.
Bilder från senaste turen.
Started By flyfisher30, 2011 08 08, 22:15
16 replies to this topic
#1 OFFLINE
Skrivet 08 Aug 2011, 22:15
Ja inte är vi ngr proffs fotografer varken jag eller min kära men...inspirerande att göra det bättre nästa gång.
Här är lite bilder från en underbar vecka i fjällen väster om Rogen.
Här är lite bilder från en underbar vecka i fjällen väster om Rogen.
Jan Fridh. -64:a från Mora nu boendes i Borlänge. Fiskar helst norrut.
Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....
#3 OFFLINE
Skrivet 08 Aug 2011, 22:41
Det gav definitivt mersmak. Fick ju lite heta tips före också.
Jag hann inte med ens i närheten av vad jag skulle velat så det blir att åka tillbaks. Gick mycket efter öring men dom var tröga. Fick mycket upp till halvkilot. Såg en del större nattetid men lyckades inte lura dom.
Vi hittade ett riktigt hett parti med mycket fin Harr. Där ska läggas mer tid nästa gång.
Kom dock inte ner till syändan men ska försöka med det också. Får väl spotta i nävarna och bära upp kanoten till bredåsjön också nästa tur. Det var ingen dans på rosor att ta sig fram i terrängen där men det vet ju du som varit där.
Jag hann inte med ens i närheten av vad jag skulle velat så det blir att åka tillbaks. Gick mycket efter öring men dom var tröga. Fick mycket upp till halvkilot. Såg en del större nattetid men lyckades inte lura dom.
Vi hittade ett riktigt hett parti med mycket fin Harr. Där ska läggas mer tid nästa gång.
Kom dock inte ner till syändan men ska försöka med det också. Får väl spotta i nävarna och bära upp kanoten till bredåsjön också nästa tur. Det var ingen dans på rosor att ta sig fram i terrängen där men det vet ju du som varit där.
#4 OFFLINE
Skrivet 08 Aug 2011, 23:01
Fint, mannen!
Där har man drumlat omkring några gånger.
Där har man drumlat omkring några gånger.
Pain is temporary...glory is forever.......Trout Bum & Bamboozer....Boogieman...Whisky Exorcist....Mora/Älvdalen.....oerhört välbevarad & synnerligen vacker 49-åring....Hillbilly Pro Staff.
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/
"I am haunted by waters"
http://www.alvdalenfiske.se/
#8 OFFLINE
Skrivet 09 Aug 2011, 18:36
sporre på 09 Aug 2011, 07:21 sade:
Fint fint! Och vilka fina harrar
Var det kallt eller? Tänker på låtvalet "frozen"
Var det kallt eller? Tänker på låtvalet "frozen"
Vi hade allt väder kan man säga. Från riktigt kallt en natt till högsommarvärme.
Låtvalet är mer kanske en kombination av brist på låtar att välja på på datorn
till en längtan att få komma tillbaks och en hel j..la vinter att vänta innan det blir tid till det.
+ att jag älskar stämningen i den låten.
Tack alla för eran respons på bildspelet.
Som sagt...det kommer säkert att inspirera till att lägga mer energi på att få bättre kvallité på bilderna framöver.
Jag har varit väldigt lat med fotandet jämt förut men det börjar så smått komma och denna resan var det riktigt kul att ta mig tid att leta motiv.
Kanske jag inte bryter av spöt nästa gång ( vilket hände nu) jag hittat på var storharren befinner sig så kanske det kan bli fler stora på kort också.
#9 OFFLINE
Skrivet 09 Aug 2011, 18:59
#10 OFFLINE
Skrivet 09 Aug 2011, 19:12
plind på 09 Aug 2011, 18:59 sade:
Fint, men jisses vilken jobbig terräng det verkar vara 
Ja det är bara förnamnet. Det finns stigar att följa men det är svår vandrat.
Vi bar kanoten med oss en del av turen men fick ge oss på det vi egentligen ville. Den här gången.
Nästa ska vi vara bättre rustade för det.
Vi ägnade 1,5 timme att hitta tältplats när vi kommit fram dit vi i förväg planerat att ha lägret.
Så ja...det är stenigt...som h...ete. Men vackert. Så enormt
#12 OFFLINE
Skrivet 09 Aug 2011, 19:19
plind på 09 Aug 2011, 19:16 sade:
Börjar ån "Röa" nänstans i de där trakterna?
Ja en bit norrut i nordvästra utloppet av Rogen. Det vill jag ochså. Upp till håarna på norska sidan.
#15 OFFLINE
Skrivet 29 Feb 2012, 10:00
multe på 29 Feb 2012, 08:46 sade:
riktigt fint bildspel ska själv till rogen för första gången i sommar, så tipps mottages gärna
mvh andre
mvh andre
Tack Andre!
Det är en syn för gudarna hela området. Vi padlade rakt över sjön från Rogsbodarna så vi vistades inte så mycket i just Rogen för att jag ska kunna ge ngr direkta tips om just den sjön.
Vi plöjde allt om bilder, texter och tips som gick att hitta och kan väl säga att hela området har liknande karraktär.
Det är stenigt nå så grön j..ligt men såååå underbart vackert. Man bör vara fullt införstådd med att inte snåla på utrustningen.
Att hitta perfekta lägerplatser är utifrån våra erfarenheter gällande sovkomfort otroligt svårt. Tjocka liggunderlag är att föredra för att svälja en del ojämnheter. Inte skrämmas nu för det finns ju platser. Man får ha lite tålamod bara när man letar.
Att padla på Rogen kommer att bli en riktig upplevelse. Det som måste nämnas är att den är känd för att det blåser upp snabbt och rejält.
Vi råkade ut för det när vi skulle tillbaks. Det blåste på ganska bra på förmiddan när vi var redo att korsa men tyckte att det var ändå inte nån fara.
Gled iväg mellan öarna ut mot öppna ytor och vinden bara ökade. När vi kommit en bit över halva tog vinden i utav bara satan.
Jag lovar att jag var vit i ansiktet som vid magsjuka och ångestfylld som efter en 7 dagars fylla innan vi gled in i lä vid rogsbodarna
Flytvästen var inte mycke tröst i det läget men det funkade.
Tänk på att inte flyta runt mitt på sjön speciellt vid misstanke om blåsigt väder.
Fiske i sjön kan jag av förklarliga själ inte ge så många tips om (eftersom vi inte fiskade där)mer än att studera kartor. Kolla efter inkommande åar/bäckar.
Fiska vid ö rika partier. Ha koll på bottenförhållanden. Vi padlade över partier där vi nästan trodde vi skulle gå på grund samtidigt som det runt omkring var svartdjupt.
Jaja...det var lite. Hoppas ni får en upplevelse att minnas länge.
Mvh Jan
Detta inlägg har redigerats av flyfisher30: 29 Feb 2012, 10:13
#17 OFFLINE
Skrivet 29 Feb 2012, 11:16
Det stämmer.
Vi tältade vid Bredåtjärn och gjorde dagsturer i området.
Fiskade östra sidan av Bredåsjön.
Vi valde att hålla oss ganska kort från tältet då det var första gången i området.
Till nästa tur har vi hittat nya mål som skall utforskas.
Med rätt flytetyg så ska båten upp i Bredåsjön.
Paddelturen från Rogsbodarna över till inloppet Bredån tog ca 45-60 min. Hade inte riktigt koll på uret.
Första lyftet upp till selet i bredån var ett helvete. (stackars älsklingen vad hon slet med ett leende på läpparna)
Sen upp i Bredåtjärn var ganska "lätt".
Det tog kanske sammanlagt en par tre timmar inkl bära utrustningen mellan lyften.
I bredåtjärn la vi ner lyftet vidare för det gick inte med den terrängen som var efter "stigen"
Dock hittade vi en bättre väg upp till Bredåsjön näst sista dan och den ska vi ta nästa gång.
Det tar sin lilla tid men är helt klart värt det.
Vi tältade vid Bredåtjärn och gjorde dagsturer i området.
Fiskade östra sidan av Bredåsjön.
Vi valde att hålla oss ganska kort från tältet då det var första gången i området.
Till nästa tur har vi hittat nya mål som skall utforskas.
Med rätt flytetyg så ska båten upp i Bredåsjön.
Paddelturen från Rogsbodarna över till inloppet Bredån tog ca 45-60 min. Hade inte riktigt koll på uret.
Första lyftet upp till selet i bredån var ett helvete. (stackars älsklingen vad hon slet med ett leende på läpparna)
Sen upp i Bredåtjärn var ganska "lätt".
Det tog kanske sammanlagt en par tre timmar inkl bära utrustningen mellan lyften.
I bredåtjärn la vi ner lyftet vidare för det gick inte med den terrängen som var efter "stigen"
Dock hittade vi en bättre väg upp till Bredåsjön näst sista dan och den ska vi ta nästa gång.
Det tar sin lilla tid men är helt klart värt det.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar