Hoppa till innehåll

.

En något märklig rytm på hugg perioderna i Björka dammen.

5 replies to this topic

#1 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 13:11

Hej!

De senaste ca. 3 månadernas fiske i denna damm har haft en ganska märklig topp på hugg villigheten.

Morgon fisket har inte varit på topp Men väl den tidiga eftermiddagen har gett mig b.la. en hel del fisk. I synnerhet på större torr flugor typ Streaking Caddis # 10 och #12 + Charlies Hopper # 10. Då har det vakat hyfsat också. Men ju senare på dagen och in på kvällen det blir, ju segare har det blivit för att helt klinga av innan mörkret lagt sig. Vaken, har också minskat drastiskt i antal ju senare det har blivit. Har även, när jag lagt märke till att vaken börjat klinga av kört med sjunk lina och div . nymfer och streamers. Men det har inte hjälpt mycket ska jag säga.

Tycker att det hela liknar bakvända världen. Och skulle gärna höra en bra förklaring till detta aviga beteende.
"If fishing is like religion, then fly-fishing is high church."

Postad bild

#2 OFFLINE   SANNINGEN

Member

• Members
  • PipPip
  • 10 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 13:19

Låter helt otroligt alltså!
Sanningen utan filter.

#3 OFFLINE   karki

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 978 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 13:30

Kanske för hög medeltemperatur? Att vattnet har värmts upp såpass mycket för att på kvällen vara som varmast (för varmt?) Eftermiddagen ersätter det "klassiska" kvällsfisket pga att tempen är ideal just då?
Nätterna är kalla och vattnet är lite för kallt för att det ska komma igång tidig morgon?

Hur grund är dammen?

Detta inlägg har redigerats av karki: 27 Sep 2011, 13:31

#4 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 13:44

Visa inläggSANNINGEN på 27 Sep 2011, 13:19 sade:

Låter helt otroligt alltså!

Ja, det är helt sjukt! Borde vara tvärt om ju. I går eftermiddag, vid ca 13:00 tiden så var de igång och vakade ganska bra. Klämde en båge på 2.9 kg som kom vakande i en ganska rät linje på en # 10 gul aktig Streaking C. Och hade ytterligare en stigning som jag bommade p.ga. brist på konsentration. :(

Men som sagt, sedan blev det stopp!. Trots alla tänkbara metoder och flugor.

Postad bild

#5 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 13:46

Visa inläggkarki på 27 Sep 2011, 13:30 sade:

Kanske för hög medeltemperatur? Att vattnet har värmts upp såpass mycket för att på kvällen vara som varmast (för varmt?) Eftermiddagen ersätter det "klassiska" kvällsfisket pga att tempen är ideal just då?
Nätterna är kalla och vattnet är lite för kallt för att det ska komma igång tidig morgon?

Hur grund är dammen?

Det låter som en vettig förklaring tycker jag.

Den har visst ett max djup på ca 5 - 6 m. på ett par ställen. Men snitt djupet är ca mellan 2 - 3 m skulle jag tro? Jag stod så att jag hade en sådan håla efter en grundare del i går.

Postad bild

#6 OFFLINE   Jock Scott

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 971 Inlägg:

Skrivet 27 Sep 2011, 13:59

Ska säga att under alla de drygt 15 åren jag fiskat i denna damm. Så har jag aldrig varit med om någonting liknande.

Postad bild

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar