Hoppa till innehåll

.

Problem med att sträcka linan

8 replies to this topic

#1 OFFLINE   O.Simonsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 90 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2011, 17:41

Har börjat få problem med att linan inte "sträcks" ut ordentligt när jag kastar. Alltså linan hamnar inte som en raklinje på vattenytan utan änden linan och tafsen hamnar mer eller mindre i en "hög"...

Spöt jag använder är ett Guideline Act 4 #6

Väldigt svårt att beskriva problemet, hoppas nån förstår.

Ritade en liten bild som förhoppningsvis hjälper till att förklara mitt problem :)

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: flug.jpg

Detta inlägg har redigerats av O.Simonsson: 08 Sep 2011, 17:45

Postad bild

#2 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2011, 17:58

Hejsan!

Spöt är nog det minsta problemet ;) Men är det på linan eller tafsen det händer?
Du kan ju börja skriva vad för lina du har, vad för tafs och hur lång den är etc. så kan vi se om det har något med utrustningsdelen att göra.

Och lägg gärna ut en filmsnutt när du kastar! Bästa sättet ;)

#3 OFFLINE   O.Simonsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 90 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2011, 19:09

Det är både linan å tafsen det händer...

Vet tyvärr inte vad det e för märke/modell på lina, det enda jag vet om den är att det e en intermediate lina. Fick med den när jag köpte spöt... Tafsen är en Vision Nano Mono taperad och den är ca 9ft som spöt.

Har tyvärr ingen som kan filma mig när jag kastar.
Postad bild

#4 OFFLINE   Magnus Hammarström

Advanced Member

• Edgemember+
  • 3165 Inlägg:

Skrivet 08 Sep 2011, 19:25

Det är ju nånstans som du tappar kraft i kastet som gör att det blir såhär, några saker jag tänker på såhär på rak arm är
* att du påbörjar framkastet för tidigt, alltså innan bakkastet sträckt ut, så kallad creep "tjuvstart". Vänta längre i bakkastet.
* att du kastar för mycket med handleden så att spötoppen går som en vindrutetork, du vill att spötoppen ska dra linan längst en linje mellan främre och bakre stoppet.

Men som sagt det är svårt att säga exakt när man inte ser hur du gör, för det kan ha flera orsaker. Men testa att vänta lite längre i bakkastet och använda mindre handled och se om nåt hjälper!

#5 OFFLINE   O_Z_Z_Y

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 106 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2011, 19:40

Du kan även kapa en liten bit av frontaperingen (på fluglinan alltså) . Av någon konstig anledning gör tillverkarna på tok för lång frontapering.
Detta resulterar i "dövikt" på linan som är helt onödig. Börja med minst 20cm, känn efter å kapa efter behov.
Mvh/Ronnie

#6 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 21 Sep 2011, 20:20

Träna på land och spänn upp ett rep som är minst 40 m. Stå mitt på repet och kasta längs detsamma. Låt bakkastet falla till marken och kolla om linan nu ligger sträckt och längs repet. Gör det inte detta försök förstå varför den inte sträcker. Har du en dip som ett trubbigt V i dina bakkast? I sådana fall gör spötoppen en dykning mot marken (under något skede av bakkastet) som resulterar i denna dip. Dippen kan betraktas som slack och gör (om den nu alls finns) till att framkastet kan bli ineffektivt för det går ju åt en del av den framåtriktade spötoppsrörelsen innan V;et försvinner.

Men det finns nog en hel del andra tänkbara förklaringar till ditt problem. Vi bara gissar än så länge. Du kan be någon stå rakt bakom dig för att kolla hur rakt spötoppen går under både bak och framkast; alltså tracking där spötoppen inte skall "vingla" ut åt något håll såvida du inte vill göra kurvkast.
Ett enkelt sätt är också att hålla kvar spötoppen i det läge den stannade då kastet avslutades; alltså peka med spötoppen i den riktning linan ligger. Ligger den inte rakt och i den riktning du pekar; -finns det då ett mönster på så vis att linan ofta ligger på "samma felaktiga sätt"?

En bok som denna kan vara bra att skaffa!

http://www.amazon.co...i/dp/0811729427

"After studying "Trouble Shooting the Cast," I find that I starting to be able to dissect my (and other's) casting mistakes by just analyzing the movement of the fly line. For instance, Jaworowski clearly explains that line oscillations in my forward cast meant I had slack in the backcast or that the end of my fly line curves to the left or right because I had misdirected hand motion at the last instant of the forward cast. Now I am able to analyze each cast and know what I need to do to correct the problem."

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 21 Sep 2011, 21:29

#7 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 23 Sep 2011, 23:00

Visa inläggO.Simonsson på 08 Sep 2011, 19:09 sade:

Det är både linan å tafsen det händer...

Vet tyvärr inte vad det e för märke/modell på lina, det enda jag vet om den är att det e en intermediate lina. Fick med den när jag köpte spöt... Tafsen är en Vision Nano Mono taperad och den är ca 9ft som spöt.

Har tyvärr ingen som kan filma mig när jag kastar.

Sen rotation, stoppa i tid och i rätt höjd ;)

#8 OFFLINE   O.Simonsson

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 90 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 07:22

Ska försöka att testa alla dessa bra tipps jag fått.

Tack så mycket!
Postad bild

#9 OFFLINE   ante48

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 148 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 21:12

Hör av dig så kan vi gå ut och filma så kan jag ev. kolla och se om jag kan se nåt...(med min begränsade kunskap om flugkastning :)) fast jag har ung. samma problem när jag kastar ibland.

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar