Hoppa till innehåll

.

Baltak - fiskeparadis eller bluff?

220 replies to this topic

#211 OFFLINE   HåkanViskafors

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 10913 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 09:06

Kalkyler i all ära men det är bara hypotetiskt.
Hökensås AB går med marginell vinst inklusive Hökensåsverksamheten. Alltså inte enbart Baltak.
Hur stort oredovisat investeringsbehov som finns har vi ingen aning om.

Kolla www.allabolag.se

Enda sättet att få reda på reell fakta är att närma sig beslutsfattarn som jag tidigare nämnt.
Förmodligen inte så värst svårt att på sikt få in en fot i styrelsen för Vilbert.
Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

#212 OFFLINE   Kläckaren

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 32 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 11:18

Baltak Bu eller Bää
Det finns lika många åsikter om Baltak som det finns fiskare och här kommer en till.
Uppvuxen med Baltak (fiskat där sedan 1980) har jag sett utvecklingen med ån och dess ökade popularitet.
1) Fisket i Baltak är till för alla (även om det är dyrt) vilket leder till att det periodvis är väldigt mycket folk på sträckan, helgerna på vår och höst kan det vara mycket folk men att begränsa antal platser och höja fiskekorten (ännu mer) tror inte jag är lösningen. Däremot kanske man skulle sänka fiskekortpriset för ungdomar till exvis 50 :- Vill man fiska där mer ostört får man välja att fiska där en tis/ons.

2) Fisket i Baltak är bättre nu än på 80/90 talet och kvaliten på fisken är bättre. Många klagar på att fisken är liten 4-6 hg, men vilka fina fiskar otroligt granna. Fångar man dessutom i strömmen på nymfer i storlek 20, tafsar på 0.10 o lätta spön så är det otroligt kul.

3) Bristen på strömmande flugfiskevatten i södra Sverige gör att många tycker att Baltak är ett Tivolifiske men det tycker jag är helt fel. Jag ser Baltak som ett perfekt ställe att lära sig nya fisketekniker på, gör man rätt fångar man fisk gör man fel får man ingen fisk (eller har en dålig dag). Det står otroliga mängder fiske i strömmarna i Baltak vilket gör att man alltid kan hitta ett ställe en metod som funkar.
Vill man fiska på nysläppt båge med oranga streamer så gör man det, vill man tjecknymfa med nymfer i storlek 20 så gör man det.

4) Bristen på respekt från andra fiskare får man ta tag i, om någon kliver ut 5 meter framför dig så säg till, förklara att man inte skall göra så, alla är inte vana att visa hänsyn till andra fiskare men säg till dom. Fråga om det är OK att ställa sig 15 m nedströms en fiskar innan du kliver i, kan vi inte prata med varandra kan det aldrig bli bättre.

5) Vill man förändra Baltak och komma med förslag så kontakta Hökensåsfiskecenter och framför dina åsikter dom tar gärna emot dom.

För att summera så tycker jag att Baltak är ett fantastiskt fiskevatten som är tillgängligt för alla med en fisk som håller otroligt fin kvalitet (dessutom är andelen öring som sätts ut väldigt mycket högre idag än förr vilket leder till ännu trevligare fiskevatten) och möjlighen att testa olika tekniker på sträckan fantastisk, streamerfiske, torrflugefiske, tjecknymfning mm

#213 OFFLINE   Richard

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1559 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 12:54

Jag önskar att jag hade så många fiskedagar på ett år så jag hade kunnat rata fiskeställen bara för att det nappar för ofta, eller för att det inte levererar tillräckligt stor fisk. Tyvärr så är inte verkligheten sådan, så när jag får en chans att åka iväg och fiska så gör jag det för:

1. Jag vill drilla fisk (oavsett storlek)
2. Jag vill ha trevligt med några kompisar
3. Jag vill komma ut i naturen
4. Jag vill komma hemifrån en stund
5. Jag vill komma hem med ett leende på läpparna och minnen att suga på när vinterns mörka täcke lägger sig över mig

Helst vill jag inte lägga en halv dag att ta mig till vattnet eftersom jag då får mindre tid att fiska. Detta drar ju drastiskt ner mina alternativ till att hitta "bra" fiskeplatser. Så om det är tivolifiske eller fiske efter svårtrugad öring skiter jag fullständigt i. Låt mig blöta linan och drilla lite fisk! Åker mer än gärna till Baltak då det är ett av de få strömmande vatten som inte ligger en dagsresa från där jag bor. Har ännu inte gjort den trippen, men om det duger för Klingberg så duger det mer än väl för mig!

Sen tycker jag att 300:- för ett dagskort är helt ok.

#214 OFFLINE   FlyFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 4440 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 17:15

Du får ju naturligtvis fiska i Baltak hur mycket du vill, det är ingen i tråden som har sagt att DU inte får göra det. Alla får fiska i Baltak om de vill. Så klart. Det är ingen som sagt något annat?! Jag kan tänka mig att åka dit igen, vilket jag har skrivit tidigare, men något måste hända med mycket, vilket ju diskuteras flitigt. Och det är ju bra förstås.

Personligen fiskar jag väldigt mycket havsöring i havet. Alla de önskemålen som du har från 1-5 uppfylls för mig då, och det är sällan som jag får några större fiskar, inte ofta över 1.5 kg, men det händer ibland om man har tur?! Så storleken är inte allt, om nu någon trodde det. Men man har ju olika förväntningar lite beroende på var man fiskar, och ska jag då betala 300 spänn för en dags fiske så vill i alla fall inte jag trängas för mycket, vilket vi fick göra den gången vi var till Baltak. Så intrycket blev ju tyvärr där efter.

Fördelen som jag ser det med att fiska i havet är ju förstås att det är gratis, man slipper trängas, + att det finns många platser att välja på.

Emins förslag på ett fönsteruttag är nog inte helt fel. Men det största problemet är nog ändå mängden folk, vilket nog kan vara svårt att ändra på, då hela ide´n med ett företag ju givetvis är att försöka gå med vinst. :)

Detta inlägg har redigerats av FlyFly: 27 Sep 2011, 17:34

Sedge, Drakes & Rocken(snake)Roll

One hook, two hookers...

#215 OFFLINE   MIKAC

Advanced Member

• Edgemember+
  • 2547 Inlägg:

Skrivet 28 Sep 2011, 07:50

jag skall ta med ett klass 3 spö nästa gång, kommer bli hur trevligt som helst, sen håller jag med att får man endast smått så börjar man ju tvivla men i strömmen är dessa riktigt roliga så att säga.

Vi får väl helt enkelt avvakta tills dom växt till sig, då kommer det säkert inte bli något tjöt utan man kommer få en fisk som är grymt trevlig att fiska på

#216 OFFLINE   kleta66

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 45 Inlägg:

Skrivet 29 Sep 2011, 02:23

Till Emin!!
Myket bra skrivet. Stödjer din ide till 100%.

#217 OFFLINE   Emin Lager

Advanced Member

• Edgemember
  • 3587 Inlägg:

Skrivet 29 Sep 2011, 08:41

Visa inläggkleta66 på 29 Sep 2011, 02:23 sade:

Till Emin!!
Myket bra skrivet. Stödjer din ide till 100%.
Tack så mycket :)
Jag skall skicka iväg förslaget när jag hinner till Hökensås så får vi se vad dom tycker om det. :)

Jag tror ett stort problem för dem som driver Baltak är att veta hur mycket fisk som tas upp ur ån. Det skulle behövas införas en fångstrapportering och att alla som är där och fiskar rapporterar hur mycket som återutsätts och hur mycket som tas upp. Det måste ju vara omöjligt för dem att veta hur mycket som skall planteras ut när man inte vet hur mycket som tas upp.
Tyvärr är vi människor lata :) och det är lätt att glömma. Men om man skulle erbjuda någon typ av "morot" till de som fiskar där.
Säg att de börjar med en typ av månads utlottning för att få folk att börja rapportera sin fångst.
Typ att en har möjlighet att vinna 3 fiskekort, andraplats vinner 2 fiskekort och tredjeplats vinner 1 fiskekort. Och där man även kör en vinnare per år som har möjlighet att vinna en weekend i Hökensås för tex en grupp på 4 personer.Detta skulle garanterat få folk att rapportera in när dom är där och fiskar. Människosläktet är ju känt för att vara giriga och man vill ju verkligen inte missa chansen till att vinna tex en Helg i Hökensås...:)
Vissa kommer tycka detta låter som en dum ide och en förlust att skänka bort kort, men så är det inte. Detta skulle generera mer, den som vinner gratiskort åker kanske inte själv utan tar med sina vänner. Blir det full bil så genererar 1 gratiskort 3 sålda kort från folk som kanske inte planerat att åka igen. Kommer detta funka? Ja det tror jag verkligen!
Förr hade dom i Baltak en fångstrapportering där alla som rapportera fisk över 3 kg så fick 10 eller om det var 15 st möjlighet att delta i en gratis
tävlingsdag i Baltak med fina priser. Jag är inte så mycket för att tävla i Flugfiske, men det var en väldigt rolig dag. Folk rapporterade väldigt flitigt under året och detta var ett riktigt roligt jippo. Per och Bertil som jobbade på Baltak innan höll i detta och dom gjorde ett kanonjobb, de bjöd på grillad fisk och fika under tävlingsdagen. De förklarade och visade hur odlingen fungerar.

Jag hoppas att dom på Åsen inte ser denna tråd som enbart kritik. Utan som positiv tråd där man kan suga åt sig folks åsikter.
Ok det har varit väldigt många påhopp och vissa tycker det ena och andra tycker annat. Men vi måste tänka på att det är många olika "typer" av flugfiskare som fiskar i Baltak. Allt från de som är helt nya och de som fiskat väldigt länge. Men meningen är att alla skall tycka det är roligt. Får man löst det så är man i mål.
Tyvärr är det trångt i Baltak, men tyvärr så finns det inte fler vatten som detta i närområdet.
Vill man fiska när det är mindre med folk så är en vardag bättre, att kvotera är nog omöjligt och kanske farligt för deras kassa att göra det. Sen finns det ju en baksida av kvotering med, vill man göra något spontant och smita väg en dag och fiska så är det ju tråkigt om det är svårt att få kort. Kvotering på ett viltvatten är ju en självklarhet. Men detta är ett p&t vatten och fördelen är att det avlastar på det sätt att folk fiskar mer där än att störa vilda vatten i området med en liten stam öring som aldrig kanske skulle kunna klara sig efter en invasion av folk. Eller har jag fel?
/Emin Lager, fortfarande flugfiskedåre :)

Detta inlägg har redigerats av Emin Lager: 29 Sep 2011, 09:09

Renodlad flugfiskebutik i hjärtat av Göteborg!
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!

#218 OFFLINE   Mats B

Member

• Members
  • PipPip
  • 22 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 22:51

Jag har fiskat i Baltak ca 15 ggr de senaste 3 åren och gillar det. Jag känner konstigt nog inte alls igen bilden av att det bara är småfisk, har alldrig fått någon under 7-8 hg, nästan alla jag får ligger på ca 1.5 kg. Var där i början av september senast och fick personbästa(!!!!) på 3.2 kg samt en på 2.6 och 3 fiskar till, ingen under ett kilo.
För min del hade det vart ok om man inte fick klubba någon fisk över huvud taget i Baltak om det hade genererat kanonfiske, men då ryker väl tyvär en stor del av kundkretsen, det går ju knappast att påstå att det inte finns folk som vill betala fiskekorten som det är i dag...

Ställer mig f.ö mycket positiv till Emins förslag! Kör på!!!!

#219 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 27 Oct 2011, 23:58

Visa inläggDaniel Ewald på 22 Sep 2011, 20:23 sade:

Men frågan är då, vad är valuta för pengarna?
En så stor och tjock fisk som möjligt, eller?
Fiskar hellre efter en båge med perfekta fenor än en som har blivit lite rund om buken och har halvtrasiga fenor runt om=)Men visst det e klart,alla har olika tankar kring vad man vill få ut av själva fisket eller hur?Har dock aldrig fiskat där i dessa trakter kring baltak men har fått upp en o annan med badbollsform=)
Dryfly or die =)

#220 OFFLINE   nöjesfiskare

Advanced Member

• Edgemember
  • 267 Inlägg:

Skrivet 28 Oct 2011, 06:52

Visa inläggVisionFly på 27 Oct 2011, 23:58 sade:

Fiskar hellre efter en båge med perfekta fenor än en som har blivit lite rund om buken och har halvtrasiga fenor runt om=)

+1

#221 OFFLINE   JG_88

Newbie

• Members
  • Pip
  • 2 Inlägg:

Skrivet 17 Jan 2012, 12:33

Visa inläggEmin Lager på 29 Sep 2011, 08:41 sade:

Tack så mycket :)
Jag skall skicka iväg förslaget när jag hinner till Hökensås så får vi se vad dom tycker om det. :)

Jag tror ett stort problem för dem som driver Baltak är att veta hur mycket fisk som tas upp ur ån. Det skulle behövas införas en fångstrapportering och att alla som är där och fiskar rapporterar hur mycket som återutsätts och hur mycket som tas upp. Det måste ju vara omöjligt för dem att veta hur mycket som skall planteras ut när man inte vet hur mycket som tas upp.
Tyvärr är vi människor lata :) och det är lätt att glömma. Men om man skulle erbjuda någon typ av "morot" till de som fiskar där.
Säg att de börjar med en typ av månads utlottning för att få folk att börja rapportera sin fångst.
Typ att en har möjlighet att vinna 3 fiskekort, andraplats vinner 2 fiskekort och tredjeplats vinner 1 fiskekort. Och där man även kör en vinnare per år som har möjlighet att vinna en weekend i Hökensås för tex en grupp på 4 personer.Detta skulle garanterat få folk att rapportera in när dom är där och fiskar. Människosläktet är ju känt för att vara giriga och man vill ju verkligen inte missa chansen till att vinna tex en Helg i Hökensås... :)
Vissa kommer tycka detta låter som en dum ide och en förlust att skänka bort kort, men så är det inte. Detta skulle generera mer, den som vinner gratiskort åker kanske inte själv utan tar med sina vänner. Blir det full bil så genererar 1 gratiskort 3 sålda kort från folk som kanske inte planerat att åka igen. Kommer detta funka? Ja det tror jag verkligen!
Förr hade dom i Baltak en fångstrapportering där alla som rapportera fisk över 3 kg så fick 10 eller om det var 15 st möjlighet att delta i en gratis
tävlingsdag i Baltak med fina priser. Jag är inte så mycket för att tävla i Flugfiske, men det var en väldigt rolig dag. Folk rapporterade väldigt flitigt under året och detta var ett riktigt roligt jippo. Per och Bertil som jobbade på Baltak innan höll i detta och dom gjorde ett kanonjobb, de bjöd på grillad fisk och fika under tävlingsdagen. De förklarade och visade hur odlingen fungerar.

Jag hoppas att dom på Åsen inte ser denna tråd som enbart kritik. Utan som positiv tråd där man kan suga åt sig folks åsikter.
Ok det har varit väldigt många påhopp och vissa tycker det ena och andra tycker annat. Men vi måste tänka på att det är många olika "typer" av flugfiskare som fiskar i Baltak. Allt från de som är helt nya och de som fiskat väldigt länge. Men meningen är att alla skall tycka det är roligt. Får man löst det så är man i mål.
Tyvärr är det trångt i Baltak, men tyvärr så finns det inte fler vatten som detta i närområdet.
Vill man fiska när det är mindre med folk så är en vardag bättre, att kvotera är nog omöjligt och kanske farligt för deras kassa att göra det. Sen finns det ju en baksida av kvotering med, vill man göra något spontant och smita väg en dag och fiska så är det ju tråkigt om det är svårt att få kort. Kvotering på ett viltvatten är ju en självklarhet. Men detta är ett p&t vatten och fördelen är att det avlastar på det sätt att folk fiskar mer där än att störa vilda vatten i området med en liten stam öring som aldrig kanske skulle kunna klara sig efter en invasion av folk. Eller har jag fel?
/Emin Lager, fortfarande flugfiskedåre :)

Håller helt med dig. Som Hökensås själva skriver så används fångstrapporteringen för att de skall hålla koll på hur mycket fisk som tas upp. Utan denna rapportering är det ju omöjligt för dem att hålla koll på antalet fiskar i sjöarna och Baltak. När de skall sätta i ny fisk får de ju gissa var folk har fiskat en viss helg. Jag vet själv att jag har slarvat ibland med att skicka in fångstrapport och kompisar man haft med sig har i princip inte haft en aning om att man skall göra de, men jag har blivit bättre på det.

Angående priset man betalar för att fiska i Baltak tycker inte jag att det känns som ett överdrivet pris. I tex Harasjömåla och Norrbyströmmen får man hosta upp högre summor för att fiska men jag kan dock inte uttala mig om kvaliten på fisken där. Jag har inte upplevt att fisken är liten och har sett personer som fått riktiga "monster" till fiskar.

Under tiden jag har läst tråden har jag funderat lite på vilka fiskemetoder ni använder er av? Vissa personer säger ju att de drar upp 20 st 4 hg fiskar och vissa har inte ens sett dessa fiskar. Stora fiskar har ju en vana av att stå nära botten och mindre fisk är mindre skygg av sig. Dessutom skriver ju Baltak själva att de sätter i mindre fisk i zon 1 för nybörjare så står man där och fiskar är det ju inte konstigt att man får liten fisk...

Fisketrycket i Baltak kan ju dessutom ibland vara brutalt. Folk står överallt och så fort någon lämnar ett ställe kommer det en ny och ställer sig där. Kan tänka mig att de flesta småfiskarna blir tillbaka kastade och att de lite större fiskarna blir matfisk..

Detta var bara lite små tankar från mig och jag förstår om folk inte tänker som jag

Mvh Johan

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar