Hoppa till innehåll

.

Vad är det för fel?

63 replies to this topic

#1 OFFLINE   Bunker

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 19:29

Nu börjar jag att bli riktigt frustrerad.. jag har inte fått en ända regnbåge, öring, harr, röding osv på typ tre år nu.

uppenbarligen så gör jag något fel men jag kan inte begripa vad, innan den här död perioden som jag tydligen har hamnat i så
har jag landat en hel del fina regnbågar och öringar.

I helgen var jag i Karlsdal vid bastkulltjärn, det var tjockt med folk men det var även hur mycket fisk som helst, folk drog upp fisk på fisk
runt om hela tjärnen men jag hade inte så mycket mer än ett ytterst försiktigt hugg som jag givetvis missade.

Ikväll var jag iväg till en sjö som jag iofs vet är trög fiskad, regnbågen små vakade lite då och då så jag började med att knyta fast en montana, lite fegt jag vet men det spelade ingen roll iaf för det blev inget på den, provade nästan alla flugor jag hade med mig och till sist knöt jag fast en streamer vilket jag inte ens tycker är särskilt kul att fiska med, det vart två abborrar och inget mer.

Så nu behöver jag seriöst med tips inför höstens regnbåge fiske, jag kanske har tappat en del nu på min "död period".

Tack på förhand

//Christoffer

#2 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4440 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 19:31

Rosa mask, det vet jag att regnbågsfiskarna brukar fiska med.. B)
Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#3 OFFLINE   sporre

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4884 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 19:49

Montana är sååå 2004.. Det vet bågarna.. -_-
"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

#4 OFFLINE   Bunker

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 19:58

Hmm rosa mask har jag aldrig provat eller hört talas om.

Haha jo det kanske är trendiga regnbågar jag har att göra med, vad ska man använda 2011 då? :P

#5 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 20:04

Fixa en sjunklina och knyt på en Boobie.
Släng ut eländet i sjön och sätt dig ner med en pilsner.
Innan du vet ordet av så rasslar linan iväg och du kommer att söla ut pilsnern!
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#6 OFFLINE   knorren

Advanced Member

• Edgemember+
  • 780 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 20:09

Visa inläggHåkanViskafors på 05 Sep 2011, 20:04 sade:

Fixa en sjunklina och knyt på en Boobie.
Släng ut eländet i sjön och sätt dig ner med en pilsner.
Innan du vet ordet av så rasslar linan iväg och du kommer att söla ut pilsnern!
Och har det inte nappat efter första pilsnern så dra in en meter lina och upprepa proceduren enligt ovan!

#7 OFFLINE   Bunker

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 20:56

Nja lite för trök fiske för min del, då kan man lika gärna slänga i ett bottenmete med powerbait enligt mig, jag gillar aktivt fiske och helst när
man ser vad som händer när fisken tar flugan.

Jag fiskar helst med imitations flugor, drar mig mycket för att knyta på en streamer eller dylikt.

#8 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 21:01

Om vi säger så här; Vad gjorde du för något annorlunda under den perioden du fick fina fiskar?
Kör du med för kort tafs? Har du stark lukt på händerna, tex bensin eller olja?

/ Karki

#9 OFFLINE   loffe

Advanced Member

• Edgemember
  • 409 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 21:10

Streaking caddis som man tar hem väldigt snabbt så det bara sprutar vatten. Funkar ibland på riktigt trög fisk, hastighet över lag kan vara en utlösande faktor.

#10 OFFLINE   Bunker

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 21:11

Det är ju det som är grejen, jag tycker inte att jag gör på precis samma sätt som jag alltid har gjort, inte för kort tafs heller den brukar jag hålla rätt så lång.
håller inte på med nått med stark lukt heller så det har jag inte på händerna isf skulle det vara snus, men jag kör med portion så det blir inte så mycket snus på fingrarna heller.

#11 OFFLINE   Bunker

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 21:12

Loffe: provade det idag med, men utan resultat

#12 OFFLINE   lonegran

Member

• Members
  • PipPip
  • 26 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 21:22

Visa inläggBunker på 05 Sep 2011, 19:29 sade:

Nu börjar jag att bli riktigt frustrerad.. jag har inte fått en ända regnbåge, öring, harr, röding osv på typ tre år nu.

uppenbarligen så gör jag något fel men jag kan inte begripa vad, innan den här död perioden som jag tydligen har hamnat i så
har jag landat en hel del fina regnbågar och öringar.

I helgen var jag i Karlsdal vid bastkulltjärn, det var tjockt med folk men det var även hur mycket fisk som helst, folk drog upp fisk på fisk
runt om hela tjärnen men jag hade inte så mycket mer än ett ytterst försiktigt hugg som jag givetvis missade.

Ikväll var jag iväg till en sjö som jag iofs vet är trög fiskad, regnbågen små vakade lite då och då så jag började med att knyta fast en montana, lite fegt jag vet men det spelade ingen roll iaf för det blev inget på den, provade nästan alla flugor jag hade med mig och till sist knöt jag fast en streamer vilket jag inte ens tycker är särskilt kul att fiska med, det vart två abborrar och inget mer.

Så nu behöver jag seriöst med tips inför höstens regnbåge fiske, jag kanske har tappat en del nu på min "död period".

Tack på förhand

//Christoffers
kanske mycket längre och tunnare tafs?fiska djupt? fiska hem flugan lite oregelbundet? eller fort som fan? och gå på första känslan!! ta den fulast flugan i asken!! och där satt den ;)

#13 OFFLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 21:42

Äsch det är bara så det är. En sak som jag lagt märke till när jag får fisk är att det nästan alltid händer efter bra presentation. Ett bra kast med sträckt tafs och då smäller det. Kanske bara är tillfällighet, men jag tror mycket på det. Sen är det frustrationen när det inte hugger som spökar ch gör att man blir otålig. Då fiskar man deffinitivt inte bra, och flugan får sällan den tid den behöver.

Bara några av mina tankar...

#14 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 05 Sep 2011, 22:45

Visa inläggBunker på 05 Sep 2011, 21:11 sade:

Det är ju det som är grejen, jag tycker inte att jag gör på precis samma sätt som jag alltid har gjort, inte för kort tafs heller den brukar jag hålla rätt så lång.
håller inte på med nått med stark lukt heller så det har jag inte på händerna isf skulle det vara snus, men jag kör med portion så det blir inte så mycket snus på fingrarna heller.

Ok. Då är det troligtvis "bara" ditt självförtroende som är i botten. Dvs troligtvis det viktigaste du kan ha i fiskesammanhang bla. För och bygga upp det skulle jag ha gjort så här:

Åk ut till sjön. Fiska endast 1timme. Under den timmen är ditt mål att endast lyckas presentera flugan snyggt med sträckt tafs. När du kommer hem efter den timmen och känner att du faktiskt lyckades så gör du något annat (stämmer allt nu så vill du bara ut till vattnet igen och få en fisk för att allt gick så bra).

Nästa dag åker du ut till sjön och 1timme. Jag tror du kommer åka ut med en avslappnat positiv känsla inför fisketuren. Under den kommande timmen är ditt mål att lyckas få en fisk att hugga och slutligen håva den.
För du vet ju att du kan, och fisken kan inte motstå en delikat presentation. ;)

Jag misstänker att du åker ut till fisketurerna med en slags "prestationsångest"? "idag kommer jag inte få fisk, som vanligt" "Hoppas inte det blåser så där hårt som igår bara, för då kommer jag inte kunna kasta". "Bara jag inte missar mothugget som vanligt".
Byter du bara ut den tanken mot något positivt som "Fan va kul och fiska idag. Hoppas det är någon kläckning på dagsländor. Hmm strl 18 borde funka idag isåfall osv" "Undra om regnbågarna sippvakar utanför näckrosbältet idag, dom borde kunna göra det?"

Sen är det inte bara och byta ut en negativ känsla/tanke mot en positiv. Utan kan krävas små steg.
Jag vet att det här lät flummigt. Men ditt problem verkar endast sitta i huvudet. Inte i spöet, tafsen eller flugan.

Positiva förväntningar och tankar ger positiva resultat.
Ps. Skitfiske på dig. Och glöm inte att lägga in bild på firren här i tråden sen.

Detta inlägg har redigerats av karki: 05 Sep 2011, 22:57

#15 OFFLINE   Bunker

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 11:41

Hehe jag är faktiskt så desperat så jag tänker prova det, men vad rekommenderas för flugor nu till hösten då?

#16 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 12:06

Visa inläggBunker på 06 Sep 2011, 11:41 sade:

Hehe jag är faktiskt så desperat så jag tänker prova det, men vad rekommenderas för flugor nu till hösten då?

Små dagsländor strl 16-20. Fjädermygg. Superuppor. Kanske stora landinsekter. Generellt sett så kläcker det mindre insekter när det blir kyligare.

#17 OFFLINE   sporre

Advanced Member

• Edgemember+
  • 4884 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 12:30

Visa inläggBunker på 06 Sep 2011, 11:41 sade:

Nattsländor och små svarta flugor brukar kunna fungera :)
"Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnas åt fiske"
(Babylonisk inskrift från 2000 f. Kr.)

#18 OFFLINE   Mellanhanden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 12:31

Mellanhandens tips:

1A. NÄR fiskar du? Fiska NÄR fisken fått vara ostörd, dvs NÄR vattnet fått vila!
1B: Fiska på andra tider än alla andra..... Natt? Morgon? Måndag? ;)

2A. VAR Fiskar du? Fiska mer på "konstiga" platser....
2B. Dvs där det ofta är ofiskat...... :ph34r:

3A. HUR fiskar du? Tips 2 leder till - ställer - krav på abstrakt tänkande och kastteknik, vilket leder till Rickards 80% korrekta inlägg, presentation, presentation, presentation... :o
3B. Planering! Om man planerar kastet - typ Håkans kontemplativa latmansfiske - så behövs inte presentationen...
3C: Bombardera inte vattnet, var selektiv och sparsam.... vilket iofs återigen leder till Håkan :D! Luta dig mot en tall med en kall Urquell :wub: om du stört vattnet, stor fisk får man bara EN och endast EN chans på! (Annars blir de inte stora... ^_^ )

/mvh Stefan H

Detta inlägg har redigerats av Mellanhanden: 06 Sep 2011, 12:42

Bara den som vill ge sken av djup grumlar frivilligt sikten... /The Middle Hand

#19 OFFLINE   hogmark

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1344 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 12:34

Vilken härlig tråd!

Visa inläggsporre på 05 Sep 2011, 19:49 sade:

Montana är sååå 2004.. Det vet bågarna.. -_-

Rolig du är då. Det är ju Montana Fat Boy som gäller nu!
Den fungerar på allt som har fenor sedan 1994... B)

Visa inläggBunker på 05 Sep 2011, 20:56 sade:

Nja lite för trök fiske för min del, då kan man lika gärna slänga i ett bottenmete med powerbait enligt mig, jag gillar aktivt fiske och helst när
man ser vad som händer när fisken tar flugan.
Jag fiskar helst med imitations flugor, drar mig mycket för att knyta på en streamer eller dylikt.
Streamer kan väl också vara imitationer, t. ex. fiskyngel eller blodiglar.
Är det omkring Ludvika du fiskar? Vilken sjö är det du åker till mest?
Jag kanske kan tipsa om mer än flugval.

Visa inlägglonegran på 05 Sep 2011, 21:22 sade:

kanske mycket längre och tunnare tafs?fiska djupt? fiska hem flugan lite oregelbundet? eller fort som fan? och gå på första känslan!! ta den fulast flugan i asken!! och där satt den ;)
Detta tror jag också på, att bryta mönster i sitt fiske och prova nya metoder.
I övrigt så skulle jag föreslå att du fiskar morgon och kväll, inte mitt på dagen.

/Göran

#20 OFFLINE   Mellanhanden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 12:49

Forts:

4. Glöm heller inte VARFÖR du fiskar! Kanske dax att lägga upp en ny - och bättre planerad :) - 3årsplan?
Sätt upp delmål som kan nås... tex ny kastteknik, nya flugrörelser, nya djup osv, med bra planering ökar chansen att lyckas!

5. Rucka på dina "gamla" flugregler? Kanske ta med en schysst kompis som kan ge synpunkter på ditt fiske?
Men iofs är punkt 1-4 viktigare än flugval, generellt sett..... men det är bra att byta fluga, det leder till paus! Se punkt 3 ;)

6. Skit i allt å bara njut av kasten och dagen ute! :lol: Lappkaffe med sönderbränd grillkorv är 50% för en lyckad tur!

Detta inlägg har redigerats av Mellanhanden: 06 Sep 2011, 12:58

#21 OFFLINE   Vuttex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 12:55

Boobie verkar vara idiot säkert när man fiskar regnbåge.

#22 OFFLINE   Mellanhanden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 13:01

För män också..... :blink: :blink:

Detta inlägg har redigerats av Mellanhanden: 06 Sep 2011, 13:01

#23 OFFLINE   Bunker

Member

• Members
  • PipPip
  • 15 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 16:02

Oj en massa (förhoppningsvis) bra tips :D
Det jag vet att jag måste träna på det är kastteknik och presentation för det är jag rent ut sagt värdelös på, får ut linan hyfsat långt
men att få flugan längst ut dvs få ut linan rakt det har jag inte lyckats få till än.
Har sett många som kastar och får en perfekt "rullning" på linan och flugan lägger sig kanon snyggt, men det får jag inte till.
Problemet är också att jag har inga flugfiske vänner (än) som kan komma med bra tips utan dom som är något intresserade är
kompisar som jag har övertalat att prova på och som är hel gröna när det kommer till flugfiske.

Så mitt absolut första mål är väl att på nått vis lära mig att kasta ordentligt och presentera flugan som det ska presenteras.

Mitt andra mål är att hitta nått "bra" vatten, jag fiskar helst så nära hemmet här i Ludvika som möjligt med tanke på att jag ofta får riktigt fiske sug spontant och
vill dra iväg kanske mitt på en vardag då man inte kanske har all tid i världen att sitta och åka flera mil för att komma till en sjö/tjärn/å

Känner också att jag inte får vara för ivrig när jag väl är på plats vilket jag ofta kan vara.

Jag har försökt så gott jag kan att snappa upp info om hur man presenterar samt ev. tar hem flugor osv. men det är lite klurigt att hitta
bra information om det, som tex. muddler, känns som att alla flugfiskare ska kunna hur man fiskar med en sån men jag har aldrig fått
höra eller läst om hur man fiskar med dom, dom få gånger som jag har provat att fiska med en så har jag använt mig av en sjunktafs för att
få ner den under ytan (vilket jag förmodar att man ska) och sedan ta hem den som en streamer mer eller mindre.

#24 OFFLINE   laxoholic

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 97 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 17:25

håller med, presentation viktigare än kastlängd

#25 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 23:22

Flugan i vattnet brukar vara ett vinnande koncept!

En streamer kan fiskas hem pp många olika sätt så det handlar mest om att hitta sitt eget sätt :)
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#26 OFFLINE   Mellanhanden

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 328 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 23:35

Visa inläggHåkanViskafors på 06 Sep 2011, 23:22 sade:

Flugan i vattnet brukar vara ett vinnande koncept!

Öhhhhhhhhhh, vill ju inte vara en messerschmitter men torrfluga ska väl vara PÅ vattnet? /mvh Dryger, den åttonde dvärgen

Detta inlägg har redigerats av Mellanhanden: 06 Sep 2011, 23:36

#27 OFFLINE   hogmark

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1344 Inlägg:

Skrivet 06 Sep 2011, 23:50

Flugan ska ju vara i fiskens mun, och fisken är väl i alla fall inte PÅ vattnet? :D
Fisken har dessutom vatten i munnen, det är jag ganska säker på.

#28 OFFLINE   THC

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 149 Inlägg:

Skrivet 09 Sep 2011, 19:03

Visa inläggBunker på 06 Sep 2011, 16:02 sade:

......muddler, känns som att alla flugfiskare ska kunna hur man fiskar med en sån men jag har aldrig fått
höra eller läst om hur man fiskar med dom, dom få gånger som jag har provat att fiska med en så har jag använt mig av en sjunktafs för att
få ner den under ytan (vilket jag förmodar att man ska) och sedan ta hem den som en streamer mer eller mindre.

Prova nästa gång med en impregnerad muddler på ytan och tar hem den väldigt sakta eller väldigt snabb............ en jävligt spännande upplevelse ;)

Detta inlägg har redigerats av THC: 09 Sep 2011, 22:33

#29 OFFLINE   Twitcher

Advanced Member

• Edgemember
  • 1511 Inlägg:

Skrivet 09 Sep 2011, 19:34

Har ett tips som inte nämnts: Åk till en sjö med nyinsatt fisk. Sätt på en orange dog nobbler och håva fisken!

#30 OFFLINE   the-end

Advanced Member

• Edgemember+
  • 285 Inlägg:

Skrivet 15 Oct 2011, 09:14

Lite efter alla andra men mina 5 cent. Är ingen speciellt duktig flugfiskare själv heller men tycker det är skitkul. Ibland får jag också döperioder där huggen låter vänta på sig. Själv lyckas jag bäst i strömmande vatten men en och annan båge har jag fått också.

Grejen är att på en sjö kan jag känna mig frustrerad när man ser folk få fisk och kasta snyggt och långt. Då blir din egen prestation sämre. Man kastar sämre, presentationen blir sämre, ja allt. Man känner sig sämre pga att alla kastar så bra och långt. Jag tror det ligger där. Man tror inte på det själv. Sen behöver man inte alltid kasta långt. Fisken finns där ändå 10-15m har jag märkt. Strömmande vatten är på ett annat sätt. Där behöver du inte kasta långt utan mer att läsa av vattnet var fisken står. Kanske därför jag lyckats bättre där.

Med detta vill jag säga. Jag tycker att det är viktigt att man går ut och utövar flugfiske och är positiv. Det är då man får mest ut av det. Då kommer fisken att nappa med.

Kanske flummigt men jag försöker tänka så att är jag bara ute och fiskar med fluga så har dagen varit jäkligt bra.
"I prefer to die with my waders on"

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar