Hoppa till innehåll

.

Japanska spön?

nått att ha?

10 replies to this topic

#1 OFFLINE   Cojt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 69 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2011, 14:30

Brosan är i japan och pluggar. Finns ju riktigt billiga fiske grejer där, redan köpt lite goa shimano haspel rullar till vrakpriser(typ 60% rabatt) sist han var där. Men nu när man har börjat flugfiska så är det ju bara det som gäller.
Är sugen på ett nytt 9 fots # 7 och tänkte höra om det är någon som känner till de japanska spöna? vilket märke skall man titta på? Är det nått att ha ?

/jonatan

Detta inlägg har redigerats av Cojt: 17 Sep 2011, 14:45

#2 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2011, 14:48

Jag skulle satsa på ett UFM UEDA, dom är grymma. Har en japansk katalog hemma, kan återkomma. Annars kan du kolla in Shimanos japanska serier, också riktigt bra spön.
Postad bild

#3 OFFLINE   Cojt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 69 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2011, 19:21

Visa inläggChristian på 17 Sep 2011, 14:48 sade:

Jag skulle satsa på ett UFM UEDA, dom är grymma. Har en japansk katalog hemma, kan återkomma. Annars kan du kolla in Shimanos japanska serier, också riktigt bra spön.
Kanon! Skall kolla på ufm. Shimanos japanska serier heter inte biomaster antar jag? Skit kul om du ville kolla lite i katalogen. Skall ha spöt på västkusten, tips är välkomna :D

#4 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 17 Sep 2011, 19:33

Hm. Jag har ett par olika Shimano Freestone, fantastiska spön som gjordes för japansk marknad på 90-talet. Minns inte vad dom heter numer, men Jonas här i forumledningen kan Shimano. Jag har bläddrat i hans japanska katalog...
Postad bild

#5 OFFLINE   JonatanW

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 227 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2011, 01:35

kanske kan va nått http://www.kensawada.com/ dock dyra spön ...

#6 OFFLINE   Cojt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 69 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2011, 08:28

Visa inläggJonatanW på 18 Sep 2011, 01:35 sade:

kanske kan va nått http://www.kensawada.com/ dock dyra spön ...

såg ju riktigt trevligt ut! men som du skrev lite väl dyra. hade varit med ett jappsspö men jag får nog dra budgeten vid 3000kr

#7 OFFLINE   Cojt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 69 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2011, 08:37

Postad bild

shimano limestone :wub:
ser ju trevligt ut 2800kr för en #6 finns ingen 7a

de har kvar freestone men de ligger lite högre i pris.

Detta inlägg har redigerats av Cojt: 18 Sep 2011, 08:38

#8 OFFLINE   Cojt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 69 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2011, 08:43

måste lägga in en bild på freestonen också. #7 ligger på 5600kr. lite för dyrt för mig.

Postad bild

#9 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2011, 09:03

De finare japanska Shimanoflugspöna håller enligt min mening samma klass som de finaste spöna Sage och G Loomis kan få fram. Den största skillnaden brukar vara att finishen och kvaliten är märkbart högre på Shimanospöna samt ett de alltid har en unik design som särskiljer spöna från europeiska och amerikanska spön.

Ett Freestone LD-S 9,2 #7 vore perfekt för dig... men det är väl den som landar på ca 5600kr förstår jag. I Sverige hade de kostat runt 11-12 000kr med normal uppräkning i grossistled.

Som kuriosa kan det nämnas att Stener Skogmo var Norsk mästare i Casting med Freestone FS 9' #6 två eller kanske tre gånger under 90-talet... (de spöna låg då på 8000 NOK i Norge)

Det finns en billigare serie som heter Limestone som ligger på strax under halva pengen. Den är tredelad och finns som högst i 9' #6 tror jag... Jag kan däremot inte säga något om dem.

Vill du ha ett helt underbart helaktionsspö kan jag rekommendera ett Freestone SLC 7'6'' #4 - 6-del... jag köpte ett sånt för några år sen och det är helt underbart för lättare torrflugfiske och designen slår allt annat jag sett på marknaden. :)

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: _JN_2114.jpg

Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#10 OFFLINE   Cojt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 69 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2011, 10:17

Visa inläggJonas på 18 Sep 2011, 09:03 sade:

De finare japanska Shimanoflugspöna håller enligt min mening samma klass som de finaste spöna Sage och G Loomis kan få fram. Den största skillnaden brukar vara att finishen och kvaliten är märkbart högre på Shimanospöna samt ett de alltid har en unik design som särskiljer spöna från europeiska och amerikanska spön.

Ett Freestone LD-S 9,2 #7 vore perfekt för dig... men det är väl den som landar på ca 5600kr förstår jag. I Sverige hade de kostat runt 11-12 000kr med normal uppräkning i grossistled.

Som kuriosa kan det nämnas att Stener Skogmo var Norsk mästare i Casting med Freestone FS 9' #6 två eller kanske tre gånger under 90-talet... (de spöna låg då på 8000 NOK i Norge)

Det finns en billigare serie som heter Limestone som ligger på strax under halva pengen. Den är tredelad och finns som högst i 9' #6 tror jag... Jag kan däremot inte säga något om dem.

Vill du ha ett helt underbart helaktionsspö kan jag rekommendera ett Freestone SLC 7'6'' #4 - 6-del... jag köpte ett sånt för några år sen och det är helt underbart för lättare torrflugfiske och designen slår allt annat jag sett på marknaden. :)

hittade det för 4300:- nu :D brosan får väl leta runt lite!

#11 OFFLINE   Cojt

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 69 Inlägg:

Skrivet 18 Sep 2011, 11:01

Visa inläggJonas på 18 Sep 2011, 09:03 sade:

vet du hur aktionen är Freestone LD-S? skall ha det som kustspö som sagt. svårt att veta om man skall ha 6 eller 7 har en 6/7 med #7 lina idag som kustspö.
blir mycket pengar men man får väl spara en stund till. brosan är ju där tills nästa år.

hade varit kul med ett lite exotiskt spö som det ändå blir :)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar