.
Gasland, nu på tv1
#2 OFFLINE
Skrivet 27 Sep 2011, 21:28
#4 ONLINE
Skrivet 27 Sep 2011, 21:56
http://svtplay.se/t/...97/dox__gasland
Detta inlägg har redigerats av JesperP: 27 Sep 2011, 22:31
#5 ONLINE
Skrivet 27 Sep 2011, 22:19
På så vis skiljer de sig inte ett skit från många andra länder som USA klagar på.
Faktum är att de skiljer sig inte heller från yrkesmördare!
Undrar vad som hände sen?
Filmen släpptes visst 2008 och har fått en mängd priser.
Wins
- 2010 Environmental Media Award for Best Documentary Feature
- 2010 Sundance Film Festival Special Jury Prize
- 2010 Big Sky Documentary Film Festival Artistic Vision award
- 2010 Thin Line Film Festival Audience Award
- 2010 Yale Environmental Film Festival Grand Jury Prize
- 2010 Sarasota Film Festival Special Jury Prize
- 2011 Primetime Emmy Award for Outstanding Directing for Nonfiction Programming (Josh Fox)
Detta inlägg har redigerats av JesperP: 27 Sep 2011, 22:19
#7 ONLINE
Skrivet 27 Sep 2011, 22:58
Meritaimen på 27 Sep 2011, 22:48 sade:
Helt sjukt om det är precis som de säger i dokumentären dvs större delen av de exploaterade områdena kommer aldrig kunna saneras till de ursprungliga skicket.
Sjukt att de istället för att de hindrar borrande som inte ske på ett miljösäkert "åtgärdar" problemet när det dyker upp, dvs fixar rent vatten till dem vars vatten har blivit totalt kontaminerat och tom brinnande!
#8 OFFLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 06:24
Ska aboslut kolla in den på svtplay.
Kul att dom hänvisar till "hemliga" recept till vilka kemikalier dom använder under processen...hade det kommit till allmän kännedom undrar man vad konsekvenserna blivit...ynkryggar!
Men som vanligt, money talks...
#9 OFFLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 08:31
Att Bush-administrationen "startade" detta är man väl inte speciellt förvånad över, men hur kan det få fortgå?
Någon mer än jag som tycker att Obama är en synnerligen slätstruken och svag president? Jag hade sannerligen hoppats på mer av honom..
Om du är en av dessa jägare som kan upptäcka hjortar medan du rör dig snabbt
genom skogen, så förstår du konceptet jägarblick."
-John Randolph
#10 ONLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 11:16
Dox är en programserie jag försöker se, för det mesta otroligt bra dokumentärer!!
Metare är Fetare och http://www.alvraddarna.se/
Captivate the eyes fill the hearts
Delta 3 Pro Staff
#11 ONLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 12:33
Perro på 28 Sep 2011, 08:31 sade:
Att Bush-administrationen "startade" detta är man väl inte speciellt förvånad över, men hur kan det få fortgå?
Någon mer än jag som tycker att Obama är en synnerligen slätstruken och svag president? Jag hade sannerligen hoppats på mer av honom..
De nämns ju dock i dokumentären att gasutvinningen och problemen har funnits längre men att den expanderat hur mycket som helst under Dick Cheney. Sen tycker jag som du att Obama inte uträttat lika mycket som man hade hoppats men är det bara hans fel? Känns ju lite som att ALLA (framför allt vi i europa) förväntade oss omänskligt mycket. Sen så har ju USA lite ekonomiska problem som har satt käppar i hjulet under hela perioden. Han blev väl av med sin majoritet i kongressen också inte långt efter att han valts.
Tycker nästan synd om honom! För hur lätt kan det vara att städa upp den där soppan?
#12 ONLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 13:54
Tråkigt att regissören vet om det men inte nämner det i sin dokumentär. Förtar väl lite av effekten... trist med sådan inställning.
Orkade inte se den igår, får nog se den senare då den är så omtalad, både positivt och negativt.
Nocke
#13 OFFLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 14:09
JesperP på 28 Sep 2011, 12:33 sade:
De nämns ju dock i dokumentären att gasutvinningen och problemen har funnits längre men att den expanderat hur mycket som helst under Dick Cheney.
Nocke: Det är väl inte alls konstigt att regissören inte nämner att det förekommer metan naturligt, dokumentären handlade ju i huvudsak om de negativa förändringar som har tillkommit efter man har börjat med storskalig gasutvinning b.l.a i närheten av bebyggelse. Men se den för all del. så kanske du förstår det.
-John Randolph
#14 ONLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 15:14
Perro på 28 Sep 2011, 14:09 sade:
Nocke: Det är väl inte alls konstigt att regissören inte nämner att det förekommer metan naturligt, dokumentären handlade ju i huvudsak om de negativa förändringar som har tillkommit efter man har börjat med storskalig gasutvinning b.l.a i närheten av bebyggelse. Men se den för all del. så kanske du förstår det.
Nja, nog är det relevant att det mest spektakulära med brinnande vatten inte är unikt, nu leds man till att tro att det kopplas till gas från gasutvinningen vilket det inte är utan naturligt förekommande gas i vattenbrunnen. Sedan om denna gas störts pga utvinning i närheten är en annan fråga.
Tog mig tid att leta rätt på en neutral parts analys av filmen o hela debaklet runt omkring.
"
The result is a dust storm of charges and counterclaims. The filmmaker and industry have each made errors and have spun some facts to their outer limits. In an attempt to clear the air before the envelope is opened Sunday night, Greenwire sifted through the claims.
We read the documents, the ones Fox and EID refer to, and many more. We called the experts and people involved and succeeded in "running to ground" many of the major points of contention."
http://www.nytimes.c...ml?pagewanted=1
Nu blir jag väl tvungen att se den....
Nocke
#15 OFFLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 15:59
Nocke på 28 Sep 2011, 15:14 sade:
Nja, nog är det relevant att det mest spektakulära med brinnande vatten inte är unikt, nu leds man till att tro att det kopplas till gas från gasutvinningen vilket det inte är utan naturligt förekommande gas i vattenbrunnen. Sedan om denna gas störts pga utvinning i närheten är en annan fråga.
Tog mig tid att leta rätt på en neutral parts analys av filmen o hela debaklet runt omkring.
"
The result is a dust storm of charges and counterclaims. The filmmaker and industry have each made errors and have spun some facts to their outer limits. In an attempt to clear the air before the envelope is opened Sunday night, Greenwire sifted through the claims.
We read the documents, the ones Fox and EID refer to, and many more. We called the experts and people involved and succeeded in "running to ground" many of the major points of contention."
http://www.nytimes.c...ml?pagewanted=1
Nu blir jag väl tvungen att se den....
Först och främst så ska vi nog inte betrakta en dokumentärfilm som ett vetenskapligt dokument. Vad gäller dricksvattenkvaliteten så pekar man på det förändringar som har uppkommit efter gasutvinningen. Det är ett känt faktum att vattenkvaliteten i skifferlager kan vara väldigt dålig, så även i Sverige, men inte tusan blir folk och djur sjuka av det på samma sätt. Detta är alltså saker som har förändrats till det sämre utan annan möjlig orsak än gasåtervinningen. Sedan ser det ju spektakulärt ut med brinnande vatten, det gäller ju att locka publik..Eller hur?
Förstår inte hur du kan använda ordet neutral när Independent Petroleum Association of America (IPAA) och deras vinklade kampanj (EID) har ett finger med spelet, men man tolkar det väl som man vill. De "fel" som man påpekar är väl i grund och botten småsaker och är ett sätt att skapa misstroende för Fox. Sedan kan man ju fundera varför IPAA lägger ned så mycket resuser på detta debacle som du så opassande kallar det.
Men det är bra att det tas upp och granskas av Greenwire, man ska inte tro på precis allt man ser och hör.
Förresten, det är kanske onödigt för dig att sefilmen, du verkar ju ha din uppfattning glasklar iallafall...
-John Randolph
#16 ONLINE
Skrivet 28 Sep 2011, 18:07
Perro på 28 Sep 2011, 15:59 sade:
Först och främst så ska vi nog inte betrakta en dokumentärfilm som ett vetenskapligt dokument. Vad gäller dricksvattenkvaliteten så pekar man på det förändringar som har uppkommit efter gasutvinningen. Det är ett känt faktum att vattenkvaliteten i skifferlager kan vara väldigt dålig, så även i Sverige, men inte tusan blir folk och djur sjuka av det på samma sätt. Detta är alltså saker som har förändrats till det sämre utan annan möjlig orsak än gasåtervinningen. Sedan ser det ju spektakulärt ut med brinnande vatten, det gäller ju att locka publik..Eller hur?
Förstår inte hur du kan använda ordet neutral när Independent Petroleum Association of America (IPAA) och deras vinklade kampanj (EID) har ett finger med spelet, men man tolkar det väl som man vill. De "fel" som man påpekar är väl i grund och botten småsaker och är ett sätt att skapa misstroende för Fox. Sedan kan man ju fundera varför IPAA lägger ned så mycket resuser på detta debacle som du så opassande kallar det.
Men det är bra att det tas upp och granskas av Greenwire, man ska inte tro på precis allt man ser och hör.
Förresten, det är kanske onödigt för dig att sefilmen, du verkar ju ha din uppfattning glasklar iallafall...
Jag kanske har andra krav på vad som gör en dokumentär bra och intressant, effektsökeri och subjektivitet ingår inte där... "Locka publik", ja det är ju bra men samtidigt faller trovärdigheten.
Angående neutral, var väl ganska klart att det var greenwire jag syftade på och inte IPAA?
"The filmmaker and industry have each made errors and have spun some facts to their outer limits"
Mao ett försök till granskning av bådas sidors argument. Tror väldigt lite på att helgonförklara den ena o demonisera den andra parten, blir mest propaganda då.
Min uppfattning klar? Ja att frågan är betydligt mer komplex än vad filmmakaren vill göra gällande, framförallt när det gäller USA:s förvirrande lagstiftning och olika myndigheter.
Nocke
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar