Hoppa till innehåll

.

Foto

Flugbindningsmaterial för havsöring!

2 svar till detta ämne

#1 OFFLINE   Barbus

Barbus

Member

• Members
  • PipPip
  • 98 inlägg

Postad 21 Sep 2011, 23:09

Tjena!

Vad skall man ha för material till havsöringsflugor? (fisket kommer att bedrivas längst kusten och ån)...
Är nybörjare inom flugbindnings och börjar hamstra flugbindningsmaterial..... :blush:

Vad rekommenderar ni ? Vad skall jag köpa ? Vad har ni för material som ni använder för HÖ-flugor?
All tips mottages hjärtligt! :wub:

Skitfiske på er!

//Brabus - snart en flugbindare :ph34r:

Redigerat av Barbus, 21 Sep 2011, 23:09.

#2 OFFLINE   salmo prutta

salmo prutta

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 652 inlägg

Postad 22 Sep 2011, 22:27

Jag tror att du får gå åt andra hållet. Inte skaffa en massa material och sedan se vad för slags flugor det kan bli, utan istället bestämma dig för några flugor och sedan se vad för slags material du behöver.
En klassisk kustfluga är ju Mickey Finn och den kan bindas med lite olika material, där kan du göra en Kajsa Varg och taga vad du haver men annars är det bäst att följa bindbeskrivningarna. SBS på nätet och böcker på biblioteket. Sedan är det som allt annat, öva öva och öva ;)

Problemet som jag (och antagligen nästan alla) har är för mycket impulsköpt material som bara ligger i vägen men som man inte har råd och hjärta att slänga... Så köp så lite som möjligt och bind varje fluga så noggrannt som möjligt. Att hafsbinda tio flugor som spricker upp och fladdrar i vinden efter tredje kastet är ganska motivationshämmande.

Det här blev ett tråkinlägg.
Det är ju fantastiskt roligt att binda och att få fisk på hembundet är större än vad man kunde ana!!!

Lycka till!

Rickard.
När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret.

#3 OFFLINE   Fullrulle

Fullrulle

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 337 inlägg

Postad 23 Sep 2011, 05:54

Håller i med ovanstående. Men köp marabou i olika färger, en påse kostar runt 40 spänn och ger många flugor. Wolly buggers och olika streamers där du kan använda maraboun som vinge är kanon. Dubbing är ett måste, jag rekomenderar ice dub och STF-dub. Flash såsom Angelhair/wing N flash kan jag inte vara utan.
Zonker-strips är också väldigt lätta att binda med och finns i alldeles för många färger :D
Som förtyngning räcker det långt med kulkedjeögon och beadheads. Svart hackel från höna är också användbart.
Hoppas att detta gav lite att gå på, med lite fantasi har du många olika mönster att binda upp. Ett tips är att "sno" lite tips från tråden med kustflugor.

Svara

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar