.
#1 OFFLINE
Skrivet 22 Sep 2011, 11:08
Vi har haft en ökad frekvens av anmälningar mot så kallad hobbyförsäljning det senaste året. Med hobbyförsäljnig menar vi medlemmar som själva producerar produkter och sen säljer via säljestrådar eller genom att aktivt marknadsföra sig i trådar på övriga forumet eller i sin signatur.
Det här blir orättvist och sänder fel signaler till våra betalande annonsörer som betalar för motsvarande möjlighet och som också är med och finansierar gratissajten Edgeflyfishing.com.
Det är även extremt svårt för oss med gränsdragning rent modereringsmässigt i de här frågorna så nu har vi dragit en tydlig gräns som vi härmed vill förmdela.
Vi tillåter inte att medlemmar säljer egenproducerade produkter i vår köp och säljarea eller i trådar på forumet.
All form av sådan försäljning hänvisas från och med nu till Tradera och Blocket som är bättre lämpade för den typen av affärer.
Vi ber er respektera de nya reglerna och ber även medlemmarna på forumet att hjälpa oss med saneringen av forumet genom att anmäla alla trådar och inlägg som faller under det nya regelpaketet så vi kan radera dem och notifiera de medlemmar som ägnar sig åt den här typen av försäljning.
För er som är intresserade av regelrätt annonsering på Edgeflyfishing.com samt i vårt forum är ni välkommna att kontakta mig via mail: jonas@edgeflyfishing.com eller via telefon 070-631 04 44 för aktuell prisinformation
#2 OFFLINE
Skrivet 22 Sep 2011, 14:57
Ex flugor, knivar eller tafsar ?
#3 OFFLINE
Skrivet 22 Sep 2011, 15:51
Men om säljaren av egentillverkade produkter svarar i annonsen och marknadsför sitt utbud så raderas inlägget, precis på samma vis som vi raderar inlägg från butikspersonal och butiksägare eller leverantörer som marknadsför sitt utbud eller aktuella erbjudanden i trådarna.
Dvs, annonsera gärna att du vill köpa varor men hänvisa alla svar till ett telefonnummer, din mail eller PM om det inte gäller vanliga begagnatköp från privatpersoner. Då undviker du problem med att konversationer går förlorade. Vi kommer inte tillåta produktdiskussioner med säljare av egentillverkade varor i forumet.
Skanerost på 22 Sep 2011, 14:57 sade:
Ex flugor, knivar eller tafsar ?
#4 OFFLINE
Skrivet 21 Feb 2012, 00:50
#5 OFFLINE
#6 OFFLINE
Skrivet 21 Feb 2012, 21:35
#7 OFFLINE
Skrivet 01 May 2012, 21:47
Illegal försäljning på internet är det som ökar snabbast. Och Edge anser jag som en MYCKET seriös sida på alla områden men detta tycker jag åtminstånde kan ta upp till er grupp. Då ni själva kan hamna i trångelsmål.
Mvh.BigJim Westberg
#8 OFFLINE
Skrivet 01 May 2012, 22:05
Flugbindare Big Jim på 01 May 2012, 21:47 sade:
Illegal försäljning på internet är det som ökar snabbast. Och Edge anser jag som en MYCKET seriös sida på alla områden men detta tycker jag åtminstånde kan ta upp till er grupp. Då ni själva kan hamna i trångelsmål.
Mvh.BigJim Westberg
Jag tycker att köp/sälj arean fungerar jättebra, som det är nu!
Kolla främst om säljaren är nyreggad!
#9 OFFLINE
Skrivet 01 May 2012, 22:15
Vem som helst kan posta ett namn med tillhörande personnummer och adress, är inte på något sätt en hemlighet eller ett tecken på att allt går rätt till! Vill man vara säker på att inte åka på en blåsning, köp grejjerna i butik som du litar på...
#10 OFFLINE
Skrivet 01 May 2012, 22:39
lill-peter på 01 May 2012, 22:15 sade:
Vem som helst kan posta ett namn med tillhörande personnummer och adress, är inte på något sätt en hemlighet eller ett tecken på att allt går rätt till! Vill man vara säker på att inte åka på en blåsning, köp grejjerna i butik som du litar på...
#11 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 07:29
Mvh.Big Jim Westberg
Ps. håller med det med det med känd okänd för jag har fullt förtroende för alla seriösa medlemmar på Edge. Då jag gjort flertal affärer och jag är mycket nöjd.
Sådan är svensk lag. Man kan även sms och maila och ej blanda uppgifter samt kontrollera dom uppgifterna.
100 % kan men ej aldrig bli.
Men det skall vara inom inom rimliga gränser Ds.
#12 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 07:31
keester på 01 May 2012, 22:05 sade:
Jag tycker att köp/sälj arean fungerar jättebra, som det är nu!
Kolla främst om säljaren är nyreggad!
Håller med då ingen av dessa kända skulle göra så mot annan medlem. jag har blivigt förvånad över hur fina produkter jag köpt här på EDGE.
Mvh.Big Jim
#13 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 08:41
Edge är inte en Köp/Sälj-sida, utan ett flugfiskeforum. Säljarean är en bonus, och inte vår kärnverksamhet.
#14 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 09:41
Flugbindare Big Jim på 01 May 2012, 21:47 sade:
Mvh.BigJim Westberg
Vill man prompt ha motpartens personuppgifter kan man fråga efter dom i ett IM. Får man det inte är det upp till en själv att välja om man vill genomföra köpet ändå... eller avbryta.
Edge säljer ingenting, blandar sig inte i andras affärer... och, om något börjar strula, kommer heller inte att hamna i trångmål på grund av det. Man väljer själv vem man vill göra affärer med, hur man vill göra det... och OM man vill göra det.
#15 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 13:44
Utan anser snarare att oseriösa ej platsar på detta forum.
Och att sådana kan hålla sig till andra försäljningsidor.
Svaren ni förmedlat är jag mycket väl medveten om själv.
Och på inget sätt negativt mot seriösa medlemmar.
Och det vet man ju med sig bäst.
Jag är själv mycket nöjd med köp/ sälj/ bytes forumet.
Och ahr fullt förtroende för de medlemmar jag haft kontakt med utom 1 st.
Utan mer skrivigt detta för att ingen annan ska bli blåst, Vilket inte är säkert heller att man blir.
Men att ta upp det här kanske kan få någon att tänka till..
Vilket inte handlar om blåögdhet utan det förtroende man har för Edge
När man skriver ett sådant här inlägg är det lätt att bli misstolkad.
Mvh.BigJim Westberg
#16 OFFLINE
Skrivet 02 May 2012, 14:44
Sen, vilket "förtroende man vill ha för Edge" i den här frågan, väljer man helt själv. Vill man tro att Edge kommer att blanda sig i på minsta lilla vis, då sviktar det nog när vi inte gör det. Men accepterar man fakta, att Edge står utanför privata affärer, då finns det ingen anledning att få ett sämre förtroende för Edge. Inga löften har brutits när vi står passiva. Tvärtom har vi klargjort gång på gång att det är precis detta vi kommer att göra. Andras affärer är inte våra affärer och det respekterar vi. Bestäm själva hur dom ska göras upp... eller låt bli att göra upp dom.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar