.
Förslag på switch
Started By NON, 2011 10 03, 11:55
8 replies to this topic
#1 ONLINE
Skrivet 03 Oct 2011, 11:55
Hej
Har i princip bestämt mig för att ge den gamla trotjänaren, sage 7100-3 rpl+, pension och ersätta det med ett switch spö. Tänker mig att ett nytt spö #7 eller kanske #6 kring 11’ är det jag söker. Användningsområdet blir det samma, dvs havsöringsfiske i strömmande vatten och gäddfiske.
De spön (eller rättare sagt klingor) jag funderar på är CTS affinity X, sage TCX och R.B. Meiser Switch.
Någon som kastat med ovanstående spön?
Om så är fallet, kändes det som ett kort tvåhandsspö eller som ett långt enhandsspö?
/Niclas
Har i princip bestämt mig för att ge den gamla trotjänaren, sage 7100-3 rpl+, pension och ersätta det med ett switch spö. Tänker mig att ett nytt spö #7 eller kanske #6 kring 11’ är det jag söker. Användningsområdet blir det samma, dvs havsöringsfiske i strömmande vatten och gäddfiske.
De spön (eller rättare sagt klingor) jag funderar på är CTS affinity X, sage TCX och R.B. Meiser Switch.
Någon som kastat med ovanstående spön?
Om så är fallet, kändes det som ett kort tvåhandsspö eller som ett långt enhandsspö?
/Niclas
----------------------
Niclas Olsson
Niclas Olsson
#3 OFFLINE
Skrivet 03 Oct 2011, 17:33
Jag har ett CTS Affinity X #6 som sjukt nöjd med. Har dock inte provat andra switch-spön annat ån lite torrviftande. Jag kastar huvudsakligen med tvåhandsfattning med switchspöet. För fiske där man kastar mycket överhandskast och/eller enhandsfattning väljer jag personligen ett 9' eller 9'6" enhands.
Om jag inte tar fel får du gå på Z-Axis om du vill ha ett 11' spö från Sage, TCX switch är väl 11'9".
Om jag inte tar fel får du gå på Z-Axis om du vill ha ett 11' spö från Sage, TCX switch är väl 11'9".
Detta inlägg har redigerats av Dusty Miller: 03 Oct 2011, 17:34
#4 ONLINE
Skrivet 04 Oct 2011, 09:49
Dusty Miller på 03 Oct 2011, 17:33 sade:
Jag har ett CTS Affinity X #6 som sjukt nöjd med. Har dock inte provat andra switch-spön annat ån lite torrviftande. Jag kastar huvudsakligen med tvåhandsfattning med switchspöet. För fiske där man kastar mycket överhandskast och/eller enhandsfattning väljer jag personligen ett 9' eller 9'6" enhands.
Hej
Vad kör du för linor och vikter på cts spöt?
/Niclas
----------------------
Niclas Olsson
Niclas Olsson
#9 ONLINE
Skrivet 20 Oct 2011, 08:18
Har ett TCX 6119 som är helt underbart. I mina ögon är det ett mini spey & även om klingan är lätt nog för enhandsfattning så upplever jag momentet påtagligt med en längd på 11' 9" (går dock utmärkt att under kortare stunder växla till enhands). Kör klumpar på 20-22 gram & 10,5 m.
Svara

1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar