.
Teknikproblem eller stor skillnad på linorna?
#1 OFFLINE
Skrivet 24 Sep 2011, 16:17
Spöt är ett förhållandevis snabbt spö i klass 5. Rätt så toppigt men följsamt och väldigt lätt.
Först kastade jag med Imago-linan och tyckte jag fick rätt bra stuns i rollkasten och även vanligt överhandskast.
Tog med i beräkningen att rollkasten inte kunde bli så bra på gräs men förvånades ändå över hur bra det gick.
I överhandskasten blev det väldigt fina linbågar och jag höll mig till kontrollerade kast på ca 20m för både rollkast och överhandskast. (sen tar tomten slut och cyklister och annat ligger illa till)
Sen bytte jag till Rio Gold och tappade totalt allt vad längd och kontroll heter. I rollkasten fanns inte samma laddning av spöt (kan det bero på att linan är halare mot gräset än Imagon?) och i överhandskasten så saknades också kraft och spöt verkade inte jobba alls. Linan kändes "tunn" eller för lätt på något vis.
Jag har jämfört linprofilen på linorna och taperingen ser ju någorlunda lika ut i mina ögon. Skillnaden är väl att Imagon har en lite längre klump, 15,8m istället för 14,3m.
Vikten på Rio får jag fram på nätet men hittar ingen info om Imagons vikt på klump och första 30 foten så jag kan inte jämföra.
Det kan naturligtvis vara så att det är en ganska stor viktskillnad på linorna, och kan det då förklara beteendet eller är det min teknik som förändras eller inte passar Rio-linan alls när jag först "ställt in mig" på Imagon?
Eller kan det vara de 1,5 metrarna extra klump som gör att jag helt tappar kraften med Rio-linan?
Spontant känns det som att jag gör något fel när jag kastar med Rio-linan för den är ju erkänt bra och 20m ska inte vara jobbigt att få ut.
Med Imagon kan jag kasta avslappnat och få fina linbågar och när jag går över med samma teknik (så nära jag kan bedömma) så blir linbågarna enorma och linan hakar i sig själv på framkasten i stort sett i varje kastsekvens och jag får ta i mer för att nåt ska hända.
Det känns också som att dubbeldrag är svårare på Rio-linan då det inte verkar finnas någon linhastighet i jämförelse med Imagon.
Är det någon som har nåt tips på vad jag gör fel?
Eller som vet vikterna på Imago-linan om det kan hjälpa till att delförklara fenomenet/felet?
#5 OFFLINE
Skrivet 24 Sep 2011, 17:28
sasse på 24 Sep 2011, 16:30 sade:
Är bägge nya?
Ingen av linorna är nya, däremot är spöt nytt.
Imagolinan har jag haft som träningslina på gräs i drygt ett år och när jag tänker efter har jag alltid presterat bra med den även med andra spön. Riolinan köpte jag på rekommendation utan att ha provkastat först och gillar den som fasen när det kommer till friktion (eller avsaknad av) och hur den är att hantera.
Mjuk och fin men när jag tänker efter så har jag aldrig kommit överens med den riktigt lika bra i skarpt läge trots att jag givit den mest tid i vattnet av mina #5-linor.
Det som är lite knepigt är att jag testade att kasta med en Guideline Presentation #3 på samma spö och upplevde inte den som lika problematisk...men den dagen blåste det rätt duktigt så det kanske man får ta med en nypa salt.
#6 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 11:20
Väger jag de första 20 metrarna så skiljer det 1,5g mellan linorna.
Kan det här förklara varför jag får väldigt stora linbågar och kraftlösa kast med den lättare linan?
#7 ONLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 11:37
Raidlevel på 25 Sep 2011, 11:20 sade:
Väger jag de första 20 metrarna så skiljer det 1,5g mellan linorna.
Kan det här förklara varför jag får väldigt stora linbågar och kraftlösa kast med den lättare linan?
Så troligtvis är det därför det känns lättare med Imagon.
Detta inlägg har redigerats av sasse: 25 Sep 2011, 11:37
#8 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 11:58
Kan det vara så här... (enbart överhandskasten)
En lättare lina laddar inte spöet lika mycket om du förövrigt "kastar likadant"
Mindre laddning gör att spötoppsbanan bular uppåt.
Om toppen är högre upp i mitten av stroken befinner den sig alltså lägre ner vid båda stoppen.
Från mitten av stroken sänder du alltså iväg linan lite neråt i både fram och bakkast vilket kanske kunde tänkas öppna upp dina loopar med sladrig kontroll och större luftmotstånd som följd.
Ha! Nu väntar jag bara på att de som vet mer spöar mig!
Skulle detta vara sant skulle du få rio linan att bete sig bra genom att accelera ännu fortare eller tänka att du siktar lite upp mot trädtopparna i fram och bakkast... Båda borde ge en rakare spötoppsbana.
Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 25 Sep 2011, 12:03
#9 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 12:00
Finns det nåt jag kan träna extra på och därmed kunna använda den lättare linan bättre?
I mitt huvud låter det som att jag vid långa kast (allt över 16m då i det här fallet) funkar bättre med en lite tyngre lina. Fast logiskt så borde väl en klass 5 med lång lina ute vara tyngre än spöt är klassat för vilket skulle medföra att jag kastar bra även med lång klass 5 lina?
Krångligt det här...
#10 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 12:11
Fredrik-flugarn på 25 Sep 2011, 11:58 sade:
Kan det vara så här...
En lättare lina laddar inte spöet lika mycket om du förövrigt "kastar likadant"
Mindre laddning gör att spötoppsbanan bular uppåt.
Om toppen är högre upp i mitten av stroken befinner den sig alltså lägre ner vid båda stoppen.
Från mitten av stroken sänder du alltså iväg linan lite neråt i både fram och bakkast vilket kanske kunde tänkas öppna upp dina loopar med sladrig kontroll och större luftmotstånd som följd.
Ha! Nu väntar jag bara på att de som vet mer spöar mig!
Fast jag upplevde spöts agerande tvärtom. Att jag fick ta i mer med den lätta linan för det hände aldrig nåt liksom. Så jag väntade och väntade på att den skulle sträcka i bakkastet och sen ta i framåt för att få med den. Då dippar toppen väldigt mycket mer pga den extra kraften och den hakar i sig själv i främre vändningen.
Med den tyngre linan så kunde jag ta i mindre och ändå få tajtare linbågar plus att den inte hakade i sig själv.
Det jag funderar lite över är hur långt uppåt i vikt man kan gå samtidigt som det hela tiden känns som att linan är enklare att kasta med?
Är det en allmän "regel" och varför klassar man i så fall inte alla linor ett steg högre? Eller två steg högre?
Var går i så fall gränsen för när linan blir för tung och resultatet blir negativt?
#11 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 12:25
Tänk dig ett så mjukt spö att du hinner genomföra en hel aggressiv stroke och stoppa innan pinnen sakta rätar ut sig. Då borde spötoppsbanan doppa rejält under kastplanet med feta tailingloops som följd. Då skulle du få jobba på att accelerar långsammare och på nåt vis förlänga stroken för att hinna överföra tillräckligt mycket energi till linan utan att spötoppen doppar så mycket att det ger tailing loops.
Tror jag... Var är EFFAklumparna?
-Själv kastar jag tyvärr som en blind chimpans utan rytmsinne
Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 25 Sep 2011, 12:26
#12 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 13:04
Fredrik-flugarn på 25 Sep 2011, 12:25 sade:
Tänk dig ett så mjukt spö att du hinner genomföra en hel aggressiv stroke och stoppa innan pinnen sakta rätar ut sig. Då borde spötoppsbanan doppa rejält under kastplanet med feta tailingloops som följd. Då skulle du få jobba på att accelerar långsammare och på nåt vis förlänga stroken för att hinna överföra tillräckligt mycket energi till linan utan att spötoppen doppar så mycket att det ger tailing loops.
Tror jag... Var är EFFAklumparna?
-Själv kastar jag tyvärr som en blind chimpans utan rytmsinne
Kan man prata om en "regel" som säger att ju mjukare spön och/eller ju lättare lina desto längre stroke och långsammare acceleration av spö och lina?
Ju toppigare spö och/eller tyngre lina, desto kortare stroke och snabbare acceleration.
Vilket skulle innebära att felet jag gjorde var att jag behöll den korta stroken och förhållandevis snabba accelerationen när jag bytte lina till den lättare.
Så om jag går ut idag och testar så ska jag ha det i åtanke och se om det blir lite skillnad.
Även i rollkastet borde jag då försöka få en långsammare acceleration fördelad på ett längre stroke...
Om nu den här "regeln" stämmer?
#13 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 13:09
Raidlevel på 25 Sep 2011, 13:04 sade:
Fast helt tvärtom!
#15 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 13:23
lätt snöre och rappt spö klarar raskare tag.
Hoppas de där riktiga kastkillarna hittar hit snart!
-Men då påstår de förstås att en lång stroke alltid är guld värld när man snackar längdkastning...
#16 ONLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 13:37
Raidlevel: Att man inte överklassar beror ju på att du ganska snart får så mycket vikt utanför spötoppen att spöt inte pallar att hantera vikten. Försök kasta 30m med en lina som är 2 klasser över spöt och med kort klump. Tror du får problem.
#17 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 13:46
#18 ONLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 13:49
Twitcher på 25 Sep 2011, 13:37 sade:
Raidlevel: Att man inte överklassar beror ju på att du ganska snart får så mycket vikt utanför spötoppen att spöt inte pallar att hantera vikten. Försök kasta 30m med en lina som är 2 klasser över spöt och med kort klump. Tror du får problem.
Här är några klipp när jag kastar långt i slowmotion:
Jag har en lite speciell stil i sista klippet. Det beror på att det var en vajer som vi fick lov att kasta under
Men man ser hur lång kaststräcka jag har.
#19 ONLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 13:51
Fredrik-flugarn på 25 Sep 2011, 13:46 sade:
Precis, helt rätt. Man måste accelerera längst hela sträckan. Tar man i för tidigt kollapsar kastet.
Klart det är grymt överklassat. Jag kastar med Loomis snabbaste och styvaste 9´"6 som säljs nu och det är för vekt. Vet inte hur mycket SA ED #5:an väger men jag håller ca 24-27meter i luften när jag kastar. Tror inte det är 9,5g iaf som #5 ska vara
#20 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 14:24
Den tekniken medför ju att man slipper problemet med dippande spötopp om man tar i mycket.
#21 ONLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 14:34
Raidlevel på 25 Sep 2011, 14:24 sade:
Den tekniken medför ju att man slipper problemet med dippande spötopp om man tar i mycket.
Kollar du så stannar jag till lite i bakkastet och gör ett stopp innan jag följer med ännu längre bak.
Detta inlägg har redigerats av sasse: 25 Sep 2011, 14:35
#22 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 15:35
Skillnaden nu var att jag kände hur linan lyckades ladda spöt, men det var väldigt noga med timingen. Speciellt vid dubbeldragen. En miss och allt rasade. Kan det vara så att Rio-linan är oförlåtande?
Ska prova med Imagon också så jag kan se om förbättringen handlar om att jag lyckas ändra teknik med lina eller om jag blivit bättre rakt över.
#23 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 17:13
Antagligen blev looparna lite mindre också va? Du kan ju behålla 11-1/10-2 stilen i bakhuvudet ändå. Det är en ekonomisk och kroppsvänlig stil, det är ju inte alltid man måste ha ut hel linan vid riktigt fiske...
#24 ONLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 17:17
Raidlevel på 25 Sep 2011, 15:35 sade:
Skillnaden nu var att jag kände hur linan lyckades ladda spöt, men det var väldigt noga med timingen. Speciellt vid dubbeldragen. En miss och allt rasade. Kan det vara så att Rio-linan är oförlåtande?
Ska prova med Imagon också så jag kan se om förbättringen handlar om att jag lyckas ändra teknik med lina eller om jag blivit bättre rakt över.
#25 ONLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 17:18
Fredrik-flugarn på 25 Sep 2011, 17:13 sade:
Antagligen blev looparna lite mindre också va? Du kan ju behålla 11-1/10-2 stilen i bakhuvudet ändå. Det är en ekonomisk och kroppsvänlig stil, det är ju inte alltid man måste ha ut hel linan vid riktigt fiske...
#26 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 17:40
Raidlevel på 24 Sep 2011, 16:17 sade:
Spöt är ett förhållandevis snabbt spö i klass 5. Rätt så toppigt men följsamt och väldigt lätt.
Först kastade jag med Imago-linan och tyckte jag fick rätt bra stuns i rollkasten och även vanligt överhandskast.
Tog med i beräkningen att rollkasten inte kunde bli så bra på gräs men förvånades ändå över hur bra det gick.
I överhandskasten blev det väldigt fina linbågar och jag höll mig till kontrollerade kast på ca 20m för både rollkast och överhandskast. (sen tar tomten slut och cyklister och annat ligger illa till)
Sen bytte jag till Rio Gold och tappade totalt allt vad längd och kontroll heter. I rollkasten fanns inte samma laddning av spöt (kan det bero på att linan är halare mot gräset än Imagon?) och i överhandskasten så saknades också kraft och spöt verkade inte jobba alls. Linan kändes "tunn" eller för lätt på något vis.
Jag har jämfört linprofilen på linorna och taperingen ser ju någorlunda lika ut i mina ögon. Skillnaden är väl att Imagon har en lite längre klump, 15,8m istället för 14,3m.
Vikten på Rio får jag fram på nätet men hittar ingen info om Imagons vikt på klump och första 30 foten så jag kan inte jämföra.
Det kan naturligtvis vara så att det är en ganska stor viktskillnad på linorna, och kan det då förklara beteendet eller är det min teknik som förändras eller inte passar Rio-linan alls när jag först "ställt in mig" på Imagon?
Eller kan det vara de 1,5 metrarna extra klump som gör att jag helt tappar kraften med Rio-linan?
Spontant känns det som att jag gör något fel när jag kastar med Rio-linan för den är ju erkänt bra och 20m ska inte vara jobbigt att få ut.
Med Imagon kan jag kasta avslappnat och få fina linbågar och när jag går över med samma teknik (så nära jag kan bedömma) så blir linbågarna enorma och linan hakar i sig själv på framkasten i stort sett i varje kastsekvens och jag får ta i mer för att nåt ska hända.
Det känns också som att dubbeldrag är svårare på Rio-linan då det inte verkar finnas någon linhastighet i jämförelse med Imagon.
Är det någon som har nåt tips på vad jag gör fel?
Eller som vet vikterna på Imago-linan om det kan hjälpa till att delförklara fenomenet/felet?
Hej,
Ibland när vi tränar så kastar vi med klass 10 spö och en DT3 lina, lite svår att kicka igång men fungerar.
I seatrout har vi klass 8 spö och en lina som skulle motsvara en klass 13 fungerar också bra.
Nått gram hit och dit har inte så stor betydelse men däremot tekniken.
När det gäller rollkast kan taperingarna ha en viss betydelse. En lina som har klumpen ganska långt bak är
bättre för rollkast och switchkast.
//Christer
#27 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 18:11
sasse på 25 Sep 2011, 17:18 sade:
I somras stod jag vid ett tillfälle långt inne på fjället vid en sjö sent på kvällen och det var helt stilla.
Jag fiskade av strandkanten med en streaking caddis med grön tag men ingenting...så plötsligt såg jag ett vak ganska långt ut. Bra mycket längre ut än jag kunde kasta. Sen stilla igen.
Efter en liten stund såg jag vaket igen några meter längre in och jag drog på ett så långt kast jag kunde för att försöka nå ut till den retsamma lilla öringen och flugan la sig försiktigt på vattnet. Jag lyckades komma bara nån meter ifrån det förra vaket. Nu såg jag knappt nåt längre för det började bli så mörkt.
Plask... jag höjde spöt och kände det bekanta darret. Total lycka!
Ibland har man nytta av att komma ut de där extra metrarna även vid "riktigt" fiske.
För mig så innebär kastträning att jag ökar mina chanser att kunna fokusera på fisket och inte behöva bry mig om tekniken när jag står vid vattnet.
#28 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 18:18
C_A på 25 Sep 2011, 17:40 sade:
Hej,
Ibland när vi tränar så kastar vi med klass 10 spö och en DT3 lina, lite svår att kicka igång men fungerar.
I seatrout har vi klass 8 spö och en lina som skulle motsvara en klass 13 fungerar också bra.
Nått gram hit och dit har inte så stor betydelse men däremot tekniken.
När det gäller rollkast kan taperingarna ha en viss betydelse. En lina som har klumpen ganska långt bak är
bättre för rollkast och switchkast.
//Christer
Fast då pratar vi antagligen om just den längden på lina som jag hade ute. Hade jag haft bara 10m lina ute så borde de bete sig mer likartat?
I förlängningen så innebär det i så fall att jag, för att få till optimerade rollkast vid olika avstånd, behöver ha olika klumplängd beroende på hur långt rollkastet i fråga behöver vara?
T ex om jag står vid en å som är 10m bred. Ska göra rollkast som är 9-10m. Då skulle jag behöva en klump på 7-8m (tafsen tillkommer ju) för att få till det optimalt?
Fiskar jag sen vid en vik där jag behöver 20m rollkast så passar klumpen på 16m perfekt?
Nu inser jag ju att det blir rätt besvärligt att hela tiden optimera på det här viset, men i teorin borde det stämma antar jag?
#29 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 19:06
Raidlevel på 25 Sep 2011, 18:18 sade:
Fast då pratar vi antagligen om just den längden på lina som jag hade ute. Hade jag haft bara 10m lina ute så borde de bete sig mer likartat?
I förlängningen så innebär det i så fall att jag, för att få till optimerade rollkast vid olika avstånd, behöver ha olika klumplängd beroende på hur långt rollkastet i fråga behöver vara?
T ex om jag står vid en å som är 10m bred. Ska göra rollkast som är 9-10m. Då skulle jag behöva en klump på 7-8m (tafsen tillkommer ju) för att få till det optimalt?
Fiskar jag sen vid en vik där jag behöver 20m rollkast så passar klumpen på 16m perfekt?
Nu inser jag ju att det blir rätt besvärligt att hela tiden optimera på det här viset, men i teorin borde det stämma antar jag?
Du måste ha kontakt med klumpen i rollkast (spötoppen) så du inte får en bit av skjutlinan utanför då blir det mest .......
Du behöver inte optimera klumpen för olika rollkastlängder.
Jag kör med en SA,ED som har tyngden på klumpen ganska långt fram, men däremot så är hela klumplängden ca 22m
det går bra att rolla kort som långt även om det inte är pedantiskt optimalt.
//Christer
#30 OFFLINE
Skrivet 25 Sep 2011, 20:00
C_A på 25 Sep 2011, 19:06 sade:
Du måste ha kontakt med klumpen i rollkast (spötoppen) så du inte får en bit av skjutlinan utanför då blir det mest .......
Du behöver inte optimera klumpen för olika rollkastlängder.
Jag kör med en SA,ED som har tyngden på klumpen ganska långt fram, men däremot så är hela klumplängden ca 22m
det går bra att rolla kort som långt även om det inte är pedantiskt optimalt.
//Christer
Låter ju som en SA ED skulle vara utmärkt till rollkast upp till 25 meter då? Vilket borde motsvara hela spektrat man behöver normalt sett.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar