Hoppa till innehåll

.

Foto

EU är frikostiga när det gäller yrkesfiskare.

13 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   HenrikG

HenrikG

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 189 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 08:26

Eu betalade 2009 ut lika mycket i stöd till yrkesfisket som fisken dom fångar var värd.

http://www.sn.se/nyh...oping/1.1183040

Känns inget vidare att man lägger en del av sina skattepengar på att gynna rovdriften i våra hav :(

#2 OFFLINE   Den Fule

Den Fule

Frontline Member

• Edgemember+
  • 1657 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 08:36

Eu betalade 2009 ut lika mycket i stöd till yrkesfisket som fisken dom fångar var värd.

http://www.sn.se/nyh...oping/1.1183040

Känns inget vidare att man lägger en del av sina skattepengar på att gynna rovdriften i våra hav :(

Vad faan håller vi på med...det här är inte klokt. :angry:

#3 OFFLINE   TechMark

TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 280 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 08:43

Om du inte redan har gjort det, läs boken "Tyst hav".
Den visar på att det är mycket som är konstigt med yrkesfisket.

En intressant sak är att så fort det talas om begränsningar av yrkesfisket så sliter yrkesfiskarna fram några gamla väderbitna fiskegubbar som lägger nät som det är synd om, trots att de största bovarna egentligen är jättetrålarna som skövlar allt i sin väg.
Om inte trålarna dammsög bottnarna så skulle den mängd nätfiskarna tar upp antagligen inte spela så stor roll eftersom bestånden skulle vara i bättre skick. Nät är trots allt mer selektivt än trålning.

#4 OFFLINE   Jodo

Jodo

Advanced Member

• Edgemember
  • 563 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 10:13

Läste också om detta idag, hur fasen kan det vara hållbart att något ska subvensioneras så pass hårt?! Jävla hyckleri man blir så förbannad! :angry:

#5 OFFLINE   TechMark

TechMark

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 280 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 10:21

Dessutom övergår omsättningen från Sportfisket omsättningen från yrkesfisket, bidragen inräknade, med råge.

#6 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 16:44

Dessutom övergår omsättningen från Sportfisket omsättningen från yrkesfisket, bidragen inräknade, med råge.

kan du ställa upp detta snyggt o prydligt i siffror såpass tydligt att svensson också fattar, så skulle det vara intressant att sända in dewtta till samtliga störra dags och kvällstidningar, jag är så trött på dessa EU bidrag, en bondgranne dikade ut en myr åt en annan granne , detta kostade 10.000 att göra . men han ansökte först och fick 70.000 , sålunda 60.000 i fickan , jag blir inte glad över EU .

Redigerat av Thomas D, 13 Sep 2011, 16:45.

#7 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 16:50

Lite fakta går nog hitta här:
http://www.edgeflyfi...-i-omsaettning/
min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

#8 OFFLINE   Alex

Alex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 322 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 16:52

och vad har vi i frysdisken?

#9 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 17:13

Lite fakta går nog hitta här:
http://www.edgeflyfi...-i-omsaettning/

Jo, där fanns ju en del. men jag har så mycket på jobbet så jag skulle vilja ha lite färdig serverat , hinner inte sitta o bena ut detta nu, och det är nu jag är upprörd över EU , inte till vintern då jag har tid o sitta o leta

#10 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 17:38

Kom igen nu, så jobbigt är det väl inte att bläddra fram till sidan 19 i en PDF... :)

Men du kan få följande siffror (hämtade från olika ställen): Man brukar ange en yrkesfiskad lax till 20 kronor per kg och en sportfiskad i älv till 1500 kronor per kg. Man kan också se på en av sveriges åar (Mörrum) där endast fiskekorten (400 fångade laxar) ger lika stor omsättning som det svenska yrkesfisket efter lax (70000 fångade laxar) per år. Och då är det enbart fiskekorten man räknar... Räknar man på hela sportfiskeomsättningen i närområdet kan siffrorna skrivas upp med en faktor av sju.

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

#11 OFFLINE   Thomas D

Thomas D

Frontline Member

• Edgemember
  • 2148 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 18:36

Kom igen nu, så jobbigt är det väl inte att bläddra fram till sidan 19 i en PDF... :)

Men du kan få följande siffror (hämtade från olika ställen): Man brukar ange en yrkesfiskad lax till 20 kronor per kg och en sportfiskad i älv till 1500 kronor per kg. Man kan också se på en av sveriges åar (Mörrum) där endast fiskekorten (400 fångade laxar) ger lika stor omsättning som det svenska yrkesfisket efter lax (70000 fångade laxar) per år. Och då är det enbart fiskekorten man räknar... Räknar man på hela sportfiskeomsättningen i närområdet kan siffrorna skrivas upp med en faktor av sju.

Har skickat in till Göteborgs Postens Sanna Larsson, skall bli intressant att se om de tar upp detta, annars kan de se sig om efter min prenumeration

#12 OFFLINE   Meritaimen

Meritaimen

Frontline Member

• Edgemember
  • 7401 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 19:52

Då har man ju full förståelse varför Yrkesfiskarna kämpar med näbbar och klor att få behålla sina kvoter.Det är ju en jäkla massa bidrag att hämta hem.
Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta

#13 OFFLINE   Mickew

Mickew

Member

• Members
  • PipPip
  • 57 inlägg

Postad 13 Sep 2011, 20:22

Och sen utanpå det allt sk husbehovsfiske som mer eller mindre verkar vara rent tjuv/svartfiske och inte skapar varken arbetstillfällen eller skattekronor men tydligen är yrkesfisket heligt av nån anledning dessutom i laxens fall efter fisk som enligt eu är otjänlig som föda

#14 OFFLINE   mipert

mipert

Frontline Member

• Edgemember+
  • 5600 inlägg

Postad 19 Sep 2011, 15:03

Mer fakta om inkomster av sportfiske. Visst, ett annat land och så. Men vi kan väl inspireras av utlänningar också...

29 miljoner dollar i intäkter under ett år, 851 jobb av sportfisketurism. Bara på Henry´s Fork som är kanske tjugo mil lång.

http://parksandrecre...ort_5-02-05.pdf

Redigerat av mipert, 19 Sep 2011, 15:05.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar