Hoppa till innehåll

.

Information - Nolltollerans mot hobbyförsäljning

information

15 replies to this topic

#1 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 22 Sep 2011, 11:08

Hej på er.

Vi har haft en ökad frekvens av anmälningar mot så kallad hobbyförsäljning det senaste året. Med hobbyförsäljnig menar vi medlemmar som själva producerar produkter och sen säljer via säljestrådar eller genom att aktivt marknadsföra sig i trådar på övriga forumet eller i sin signatur.

Det här blir orättvist och sänder fel signaler till våra betalande annonsörer som betalar för motsvarande möjlighet och som också är med och finansierar gratissajten Edgeflyfishing.com.

Det är även extremt svårt för oss med gränsdragning rent modereringsmässigt i de här frågorna så nu har vi dragit en tydlig gräns som vi härmed vill förmdela.

Vi tillåter inte att medlemmar säljer egenproducerade produkter i vår köp och säljarea eller i trådar på forumet.
All form av sådan försäljning hänvisas från och med nu till Tradera och Blocket som är bättre lämpade för den typen av affärer.

Vi ber er respektera de nya reglerna och ber även medlemmarna på forumet att hjälpa oss med saneringen av forumet genom att anmäla alla trådar och inlägg som faller under det nya regelpaketet så vi kan radera dem och notifiera de medlemmar som ägnar sig åt den här typen av försäljning.

För er som är intresserade av regelrätt annonsering på Edgeflyfishing.com samt i vårt forum är ni välkommna att kontakta mig via mail: jonas@edgeflyfishing.com eller via telefon 070-631 04 44 för aktuell prisinformation
Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#2 OFFLINE   Skanerost

Advanced Member

• Edgemember+
  • 564 Inlägg:

Skrivet 22 Sep 2011, 14:57

Jag fattar vad ni menar, men är det inte tillåtet att annonsera som köpare att man är villig att köpa vissa egentillverkade varor?

Ex flugor, knivar eller tafsar ?
Gäddan är min kryptonit!

#3 OFFLINE   Jonas

Kick Ass - Hero Member

• Root Admin
  • 5963 Inlägg:

Skrivet 22 Sep 2011, 15:51

Det är givetvis tillåtet, precis som det är tillåtet att annonsera att man vill köpa ett nytt Sagespö av en butik...

Men om säljaren av egentillverkade produkter svarar i annonsen och marknadsför sitt utbud så raderas inlägget, precis på samma vis som vi raderar inlägg från butikspersonal och butiksägare eller leverantörer som marknadsför sitt utbud eller aktuella erbjudanden i trådarna.

Dvs, annonsera gärna att du vill köpa varor men hänvisa alla svar till ett telefonnummer, din mail eller PM om det inte gäller vanliga begagnatköp från privatpersoner. Då undviker du problem med att konversationer går förlorade. Vi kommer inte tillåta produktdiskussioner med säljare av egentillverkade varor i forumet.

Visa inläggSkanerost på 22 Sep 2011, 14:57 sade:

Jag fattar vad ni menar, men är det inte tillåtet att annonsera som köpare att man är villig att köpa vissa egentillverkade varor?

Ex flugor, knivar eller tafsar ?

Vänliga hälsningar
Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com

#4 OFFLINE   greatdanne

Advanced Member

• Edgemember
  • 134 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 00:50

Är det tillåtet att länka till en tradera-auktion eller blocket-annons?
Den som ofta ror ut får starkare armar än den som använder motor...

Postad bild

#5 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 06:32

Visa inlägggreatdanne på 21 Feb 2012, 00:50 sade:

Är det tillåtet att länka till en tradera-auktion eller blocket-annons?

Nej, bara förstahandsannonser.

Vänligen,
Christian
Postad bild

#6 OFFLINE   greatdanne

Advanced Member

• Edgemember
  • 134 Inlägg:

Skrivet 21 Feb 2012, 21:35

ok
Den som ofta ror ut får starkare armar än den som använder motor...

Postad bild

#7 OFFLINE   Flugbindare Big Jim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Skrivet 01 May 2012, 21:47

Angående försäljning så tycker jag att säljaren...MÅSTE lämna ut Fullständigt namn,person.nr ,adress så det blir som ett lagligt kvitto. Annars finns inget försvar mot försäljning av stöldgods mm. Utan då är det bara köparen som fälls. Samt att Edge hamnar i dålig dager. Ska man sälja ska man ej kunna gömma sig bakom ett påhittat namn etc.
Illegal försäljning på internet är det som ökar snabbast. Och Edge anser jag som en MYCKET seriös sida på alla områden men detta tycker jag åtminstånde kan ta upp till er grupp. Då ni själva kan hamna i trångelsmål.
Mvh.BigJim Westberg
Flugbindning flugfiske....Är intresserad av allt inom detta...Hör gärna av er om tips grejer allt som livet roligt

#8 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6285 Inlägg:

Skrivet 01 May 2012, 22:05

Visa inläggFlugbindare Big Jim på 01 May 2012, 21:47 sade:

Angående försäljning så tycker jag att säljaren...MÅSTE lämna ut Fullständigt namn,person.nr ,adress så det blir som ett lagligt kvitto. Annars finns inget försvar mot försäljning av stöldgods mm. Utan då är det bara köparen som fälls. Samt att Edge hamnar i dålig dager. Ska man sälja ska man ej kunna gömma sig bakom ett påhittat namn etc.
Illegal försäljning på internet är det som ökar snabbast. Och Edge anser jag som en MYCKET seriös sida på alla områden men detta tycker jag åtminstånde kan ta upp till er grupp. Då ni själva kan hamna i trångelsmål.
Mvh.BigJim Westberg
Jag känner att, då kan man komma med ett påhittat personnummer?
Jag tycker att köp/sälj arean fungerar jättebra, som det är nu!
Kolla främst om säljaren är nyreggad! ;)
www.netflies.se

#9 OFFLINE   lill-peter

Advanced Member

• Edgemember+
  • 908 Inlägg:

Skrivet 01 May 2012, 22:15

Skulle aldrig posta namn, personnummer och adress i samma inlägg på internet... Varför? Jo, det skulle kunna missbrukas av andra som vill använda det till konstigheter...

Vem som helst kan posta ett namn med tillhörande personnummer och adress, är inte på något sätt en hemlighet eller ett tecken på att allt går rätt till! Vill man vara säker på att inte åka på en blåsning, köp grejjerna i butik som du litar på...
"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

#10 OFFLINE   keester

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6285 Inlägg:

Skrivet 01 May 2012, 22:39

Visa inlägglill-peter på 01 May 2012, 22:15 sade:

Skulle aldrig posta namn, personnummer och adress i samma inlägg på internet... Varför? Jo, det skulle kunna missbrukas av andra som vill använda det till konstigheter...

Vem som helst kan posta ett namn med tillhörande personnummer och adress, är inte på något sätt en hemlighet eller ett tecken på att allt går rätt till! Vill man vara säker på att inte åka på en blåsning, köp grejjerna i butik som du litar på...
Fysiska butiker är jättebra! :wub:
www.netflies.se

#11 OFFLINE   Flugbindare Big Jim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 07:29

Hur som hellst håller ej det som kvitto.Ej bevis att du betalt varan.Ej godkänt vid kontroll. Som utförs av Polis spanig mot stöldgods försäljning. På blocket har dom ett flertal som jobbar inom detta. jag påstår ej att det förekommer på edge.

Mvh.Big Jim Westberg

Ps. håller med det med det med känd okänd för jag har fullt förtroende för alla seriösa medlemmar på Edge. Då jag gjort flertal affärer och jag är mycket nöjd.

Sådan är svensk lag. Man kan även sms och maila och ej blanda uppgifter samt kontrollera dom uppgifterna.
100 % kan men ej aldrig bli.
Men det skall vara inom inom rimliga gränser Ds.
Flugbindning flugfiske....Är intresserad av allt inom detta...Hör gärna av er om tips grejer allt som livet roligt

#12 OFFLINE   Flugbindare Big Jim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 07:31

Visa inläggkeester på 01 May 2012, 22:05 sade:

Jag känner att, då kan man komma med ett påhittat personnummer?
Jag tycker att köp/sälj arean fungerar jättebra, som det är nu!
Kolla främst om säljaren är nyreggad! ;)

Håller med då ingen av dessa kända skulle göra så mot annan medlem. jag har blivigt förvånad över hur fina produkter jag köpt här på EDGE.
Mvh.Big Jim

#13 OFFLINE   Christian

Årets Edgare 2009

• Global Moderator
  • 7167 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 08:41

Alla affärer som görs upp via Edge sker mellan säljare och köpare. Edge ställer alltså inga krav på vilken information säljaren skall lämna i annonsen. Detta är något som köparen måste efterfråga för att känna sig trygg. Om man är osäker så rekommenderar vi att göra upp affären öga mot öga, eller använda säkra betalningsmodeller som tex Internetgiro.

Edge är inte en Köp/Sälj-sida, utan ett flugfiskeforum. Säljarean är en bonus, och inte vår kärnverksamhet.
Postad bild

#14 OFFLINE   Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6804 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 09:41

Visa inläggFlugbindare Big Jim på 01 May 2012, 21:47 sade:

Mvh.BigJim Westberg

Vill man prompt ha motpartens personuppgifter kan man fråga efter dom i ett IM. Får man det inte är det upp till en själv att välja om man vill genomföra köpet ändå... eller avbryta.
Edge säljer ingenting, blandar sig inte i andras affärer... och, om något börjar strula, kommer heller inte att hamna i trångmål på grund av det. Man väljer själv vem man vill göra affärer med, hur man vill göra det... och OM man vill göra det.

#15 OFFLINE   Flugbindare Big Jim

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 125 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 13:44

Har läst era svar och håller givetsvis med er..Men det var ej saken som sådan..
Utan anser snarare att oseriösa ej platsar på detta forum.
Och att sådana kan hålla sig till andra försäljningsidor.
Svaren ni förmedlat är jag mycket väl medveten om själv.
Och på inget sätt negativt mot seriösa medlemmar.
Och det vet man ju med sig bäst.
Jag är själv mycket nöjd med köp/ sälj/ bytes forumet.
Och ahr fullt förtroende för de medlemmar jag haft kontakt med utom 1 st.
Utan mer skrivigt detta för att ingen annan ska bli blåst, Vilket inte är säkert heller att man blir.
Men att ta upp det här kanske kan få någon att tänka till..
Vilket inte handlar om blåögdhet utan det förtroende man har för Edge

När man skriver ett sådant här inlägg är det lätt att bli misstolkad.

Mvh.BigJim Westberg

#16 OFFLINE   Runarsson

Edgemedarbetare

• Global Moderator
  • 6804 Inlägg:

Skrivet 02 May 2012, 14:44

Ja, skriver en medlem att han anser att man måste lämna personuppgifter och att vi bör ta upp det i "vår grupp", ligger det nära till hands att man tror att det är vad han menar. Att oseriösa kan hålla sig till andra försäljningssidor ser dessutom ut som en annan fråga, då det ena är riktat till oss medan det andra är riktat till folk ur medlemsgruppen.

Sen, vilket "förtroende man vill ha för Edge" i den här frågan, väljer man helt själv. Vill man tro att Edge kommer att blanda sig i på minsta lilla vis, då sviktar det nog när vi inte gör det. Men accepterar man fakta, att Edge står utanför privata affärer, då finns det ingen anledning att få ett sämre förtroende för Edge. Inga löften har brutits när vi står passiva. Tvärtom har vi klargjort gång på gång att det är precis detta vi kommer att göra. Andras affärer är inte våra affärer och det respekterar vi. Bestäm själva hur dom ska göras upp... eller låt bli att göra upp dom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar