.
Baltak - fiskeparadis eller bluff?
#62 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 04:29
Alla har rätt till en åsikt hur dum den än är. Att förminska och exkludera folk är bland det värsta jag vet.
#63 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 05:39
Vi är dock flera som fiskat på Baltak länge och tycker att det var bättre förr. Med ”bättre” menas allt ifrån variation på fiskestorlek, antal fiskare etc. Ni som inte fiskat på Baltak länge har ju inget att relatera till, Ni vet ju inte hur det var förr.
Opinionsbildning är ett utmärkt sätt att förändra och utveckla det som är bra till bättre. Jag blir mörkrädd när jag läser inlägg och tips om att jag ska sluta åka till Baltak eller söka mig till Ica Maxis fiskedisk. Jag åker inte till Baltak för att få min mat, jag åker till Baltak för att få upplevelse.
Baltak och Hökensås får gärna höja priset på fiskekort så länge de levererar det de säljer till mig; upplevelse och därmed kvalité på fisk och fiskande. Ser man det ur det perspektivet tycker jag, och många andra, att det har blivit sämre än vad det varit. Är då lösningen att jag slutar åka till Baltak? Är detta det mest konstruktiva som mina kritiker kunde komma på? Är det så de löser sina vardagsproblem? Att ta den snabba vägen ut istället för att identifiera problemet och försöka hitta lösningen? Är det en ”lösning” att se ned på varandra, exkludera oliktänkande och ”det-är-såna-som-du-ska-de-få-bort” mentalitet?
Utan nöjda kunder överlever ingen verksamhet. Ni som tycker att Baltak är bra/mycket bra som det är nu varför kan Ni inte vidga Era vyer och börja tänka på hur vi kan göra det ännu bättre?
#64 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 05:44
Vilbert på 23 Sep 2011, 05:39 sade:
Vi är dock flera som fiskat på Baltak länge och tycker att det var bättre förr. Med ”bättre” menas allt ifrån variation på fiskestorlek, antal fiskare etc. Ni som inte fiskat på Baltak länge har ju inget att relatera till, Ni vet ju inte hur det var förr.
Opinionsbildning är ett utmärkt sätt att förändra och utveckla det som är bra till bättre. Jag blir mörkrädd när jag läser inlägg och tips om att jag ska sluta åka till Baltak eller söka mig till Ica Maxis fiskedisk. Jag åker inte till Baltak för att få min mat, jag åker till Baltak för att få upplevelse.
Baltak och Hökensås får gärna höja priset på fiskekort så länge de levererar det de säljer till mig; upplevelse och därmed kvalité på fisk och fiskande. Ser man det ur det perspektivet tycker jag, och många andra, att det har blivit sämre än vad det varit. Är då lösningen att jag slutar åka till Baltak? Är detta det mest konstruktiva som mina kritiker kunde komma på? Är det så de löser sina vardagsproblem? Att ta den snabba vägen ut istället för att identifiera problemet och försöka hitta lösningen? Är det en ”lösning” att se ned på varandra, exkludera oliktänkande och ”det-är-såna-som-du-ska-de-få-bort” mentalitet?
Utan nöjda kunder överlever ingen verksamhet. Ni som tycker att Baltak är bra/mycket bra som det är nu varför kan Ni inte vidga Era vyer och börja tänka på hur vi kan göra det ännu bättre?
Sedan förstår jag inte att folk inte kan tolererar att man har olika åsikter och värdering om saker och ting, helt obegripligt
#65 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 05:45
Dör den eller växer det upp reproducerande torpeder?
Vad gäller priset så borde det höjas rejält för att få ner fisketrycket.
Uppenbarligen är det för billigt nu då det fortfarande är ett grymt fisketryck - trots gnäll.
Pappersvändare från Borås, född -66
Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION
#66 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 05:47
sasse på 23 Sep 2011, 05:44 sade:
Sedan förstår jag inte att folk inte kan tolererar att man har olika åsikter och värdering om saker och ting, helt obegripligt
Tack så jätte mycket
#68 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 05:50
HåkanViskafors på 23 Sep 2011, 05:45 sade:
Dör den eller växer det upp reproducerande torpeder?
Vad gäller priset så borde det höjas rejält för att få ner fisketrycket.
Uppenbarligen är det för billigt nu då det fortfarande är ett grymt fisketryck - trots gnäll.
Är inte det ett sätt att exkludera folk? Är prishöjningen ENDA vettiga sättet att minska fisketrycket? För min del spelar det ingen roll hur mycket det höjs till men alla kanske inte tycker som jag.
#69 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 05:53
sasse på 23 Sep 2011, 05:49 sade:
Det var så lite så
Fast i sakfrågan så håller jag inte riktigt med dig. Jag vill hellre ha mindre och finare fiskar på 0,5-1kg än större.
Att Du inte håller med mig i allt har jag full förståelse och respekt för
#70 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 06:10
Vilbert på 23 Sep 2011, 05:50 sade:
Är inte det ett sätt att exkludera folk? Är prishöjningen ENDA vettiga sättet att minska fisketrycket? För min del spelar det ingen roll hur mycket det höjs till men alla kanske inte tycker som jag.
De kommer aldrig att bedriva välgörenhet eller någon annan samhällsinsats.
De tjänar pengar, thats it.
Så länge vi betalar så är allt bra.
Vi kan gnälla men det hjälps inte när det ändå är fullt med betalande folk.
Vi kan vara rådgivande men de kommer ändå att agera efter eget huvud.
Åk dit, betala och var glad. Valet är helt fritt!!!
#71 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 06:20
Snabbaste vägen till att få gehör för sina synpunkter är att försöka komma med i styrelsen/ledningsgruppen.
Där kommer du att få se att det är en evig kamp mellan kvalié på fisken/fisket kontra sista raden på resultaträkningen.
#73 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 07:23
HåkanViskafors på 23 Sep 2011, 06:20 sade:
Snabbaste vägen till att få gehör för sina synpunkter är att försöka komma med i styrelsen/ledningsgruppen.
Där kommer du att få se att det är en evig kamp mellan kvalié på fisken/fisket kontra sista raden på resultaträkningen.
Tror tyvärr att en prishöjning drabbar ungdomarna och nybörjarna mest. Oftast så börjar man ju som flugfskare med att fiska regnbåge.
Tycker de är lite snåla att ungdom BARA är upp till 15 år! Vem har som 16-åring råd att betala den pengen för fiskekort?
Jag vet att det är ett företag men jag tror inte alla företags målsättning är att tjäna pengar utan snarare att det är ett måste för att fortsätta med ens verksamhet.
Har man inget annat vatten i närheten av sig och att baltak har blivit ens favoritvatten genom åren så finns ju kanske inte valmöjligheten att bara sluta fiska där.
Hade jag varit i trådfiskarens skor hade jag nog inte heller bara gett upp utan och kämpat och försökt påverka istället bara för att bara sluta fiska där och sedan gräma mig i det mörka.
Det är ju så att vet inte baltak vad kunderna ha så kan de ju trotts allt inte erbjuda det till kunderna!
MVH Jesper
#74 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 07:26
Helios på 23 Sep 2011, 07:10 sade:
Då slipper ni trängsel, fisk av sämre kvalitet och 40-50 småfiskar på en dag.
Personalen på hökensås säger samma sak. Jag har varit där några gånger men tycker det är ganska svårfiskat där.
Men du kanske kan visa mig någon gång?
#75 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 07:36
HåkanViskafors på 23 Sep 2011, 06:10 sade:
De kommer aldrig att bedriva välgörenhet eller någon annan samhällsinsats.
De tjänar pengar, thats it.
Så länge vi betalar så är allt bra.
Vi kan gnälla men det hjälps inte när det ändå är fullt med betalande folk.
Vi kan vara rådgivande men de kommer ändå att agera efter eget huvud.
Åk dit, betala och var glad. Valet är helt fritt!!!
A bit too old, but not dead yet.
I have a bad temper but I love my friends.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.
#77 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 08:19
JesperP på 23 Sep 2011, 07:26 sade:
Personalen på hökensås säger samma sak. Jag har varit där några gånger men tycker det är ganska svårfiskat där.
Men du kanske kan visa mig någon gång?
Tyvärr så är jag inte i Labbås-City för fiske så ofta, men kanske hör av mig om det blir aktuellt i framtiden..
2006 -en tös
2011 -en pöjk!
#78 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 08:35
Detta handlar inte om någon opportunistisk bonde som försöker fixa snabba stålar på en i övrigt obrukbar mark. Det är ett företag med i allra högsta grad sunda värderingar.
De har naturligtvis en arbetsgrupp med en väl utarbetad agenda. Denna innehåller naturligtvis mängder med policys både vad gäller miljövård och etiska föreskrifter. Förmodar också att detta står berörda parter upp i halsen när det väl kommer till beslutsfattande.
Därmed tror jag också att en mild opinion från ett sportfiskeforum är av obetydlig karaktär.
Mitt förstahandsråd är att rösta med fötterna, dvs fiska någon annastans. Dett är kul att flugfiska mört också!
Mitt andra råd är definitivt att engagera sig på allvar.
Börja med denna länken; http://hs-r.hush.se/?p=10584
Se till att vara med på deras möten och sammankomster. Visa ditt uppriktiga engagemang och vips skall du se att du får vara med i arbetsgrupper och liknande.
Visa att du finns till och att du är en resurs!!
#79 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 09:51
HåkanViskafors på 23 Sep 2011, 08:35 sade:
Detta handlar inte om någon opportunistisk bonde som försöker fixa snabba stålar på en i övrigt obrukbar mark. Det är ett företag med i allra högsta grad sunda värderingar.
De har naturligtvis en arbetsgrupp med en väl utarbetad agenda. Denna innehåller naturligtvis mängder med policys både vad gäller miljövård och etiska föreskrifter. Förmodar också att detta står berörda parter upp i halsen när det väl kommer till beslutsfattande.
Därmed tror jag också att en mild opinion från ett sportfiskeforum är av obetydlig karaktär.
Mitt förstahandsråd är att rösta med fötterna, dvs fiska någon annastans. Dett är kul att flugfiska mört också!
Mitt andra råd är definitivt att engagera sig på allvar.
Börja med denna länken; http://hs-r.hush.se/?p=10584
Se till att vara med på deras möten och sammankomster. Visa ditt uppriktiga engagemang och vips skall du se att du får vara med i arbetsgrupper och liknande.
Visa att du finns till och att du är en resurs!!
Det var ju naturligtvis så vi gjorde. En gång fick räcka, no more!
Men som sagt, det är ju upp till var och en?! Jag tror det i många fall handlar om vad för andra erfarenheter man har som fiskare. Har man varit runt lite och sett annat, så blir det lättare att jämföra, och även lättare att avstå.
Till trådstartaren som varit där ca 40 ggr i år kan jag säga: För de ca 12000:- som du lagt på fiskekort i Baltak bara i år så får du en ganska fin resa utomlands. Nej, inte till Alaska, men väl flera veckor i Norge t.ex.
Jag tycker för övrigt att Baltak och Ribnik i Bosnien har ganska mycket gemensamt. Det är för mycket folk, kortpriset är för högt i relation till fisket, det finns för mycket fisk och fisken är lite väl liten. Jag personligen tar hellre en fisk på 1.5 än 23st på 6hg.. Men det viktigaste av allt är att fisken ser ut som en vild fisk gör och att den agerar som en vild fisk skulle göra!!
One hook, two hookers...
#80 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 13:06
Vilbert på 22 Sep 2011, 20:49 sade:
Om jag inte åker då kan jag inte ha åsikter. Om jag åker har jag rätt att ha åsikt och förhoppningsvis försöka göra det som är bra till bättre. Jag måste verkligen be om ursäkt att jag inte är svensk och har den svenska mentaliteten att man bara gnäller i det tysta eller att man slutar ägna sig åt det som man tycker om
Svensk mentalitet att man gnäller i det tysta? Är det inte att gnälla i det tysta att skriva en protest på Edge under ett nick?
Brinner du för ett förändrat Baltak så ska du så klart jobba för det. Ha respekt för att Aktiebolaget vill tjäna pengar och att det faktiskt finns många som har slutat att fiska där av helt andra anledningar än att det är små fisk.
Min personliga åsikt är den samma som tidigare talare att upplevelsen i Baltak snarare är kopplat till fiskaren än fisken. Är omåttligt trött på folks bristande respekt för andra fiskare i den där ån.
#81 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 13:45
Martin L på 23 Sep 2011, 13:06 sade:
Svensk mentalitet att man gnäller i det tysta? Är det inte att gnälla i det tysta att skriva en protest på Edge under ett nick?
Brinner du för ett förändrat Baltak så ska du så klart jobba för det. Ha respekt för att Aktiebolaget vill tjäna pengar och att det faktiskt finns många som har slutat att fiska där av helt andra anledningar än att det är små fisk.
Min personliga åsikt är den samma som tidigare talare att upplevelsen i Baltak snarare är kopplat till fiskaren än fisken. Är omåttligt trött på folks bristande respekt för andra fiskare i den där ån.
Hej Martin. Tack för Dina åsikter
Håller fullständig med Dig om folks bristande respekt för andra fiskare. Vad tycker Du att man kan göra åt det?
MVH
Vilbert
#82 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 15:28
Oops på 23 Sep 2011, 00:21 sade:
Detta inlägg har redigerats av Emin Lager: 23 Sep 2011, 15:28
www.h2o-flugfiske.se
Vi finns på Ånäsvägen 19, välkomna in på en kopp kaffe!
#83 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 17:07
FlyFly på 23 Sep 2011, 09:51 sade:
Det var ju naturligtvis så vi gjorde. En gång fick räcka, no more!
Men som sagt, det är ju upp till var och en?! Jag tror det i många fall handlar om vad för andra erfarenheter man har som fiskare. Har man varit runt lite och sett annat, så blir det lättare att jämföra, och även lättare att avstå.
Till trådstartaren som varit där ca 40 ggr i år kan jag säga: För de ca 12000:- som du lagt på fiskekort i Baltak bara i år så får du en ganska fin resa utomlands. Nej, inte till Alaska, men väl flera veckor i Norge t.ex.
Jag tycker för övrigt att Baltak och Ribnik i Bosnien har ganska mycket gemensamt. Det är för mycket folk, kortpriset är för högt i relation till fisket, det finns för mycket fisk och fisken är lite väl liten. Jag personligen tar hellre en fisk på 1.5 än 23st på 6hg.. Men det viktigaste av allt är att fisken ser ut som en vild fisk gör och att den agerar som en vild fisk skulle göra!!
Kortpriset på det ena eller andra stället betraktar jag som en marginell utgift......Jag väljer ju att betala alldeles själv.
I hate negative people
I fish only with Bamboo rods, together with Bamboozers, Sliva Bums, Friends of F.O.G.T and other nice friends.
#84 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 18:37
Oops på 23 Sep 2011, 17:07 sade:
Kortpriset på det ena eller andra stället betraktar jag som en marginell utgift......Jag väljer ju att betala alldeles själv.
Om någon bjöd mig till Jurassic Lake, där jag tror att du varit, så skulle jag först fundera på om tiden fanns! Sen skulle jag nog tacka nej, betala och åka någon annanstans. Anledningen till det är att det är att där finns för mycket fisk och att det då blir ett för enkelt fiske, vilket för mig är helt ointressant... Som sagt, vi har olika erfarenheter, och olika krav! Jag fiskar t.ex gärna svårflörtad öring, vild sådan naturligtvis, och fiskar överhuvudtaget väldigt sällan regnbåge, av många anledningar! Jag fiskar inte heller mer än en gång där fisken matas med bröd! Därför åker vi inte till Ribnik igen + ovan nämnda anledningar! Det kommer dock alltid finnas en marknad för tivolifiske, men det är inget för mig!
One hook, two hookers...
#85 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 19:21
FlyFly på 23 Sep 2011, 18:37 sade:
Om Du trodde att jag anser det vara ett av värdens bästa fiskevatten så har Du misstagit Dig å det grövsta.
Harrfisket i Ribnink har inget med tivolifiske att göra och den är nog så svårflörtad framförallt på hösten.
Du känns lite "von oben" i Din attityd när det gäller folks fiske.....Kliv ner från "pållen" och njut av fisket och Dina medmänniskors fiskeupplevelser
Jag har varit på skitställen och fiskat också men det skulle aldrig falla mig in att nedvärdera dessa ställen.......Det finns dom som inte kommer till Din "Guldälv"......men dom har också roligt.........Är "pållen" för hög kan jag skicka en stege till Dig
I hate negative people
#86 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 19:41
Oops på 23 Sep 2011, 00:17 sade:
Helt rätt
Det finns flera nya fiskevatten som har möjligheter till ett spännade och uppleveslerikt flugfiske med mycket bra kvalitet på fisken!
Jag skall snart återbesöka Tiveden Flyfish som är ett bra exempel på den sortens nytänkande
//Andreas.
#88 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 20:06
Oops på 23 Sep 2011, 19:21 sade:
Om Du trodde att jag anser det vara ett av värdens bästa fiskevatten så har Du misstagit Dig å det grövsta.
Harrfisket i Ribnink har inget med tivolifiske att göra och den är nog så svårflörtad framförallt på hösten.
Du känns lite "von oben" i Din attityd när det gäller folks fiske.....Kliv ner från "pållen" och njut av fisket och Dina medmänniskors fiskeupplevelser
Jag har varit på skitställen och fiskat också men det skulle aldrig falla mig in att nedvärdera dessa ställen.......Det finns dom som
inte kommer till Din "Guldälv"......men dom har också roligt.........Är "pållen" för hög kan jag skicka en stege till Dig
Sorry, då var det väl något annat ställe!
Har för övrigt inte tid just nu, kanske imorrn, så Du hinner nog med några boxargroggar till
One hook, two hookers...
#89 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 20:17
Då jag inte varit i Baltak kan jag inte uttala mig om detta, men jag har samma känsla som FlyFly gällande Ribnik och dess typ av fiske. Dock måste jag säga att älven i sig är ett fantastiskt vackert vatten beläget i en gudomlig omgivning vilket gör det än mer tragiskt att dom inte behandlat det med varsammare hand...
Så var det det här med höga hästar...
Jag känner FlyFly så pass väl (är väl lika bra att få det sagt så det inte blir massa gnällande om att man tar någons parti...?) att jag vet att det inte handlar om någon form av "von oben" mentalitet, nån mer ödmjuk snubbe får man nog leta efter...
Den enkla förklaringen är att man har olika nivåer på sitt fiske, på samma sätt som man är olika som människor. Olika människor söker olika utmaningar, "vår" utmaning är att söka absurt skygg öring i kristallklara älvar...medans andra söker utmaningen i att lura regnbågar i dammar/strömmande vatten, och det är HELT OK!
Så snälla, inga mer antagande påståenden om att man är förmer än någon annan för att man föredrar en speciell typ av fiske...
Som sagt, lite off topic men ändå...
#90 OFFLINE
Skrivet 23 Sep 2011, 20:50
sasse på 23 Sep 2011, 04:29 sade:
Alla har rätt till en åsikt hur dum den än är. Att förminska och exkludera folk är bland det värsta jag vet.
Men hörru.
Det är väl inte relevant vad folk skriver på FB? Det skapar väl bara tråkig spekulation?
Om alla har rätt till sin egen åsikt så måste man ju kunna torgföra den på FB, utan att någon skriver om den här på Edge?
Jag tycker inte det var bra exempel på den åsiktsfrihet du pratar om.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar