Hoppa till innehåll

.

Scandinavian Glass&Tenkara Clave 2012, 8-10 juni

36 replies to this topic

#1 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Jul 2011, 08:17

Hej alla edgare!

Som ni vet så brinner mitt fiskehjärta för glasfiberspön. Under de senaste åren har jag samlat på mig en hel del spön. Men den stora behållningen med vår fina hobby är ju att fiska, samt den goda gemenskapen. Jag har gjort flera nya bekantskaper, både i Sverige, Norge och Finland. Därför har jag tänkt dra ihop en glasfiberträff nån gång under nästa år.

Plats är än så länge oklar. Intresset är väldigt stort i Norge, därför vill jag gärna välja en plats som ligger bra till även för våra norska vänner. Alternativ kan vara Rena i Norge, eller Ogströmmen i Dalarna. Finns det fler förslag på platser så är jag öppen för förslag. Det är kul om det är ett relativt litet strömvatten, där vi även kan fiska med lätta prylar.

Alla som är nyfikna är välkomna. Även såna som inte äger glasfiberspön idag. En av dagarna kommer vi köra en shootout med en massa fina glasfiberspön. Jag skall försöka låna ihop ett gäng spön från kända byggare i USA och Japan.

Tid för detta kommer att vara mitten av juni 2012. Förslagsvis lördag-söndag. Boende blir i tält eller i stuga, beroende på vart vi hamnar.

Alla som är intresserade får gärna ställa frågor eller hojta till här i tråden!

Finns det intresse?

Peace&Fire
Christian Postad bild

Postad bild
Postad bild

#2 OFFLINE   Erik Wallentin

Advanced Member

• Edgemember+
  • 518 Inlägg:

Skrivet 22 Jul 2011, 08:30

Låter lysande!

#3 OFFLINE   Nils Ingvar

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 955 Inlägg:

Skrivet 22 Jul 2011, 09:11

Mycket bra idé får se om jag skaffar mig en glaspinne. Annars skulle det vara ett ypperligt tillfälle att få prova glasspön.

"Nils Ingvar"

#4 OFFLINE   JonatanW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Skrivet 22 Jul 2011, 09:59

Låter mkt trevligt!:)

#5 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 22 Jul 2011, 10:23

Jag kan redan nu utlova provkastning av spön från FH Paddock, Sage, Kabuto, Tom Morgan, TL Johnson, Larry Kenney, Scott och Winston. Allt från gamla 70-talsklassiker till den senaste teknologin inom glasbygge. Klasser från lättaste treor till långa tvåhandsspön.

Postad bild
Postad bild

#6 OFFLINE   Isoperla

Advanced Member

• Edgemember
  • 1785 Inlägg:

Skrivet 02 Aug 2011, 16:05

Relativt litet strömvatten skriver du. Vore det inte lämpligt med något område där det finns flera mindre strömvatten nära varandra ? Till en clave kan det ju komma rätt så mycket folk och det kan vara svårt med ett litet vatten pga av detta.

Annars en toppenide tycker jag.

#7 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 02 Aug 2011, 17:00

Helt rätt! Har du förslag så får du gärna posta. Fick intresseanmälan från några finska bekanta som tillsammans äger runt hundra glasspön. Borgar för en rejäl skog av pinnar...

B)
Postad bild

#8 ONLINE   Asalan de' Artes

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 648 Inlägg:

Skrivet 02 Aug 2011, 19:25

Underbart :) Mycket bra initiativ!
Glasfiberspön är fantastiska!

#9 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 11:23

Nu har vi bokat in tid och plats för Scandinavian Glass Clave.

Den kommer att äga rum i Malungstrakten, med basläger i Öje helgen 8-10 juni, 2012. Vi har valt denna plats av flera skäl. Det ligger bra till in landet för alla resande. Flygplatsen och tågstationen i Mora ligger inte långt bort, och med bil är det nära även för våra norska vänner. Det finns mängder av bra vatten att prova, både kvoterade och vanliga kortsträckor. Större älvar med fina harrstryk, och mindre bäckar för det delikata öringfisket.

Den andra helgen i juni har vi valt för att inte krocka med caneträffen, midsommar eller semesterplanerna. Fisket brukar ha kommit igång med de stora sländorna i mitten av juni, och vi förutspår att den milda vintern kommer hjälpa oss på traven ytterligare mot kanonförutsättningar. Jonas har fiskat i området sedan barnsben och kommer guida oss till de bästa platserna.

Inkvartering är än så länge oklar, beroende på hur många vi blir. Jag och Jonas kommer att stå som värdar, och vi väntar besök från Norge och Finland, samt förhoppningsvis även USA. Målsättningen är att samla fem gånger fler spön än vi är deltagare.

Vi vill träffas framförallt för att det är kul. Vi vill umgås, testa varandras prylar, både på gräsmattan i Öje och vid strömmen. Vi kommer även att ha Tenkara som en aktivitet. Ni som fiskar Tenkara (och inte glasfiber) är alltså varmt välkomna.

Än så länge har vi inte lagt nån budget för evenemanget. Vi kommer att återkomma under vintern. Har ni idéer eller önskemål så är det välkommet.

Det går bra att anmäla sitt intresse i tråden eller via IM.

Alla frågor är välkomna här i tråden! :)

Christian
Postad bild

#10 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 11:37

Det här ska bli ruggigt kul Christian. :) Ser verkligen fram emot att fiska både Tenkara och glasfiber dedikerat en helg samt att få möjlighet att känna på många fina spön och rullar och träffa likasinnade som älskar känslan i den här typen av fiskeutrustning. :)
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#11 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 11:52

Här kommer några bilder från platsen och när jag och Kristian var ute och fiska i området sist. Givetvis med både Tenkara och Glasfiber även då :)

Bifogad bild: _JN_0326.jpgBifogad bild: _JN_0419.jpgBifogad bild: _MG_0535.jpgBifogad bild: _MG_0926.jpg
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#12 OFFLINE   Lillfiskaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 13:17

Detta låter enormt intressant. Jag har givetvis inte en aning om vad jag gör just detta datum men om det funkar med jobb och anhöriga så.... :) . Datumet är noterat i kalendern.

Jag har själv inget glasfiberspö men föredrar lugnare spön med djup aktion varför jag börjat sneglat åt dessa material.

#13 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 17:15

Du är varmt välkommen även om du inte har nåt glasspö :)
Postad bild

#14 OFFLINE   magnus.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1265 Inlägg:

Skrivet 06 Dec 2011, 22:34

Det låter ju riktigt skoj! Jag ska göra ett helhjärtat försök att komma, men tyvärr krockar det med mina elevers slutgenomgångar. Om jag lyckas komma loss tar jag med mig ett gäng tenkara-spön och förhoppningsvis två L. Kenney-glaspinnar också... :)

#15 OFFLINE   juxter

Advanced Member

• Edgemember
  • 510 Inlägg:

Skrivet 08 Dec 2011, 09:50

Mycket bra initiativ. Kommer med all sannolikhet att bli väldigt intressant, spännande och lärorikt. Noterat i kalendern och ska försöka få ihop alla bitar så att man kan vara med.
Master of windknots and tailing loops
Photo blog

#16 OFFLINE   christopher

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 11:00

Jag är definitivt på! :D

Bokar in det i kalendern.

#17 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 11:07

Trevligt! Det kommer lite mer information inom kort.
Postad bild

#18 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 23 Mar 2012, 11:39

Nu har jag skrivit ihop en inbjudan som vi kommer dela ut på mässan. Lägger in den även här, eftersom det står en del nyheter i den.

Välkomna att anmäla er här i tråden, via IM eller på mässan.

Christian

Scandinavian Glass & Tenkara Clave
Öje, 8-10 juni, 2012

Välkommen till en försommarhelg med glasfiberspön och japanskt Tenkarafiske!

Scandinavian Glass & Tenkara Clave kommer att äga rum i Öje, som ligger strax norr om Malung. Öje ligger bra till i landet för de flesta. Flygplatsen och tågstationen i Mora ligger inte långt bort, och med bil är det nära även för våra norska vänner. Det finns mängder av bra vatten att prova, både kvoterade och vanliga kortsträckor. Större älvar med fina harrstryk, och mindre bäckar för det delikata öringfisket.

Den andra helgen i juni har vi valt för att inte krocka med midsommar eller semesterplanerna. Fisket brukar ha kommit igång med de stora sländorna i mitten av juni, och vi förutspår att den milda vintern kommer hjälpa oss på traven ytterligare mot kanonförutsättningar. Jonas har fiskat i området sedan barnsben och kommer guida oss till de bästa platserna.
Vi vill träffas framförallt för att det är kul. Vi vill umgås, testa varandras glasfiber- och Tenkaraspön, både på gräsmattan i Öje och vid strömmen. Det kommer att finnas mängder av intressanta spön att prova. Klassiska glasfiberspön från Winston, Scott och Hardy och nya avancerade glasfibertaperingar från FH Paddock, Mario Wojnicki, Kabuto Rods, Thomas&Thomas, TL Johnson, Mike McFarland och Larry Kenney. Vi kommer även att ha intressanta Tenkara-spön från japanska Sakura, Shimano och Tenkara USA.

Vi kommer att ordna en gemensam middag på lördag kväll till vilken vi vill ha föranmälan. I övrigt är det självhushåll som gäller. Fiskekort löses på plats direkt av Jonas. Inkvartering sker enklast på vandrarhemmet i Öje. Jag och Jonas kommer att stå som värdar, och vi väntar även besök från våra nordiska grannländer.

Anmäl er via epost senast 15 maj, så vi vet hur många vi blir.

Boendet bokar ni själva på vandrarhemmet.

Välkomna!

Christian Hörgren
christian@edgeflyfishing.se

Jonas Nordigårds
jonas@edgeflyfishing.se

Länkar:
http://www.oje.se/tu...drarhem-3504104
http://www.ogstrommen.se/FP/index.php
Postad bild

#19 OFFLINE   christopher

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 28 Mar 2012, 22:01

Skrev på Tenkara Anglers facebook sida om denna träff. De var nyfikna och ville ha mer information.

http://www.facebook....20827871266964/

#20 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 28 Mar 2012, 22:55

Vad kul! Jag meddelar dom lite mer. Ska ändå uppdatera informationen på engelska för våra vänner i USA.
Postad bild

#21 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 10:37

Christian... behöver du bilder från vår sista tur så du kan visa dem vad trevliga tenkaravatten det är?

Visa inläggChristian på 28 Mar 2012, 22:55 sade:

Vad kul! Jag meddelar dom lite mer. Ska ändå uppdatera informationen på engelska för våra vänner i USA.

Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#22 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 11:00

Gärna!
Postad bild

#23 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 29 Mar 2012, 13:08

jag fixar det. kan lägga upp ett galleri i den här tråden.

Visa inläggChristian på 29 Mar 2012, 11:00 sade:

Gärna!

Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#24 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2012, 08:59

Goda nyheter!

Vi har fått in en anmälan från Chris Hendriks, som är skandinaviens enda certifierade Tenkara-guide! Chris är från Holland, men har pluggat i Forshaga två år och bor nu i Trysil där han guidar.

Chris kommer att introducera tenkara för nyfikna, men också hjälpa den mer avancerade att komma vidare i tenkarafiskets underbara värld.

Jättespännande tycker vi!

:)
Postad bild

#25 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2012, 10:17

Kanonkul! Det blir kul att träffa honom :)
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#26 OFFLINE   magnus.nilsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1265 Inlägg:

Skrivet 03 Apr 2012, 12:58

Jösses, det här verkar ju bli hur skoj som helst! Jag hade verkligen velat komma. Min familj kommer ner till Skåne den helgen, så vi har väl vår egen glas- och tenkaraträff istället...

#27 OFFLINE   christopher

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 10 Apr 2012, 14:57

Visa inläggChristian på 03 Apr 2012, 08:59 sade:

Goda nyheter!

Vi har fått in en anmälan från Chris Hendriks, som är skandinaviens enda certifierade Tenkara-guide! Chris är från Holland, men har pluggat i Forshaga två år och bor nu i Trysil där han guidar.

Chris kommer att introducera tenkara för nyfikna, men också hjälpa den mer avancerade att komma vidare i tenkarafiskets underbara värld.

Jättespännande tycker vi!

Härligt! Det blir bara bättre och bättre!

#28 ONLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 14 May 2012, 10:24

Nu är det dags att anmäla sig. Hör av er under veckan om ni vill haka på!

Vi är i nuläget följande:

Christian Hörgren
Jonas Nordigårds
Anders Kihl
Magnus Nyström (Decode)
Jukka Kujala (Fi)
Mauri Peltonen (Fi)
Christopher Forsberg
Gustav Fröléen
Chris Hendriks (No)
Patrik Olsson + 1

Kom igen nu. Några till måste vara sugna på lite otvunget fiske med lätta prylar!
Postad bild

#29 OFFLINE   mipert

Advanced Member

• Edgemember+
  • 5054 Inlägg:

Skrivet 14 May 2012, 19:12

Skulle gärna vara med men att åka mer än en mil är bara att glömma för mig... :)

#30 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 14 May 2012, 20:24

Det här ska bli superkul! Jag ser verkligen fram emot den här helgen. :)
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar