Hoppa till innehåll

.

Vilken smartphone?

56 replies to this topic

#31 OFFLINE   Paul

Advanced Member

• Edgemember
  • 1967 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2011, 14:36

Visa inläggHåkanViskafors på 03 Aug 2011, 20:25 sade:

Navigon funkar riktigt bra!

För övrigt kan jag bara förmedla ett citat;
"iPhone är som en spelkonsol och Android som en PC"

Innebörden är att iPhonen funkar till 100% men är samtidigt väldigt begränsad.
Tyvärr med ett för mig omotiverbart högt pris.

Har Navigon svensk röststyrning?

Mvh
Paul

#32 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2011, 14:46

Helt rätt där Aspen!!

Ungefär som jämförelsen Spelkonsol v.s PC

Eller vilken bil; bensin eller diesel....
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#33 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2011, 14:49

Visa inläggPaul på 04 Aug 2011, 14:36 sade:

Har Navigon svensk röststyrning?

Mvh
Paul
Ja

#34 OFFLINE   Phryganea Grandis

Advanced Member

• Edgemember
  • 540 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2011, 19:14

Är av tradition eller i alla fall de sista åren iphonekramare.
Men det är enligt mig en telefon som inte är anpassad för en
aktiv livsstil och då menar jag att man skall inte behöva
vadera in och kapsla en telefon om man skall iväg och fiska
eller åka MC som exempel!

Jag har en HTC Wildfire via jobbet och den ger jag inte mycket för
men där får man säkert vad det betalas för.

Men jag har idag en Motorola Defy som jag upplever klart mycket
trevligare trots att det är android :wacko: Jag får se vad den klarar
i slutändan då den skall tåla lite mer förhoppningsvis...
Poets talk about "spots of time," but it is really fishermen who experience eternity compressed into a moment. No one can tell what a spot of time is until suddenly the whole world is a fish and the fish is gone. I shall remember that son of a bitch forever.

#35 OFFLINE   ErikBerg

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 91 Inlägg:

Skrivet 04 Aug 2011, 19:55

Iphone är en "tjänstemannatelefon". Absolut inget jag skulle utsätta för tuffa tag.
På fisket har jag med en gammal fulmobil, en Ericsson viktelefon från 2005. :)

#36 OFFLINE   Andreas Solberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 79 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 19:24

Gick från SE C905 (standard) och Köpte en HTC Sensation i somras.. har aldrig varit mer nöjd Full HD filmmöjlighet och bra kamera ... telefon är jag inte så noga med längre .. bara glad om det inte ringer =) Men .. HTC lär jag aldrig gå ifrån iaf!!!
Over and out / Andreas

#37 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 19:32

Visa inläggPhryganea Grandis på 04 Aug 2011, 19:14 sade:

Men jag har idag en Motorola Defy som jag upplever klart mycket
trevligare trots att det är android Postad bild Jag får se vad den klarar
i slutändan då den skall tåla lite mer förhoppningsvis...

Jag är kanonnöjd med min Motorola Defy

Detta efter ett misslyckat försök med iPhone och något bättre försök med HTC och Samsung.
Men nu har jag kommit rätt :)

#38 ONLINE   A.N.D.Y.

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 205 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 21:15

Haha, ja vi kan väl så här långt konstatera att vissa gillar Android-telefoner medan andra gillar iPhone. Jag känner en viss "välja sida" känsla. Inte så många kör eller har kört Windows phone-telefoner.. jag jobbar som telefoniansvarig på mitt jobb och har testat många mobiler genom åren.
De har alla varit användbara. De stabilaste har varit:

min privata telefon, iPhone 4.. den har verkligen allt jag kan tänka mig vilja ha och är otroligt stabil.. och fantastiskt lättanvänd. Jag skulle i dagsläget inte byta den mot något annat. Den tidigare uttalade "begränsningen" känner jag inte alls, flash saknar jag inte heller. Jag kan också känna mig ganska trygg med att alla program granskas innan de läggs in i appstore, något man inte skall underskatta. Jag kan inte minnas att jag någonsin känt mig censurerad av apple eller så. Jag skulle inte heller säga att det bara är en spelkonsol.

Den andra telefonen är min nuvarande jobbtelefon, HTC Trophy. Jättestabil och otroligt lättanvänd. Windows phone 7 känns dock lite som iOS gjorde innan andra generationen iOS kom, och saknar svenskt språkstöd, klippa och klistra-funktionen kom sent, ingen multitasking.. men det lär lösa sig väldigt snart sägs det iom den stora mangoupdaten.. Det här os:et är på uppgång och appfloran ökar för varje dag.

Det är mina erfarenheter men i slutändan är det ju känslan som avgör för vad man väljer. Man får chansa lite.

Detta inlägg har redigerats av A.N.D.Y.: 25 Sep 2011, 21:20

“Frosties are just Cornflakes for people who can't face reality.”

#39 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1511 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 21:31

Och sedan finns sådana som jag som hatar både androider och Iphone. Tvingas ha skräpet pga jobbet och det förstör både jobbet och fritiden då det konstanta jagandet efter laddaren går mig på nerverna! Längtar tillbaks till tiden då man laddade telefonen en gång i veckan trots användande. Att det finns en massa bra funktioner på dem hjälper inte upp batteriproblemet.

#40 OFFLINE   Knota

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 21:47

Sony Ericsson kommer med en ny stöttålig vattensäker inom kort, Xperia Active.
http://www.sonyerics...ive?cc=se&lc=sv

Var någon web butik som skulle få in den runt 10/10, priset var ca 2800kr

Den var det.

http://www.elgigante...white?scid=1698

Detta inlägg har redigerats av Knota: 25 Sep 2011, 22:07

#41 OFFLINE   KilgoreTrout

Advanced Member

• Edgemember+
  • 517 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 22:01

Visa inläggHåkanViskafors på 04 Aug 2011, 14:14 sade:

Vill du betala för att kunna posta fullt ut på Edge så köper du iPhone.
Vill du nöja dig med standardfunktioner för 7000:-- så väljer du iPhone.
Vill du slippa tänka så väljer du iPhone.
Vill du ha nämnda funktioner till halva priset så väljer du Android.
Vill du ha möjligheten att maxa maskinvaran fullt ut så väljer du Android.

Skillnaden i basutförande är försumbar.
Den största skillnaden ligger i att du bara kan uppnå basutförande i iPhone. I Android kan du göra vad du vill så långt tekniken tillåter.
Med iPhone kan du bara göra vad Apple tillåter, och de har synpunkter på det mesta....

Man kan ju alltid jailbreaka iPhonen, då kan du göra vad du vill med den. Jag jailbreakade min direkt efter att jag köpt den, tog högst en kvart att göra.

#42 OFFLINE   JesperP

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2632 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 22:01

Visa inläggKnota på 25 Sep 2011, 21:47 sade:

Coolt! Det måste jag kolla upp!

Visa inläggHåkanViskafors på 25 Sep 2011, 19:32 sade:

Jag är kanonnöjd med min Motorola Defy

Detta efter ett misslyckat försök med iPhone och något bättre försök med HTC och Samsung.
Men nu har jag kommit rätt :)

Varför köpte du en frukt när du ville köpa en mobiltelefon? :P
There's never enough time to do all the fly fishing you need!

#43 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 23:27

Visa inläggJesperP på 25 Sep 2011, 22:01 sade:

Coolt! Det måste jag kolla upp!

Varför köpte du en frukt när du ville köpa en mobiltelefon? :P

För att jag är en nyfiken människa!

#44 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 00:06

Jag har kikat lite på ny mobil efter att den förra försvann en blöt midsommarafton i somras (just nu har jag en nokia från tidigt 00-tal) och efter att ha snackat med försäljaren då jag var inne på defy:en så sa han vänta på samsungs nya istället, det ska komma en android verion av xcovern som ska klara 1m under vatten i 30 minuter (och allt annat som krävs för IP67 certifiering).

http://www.mobil.se/...g-1.480278.html

#45 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 07:19

Visa inläggJodo på 26 Sep 2011, 00:06 sade:

Jag har kikat lite på ny mobil efter att den förra försvann en blöt midsommarafton i somras (just nu har jag en nokia från tidigt 00-tal) och efter att ha snackat med försäljaren då jag var inne på defy:en så sa han vänta på samsungs nya istället, det ska komma en android verion av xcovern som ska klara 1m under vatten i 30 minuter (och allt annat som krävs för IP67 certifiering).

http://www.mobil.se/...g-1.480278.html

Xcover är sämre än Defy på i princip samtliga punkter....

#46 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 07:44

Visa inläggTwitcher på 25 Sep 2011, 21:31 sade:

Och sedan finns sådana som jag som hatar både androider och Iphone. Tvingas ha skräpet pga jobbet och det förstör både jobbet och fritiden då det konstanta jagandet efter laddaren går mig på nerverna! Längtar tillbaks till tiden då man laddade telefonen en gång i veckan trots användande. Att det finns en massa bra funktioner på dem hjälper inte upp batteriproblemet.
Har du då provat att stänga av datatrafiken på telefonen? Det gör att batteritiden ökar avsevärt och räcker flera dagar.
Nu vet jag inte vad du har för modell men på HTC Desire så heter funktionen "mobil datatrafik" och det finns en speciell knapp man kan lägga ut som heter "mobil" för att styra funktionen.
Den gör så att telefonen enbart fungerar som en "vanlig" mobil för telefonsamtal och är något jag använder om jag åker utomlands med telefonen för att slippa svindyra taxor för datatrafik, men den funkar utmärkt som batterisparfunktion också.
Om du skulle få behov av surfen eller något liknande så kan du enkelt slå på funktionen en stund för att sen stänga av den och spara batteri igen.

Även gps:en drar en jäkla massa batteri men den har du kanske koll på så den är avstängd.
Annars är skärmen en stor bov som drar batteri men det är ju ett mindre problem om man mest använder den för vanliga telefonsamtal. Så fort du lyfter luren stängs skärmen av och det går ju även att sänka ljusstyrkan medan man knappar om man vill spara ännu mer.

#47 OFFLINE   Lärkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 171 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 11:01

Visa inläggMr.Corrado på 25 Sep 2011, 19:24 sade:

Gick från SE C905 (standard) och Köpte en HTC Sensation i somras.. har aldrig varit mer nöjd Full HD filmmöjlighet och bra kamera ... telefon är jag inte så noga med längre .. bara glad om det inte ringer =) Men .. HTC lär jag aldrig gå ifrån iaf!!!
Hmm? Undrar hur den kan filma "full" HD med 8 mpxl, när ine ens Nokia N8 med 12 mpxl har mer än 720p.
Antagligen uppskrämd till HD med datorkraft.=fusk. Kan dock se bra ut ändå.
Pip (jag har en N8 som kanske framgår, bra kamera resten ok)

#48 OFFLINE   Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 561 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 11:20

Visa inläggHåkanViskafors på 26 Sep 2011, 07:19 sade:

Xcover är sämre än Defy på i princip samtliga punkter....

Vars har du hittat alla specifikationerna för xcovern? jag har inte hittat något än då modellen inte är släppt, länka gärna då det eg. är defyen jag var ute efter, går det stryka den från listan så är ju saken klar för SE's nya Active den ger jag inte mkt för...

#49 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 11:34

Visa inläggJodo på 26 Sep 2011, 11:20 sade:

Vars har du hittat alla specifikationerna för xcovern? jag har inte hittat något än då modellen inte är släppt, länka gärna då det eg. är defyen jag var ute efter, går det stryka den från listan så är ju saken klar för SE's nya Active den ger jag inte mkt för...

Här är en jämförelse men skärmupplösningen saknas på Samsungen. Har för mig att den var bra mycket lägre också...

http://www.phonearen...hones/5728,5949

#50 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 11:36

Här också!
http://www.androidau...a-active-22649/

#51 OFFLINE   Heliüs

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3679 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 19:46

Visa inläggKnota på 25 Sep 2011, 21:47 sade:

Var någon web butik som skulle få in den runt 10/10, priset var ca 2800kr

Den var det.

http://www.elgigante...white?scid=1698
Den är jag nyfiken på..! :)
2000 -en tös
2006 -en tös
2011 -en pöjk!

#52 OFFLINE   Andreas Solberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 79 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 15:36

Visa inläggLärkan på 26 Sep 2011, 11:01 sade:

Hmm? Undrar hur den kan filma "full" HD med 8 mpxl, när ine ens Nokia N8 med 12 mpxl har mer än 720p.
Antagligen uppskrämd till HD med datorkraft.=fusk. Kan dock se bra ut ändå.
Pip (jag har en N8 som kanske framgår, bra kamera resten ok)

Jaha ja .. jo det kanske hade varit bättre om mitt komma tecken hade kommit med också =) Full HD skärm, Filmmöjlighet och bra kamera
Over and out / Andreas

#53 OFFLINE   Andola

Member

• Edgemember+
  • 28 Inlägg:

Skrivet 02 Oct 2011, 20:14

Är jävligt sugen på att köpa en Xperia Active.

Det enda som hindrar mig från köpet just nu är att jag har stuga där det knappt finns mottagning, min iPhone 3gs har ingen alls där, pappas Samsung galaxy funkar på vissa punkter bara och den enda som alltid funkar där är mammas Sony Ericsson K850i.

Har försökt hitta något om hur den fungerar ute i skogarna där det är dålig mottagning, det känns som att det borde finnas något när det verkar vara en telefon som ska användas utanför storstäderna. Någon som har läst något om detta? :)

#54 OFFLINE   Matte

Advanced Member

• Edgemember
  • 517 Inlägg:

Skrivet 02 Oct 2011, 20:37

Visa inläggAndola på 02 Oct 2011, 20:14 sade:

Är jävligt sugen på att köpa en Xperia Active.

Det enda som hindrar mig från köpet just nu är att jag har stuga där det knappt finns mottagning, min iPhone 3gs har ingen alls där, pappas Samsung galaxy funkar på vissa punkter bara och den enda som alltid funkar där är mammas Sony Ericsson K850i.

Har försökt hitta något om hur den fungerar ute i skogarna där det är dålig mottagning, det känns som att det borde finnas något när det verkar vara en telefon som ska användas utanför storstäderna. Någon som har läst något om detta? :)

Bra mottagning är något jag undrar varför inte fler efterfrågar, för mig helt avgörande då jag vill kunna bli nådd så mycket som möjligt fast jag rör mig i obygden så mycket.

Sony Ericssons nyare Smartphones har generellt sett riktigt bra mottagning. ja bra och bra, men i jämförelse med många andra märken
Har inte testat Xperia Active bör nämnas, men de flesta andra Xperia.
Lätt road av detta fenomen att många av dagens mobiler har katastrofal täckning.
Mina erfarenheter är att tex är HTC betydligt sämre vad gäller mottagning iaf Desire och framförallt Legend som är direkt katastrof, jämförbar med Iphone som i princip fungerar inte alls oavsett det är 3:an eller 4:an på många ställer där tex min Arc fungerar.
Generellt verkar mottagningen vara sämre ju mer välbyggt mobilen verkar! Lite skumt men SE:s mobiler är ju plastiga så dom känns som leksakstelefoner...
Jag skriver inte detta inlägget för att jag tycker SE gör bättre mobiler, jag skulle nog ha en Iphone som alla andra om det inte vore för att den inte fungerar där jag rör mig.

Detta är MINA och bekantas erfareheter av daglig användning i Västerbottens skogsland.

Se till att du får klart av din handlare med öppet köp om det visar sig att den telefon inte går använda där andra fungerar, en seriös handlare ordnar det, eller att du får låna en telefon och testa den.

Detta inlägg har redigerats av Matte: 02 Oct 2011, 20:53

Stöd projektet Rädda laxen !!! BG 5341-0171

#55 OFFLINE   Andola

Member

• Edgemember+
  • 28 Inlägg:

Skrivet 02 Oct 2011, 20:52

Visa inläggMatte på 02 Oct 2011, 20:37 sade:

Bra mottagning är något jag undrar varför inte fler efterfrågar, för mig helt avgörande då jag vill kunna bli nådd så mycket som möjligt fast jag rör mig i obygden så mycket.

Sony Ericssons nyare Samrtphones har generellt sett riktigt bra mottagning. ja bra och bra, men i jämförelse med många andra märken
Lätt road av detta fenomen att många av dagens mobiler har katastrofal täckning.
Mina erfarenheter är att tex är HTC betydligt sämre vad gäller mottagning iaf Desire och framförallt Legend som är direkt katastrof, jämförbar med Iphone som i princip fungerar inte alls oavsett det är 3:an eller 4:an på många ställer där tex min Arc fungerar.
Generellt verkar mottagningen vara sämre ju mer välbyggt mobilen verkar! Lite skumt men SE:s mobiler är ju plastiga så dom känns som leksakstelefoner...

Detta är MINA och bekantas erfareheter av daglig användning i Västerbottens skogsland.

Det är i Västerbottens skogsland jag också rör mig och min iPhone kan jag lika gärna lämna hemma när jag åker dit, vill inte att det ska vara samma sak med nästa telefon jag köper, därför väntar jag med köpet tills jag får ett bra svar på hur mottagningen är, men det låter ju lovande att dom andra Sony Ericsson telefonerna har funkat bra även där :)

#56 OFFLINE   Matte

Advanced Member

• Edgemember
  • 517 Inlägg:

Skrivet 02 Oct 2011, 20:57

Visa inläggAndola på 02 Oct 2011, 20:52 sade:

Det är i Västerbottens skogsland jag också rör mig och min iPhone kan jag lika gärna lämna hemma när jag åker dit, vill inte att det ska vara samma sak med nästa telefon jag köper, därför väntar jag med köpet tills jag får ett bra svar på hur mottagningen är, men det låter ju lovande att dom andra Sony Ericsson telefonerna har funkat bra även där :)

Japp, som sagt testa Activen, svårt att kolla om nån polare har nån att testa nu, då den väl släpps nu i dagarna om jag förstått saken rätt? så avvakta du ett tag.
Klokt att välja telefon efter att den fungerar där man är. något många verkar tycka är en bagatell? :wacko:
Stöd projektet Rädda laxen !!! BG 5341-0171

#57 OFFLINE   Andola

Member

• Edgemember+
  • 28 Inlägg:

Skrivet 02 Oct 2011, 21:29

Visa inläggMatte på 02 Oct 2011, 20:57 sade:

Japp, som sagt testa Activen, svårt att kolla om nån polare har nån att testa nu, då den väl släpps nu i dagarna om jag förstått saken rätt? så avvakta du ett tag.
Klokt att välja telefon efter att den fungerar där man är. något många verkar tycka är en bagatell? :wacko:
Jo, den verkar inte vara släppt ännu, men det finns massor av tester och sånt på internet, men ingen som pratar om hur mottagningen är på den.
Blev ganska less på mig själv när jag insåg att iphonen inte fungerar direkt man såg lite skog, borde ha kollat upp det innan, det är en jävligt bra telefon när man håller till i någon stad, men direkt träden börjar komma fram så fungerar den inte alls.

Vill inte göra samma misstag igen, så väntar på att få höra från andra hur den fungerar.

Detta inlägg har redigerats av Andola: 02 Oct 2011, 21:30

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar