Raidlevel på 25 Sep 2011, 13:04 sade:
Menar du att tekniken vid en lättare lina innebär att man använder en längre stroke och accelererar långsamt? Vilket borde vara samma teknik som man ska använda med ett spö som har djup aktion?
Kan man prata om en "regel" som säger att ju mjukare spön och/eller ju lättare lina desto längre stroke och långsammare acceleration av spö och lina?
Ju toppigare spö och/eller tyngre lina, desto kortare stroke och snabbare acceleration.
Vilket skulle innebära att felet jag gjorde var att jag behöll den korta stroken och förhållandevis snabba accelerationen när jag bytte lina till den lättare.
Så om jag går ut idag och testar så ska jag ha det i åtanke och se om det blir lite skillnad.
Även i rollkastet borde jag då försöka få en långsammare acceleration fördelad på ett längre stroke...
Om nu den här "regeln" stämmer?

Hej Raidlevel, tänk så här. Linorna är inte väldigt olika, det skiljer något gram på de första 15 metrarna. De är båda LB:s i linklass 5. Vilka är variablerna av betydelse?
Mängden lina utanför spötoppen, massan varierar ju med linlängden
Hur du applicerar kraft i förhållande till massan på lina och spöets egenskaper
Som då påverkar spötoppens bana
Alltså handlar det mycket om teknik, eller kanske jag ska säga om att "anpassa teknik".
Möjligen kan coatingen upplevas annorlunda och påverka helhetsintrycket.
Vad jag försöker säga är att en lina som används rätt, dvs. med rätt teknik i rätt sammanhang sällan upplevs dålig. Inte enligt mina erfarenheter iaf.
Det är lättare att accelerera en lina med liten massa snabbt ( i relation till vad som krävs för att ladda spöt). En lina med stor massa måste ofta accelereras försiktigt om inte spöt ska böja sig farligt mycket. Man riskerar en taling loop helt enkelt.