Hoppa till innehåll

.

Fiske i stångstjärn?

Fiske Falun Stångstjärn

8 replies to this topic

#1 OFFLINE   AndréF

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2011, 22:04

Tjenare! Det här är mitt första inlägg på Edgeflyfishing och faktiskt mitt första inlägg på en rent fiskeforum.

Men iallfall, efter många års fiske, av olika sorters former så har jag nu bestämt mig för att rikta in mig på Flugfiske!

Har ett flugspö sen många år, men aldrig fått något förutom nån gädda och abborre. Så nu har jag beställt nya grejer och tänkte ge mig ut i veckan som kommer och testa det!

Så, jag tänkte testa flugfisket i Stångstjärn i Falun. Har fiskat där mängder med gånger och bara fått två fina bågar, och då bara med bottenmete och powerbait, vilket helt ärligt är extrem tråkigt.

Så, vilka erfarenheter har ni där? Vilka flugor är det som gäller vid den här tiden? Några favorit ställen?

Tack på förhand, och skit fiske :)

André Frisk

#2 OFFLINE   CeeBee

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2011, 22:37

Jag har aldrig flugfiskat i Stångtjärn, men som du metat och pimplat där några gånger med klent resultat.
Skulle hellre åka till Sätterbotjärn i Grycksbo för flugfiske än Stångtjärn. En mindre och mer lättfiskad tjärn
och tror nog att dom sätter i mer fisk där.

Detta inlägg har redigerats av CeeBee: 10 Sep 2011, 22:38

#3 OFFLINE   AndréF

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2011, 22:39

Visa inläggCeeBee på 10 Sep 2011, 22:37 sade:

Jag har aldrig flugfiskat i Stångtjärn, men som du metat och pimplat där några gånger med klent resultat.
Skulle hellre åka till Sätterbotjärn i Grycksbo för flugfiske än Stångtjärn. En mindre och mer lättfiskad tjärn
och tror nog att dom sätter i mer fisk där.

Problemet för mig är att jag inte har tillgång till någon bil och Stångstjärn ligger på cykel avstånd för mig. Men som du säger så brukar det vara hur klent som helst.

#4 OFFLINE   CeeBee

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 38 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2011, 22:56

Ah ok...Det är väl värt ett försök det finns ju ändå fisk där. Jag skulle testa med nån Dognobbler eller wollybugger i orange, röd eller oliv, brukar fungera bra på regnbåge.

#5 OFFLINE   AndréF

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 10 Sep 2011, 23:29

Visa inläggCeeBee på 10 Sep 2011, 22:56 sade:

Ah ok...Det är väl värt ett försök det finns ju ändå fisk där. Jag skulle testa med nån Dognobbler eller wollybugger i orange, röd eller oliv, brukar fungera bra på regnbåge.

Skall göra så :-)

#6 OFFLINE   Ibro Ribic

Advanced Member

• Edgemember
  • 172 Inlägg:

Skrivet 11 Sep 2011, 06:40

Fisket börjar komma igång där nu. I torsdags fick jag 2st och missade några stycken. Fick mina på en montana med grön thorax.
Nu på hösten kan det vara riktigt kul att fiska i stångtjärn då fisken går närmare land.
Förra året hade jag riktigt fint fiske i slutet av september och början av oktober med en getingimitation.

#7 OFFLINE   AndréF

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 15 Sep 2011, 15:00

Då blir självklart min fråga, vart står du när du fiskar? Att fiska från land tycker jag är extremt svårt på det flesta ställen.

Och jag var ute igår och körde med torrfluga, hade en Montana med grön thorax med mig, men körde ej på den. Känns lite dumt nu^^ Dom var uppe och tog bara någon meter från land, men vägrade ta min fluga.

#8 OFFLINE   Ibro Ribic

Advanced Member

• Edgemember
  • 172 Inlägg:

Skrivet 15 Sep 2011, 17:50

Visa inläggAndreFrisk på 15 Sep 2011, 15:00 sade:

Då blir självklart min fråga, vart står du när du fiskar? Att fiska från land tycker jag är extremt svårt på det flesta ställen.

Och jag var ute igår och körde med torrfluga, hade en Montana med grön thorax med mig, men körde ej på den. Känns lite dumt nu^^ Dom var uppe och tog bara någon meter från land, men vägrade ta min fluga.

Vid hundbadet brukar jag vada ut och fiska. På andra sidan av inloppet har du en brygga, Funkar utmärkt att fiska ifrån den.
Brukar inte vara några problem att fiska från land heller på andra sidan mitt emot stugan.
Finns några gluggar där som räcker gott och väl.
Nu när fisken går nära behöver du inte göra kast på mer än 15-20m.
Jag kan höra av mig nästa gång jag tänker åka upp dit så kan du få följa med så ska jag visa dig lite.
Skickar då ett meddelande till dig här på forumet dagen/kvällen innan.

Låter det ok?

#9 OFFLINE   AndréF

Member

• Members
  • PipPip
  • 21 Inlägg:

Skrivet 15 Sep 2011, 18:03

Gör så! Jag är nybörjare när det gäller flugfiske och kan erkänna att jag ej äger några vadare, men hänger gärna med!

Det är bara att dra ett PM :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar