Hoppa till innehåll

.

Teknikproblem eller stor skillnad på linorna?

53 replies to this topic

#31 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1596 Inlägg:

Skrivet 25 Sep 2011, 21:50

Visa inläggRaidlevel på 25 Sep 2011, 20:00 sade:

Tror jag hänger med...och då innebär det att en kortklumpslina bara går att rollkasta korta bitar med såvida man inte skjuter linan förstås. Samtidigt så borde en DT-lina vara bra att rollkasta med just för att man alltid har kontakt med "klumpen"? Eller är det begränsat till WF-linor?
Låter ju som en SA ED skulle vara utmärkt till rollkast upp till 25 meter då? Vilket borde motsvara hela spektrat man behöver normalt sett.

En DT är utmärkt att rolla med.
SA ED är lite av en hybrid ingen renodlad DT ej heller en WF liksom mitt emellan.
En jäkla lina att kasta långt med också.
Hela spectrat om vi säger så.

//Christer

#32 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 08:04

Har du (eller någon annan för all del :) ) någon uppfattning om vad det beror på att jag i det här fallet upplevde Imagon som var ca 1,5g tyngre/20m än Rion som mer lättkastad?
Var det just för att jag började kasta med Imagon den dagen och inte lyckades ställa om tekniken för att passa en lättare lina därefter eller kan det vara någon slags naturlig rytm hos mig som gör att jag kan se det som en generell riktlinje när jag ska välja linor att alltid gå lite tyngre än "normalt" för att hamna rätt utan justering av tekniken så att säga?

#33 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 13:54

Svårt att säga vad det beror på. Provade för egen del en SA Supra WF 4 på ett klass 6 spö igår vid vattnet. Visst gick det att kasta med den kombinationen men givetvis kändes det bättre då jag bytte till en Rio Gold WF 6.

Om du provar många kombinationer av linor och spön tror jag att det kommer att "lossna" för dig så att träningen blir huvudsaken och linval inte lika viktigt längre.Visst har linvalet betydelse men att kunna ställa om tekniken efter förhållandena ser jag som viktigast.

#34 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 14:40

Visa inläggmagnolia på 26 Sep 2011, 13:54 sade:

Svårt att säga vad det beror på. Provade för egen del en SA Supra WF 4 på ett klass 6 spö igår vid vattnet. Visst gick det att kasta med den kombinationen men givetvis kändes det bättre då jag bytte till en Rio Gold WF 6.

Om du provar många kombinationer av linor och spön tror jag att det kommer att "lossna" för dig så att träningen blir huvudsaken och linval inte lika viktigt längre.Visst har linvalet betydelse men att kunna ställa om tekniken efter förhållandena ser jag som viktigast.
Ja jag börjar inse att det i första hand handlade om att jag inte klarade att ställa om min teknik till den lättare linan.
Kan det vara en idé att köpa några linor i olika klasser bara för träning på att ställa om tekniken?

#35 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 17:28

Jo, det tycker jag! Kastandet är ju en form av problemlösning där problemet kan vara mer eller mindre svårt att lösa. Blir det för lätt blir i alla fall jag uttråkad. Blir det mycket svårt kan det behövas någon form av taktik för att komma någon vart ; t.ex. att acceptera att det inte går att komma så långt med en lina som är mycket för lätt. Men det går att kasta med rätt "otroliga" kombinationer. Givetvis är det inte att rekommendera att man använder en # 9 lina på ett klass 2 spö och försöker kasta långt. Det får vara måtta på det hela.

Men för egen del imponerades jag av att vissa kunde ta ett okänt spö med en lina de aldrig använt och omgående kasta bra. Så jag tränade på att kasta med alla spön jag kom över och visst har detta varit utvecklande.

Det var ju en test av ett Loomis NRX 13 fot här och den som testade tyckte att det tog tid att komma överens med spöt. Min kompis Tomas har ett sådant spö och då jag provade detta vid vatten sa jag ung. att det tar några kast att ställa om till spöt som är rätt annorlunda än mina spön. Nu tror jag inte att jag är särskilt begåvad på området utan det är antagligen min vana att prova allt och släpa med mig många spön då jag tränar som har lönat sig.

När jag nu ändock skryter; för många år sedan byggde jag ett litet lätt spö till en kvinna som jag var tillsammans med, Då det var färdigt och hon skulle prova det kunde hon inte alls kasta med det. Men jag kunde, även om det inte kändes som en höjdare. Sedan upptäckte jag att jag spolat på linan baklänges så att det var skjutlinan på WF linan och inte klumpen som vi använde.

Jag kan ju inte säga "träna precis som jag" för det finns olika sätt och jag har nog tränat ineffektivt ibland. Men för den som tränar regelbundet brukar det hända saker och vissa kast som antagligen kändes omöjliga att utföra blir till slut rätt enkla.

#36 OFFLINE   Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 360 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 17:38

Hej!
Upplever du samma skillnad på linorna om du kastar utan dubbeldrag?
Joakim Karlsson

Presentation

#37 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 18:21

Visa inläggJoakim K på 26 Sep 2011, 17:38 sade:

Hej!
Upplever du samma skillnad på linorna om du kastar utan dubbeldrag?
Mindre skillnad när det gäller rena överhandskast samtidigt som det var en otrolig skillnad vid rollkast. Men å andra sidan hade jag säkert närmare 20m lina ute på rollkasten vilket skulle kunna innebära att jag missade det som C A skrev om att man måste ha kontakt med klumpen i spötoppen för att rollkasten ska funka bra. Kan alltså varit så att jag hade kontakt med klumpen när jag kastade med Imagon men inte med Rion.

Var det nåt speciellt du tänkte på ang. dubbeldraget? Utveckla gärna...

#38 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 18:26

Visa inläggmagnolia på 26 Sep 2011, 17:28 sade:

Jo, det tycker jag! Kastandet är ju en form av problemlösning där problemet kan vara mer eller mindre svårt att lösa. Blir det för lätt blir i alla fall jag uttråkad. Blir det mycket svårt kan det behövas någon form av taktik för att komma någon vart ; t.ex. att acceptera att det inte går att komma så långt med en lina som är mycket för lätt. Men det går att kasta med rätt "otroliga" kombinationer. Givetvis är det inte att rekommendera att man använder en # 9 lina på ett klass 2 spö och försöker kasta långt. Det får vara måtta på det hela.

Men för egen del imponerades jag av att vissa kunde ta ett okänt spö med en lina de aldrig använt och omgående kasta bra. Så jag tränade på att kasta med alla spön jag kom över och visst har detta varit utvecklande.

Det var ju en test av ett Loomis NRX 13 fot här och den som testade tyckte att det tog tid att komma överens med spöt. Min kompis Tomas har ett sådant spö och då jag provade detta vid vatten sa jag ung. att det tar några kast att ställa om till spöt som är rätt annorlunda än mina spön. Nu tror jag inte att jag är särskilt begåvad på området utan det är antagligen min vana att prova allt och släpa med mig många spön då jag tränar som har lönat sig.

När jag nu ändock skryter; för många år sedan byggde jag ett litet lätt spö till en kvinna som jag var tillsammans med, Då det var färdigt och hon skulle prova det kunde hon inte alls kasta med det. Men jag kunde, även om det inte kändes som en höjdare. Sedan upptäckte jag att jag spolat på linan baklänges så att det var skjutlinan på WF linan och inte klumpen som vi använde.

Jag kan ju inte säga "träna precis som jag" för det finns olika sätt och jag har nog tränat ineffektivt ibland. Men för den som tränar regelbundet brukar det hända saker och vissa kast som antagligen kändes omöjliga att utföra blir till slut rätt enkla.
Man skulle nog vara hjälpt av något slags diagram där man kan visa på vikter/längder och taperingar och hur de påverkar kastet och hur man därmed behöver justera tekniken för att möta detta.
Kanske att man där även skulle ta hänsyn till spöts aktion också.
Det kanske redan finns här ute? Eller så är det "bara" att sammanställa av all information som redan finns.

#39 OFFLINE   Andreas Solberg

Advanced Member

• Edgemember
  • 79 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 18:51

SÅ man väger alltså de 914 första centimetrarna på linan och använder denna tabellen??
  • AFTM 1 = 3,9 gram
  • AFTM 2 = 5,2 gram
  • AFTM 3 = 6,5 gram
  • AFTM 4 = 7,7 gram
  • AFTM 5 = 9,1 gram
  • AFTM 6 = 10,4 gram
  • AFTM 7 = 12,0 gram
  • AFTM 8 = 13,6 gram
  • AFTM 9 = 15,5 gram
  • AFTM 10 = 18,1 gram
  • AFTM 11 = 21,4 gram
  • AFTM 12 = 24,6 gram

Over and out / Andreas

#40 OFFLINE   Fredrik-flugarn

Advanced Member

• Edgemember+
  • 6800 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 19:50

Å sen får man tänka lite...
Jag råkade ut för en #9 gäddlina som vägde 21g. Sen kommer wiretafs och en fet tofs på ett mindre ankare som ytterligare sten på lasset.
Det var inte så skönt i pinnen när man skulle kasta lite längre, men visst var det lätt att "ladda" spöet... :lol:

Det finns ju liksom ingen garanti för vilken klass det är på spöet heller. Spöklassen finns det ingen hård vetenskap bakom. Det är tillverkaren som uppskattar vilken linklass som medelflugfiskaren skulle trivas bäst med tillsammans med just den pinnen.

Detta inlägg har redigerats av Fredrik-flugarn: 26 Sep 2011, 19:52

#41 OFFLINE   Joakim K

Advanced Member

• Edgemember
  • 360 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 19:54

Visa inläggRaidlevel på 26 Sep 2011, 18:21 sade:

Var det nåt speciellt du tänkte på ang. dubbeldraget? Utveckla gärna...

Ja, vad jag tänkte på var om du drar dubbeldraget rakt från linförarringen eller om det bildas en vinkel på linan där. Om det bildas en vinkel vid linförarringen så komprimeras linan lite där. En lina med mjukare coating komprimeras mer=mer friktion=sämre kontakt med linan utanför spöet.
Joakim Karlsson

Presentation

#42 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 20:33

Visa inläggJoakim K på 26 Sep 2011, 19:54 sade:

Ja, vad jag tänkte på var om du drar dubbeldraget rakt från linförarringen eller om det bildas en vinkel på linan där. Om det bildas en vinkel vid linförarringen så komprimeras linan lite där. En lina med mjukare coating komprimeras mer=mer friktion=sämre kontakt med linan utanför spöet.
Hmm...jag har dessvärre ingen som helst aning om hur det ser ut när jag gör dubbeldrag så det är definitivt nåt jag måste kolla upp. Tack.

#43 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 20:33

Finns ju Common Cents metoden för att mäta spön och kolla vissa egenskaper; är spöt "rätt" klassat, vilken aktion har det (hur djup är aktionen., eftersom det är en statisk metod där man belastar spöt med en tyngd mäter den inte hur fort spöt återfjädrar från att ha varit böjt). Vi mätte några spön på en spöbyggnadskurs jag hade och det var inte så svårt att få fram en del data.Jag skulle inte köpa ett spö som har ett ERN-värde på över 8 om spöt var klassat som ett klass 5 spö från fabriken.

http://www.common-cents.info/

http://www.common-ce...fo/glossary.htm

Några mätningar på Mudholes MHX klingor: (klicka på Common Cents for MHX fly rods)

http://www.mudhole.c...Our-Catalog/MHX

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 26 Sep 2011, 20:34

#44 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 20:36

Visa inläggMr.Corrado på 26 Sep 2011, 18:51 sade:

SÅ man väger alltså de 914 första centimetrarna på linan och använder denna tabellen??
  • AFTM 1 = 3,9 gram
  • AFTM 2 = 5,2 gram
  • AFTM 3 = 6,5 gram
  • AFTM 4 = 7,7 gram
  • AFTM 5 = 9,1 gram
  • AFTM 6 = 10,4 gram
  • AFTM 7 = 12,0 gram
  • AFTM 8 = 13,6 gram
  • AFTM 9 = 15,5 gram
  • AFTM 10 = 18,1 gram
  • AFTM 11 = 21,4 gram
  • AFTM 12 = 24,6 gram

Nja...den där tabellen tycker jag inte man har mycket nytta av. Det man istället skulle ha är vikten på respektiva lina på olika längder. T ex varje meter. Då vore det intressant att jämföra. Samt vilken tapering det är.
Sen skulle det jämföras med hur man agerar teknikmässigt beroende på om man har en djup eller toppig aktion på spöt.

#45 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 21:38

Det finns ju redan en del uppgifter som man kan använda.

Vill du ha vikten på varje meter så bör du nog vara expert för att tolka detta. Total klumpvikt för en WF lina samt linprofil räcker långt.

De här två linorna är ju tämligen olika (jag har båda). Det är inte konstigt att den ena är till för längre kast och den andra allround.
Men Distance lina går det bra att underhandskasta och rolla med också.

http://buy.scientifi...a-floating.html

http://buy.scientifi...t-distance.html

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 26 Sep 2011, 21:41

#46 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 22:04

Visa inläggmagnolia på 26 Sep 2011, 21:38 sade:

Det finns ju redan en del uppgifter som man kan använda.

Vill du ha vikten på varje meter så bör du nog vara expert för att tolka detta. Total klumpvikt för en WF lina samt linprofil räcker långt.

De här två linorna är ju tämligen olika (jag har båda). Det är inte konstigt att den ena är till för längre kast och den andra allround.
Men Distance lina går det bra att underhandskasta och rolla med också.

http://buy.scientifi...a-floating.html

http://buy.scientifi...t-distance.html
Att få vikten per meter är mest för att jag inbillar mig att det är enklare att jämföra två linor med samma längd utanför spötoppen än att veta vad klumparna väger om det ändå skiljer flera meter på klumparna.
Om jag vill ha en lina att kasta rollkast på 20 meter med så testar jag linor med den längden på lina utanför spötoppen och då är det mer intressant för mig att veta vikten per specifik längd än klumplängd.
Hittar jag en lina jag trivs med där de första 20 metrarna väger 18g så kan jag börja leta bland andra linor i samma viktklass. Oavsett AFTM-klass. Är det diagrammet sen ifyllt med typ av tapering och längden på den så vet jag ännu mer om vad jag kan förvänta mig av linan.
Vet inte om det gick att hänga med hur jag menar där...men jag tror det.

#47 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 26 Sep 2011, 23:23

Ovanligt med en klumplängd på 20 m om vi inte pratar speylinor till tvåhandsspön. Det går ju alltid att köpa en bra våg och väga en del av lina t.ex, de första 14 metrarna.

Taperingarna har betydelse, där har linfabrikanterna anpassat lina efter vad den skall användas till. Långa tunna front-taperingar för fina presentationer, korta front-taperingar för tyngre flugor med mer luftmotstånd. Taperingar kan även vara sammansatta (compound) för att åstadkomma önskvärt resultat. Baktaperingar kan givetvis vara olika branta.

Linans förmodade utrullning i tiden vid kast är ännu en aspekt. Det här gör nog att man inte kommer ifrån att prova linor i praktiken och känna hur de passar ens kaststil och användningsområde. Men det finns ju en och annan som syr ihop sina egna linor.

Det här är reklamspråk men det finns "ett tänk" bakom.

http://www.manictack...tance-fly-line/

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 26 Sep 2011, 23:36

#48 OFFLINE   Flisen

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 110 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 07:34

Visa inläggmagnolia på 26 Sep 2011, 23:23 sade:

Ovanligt med en klumplängd på 20 m om vi inte pratar speylinor till tvåhandsspön. Det går ju alltid att köpa en bra våg och väga en del av lina t.ex, de första 14 metrarna.

Taperingarna har betydelse, där har linfabrikanterna anpassat lina efter vad den skall användas till. Långa tunna front-taperingar för fina presentationer, korta front-taperingar för tyngre flugor med mer luftmotstånd. Taperingar kan även vara sammansatta (compound) för att åstadkomma önskvärt resultat. Baktaperingar kan givetvis vara olika branta.

Linans förmodade utrullning i tiden vid kast är ännu en aspekt. Det här gör nog att man inte kommer ifrån att prova linor i praktiken och känna hur de passar ens kaststil och användningsområde. Men det finns ju en och annan som syr ihop sina egna linor.

Det här är reklamspråk men det finns "ett tänk" bakom.

http://www.manictack...tance-fly-line/
Problemet jag kan se med att provkasta en lina är att man kanske inte tar sig tiden att verkligen kasta den så som den är avsedd.
Har jag dålig koll på taperingen på linan och klumplängd och vikt osv så är ju risken att jag behandlar alla linor som en allroundlina och kastar lite på gräsmattan och tycker bra eller dåligt om den.
I mitt scenario skulle jag kunna ha en lina som bara ska vara bra på underhandskast. Eller bara bra på distans. Eller bara bra på presentation.
Vad händer då om jag tar presentationslinan och börjar kasta lite allmänt och kommer fram till att den här kompromisslösa presentationslinan är väldigt tunn när det kommer till distans. Då kanske jag väljer en allroundlina ändå.
Jag behöver veta vad jag ska ha linan till innan jag provkastar och sen kastar jag bara den typen av kast linan är avsedd för. Allt annat den klarar halvbra ska jag egentligen inte ens prova om jag bara vill ha ett användningsområde för den.

Fast det här gäller såklart bara i det här fallet när jag är intresserad av att byta en allroundlina mot flera specifika linor.

#49 OFFLINE   Staffan Dahlbom

Edgemedarbetare

• Edge Moderator
  • 2878 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 12:35

Visa inläggRaidlevel på 25 Sep 2011, 13:04 sade:

Menar du att tekniken vid en lättare lina innebär att man använder en längre stroke och accelererar långsamt? Vilket borde vara samma teknik som man ska använda med ett spö som har djup aktion?

Kan man prata om en "regel" som säger att ju mjukare spön och/eller ju lättare lina desto längre stroke och långsammare acceleration av spö och lina?
Ju toppigare spö och/eller tyngre lina, desto kortare stroke och snabbare acceleration.

Vilket skulle innebära att felet jag gjorde var att jag behöll den korta stroken och förhållandevis snabba accelerationen när jag bytte lina till den lättare.
Så om jag går ut idag och testar så ska jag ha det i åtanke och se om det blir lite skillnad.
Även i rollkastet borde jag då försöka få en långsammare acceleration fördelad på ett längre stroke...

Om nu den här "regeln" stämmer? :wacko:

Hej Raidlevel, tänk så här. Linorna är inte väldigt olika, det skiljer något gram på de första 15 metrarna. De är båda LB:s i linklass 5. Vilka är variablerna av betydelse?

Mängden lina utanför spötoppen, massan varierar ju med linlängden

Hur du applicerar kraft i förhållande till massan på lina och spöets egenskaper

Som då påverkar spötoppens bana

Alltså handlar det mycket om teknik, eller kanske jag ska säga om att "anpassa teknik".

Möjligen kan coatingen upplevas annorlunda och påverka helhetsintrycket.

Vad jag försöker säga är att en lina som används rätt, dvs. med rätt teknik i rätt sammanhang sällan upplevs dålig. Inte enligt mina erfarenheter iaf.

Det är lättare att accelerera en lina med liten massa snabbt ( i relation till vad som krävs för att ladda spöt). En lina med stor massa måste ofta accelereras försiktigt om inte spöt ska böja sig farligt mycket. Man riskerar en taling loop helt enkelt.

#50 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 09:13

Nu lägger jag mig i med:) jag har en guideline-lina i klass 5 och spö 9fot 5/6 och totaltafs 1 1/2 spölängd och även jag har problem att få ut linan efter bakkastet då den vill lägga sig i backen när jag kommer tillbakkastet.
Vad gör jag för fel??
Dryfly or die =)

#51 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 09:15

Visa inläggVisionFly på 09 Mar 2012, 09:13 sade:

Nu lägger jag mig i med:) jag har en guideline-lina i klass 5 och spö 9fot 5/6 och totaltafs 1 1/2 spölängd och även jag har problem att få ut linan efter bakkastet då den vill lägga sig i backen när jag kommer tillbakkastet.
Vad gör jag för fel??
ska jag ändra kastvinkel som om jag kastar i motvind??
Dryfly or die =)

#52 ONLINE   MathiasL

Advanced Member

• Edgemember+
  • 1323 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 20:09

Visa inläggVisionFly på 09 Mar 2012, 09:13 sade:

Vad gör jag för fel??

Det kan vara att du dippar spötoppen för mycket vilket gör att linan tappar fart och ramlar ner mot marken. Eller så roterar du för tidigt, dvs den vinkeln du har på underarmen när framkastet rullat ut ska du försöka behålla så länge som möjligt i bakkastet. Först vid stoppet vrider/roterar du underarmen för att ge spöt och linan en extra skjuts. Om du roterar för tidigt får du klen fart på linan och kastet dör ut snabbare.

Det här är som underarm och spöt som det ska vara i bakkastet: (kastriktning ->) \\\\/

I framkastet: (kastriktning <-) \/////

Skit i vilket spö eller lina du har, jag har själv försökt skylla på det men ingen går på det. ;) :)

Detta inlägg har redigerats av MathiasL: 09 Mar 2012, 20:10

Detta är MathiasL

Myggbygg

I only wish to catch a fish, so juicy sweet!

#53 OFFLINE   C_A

Advanced Member

• Edgemember
  • 1596 Inlägg:

Skrivet 09 Mar 2012, 20:37

Visa inläggMathiasL på 09 Mar 2012, 20:09 sade:

Skit i vilket spö eller lina du har, jag har själv försökt skylla på det men ingen går på det. ;) :)

Tänk så rätt du har. :)

//Christer

#54 OFFLINE   VisionFly

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 150 Inlägg:

Skrivet 10 Mar 2012, 08:03

Visa inläggMathiasL på 09 Mar 2012, 20:09 sade:

Det kan vara att du dippar spötoppen för mycket vilket gör att linan tappar fart och ramlar ner mot marken. Eller så roterar du för tidigt, dvs den vinkeln du har på underarmen när framkastet rullat ut ska du försöka behålla så länge som möjligt i bakkastet. Först vid stoppet vrider/roterar du underarmen för att ge spöt och linan en extra skjuts. Om du roterar för tidigt får du klen fart på linan och kastet dör ut snabbare.

Det här är som underarm och spöt som det ska vara i bakkastet: (kastriktning ->) \\\\/

I framkastet: (kastriktning <-) \/////

då e det dålig kastteknik med andra ord,nej spöt o linan kan jag ej skylla på då jag sett att en bekant prova det och han kom ap-långt;)
Dryfly or die =)

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar