Hoppa till innehåll

.

Laxutrustning?

24 replies to this topic

#1 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 30 Sep 2011, 15:52

Jag är en (förtillfället) spinnfiskare i Lagan men jag har bestämt mig för att inhandla ett flugspö och börja flugfiska nästa säsong. Har kollat runder lite och hittat detta: Zpey Zero 14' #9/10.
jag har läst om spöet det sägs vara revolutionerande, det ska ha grymt bra aktion och för övrigt vara helt outstanding, det ska passa nybörjare som proffs och i och med att jag är nybörjare på fiske med tvåhands spö så verkar det perfekt. Har nån någon erfarenhet av detta spö?
Kom gärna med tips om andra flugspön som passar till fisket i Lagan.

Detta inlägg har redigerats av flugfiskaren96: 30 Sep 2011, 17:26

#2 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2011, 01:08

Man ska inte tro på allt vad grossisten skriver om sina produkter...

Jag skulle satsa på ett spö med vanligt handtag.
Håll koll efter begagnade spön här.
14' #9-10 är lagom att börja med.

Bra spön i den längden är guideline lpxe, loop multi, Hardy demon tex.

#3 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30763 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2011, 03:28

Många under Nordic Open flugkastningstävling i helgen kastade med vita spön med böjda handtag och Ziga namn. Kan lova att de kastade bra ^_^
Jag har kastat en del med dem och de är riktigt bra.
Postad bild

#4 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2011, 06:53

Visa inläggSäta på 05 Oct 2011, 01:08 sade:

Man ska inte tro på allt vad grossisten skriver om sina produkter...

Jag skulle satsa på ett spö med vanligt handtag.
Håll koll efter begagnade spön här.
14' #9-10 är lagom att börja med.

Bra spön i den längden är guideline lpxe, loop multi, Hardy demon tex.

har kollat på några Guideline spö bland annat Act 4: Inspirerade av våra framgångsrika LPXE och LeCie serier så kommer nu äntligen efter 2 års testande den nya ACT4 serien. Efter hundratals prover, ändringar och tidskrävande mätningar och utvärderingar har vi äntligen fått fram denna enastående serie. Prestanda och prisklass i en kombination vi inte trodde var möjlig! Vi har hört det viskas i buskarna – de är FÖR bra för det priset! Leende kan vi konstatera att den nya serien spön verkligen gör sig förtjänta av sin Guideline logotyp. Vi är också övertygade om att du inte bara hittar de mest prisvärda spöna bland ACT4. Utan att du även kommer hitta ditt favorit spö som du kommer trivas med under många år. Den här 4-delade spöserien har byggts med hjälp av japansk ultra modern kolfiberteknik. Vi har inte heller prutat på kvaliteten på spökomponeterna. För att vara säkra på yppersta klass har spöna samma specialdesignade högkvalitativa aluminium- och trä rullfästen som spöna i vår välbeprövade LPXE –serie.

spöet verkar helt ok med tanke på priset, men sen vet jag inte hur aktionen på spöet är . spöet finns i 14,8 fot och lägre, villket skulle passa bäst till fisket i Lagan?

#5 OFFLINE   Vuttex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2011, 09:00

Låter lite väl billigt för att jag skall tro på texten. Men för rea priset på 14,8 fotarn hos tex wittlock är det ju bara att köpa och testa.

Tro dock LPXE och LeCie är båda bättre spön än ACT4.

Själv föredrar jag Sage eller Loomis spön. Har aldrig varit missnöjd med något två-hands spö från dessa två. Köper du begagnat så kommer du undan med 3-5 tusen för ett riktigt bra spö.

14 - 15 fot fungerar säkert bra i Lagan. Har ingen koll på hur de rena flugsträckorna ser ut men annars är den ju rejält bred.

#6 OFFLINE   Säta

Advanced Member

• Edgemember
  • 8288 Inlägg:

Skrivet 05 Oct 2011, 23:38

Klart zpey gör bra spön som KASTAR bra. Men att fiska med utan mellanlägg är det inget att hänga i granen.

#7 ONLINE   sasse

Advanced Member

• Edgemember+
  • 30763 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 03:15

Visa inläggSäta på 05 Oct 2011, 23:38 sade:

Klart zpey gör bra spön som KASTAR bra. Men att fiska med utan mellanlägg är det inget att hänga i granen.

Har du kollat på en Speytävling?
Postad bild

#8 ONLINE   Rickard*

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 689 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 07:14

inne på sätas spår. Man blir mer låst i att föra spöet (zpey) i en specifik rörelse. Jag upplever det som e ganska stel o låst rörelse. Man få kasta på "zpeys sätt". Ett vanligt spö ger en mer utrymme för sin egna stil. Att exprementera med sitt sätt att kasta. Tex rotera ut rullen vid vinkling som jag gör. Det funkar inte alls att kasta på det sättet med ett zpeyspö för mig.
Mina tankar bara. Klingorna tycker jag dock e fina

#9 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 09:49

prisvärdaste du kan köpa är nog Guideline Lpxe eller Lecie mycket för pengarna och finns att hitta begagnat lpxe från 1500-2000 kr oftast och lecie borde du kunna hitta för 2000-3000 mer än det är ett överpris.

Detta inlägg har redigerats av Linkan: 06 Oct 2011, 09:49

#10 OFFLINE   Linkan

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1103 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 09:51

Och ACT4 likt lpxe och lecie ? tyvärr är det enda som är likt logon på spötillverkaren.

#11 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 14:38

tack för hjälpen allesammans, då blir det att köpa Lecie eller Lpxe :D hur långt rekomenderara ni för fisket i Lagan??, det är väldigt olika ord från olika fiskare "15 fot är som att kasta med en stock" "13-14fot är lättare att kasta med och man kastar bättre" "du får bättre kontroll med 15 fot"

vad anser ni??

Detta inlägg har redigerats av flugfiskaren96: 06 Oct 2011, 14:42

#12 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 15:07

Visa inläggflugfiskaren96 på 06 Oct 2011, 14:38 sade:

tack för hjälpen allesammans, då blir det att köpa Lecie eller Lpxe :D hur långt rekomenderara ni för fisket i Lagan??, det är väldigt olika ord från olika fiskare "15 fot är som att kasta med en stock" "13-14fot är lättare att kasta med och man kastar bättre" "du får bättre kontroll med 15 fot"

vad anser ni??

Längre spö ger större möjlighet att styra flugans gång i vattnet. Men ett längre spö är ofta tyngre. Jag har ett CTS 16 fot # 10-11 och när jag byter till ex.vis mitt Sharps Plus3 14 fot # 9-10 så känns det senare nästan "som en leksak" även om det kastar bra.

Så valet är en kompromiss som du måste göra, men med tiden samlar du kanske på dig flera tvåhansspön som så många andra!

#13 ONLINE   Stanley

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 1654 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 15:38

Långa spön är trend just nu, varför vet jag inte.... Fördelar är väl att man kastar lite längre. Håller inte med om att det blir lättare att styra linan och så.

Jag tycker att 12-13 fot är mycket mer allround när man bor i södra Sverige. Funkar överallt skulle jag säga.

#14 OFFLINE   Vuttex

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 118 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 15:49

Personligen har jag inga problem att fiska en hel vecka i Norge med min 15 fotare, men så klart det är mer bekvämt med kortare spön. Brukar oftast köra med min 14 fotare vilket jag tror skulle passa bra för Lagan också.

#15 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 06 Oct 2011, 19:10

Visa inläggVuttex på 06 Oct 2011, 15:49 sade:

Personligen har jag inga problem att fiska en hel vecka i Norge med min 15 fotare, men så klart det är mer bekvämt med kortare spön. Brukar oftast köra med min 14 fotare vilket jag tror skulle passa bra för Lagan också.

okej då kör vi på det :D
tack så mycket för tipsen :)

#16 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 19:56

Har kollat på lite linor och rullar som passar bra till Lecie eller Lpxe.
Guidelines Reelmaster verkar helt ok, har fått höra att den ska vara prisvärd. ska man som nybörjare börja med en billigare rulle som Reelmaster eller ska man gå direkt på tex. Danielsson som går på 3000-6000kr?kom gärna med förslag på andra bra laxrullar :)
sen har jag kollat på linor Guidelines tripple D har fått bra recencioner, vad tror ni om den som en nybörjar lina?
kom gärna med förslag på andra bra fluglinor och sjutlinor :D

#17 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2037 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 21:38

Jag har testat väldigt många av de klumparna som finns på marknaden och de klumparna jag varkligen har fastnat för är Scientific anglers Atlantic salmon serie, otroligt bra klumpar.
Fast jag använder fortfarande GL 3D klumpar och klassiska powertapers när jag tycker att förhållandena kräver det.
Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#18 OFFLINE   Judas

Advanced Member

• Edgemember
  • 1132 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 21:42

Visa inläggflugfiskaren96 på 10 Oct 2011, 19:56 sade:

Har kollat på lite linor och rullar som passar bra till Lecie eller Lpxe.
Guidelines Reelmaster verkar helt ok, har fått höra att den ska vara prisvärd. ska man som nybörjare börja med en billigare rulle som Reelmaster eller ska man gå direkt på tex. Danielsson som går på 3000-6000kr?kom gärna med förslag på andra bra laxrullar :)
sen har jag kollat på linor Guidelines tripple D har fått bra recencioner, vad tror ni om den som en nybörjar lina?
kom gärna med förslag på andra bra fluglinor och sjutlinor :D

Men tjenare! Vi "känner ju varandra för tusan. Hör av dej till mej på m_rubinsson@hotmail.com så fixar vi en kanonutrustning åt dej och trimmar in allt.
Mvh Mats

#19 OFFLINE   magnolia

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 2604 Inlägg:

Skrivet 10 Oct 2011, 21:55

Jag köpte en Cortland Precision rulle storlek 4 i våras och den är jag nöjd med. Den känns i stort sett lika bra som min Loop/Danielsson.

Anledningen till att jag köpte den var en test i en amerikansk tidskrift där startmotstånd och bromsförmåga mättes.

http://flydepot.com/...-reel/pid--640/

http://www.cortlandl...ault.asp?id=128

Bifogad tumbild(er)

• Bifogad bild: Cortland.JPG

Detta inlägg har redigerats av magnolia: 10 Oct 2011, 22:17

#20 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 15:57

Visa inläggmagnolia på 10 Oct 2011, 21:55 sade:

Jag köpte en Cortland Precision rulle storlek 4 i våras och den är jag nöjd med. Den känns i stort sett lika bra som min Loop/Danielsson.

Anledningen till att jag köpte den var en test i en amerikansk tidskrift där startmotstånd och bromsförmåga mättes.

är det en laxrulle?? :D

Detta inlägg har redigerats av flugfiskaren96: 11 Oct 2011, 16:30

#21 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 16:04

Visa inläggbhe på 10 Oct 2011, 21:38 sade:

Jag har testat väldigt många av de klumparna som finns på marknaden och de klumparna jag varkligen har fastnat för är Scientific anglers Atlantic salmon serie, otroligt bra klumpar.
Fast jag använder fortfarande GL 3D klumpar och klassiska powertapers när jag tycker att förhållandena kräver det.

kan du länka den sidan som du köper klumparna från? ^_^

#22 OFFLINE   bhe

Edgemedarbetare

• Redaktion
  • 2037 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 17:15

Dels så har jag köpt dom på plats i saxhaug som ligger i stjördal. Sedan har jag beställt dom från någon butik i storbrittanien, minns tyvärr inte vilken butik.

Visa inläggflugfiskaren96 på 11 Oct 2011, 16:04 sade:

kan du länka den sidan som du köper klumparna från? ^_^

Håv.... vad är det? - Ahaaa, en sån där jobbig pryl som alltid är ivägen.

#23 ONLINE   J77

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 389 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 17:47

taimen.com har SA Atlantic Salmon-klumparna
www.ibild.wordpress.com

#24 OFFLINE   Janne Gillholm

Advanced Member

• Members
  • PipPipPip
  • 103 Inlägg:

Skrivet 11 Oct 2011, 18:06

Visa inläggflugfiskaren96 på 11 Oct 2011, 15:57 sade:

är det en laxrulle?? :D

Yep! :lol: Räcker nog till det mesta!

#4 (9/10) 8.2 oz 4 15/16" DT9 / WF10 250 yards 30#

#25 OFFLINE   flugfiskaren96

Newbie

• Members
  • Pip
  • 8 Inlägg:

Skrivet 12 Oct 2011, 15:48

Visa inläggmagnolia på 10 Oct 2011, 21:55 sade:

hur är bromsen?

Detta inlägg har redigerats av flugfiskaren96: 12 Oct 2011, 16:01

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar