Kör uteslutande owner ssw och kamasan octopus, hullinglöst. Inte smala ögon för att peta in i tuben men om man gör det blir vinklingen pga ögats vinkel "kölig" med spetsen direkt i tafsens vinkel så rätt trevligt alltså. Men jag riggar alltid stinger med blandning av styrande grinner och rapalaknut samt swingtube som "tar knuten". Binder mina flugor på endast innertuber xs och s beroende på storlek.
haha Paloma, vi skrev tydligen samtidigt!
Edit: ja just, din ursprungsfråga kanske handlade mer om hur bra enkelkrok är. Jag har ju inte jämfört här (för allt annat än enkelkrok är ju förbjudet) men vi kan säga som så att jag aldrig kommer köra massa räliga dubbel och trippelkrokar mer. någonsin, någonstans! Jag har hittat min setup nu och jag har MYCKET stort förtroende för kortskaftade enkelkrokar.
Detta inlägg har redigerats av rensvind: 29 Nov 2011, 21:41
kör mer och mer med enkelkrok i hemmån där jag ändå tänkt släppa tillbaka al fisk jag får. och är det så att dom kliver av under drillen så tror jag knappast att det har med kroken o göra........och dom få som biter på sitter oftast som berget näs dom nyper i....
Har inte kännt att det har varit något problem att kroka öring på enkelkrok, både vad det gäller tub och fluga.
Det är ju ingen som fiskar med dubbelkrok när man fiskar efter kustöring eller gädda t ex. Där pratas det aldrig om missade fiskar pga av antalet krokar.
I de flesta fall krokar laxen sej själv. Det är på laxens vilkor skulle jag vilja säga. Det sämsta du kan göra är att försöka nita dit en lax. Allt du behöver göra är att resa spöt när du känner fiskens tynd och börja drilla.
Vad ska man ha för enkel krok då? Daichi x 510, Owner ssw, TMC 2499SP-BL, Partridge F1??
F1 som tydligen håller på att döpas om alt.designas om till NTS (nordic tube singel)??
Detta inlägg har redigerats av paloma: 30 Nov 2011, 11:40
Vad ska man ha för enkel krok då? Daichi x 510, Owner ssw, TMC 2499SP-BL, Partridge F1??
F1 som tydligen håller på att döpas om alt.designas om till NTS (nordic tube singel)??
finns många bra, jag har mina två favoriter. SSW är galet grym men dyr och svår att skärpa om. Octopus är billig , lätt att skärpa om och har helt rätt hårdhet för att kunna böja loss från botten med 15Ibs tafs utan att förlora något, SSW ger sig aldrig! Beroende på vad du jagar så tänk två gånger ang TMC 2499SP-BL. Den är skitsnygg och apvass men är lite mjuk och har en tendens att öppna sig om man kör fisken hårt. Iallafall på Coho och Chum.
Edit: ja just, din ursprungsfråga kanske handlade mer om hur bra enkelkrok är. Jag har ju inte jämfört här (för allt annat än enkelkrok är ju förbjudet) men vi kan säga som så att jag aldrig kommer köra massa räliga dubbel och trippelkrokar mer. någonsin, någonstans! Jag har hittat min setup nu och jag har MYCKET stort förtroende för kortskaftade enkelkrokar.
Ja det var väl först och främst det det jag undrade, men med tanke på din, min och andras erfarenhet av enkelkrok.
Så blir den självklara följd frågan. Vilken krok ska man satsa på? Och det är där vi är nu!
rensvind på 30 Nov 2011, 18:13 sade:
finns många bra, jag har mina två favoriter. SSW är galet grym men dyr och svår att skärpa om. Octopus är billig , lätt att skärpa om och har helt rätt hårdhet för att kunna böja loss från botten med 15Ibs tafs utan att förlora något, SSW ger sig aldrig! Beroende på vad du jagar så tänk två gånger ang TMC 2499SP-BL. Den är skitsnygg och apvass men är lite mjuk och har en tendens att öppna sig om man kör fisken hårt. Iallafall på Coho och Chum.
Saken är den att kroken kommer att användas i första hand till vandringsöring och kanske enstaka havsöringar.
Kanske inte samma tryck som Chum och Coho?
Detta inlägg har redigerats av paloma: 30 Nov 2011, 20:02
vanlig karpkrok så tunngodsig som möjligt billigt o bra
just det, bra där. Den vanliga kamasanen B982 är billig och mycket bra (håller för betonglaxen i Ljusne iallafall). En snabb sökning gav denna supersexiga krok: Raptor T-6 - ESP.
Jag förmodar att du Palmona ska nattfiska C/R efter stor öring och då vill du förmodligen brotta in dem ganska rejält och det kan ju sätta lite press på krokfästet. Ytligt fiskade stortuber och om det inte är risk för stenbitare skulle jag nog kört med SSW, liten fin hulling på den som inte borde göra skada vid lossning. Visserligen skulle säkert en stor 2499 göra jobbet. Men kamasanernas karpvarianter är mycket bra och till väldigt bra pris, vissa sexigare än andra. Tänkvärt är att en krok med nernypt hulling håller ofta bättre än en fabriksgjord hullinglös (gäller krok med mildare härdning, typ bronsfärgade kamasaner). Fundera på riggningen också om du vill ha kroken i tuben eller stinger för det påverkas rejält av vinklingen av ögat resp rakt öga och vilken knut du använder att fästa dit den.
Lycka till, och jag ser fram emot att se nya fina bilder från Svea Rike
just det, bra där. Den vanliga kamasanen B982 är billig och mycket bra (håller för betonglaxen i Ljusne iallafall). En snabb sökning gav denna supersexiga krok: Raptor T-6 - ESP.
Jag förmodar att du Palmona ska nattfiska C/R efter stor öring och då vill du förmodligen brotta in dem ganska rejält och det kan ju sätta lite press på krokfästet. Ytligt fiskade stortuber och om det inte är risk för stenbitare skulle jag nog kört med SSW, liten fin hulling på den som inte borde göra skada vid lossning. Visserligen skulle säkert en stor 2499 göra jobbet. Men kamasanernas karpvarianter är mycket bra och till väldigt bra pris, vissa sexigare än andra. Tänkvärt är att en krok med nernypt hulling håller ofta bättre än en fabriksgjord hullinglös (gäller krok med mildare härdning, typ bronsfärgade kamasaner). Fundera på riggningen också om du vill ha kroken i tuben eller stinger för det påverkas rejält av vinklingen av ögat resp rakt öga och vilken knut du använder att fästa dit den.
Lycka till, och jag ser fram emot att se nya fina bilder från Svea Rike
Ja det finns ju en hel del läcker karpkrok. Lutar åt raptor t-6(10st/69kr), verkar som att den används av en del laxfiskare med gott resultat.
B982 är ju hur billig som helst 25st/49kr(!) men ser inte ut att ha lika stort gap samt en helt rak krokspets.
Owner ssw hittade jag bara med vinklat kroköga? Vad menas med Stinger? Hänger kroken löst bakom tuben? För/nackdelar?
Ja det finns ju en hel del läcker karpkrok. Lutar åt raptor t-6(10st/69kr), verkar som att den används av en del laxfiskare med gott resultat.
B982 är ju hur billig som helst 25st/49kr(!) men ser inte ut att ha lika stort gap samt en helt rak krokspets.
Owner ssw hittade jag bara med vinklat kroköga? Vad menas med Stinger? Hänger kroken löst bakom tuben? För/nackdelar?
Stingern är hängande bakom tuben och det fina är att man kan anpassa precis var i flugans man vill ha spetsen. Nackdelen skulle väl vara att riggningen är lite pilligare. Vinklade ögon är bäst för stingers då man får rätt vinkel på dem för man fäster kroken i ögla. Men ett vinklat öga kan även vara bra att köra in i tuben om krokgapets vinkel är den rätta för att tex få en "beak"-spets direkt i tafsens riktning så att kraften på spetsen blir optimal.
Jag riggar min stinger med swingtube som "tar knuten" och hela ekipaget blir väldigt mycket rörligare jämfört med att ha kroken eller knuten inkörd i tuben (om detta nu spelar någon roll kan ju diskuteras men jag tycker att det blir fint). Man tror att det ska haka upp sig att rigga såhär men det gör aldrig det konstigt nog. Ett klart plus är att kroken alltid är helt fri från flugan vid körning av fisk.
Istället för att snurra in mig i beskrivningar så kolla in den här den visar stinger-principen ganska bra. I filmen gör han knuten först och trär på kroken sedan. Om man inte vill ha kroken så långt bak blir öglan för liten för att trä över kroken, så jag knyter den alltid direkt (fast samma ögleknut lixom) i kroken för att undvika djupa krokningar när man använder mindre flugor (och med en kapad swingtube mellan tuben och kroken). Det blir smukkt!
Detta inlägg har redigerats av rensvind: 01 Dec 2011, 18:43
Kamazan karpkrok x-strong, 23:- för 10st. Suverän krok på till lax och öring, funkar fint i tuber, landat många 10 plussare på den kroken.
Tappar också mindre fisk under drillen när jag kör enkel krok....
Detta inlägg har redigerats av Nordström: 01 Dec 2011, 19:13
Rensvind : - Ahh fattar.. Enda jag inte har helt klart för mig nu är "swingtube" - Någon typ av nedtapering av själva tuben, för att stoppa knuten?
swingtube: http://www.propellerfly.de/03swing.htm
It´s a wonderful thing!
Man slipper bulkigheten i M och L tuberna som krävs för att få in kroken i dem, och man kan binda allt på endast xs tuber och få dem smala och fina. Om man nu gillar sånt förståss. Fint även till små "pluppisar" och annat mässingstubigt.
Detta inlägg har redigerats av rensvind: 01 Dec 2011, 23:11
Klockrent! Finns dom i Sverige eller gäller det att beställa från Tyskland? Vet inte vad det är för storlek på tuben jag har?
= Veniard Slipstream plast 1" och 2". Tog bara en tub som ser ut som den gör på mina Sunray Shadow.
Viserligen är dom minsta tuberna 3-4cm(vinge), som jag typ aldrig använder betydligt thightare.
Det är som vanligt en djungel när man inte är riktigt insatt(ännu). - Finns kanske bättre/billigare alt.
// Jonas
Klockrent! Finns dom i Sverige eller gäller det att beställa från Tyskland? Vet inte vad det är för storlek på tuben jag har?
= Veniard Slipstream plast 1" och 2". Tog bara en tub som ser ut som den gör på mina Sunray Shadow.
Viserligen är dom minsta tuberna 3-4cm(vinge), som jag typ aldrig använder betydligt thightare.
Det är som vanligt en djungel när man inte är riktigt insatt(ännu). - Finns kanske bättre/billigare alt.
// Jonas
Om du vill ha dem så är det beställning direkt från dem som gäller och det funkar snabbt och smidigt (även till Kanada). Storleken (två tjocklekar men flera längder) är beroende på kroken.
nu förstår inte jag skillnanden på dom därna swing tubes o vanlig krokhållarslang.....är dom gjorda i nåt mjukare silikonmatrial eller? dom bör ju fylla samma funktion som en vanlig plastslang som man eldar en krage på eller?
nu förstår inte jag skillnanden på dom därna swing tubes o vanlig krokhållarslang.....är dom gjorda i nåt mjukare silikonmatrial eller? dom bör ju fylla samma funktion som en vanlig plastslang som man eldar en krage på eller?
typ samma funktion ja. fast bättre på alla sätt och vis