Hoppa till innehåll

.

HÖ set

8 replies to this topic

#1 OFFLINE   Lethul

Advanced Member

• Edgemember
  • 259 Inlägg:

Skrivet 28 Sep 2011, 18:19

Nu till våren har jag tänkt att gå över till flugfiske även på HÖ fisket. Tänkte försöka köpa något set på höstrean. Är det något man skall tänka på? Hade tänkt mig ett klass 7 spö/rulle och en guideline coastal lina som matchar.

Eventuella förslag skulle också uppskattas, även om jag vet att många kommer säga att man måste prova först :)
nunca caminarás solo

#2 OFFLINE   Phuphisk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Skrivet 28 Sep 2011, 18:23

Prova först ;D

Nej men som regel brukar det väl vara väderförhållande! Blåser det mycket så kan det vara bra att ha ett snabbt spö, men gillar man inte snabba spö så är det ju taskigt läge! ;) Därför är det som sagt bra att prova först!
Guideline-linan passar till väldigt många spö, så det är ett relativt säkert val av lina!

Vilken prisgrupp är vi och rotar i nu?

#3 OFFLINE   Lethul

Advanced Member

• Edgemember
  • 259 Inlägg:

Skrivet 28 Sep 2011, 18:26

Visa inläggPhuphisk på 28 Sep 2011, 18:23 sade:

Prova först ;D

Nej men som regel brukar det väl vara väderförhållande! Blåser det mycket så kan det vara bra att ha ett snabbt spö, men gillar man inte snabba spö så är det ju taskigt läge! ;) Därför är det som sagt bra att prova först!
Guideline-linan passar till väldigt många spö, så det är ett relativt säkert val av lina!

Vilken prisgrupp är vi och rotar i nu?

Jag vet att det är bäst att prova först. Tyvärr har jag bara fiskat med ett spö och kastar dåligt, så jag har ingen vidare referens vad jag skall leta efter :)
2-3000 kanske? Exklusive lina
nunca caminarás solo

#4 OFFLINE   Kullander

Advanced Member

• Edgemember
  • 45 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2011, 17:00

Coastallinan passar perfekt med lpxe RS. Jag kör den kombon i klass sju tillsammans med en danielsson FW 4-7. Helt fantastiskt blåsuga dagar på kusten. Ska tillägga att jag kör gamla klingan (blå) , har inte testat det nya vita.

#5 OFFLINE   Ymmot

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 77 Inlägg:

Skrivet 08 Oct 2011, 18:06

Samma här, kör med Lpxe Rs blå ....klass sju och tycker den täcker många förhållanden på kusten, till den har jag en Loop Clw/c med en Gl intermediate coastal...Fungerar jättefint även när det blåser rätt bra..Loop rulllen är tålig, prisvärd så där har du i mina ögon ett bra set för pengarna..:) Skit fiske

#6 OFFLINE   Swarte

Advanced Member

• Edgemember
  • 181 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 09:02

pratar vi 2-3k så får jag väl trycka in TFO BVK oxå. lätta i handen och för mej upplevs dom som prisvärda. (tro inte på mej jag e feeet Noob :ph34r: )

Ganska snabba spön men det går som en dans att både över och underhandskasta i både med och motvind

typ 2k på capricorn

#7 OFFLINE   Kapitan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 161 Inlägg:

Skrivet 13 Oct 2011, 10:05

Jag har både de spö som ni nämner i tråden. Lpxe RS #7 (den vita, jag knäckte mitt blåa...) och ett TFO BVK #6.
Till RS spöt har jag Coastal linan i samma klass, och kastar hur bra som helst, härlig tjock lina och är alltid rak och fin :)
TFO spöt har jag kört med Rio outbound, men söker en ny lina till det spöt. Spöt är inte lika styv som RS och känns faktiskt skönare att kasta med.

Skulle jag köpa ett spö så skulle det bli TFO BVK som är ett allround spö som klarar allt ifrån vind till finlir. + att det är tusenlappen billigare!

#8 OFFLINE   Phuphisk

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 128 Inlägg:

Skrivet 13 Oct 2011, 10:12

Om du bor i närheten av Helsingborg är du varmt välkommen att testa mitt MSX Sapphire 790-4! Underbart spö som klarar de flesta situationer. Underbart att dänga flugor på kusten med! Svenskt företag med top notch service!

#9 OFFLINE   L0ranga

Advanced Member

• Edgemember
  • 307 Inlägg:

Skrivet 01 Dec 2011, 18:34

Såg att någon här säljer ett sage xi2 i klass sju för billig peng. Har själv ett xi3 i klass sju med en coastal #7. I mitt tycke den bästa kombon för blåsväder. Har även ett z-axis 796. Men den leker inte lika lätt med coastal som xi3. Där blir det outbound long.

Eftersom du säger "till våren" så antar jag att du bor på västkusten? Kolla en opticoast #6. Hade sjuan och sexan och sexan var verkligen en träff från loop. Borde gå å hitta beggat:)
Men men smaken är som baken:) //Marcus

Detta inlägg har redigerats av L0ranga: 01 Dec 2011, 18:37

//Marcus

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar