Ismo puppan är ju en nice flyt puppa. Och som ni kanske vet? Så görs originalet med balsa trä kropp och hobby färg + lack.
Visst flyter denna puppa bra. Men balsa stav har man ju inte alltid till hands. Och det inbegriper ju en hel del arbete att tälja, sand pappra + färga en sådan kropp också. Sedan är inte balsa varianten så där värst stryk tålig heller.
Jag fick idag för mig att göra den i 3 mm Rainys Parapost stav istället. Och slänga på gummi ben. Gummi benen, rör ju sig betydligt mer än strån från div borstar.
Vad du behöver:
En ordinär torrfluge krok #14.
Brun bind tråd.
En bit 3 mm V(vit) foam stav med stängda porer typ Rainys Parapost. Finns hos Wittlock.se b.la.
1 gul, 1 mörk grön och 1 svart vattenfast tusch penna med tunn spets.
Bruna eller oliv gröna gummi ben. Originalet föreskriver "bärnstens färgade" ben.
Super lim.
Beskrivning
-----------
1. Kläd kroken med tråd till krok böjen som vanligt. Gå sedan fram med tråden till att du har ca 1/4 kvar till krok ögat.
2. Mät upp en lämplig längdfoam stav som ska vara några mm längre från där bind tråden nu är och och sticka ut en liten bit bakom kroken. Glöm inte att lägga till litet "klipp mån" både bak och fram till också!
3. Klipp staven som det jag ritat nedan:

Klyv den sedan på längden, lodrätt nästan bak till stjärtens slut. Dock inte den del som ska vara överhäng bakom krok böjen. Stryk på super lim på kroken och kläm dit kroppen.
Linda några varv tråd runt den främre spetsen på foam staven för att få en bra tapering på fram delen. På denna lindning fäster du även in benen sedan.
4. Färga kroppen enligt bilden nedan.
5. Bind in gummi benen. De bakre ska nå till kroppens slut. De främre kan vara något kortare.
6. Avsluta puppan.

Detta inlägg har redigerats av Jock Scott: 11 Apr 2012, 11:10