4 "knyckar" och sedan paus.
Postad bild
Postad bild

Sedan de "Vanliga", oftast snabbare och med längre drag.
Postad bild

Beror förstås på också, RB fiske är inte alltid en sånn "walk in the park" som många vill påskina... Variation, både vad gäller intagnigsmetod och fiskedjup brukar ge framgång :) Håll reda på djupet där du fiskar (djupkarta?), sjunkhastigheten på din lina, räkna sedan ut hur länge du måste vänta för att verkligen fiska på/nära botten. Kortare tafs en vanligt är ju också att rekommendera. Där jag fiskar är största djupet ~6 meter så jag måste sitta och vänta 2 minuter varje kast :)

Detta inlägg har redigerats av UL0.04: 19 Jul 2011, 08:27

#3 OFFLINE   flab991

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 19 Jul 2011, 10:38

tack för hjälpen.. kan man köra in dom sakta med handtvist sen dra till ibland och sen varva det med pauser t ex?

#4 ONLINE   BoobieNewbie

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 194 Inlägg:

Skrivet 19 Jul 2011, 18:24

Visa inläggflab991 på 19 Jul 2011, 10:38 sade:

tack för hjälpen.. kan man köra in dom sakta med handtvist sen dra till ibland och sen varva det med pauser t ex?

Ja definitivt :) Jag tro nog att ca 90% av alla fiskar jag får på boobie tar precis när jag börjar ta in. Känns som att just fartökningen från "friflyt" är huggutlösaren, till det så kan man tillägga att flugorna alltid sitter djupt i halsen på dom, dom tar ruskigt hårt :)

Tog en liten en på boobie i Örsjön idag :)
Postad bild

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar